Direktlänk till inlägg 24 juli 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 9:1-18. PAULUS AVSTÅR FRÅN ERSÄTTNING..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 juli 2018 17:13

FÖRSTA KORINTERBREVET. 9:1-18.

 

PAULUS AVSTÅR FRÅN ERSÄTTNING.

 

¤Första Korinterbrevet.  9:1.

 

1.  #ÄR JAG INTE FRI?

Är jag inte apostel?

        Har jag inte sett Jesus, vår Herre?

Är inte ni det verk som jag har utfört för Herren?#.

 

Lever jag inte i Kristi frihet  frihetens liv från

       lagen förbannelse vilket tillintetsgjordes genom

         Kristi försonings-verk.

Är jag inte kallad till vara Kristi utvalda apostel.

      Mötte Kristus själv på min väg till Damaskus

förföljde hans församling  föraktade och hatade

      hans Kropp. 

Ni, församling i Korint hans eviga försoningsverk

      vilket fått smaka hans nåd och barmhärtighet

ni det verk jag utfört som kallelse för Herren.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:2.

 

2.  #Om jag inte är apostel för andra är jag det åtminstone för er.

       Ni är ju Herrens egen bekräftelse på mitt

uppdrag som apostel#.

 

Ni, församling Herrens egen  bekräftelse på

mitt uppdrag som Kristi apostel. 

 

¤Första Korinterbrevet. 9:3.

 

3.  #Detta är mitt svar till dem som kritiserar mig:#.

 

      Vad jag sagt till er mitt svar till dem som kritiserat mig och min kallelse. 

 

¤Första Korinterbrevet. 9:4.

 

4.  #Har vi inte rätt till mat och dryck?#.

 

     Har vi inte några rättigheter till mat och dryck.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:5.

 

5.  #Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder

      och Kefas?#.

De andra apostlarna Herrens bröder & Kefas.

       Vi har samma rättigheter ta med oss

en i Kristus troende hustru som de. 

 

¤Första Korinterbrevet. 9:6.

 

6.  #Är det bara jag och Barnabas som inte har 

rätt att slippa arbeta?#.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:7.

 

7.  #Vem tar värvning utan att räkna med lön?

 

Vem anlägger en vingård och avstår från

      vad den ger? 

Vem vallar en hjord utan få del av mjölken?#.

 

Vem utför ett uppdrag utan belöning.

       Vem anlägger en vingård utan avstå från

vingårdens skörde-tid.

     Vem tar ansvar för hjordens skötsel och omsorg

utan få del av hjordens mjölk. 

  

¤Första Korinterbrevet. 9:8.

 

8.  #Är detta bara mänskligt tal, eller säger inte

lagen samma sak?#:

Är inte lagen dem till nytta.

 

Lagen mänskliga talet till nytta.

     

 ¤Första Korinterbrevet.  9:9.

 

9.  #Det står ju i Moses lag:

DU SKALL INTE BINDA IHOP MUNNEN PÅ OXEN

       SOM TRÖSKAR.

Så skulle Gud bekymra sig om oxar?#.

 

Flitige arbetsamme oxen värd sin belöning till

   näringsrik föda.

Skulle inte Gud visa sin omsorg för oxarna.

     

¤Första Korinterbrevet. 9:10.

 

10.  #Nej, det är klart att han säger det med tanke

på oss.

         Det är för vår skull det står skrivet att den

som plöjer och den som tröskar skall göra det

        med hopp om lön för sin möda#.

 

Tacksam Gud belönar den flitige arbetsamme

    både hans Sons avbild och oxe.

Det står skrivet: 

       Den arbetsamme plöjaren i hopp om belöning.

Den flitige tröskaren i hopp om belöning.

         Allas flitigas och arbetsammas händer

och fötter belönas.

 

¤Första Korinterbrevet.  9:11.

 

11.  #Om vi har sått vårt andliga utsäde hos er,

är det då för mycket om ni ger oss något

       materiellt som avkastning?#.

 

Vårt andliga utsäde hos er utsått i era hjärtan.

        Är det för mycket begärt ni ger oss

tacksamhets-gåvor. 

 

¤Första Korinterbrevet. 9:12.

 

12.  #Om andra har rätt att ställa krav på er,

har inte vi det ännu mer?

       Men vi har aldrig utnyttjat denna rätt utan

finner oss i allt för att inte lägga hinder i vägen 

       för evangeliet om Kristus#.

 

Om andra känner sin rättighet ställa krav på er.

       Har vi då inte större rättigheter mot er

som fritt fått andliga oförgängliga utsädet i era

      dyrbara hjärtan.

Har aldrig utnyttjad denna rättighet.

    Istället finner vi inte att lägga hinder i vägen

för Kristi evangelium.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:13.

 

13.  #Ni vet ju att de som arbetat i templet lever

av templets intäkter och att de som gör tjänst vid

       altaret får sin del av offren#.

 

De arbetande i templets-tjänst lever på 

templets intäkter.

       De tjänstgörande vid heliga altaret får

sin delaktighet av offren.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:14.

 

14.  #Så har också Herren bestämt att de som

förkunnar evangeliet skall få sitt uppehälle

       av evangeliet#.

 

Herrens bestämt i sitt rådslut  de som är ordets förkunnare skall få sitt uppehälle av evangeliet.

 

¤Första Korinterbrevet. 9:15.

 

15.  #Men jag har inte gjort bruk av några sådana

förmåner, och jag skriver inte det här för att skaffa

mig dem.

        Hellre dör jag ------ ingen skall få ta ifrån mig

det som är min stolthet#.

 

Har inte gjort bruk av matriell belöning.

        Har inte skrivet dessa rader till er angående

  den matriella belöningen.

Hellre dör i tacksam för kallelsen ger er andliga 

utsädet än få matriella belöningen.

       Vilket är min personliga stolhet i Kristus.

 

¤Första Korinterbrevet . 9:16.

 

16.  #Ty att jag sprider evangeliet är inget att vara stolt över, jag är ju tvungen till det.

       Ve mig om jag inte förkunnar evangeliet!".

 

Guds barmhärtighet tvingar mig sprida evangeliet

     inget vara stolt i sig själv över.

Olyckan kommer över om jag o-lydigt inte

     förkunnar evangeliet.

 

¤Första Korinterbrevet.  9:17.

 

17.  #Om jag gör det av eget val har jag ju lön att vänta.

        Men jag gör det därför att jag måste utför

jag bara ett uppdrag#.

 

Gör jag det av eget val: kan vänta belöningen.

        Gör det i lydnad: har min skyldighet

utför uppdraget. 

 

¤Första Korinterbrevet. 9:18.

 

18.  #Vad får då för lön?

    Jo, att få förkunna evangeliet utan kostnad

för någon och inte utnyttja den rätt evangeliet

      ger mig#.

 

Är jag belönings-lös?

       Jo, i förkunnelsen av evangeliet utan kostnad

     för någon.

Inte utnyttja den rätt evangeliet ger mig. 

 

¤

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards