Direktlänk till inlägg 12 augusti 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 14:1-25. PROFETISKT TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 augusti 2018 08:43

FÖRSTA KORINTERBREVET. 14:1-25.

 

PROFETISK TAL.

 

Första Korinterbrevet. 14:1.

 

1.  #Sträva efter kärleken, men sök också vinna de

andliga gåvorna, helst gåvan att profetera#.

 

Låt kärleken vara allt i era liv.

       Sök också vinna de andliga gåvorna.

Sök profetiska gåvan  före de andra.

 

¤Första Korintrerbrevet. 14:2.

 

2.  #Ty den som talar med tungor talar inte till

människor till Gud, ingen förstår honom, i sin ande

        talar han hemligheter#.

 

Tungomåls talandet  till Gud inte människor.

       I sin ande talar han  hemlighetsfulla ord.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:3.

 

3.  #Men den som profeterar, han talar till människor, han bygger upp, förmanar och tröstar#.

 

Den profeterande  talar till människor.

        Profeterande bygger upp  förmanar  tröstar

församlingen.       

 

¤Första Korinterbrevet. 14:4.

 

4.  #Den som talar med tungor bygger upp sig själv,

men den som profeterar bygger upp församlingen#.

 

Tungomåls talandet uppbygger människan själv.

        Den profeterande bygger upp församlingen.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:5.

 

5.  #Jag vill gärna att ni alla talar med tungor

men helst att ni profeterar.

         Att profetera är bättre än att tala med tungor,

såvida man inte kan tolka sina ord så att 

       församlingen blir uppbyggd#.

 

Tala alla med tungor.

      Profetera helst till församlingens uppbyggelse.

Profetera bättre än tungomåls talandet 

       finns en uttydare efter tungomåls talandet

blir det till uppbyggelse.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:6.

 

6.  #Nej, bröder, vad hjälper det er om jag kommer

till er och talar med tungor men inte ger någon

      uppenbarelse eller kunskap eller profetia

eller undervisning?#.

 

Kära bröder, vad till  nytta för er endast lyssna på

     tungomåls talandet om uppenbarelsen

kunskapen profetians gåva  undervisningen saknas.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:7.

 

7.  #Om ett livlöst instrument, en flöjt eller en

harpa, ger ifrån sig toner som inte kan skiljas från

      varandra, hur skall man då kunna uppfatta vad

som spelas?#.

 

Livlöst intrument  var ger det.

     Flöjten  harpan  vilka ger sig ifrån ton-ljud

inte kan skiljas från varandras toner.

    

¤Första Korintrerbrevet. 14:8.

 

8.  #Och om en trumpetsignal är otydlig, vem gör

sig då färdig till strid?#.

 

O-tydlig trumpetsignal gör ingen nytta för striden.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:9.

 

9.  #På samma sätt med er:

om ni inte använder tungan till att tala begripligt,

        hur skall man då kunna uppfatta vad ni säger?

Då talar ni ju ut i tomma luften#.

 

Vilket kan jämföras med  användandet av tungan 

        o-begriplig tungas ord vad ger de orden.

Ord i tomma luften.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:10.

 

10.  #Hur många språk det än finns i världen,

så är inget utan ljud#.

 

Alla världens språk  fulla av olika ljud.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:11.

 

11.  #Men om jag inte vet vad ljuden betyder blir jag

en främling för den som talar och han en främling

       för mig#.

 

Känner jag inte till ordens ljud betyder blir jag 

       till en främling för orden.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:12.

 

12.  #På samma sätt med er:

när ni nu söker vinna andekrafter, försök då att få

      dem i överflöd till församlingens uppbyggelse#.

 

Söker ni vinna ande-krafter  låt vinna andekraftens

      överflöd komma till församlingens uppbyggelse.

 

¤Första Korintrerbrevet. 14:13.

 

13.  #Därför skall den som talar med tungor be

om förmågan att tolka sitt tal#.

 

Tungomåls talaren  bedja om uttydandet.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:14.

 

14.  #Ty om jag ber med tungor är det min ande

som ber, medan mitt förnuft är overksamt#.

 

Tungomåls talarens ande beder i talandet.

     Hans förnuft o-verksamt. 

 

¤Första Korinterbrevet. 14:15.

 

15.  #Vad innebär nu detta?

Jo, att jag vill be med min ande men också med

        mitt förnuft.

Jag vill sjunga med min ande men också med

      mitt förnuft#.

 

När min ande är bedjande samtidigt mitt förnuft

        verksamt.

Är jag sjungande med min ande samtidigt

         också med mitt förnuft.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:16.

 

16.  #För om det är i ande du ber en tackbön, 

hur skall då den som har sin plats bland oinvigda

       kunna säga sitt Amen till din tacksägelse?

Han förstår ju inte vad du säger#.

 

Beder en tacksägelse-bön  i ande.

          Har någon oinvigd kunna säga hjärtats Amen

till din tacksägelse?

 


 ¤Första Korinterbrevet. 14:17.

 

17.  #Det är bra att du tackar, men den andre

blir inte uppbyggd av det#.

 

Din tacksägelse bra  din nästa blir inte uppbyggd

      av den.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:18.

 

18.  #Gud vare tack, jag talar mer med tungor

än någon av er#.

 

Jag, Paulus; talar mer med tungor än er alla.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:19.

 

19.  #Men i församlingen vill jag hellre tala fem ord

med mitt förnuft, så att också andra får lära sig

       något, än tusentals ord med tungor#.

 

I församlingen vill jag tala fem ord med

    mitt förstånd.

Mina förståndsmässiga ord bättre än tusentals

      med tungor.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:20.

 

20.  #Bröder, var inte barn till förståndet, nej

var barn i fråga om allt ont och fullvuxna

       till förståndet#.

 

Mina bröder;  äg inte barnet till förståndet.

     Lev i ett barnstadie i göra allt ont.

Var fullvuxna till förståndet.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:21.

 

21.  #I lagen står det: GENOM MÄNNISKOR MED

ANDRA SPRÅK OCH FRÄMMANDE TUNGOMÅL

      SKALL JAG TALA TILL DETTA FOLK,

MEN ÄNDÅ SKALL DE INTE LYSSNA TILL MIG,

      säger Herren#.

 

Genom människors olika språk och främmande

      tungomål skall jag tala till detta folk.

Deras o-hörsamhet lyssnar inte.

 

¤Första Korintrerbrevet. 14:22.

 

22.  #Därför blir tungotalet ett tecken för de

otroende, inte för profetiska talet blir ett tecken

       för de troende och inte för de otroende#.

 

Tungomålstalet tecknet för de o-troende.

          Profetiska talet tecknet för de troende.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:23.

 

23.  #Anta att hela församlingen håller gudstjänst 

och att alla talar med tungor.

      Om det då kommer in oinvigda eller otroende,

så säger de: Ni är galna#.

 

Ni, är galna här  säger de o-invigda och otroende

     när de hör tungomåls talandet i hela församlingen.

 

¤Första Korinterbrevet. 14:24.

 

24.  #Men anta att allesammans talar profetiskt.

      Om det då kommer en som är otroende eller oinvigd blir han genmskådad av alla, ställd

       till svars av alla#.

 

Talar alla profetiskt  kommer en otroende på besök

eller o-invigd  blir han genomskådad

 

¤Första Korinterbrevet. 14.25

 

25.  #Och vad som gömmer sig i hans innersta

blottas.

        Då kastar han sig ner och tillber Gud och ropar:

"Hos er finns verkligen Gud".

 

I det profetska  blir den o-invigde och o-troende

      utblottade i sina innersta.

De ödmjuka sig tillber Gud ropar ut ur sina hjärtan:

      "Hos er finns verkligen Gud".

       

 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards