Direktlänk till inlägg 30 juni 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 4:1-16. PAULUS VISAR FÖRSAMLINGEN TILL RÄTTA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2018 16:12

FÖRSTA KORINTERBREVET.  4:1-16.

 

PAULUS VISAR FÖRSAMLINGEN TILL RÄTTA.

 

¤Första Kornterbrevet. 4:1.

 

1.  #Vi bör alltså betraktas som Kristi tjänare

och som förvaltare av Guds hemligheter#.

 

Vi bör respekteras som Kristi heliga tjänare.

       Förvaltare av Guds outtömliga hemligheter.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:2.

 

2.  #Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa

sig pålitlig#.

 

Vara hans utvalda förvaltare krävs visa sig 

    trovärdig sin kallelse.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:3.

 

3.  #Men mig är det likgiltigt om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig.

      Inte heller dömer jag mig själv#.

 

Om ni Guds heliga i Korint vill döma mig inför

         någon mänsklig domstol känner jag mig

likgiltig inför er egna visdom.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:4.

 

4.  #Mitt samvete är rent, men det betyder inte 

att jag är frikänd.

      Den som dömer mig är Herren#.

 

Mitt samvete är o-straffligt i Herrens renhet.

       Vilket inte helt innebär mitt frikännande.

Herren ska döma mig inför sin domstol.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:5.

 

5.  #Fäll därför ingen dom i förtid, innan Herren 

kommer.

      Han skall låta ljus falla över det som ligger

i mörkret och avslöja allt som människorna

      har i sinnet.

Och då får var och en sitt beröm från Gud#.

 

Gör inga förhastade dom-beslut i förtid.

       I sitt allvetande utför rättvisa domar

i vilket han låter sanningens ljus belysa mörkret

      avslöja det allt vad som påverkar 

människors sinnen.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:6.

 

6.  #Detta, bröder, har jag här för er skull tillämpat

på mig själv och Apollos, för att ni genom vårt

        exempel skall lära er vad som menas med

"Håll er till Skriften"och inte skryta med den

      ene på den andres bekostnad#.

 

Mina bröder, för er skull rannsakar jag mig själv

     och Apollos.

Vi får vara er goda förebild; för att lära er vad som

      menas med "lydnaden till Skriften".

Undvik vara skrysam i er lydnad till Skriften.

       

 ¤Första Korinterbrevet. 4:7.

 

7.  #Vem ger dig någon särställning?

      Vad äger du som du inte har fått?

Och har du fått det, varför skryter du som om

       det inte var en gåva?#.

 

Låt inte skrytsamheten vara er herre.

       

 ¤Första Korinterbrevet. 4:8.

 

8.  #Ni är förstås redan mätta, redan rika,

ni har förstås blivit kungar oss förutan?

       Ja, om ni ändå hade blivit kungar, så att vi

hade fått vara kungar tillsammans med er!#.

 

Låt inte bli själv-belåtna i er själva; av den

   kunskap ni fått.

Känner er rika över er andliga rikedom ni fått.

         Ni, bli blivit er själva till kungar oss förutan.

Kallar ni er nu för kungar; att vi nu fått vara

      andliga kungar tillsammans med er.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:9.

 

9.  #Det förefaller mig som om Gud hade ställt

oss apostlar sist av alla, som dödsdömda;

        vi står på arenan inför hela världen,

inför både änglar och människor#.

 

Det förefaller oss apostlar Gud ställt sina tjänare

        sist av alla.

Vi är dödsdömda.

     På arenan inför hela världen både änglar

och människors ögon.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:10.

 

10.  #Vi är dårar för Kristi skull, ni är förståndiga

kristna.

       Vi är svaga, ni är starka.

Ni är ansedda, vi är föraktade#.

 

Dårar för Kristi skull.

     Ni är förståndiga kristna.  

Svaga i sig själva.

            Starka i er själva.

Ni är högt ansedda inför människor.

      Vi är föraktade inför människor.

 

¤Första Korinterbrevet.  4:11.

 

11.  #Ännu i denna stund hungrar och törstar vi;

vi saknar kläder, blir misshandlade, är hemlösa#.

 

Vi lider av lekamlig hunger och törst.

      Saknar kläder klä oss med.

Misshandlade  för Kristi skull.

      Saknar bostad.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:12.

 

12.  #Och arbetar hårt med egna händer för att

försörja oss.

       Man smädar oss och vi välsignar.

Man förföljer oss och vi härdar ut#.

 

Med våra händer arbetar hårt.

        Blir smädade av människor.

Vi välsignar dem.

      Människor  förföljer oss.

Vi är ståndaktiga i lidandet.

 

 ¤Första Korinterbrevet. 4:13.

 

13.  #Man talar illa om oss och vi svarar med goda

ord.

      Hela tiden har vi behandlats som jordens

avskum, som mänsklighetens drägg#.

 

Blir förtalade besvarar deras tal med godhetens Ord.

      Blivit illa behandlade som jordens avskum.

Jordens avskum  saknar människo-värdet

      inför människor.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:14.

 

14.  #Jag skriver inte detta för att få er att skämmas

utan för att visa er till rätta som mina kära barn#.

 

Skriver de här orden till er; inte skämmas för oss.

       De skrivna få vara till tillrättavisning för er

mina kära barn.

    

¤Första Korinterbrevet. 4:15.

 

15.  #Om ni så skulle ha tio tusen lärare som vill

göra er till kristna, har ni ändå inte många fäder.

        Det var jag som blev er far i Kristus Jesus

genom evangeliet#.

 

Ni saknar många andliga fäder.

     Jag blev er andlige fader i Kristus Jesus.

Genom hans evangelium.

 

¤Första Korinterbrevet. 4:16.

 

16.  #Jag ber er: ta mig till föredöme#.  

 

Jag ber er ödmjukt: låta mig vara ert föredöme.

 

         

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards