Direktlänk till inlägg 19 maj 2018
GUDS FRIHET I VALET AV FOLKET.
ROMARBREVET. 9-19-33.
¤Romarbrevet. 9:19.
19. #Nu säger någon:
Varför fortsätter han att förebrå oss?
Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja#.
Du; människa som skapats av jordens stoft:
genom din o-lydnad gör motstånd mot sin Skaparens vilja.
¤Romarbrevet. 9:20.
20. #Men tror du, stackars människa, att du kan
göra invändningar mot Gud?
Kan det formade säga till formaren:
Varför gjorde du mig sådan?#.
Du stackars människa i själv utlämnad till vara
syndens träl.
Skall du ha invändningar mot Guds rättfärdighet.
Det formade ( människan ) säga till
sin Skapare: Varför gjorde du mig sådan?
¤Romarbrevet. 9:21.
21. #Bestämmer inte krukmakaren över sin lera,
så att han av en och samma klump kan göra
både ett fint skäl och ett som inte är så fint?#.
Bestämmer inte krukmakaren ( lerets skapare )
över leret genom krukmakarens kärleksfulla
formande över leret ( människan ).
Börjar med sina händer med en lerklump
( människans liv ).
Lerklumpen blir till ett välbehagligt lerkärl.
Fina lerkärlet låter sig formas in skaparens
rättfärdighet === hans renhjärtlighet ===
syndfrihet === o-strafflighet.
Valet blir i hans vill lerklumpen formas till
ett fin lerkärl eller till o-fint lerkärl.
¤Romarbrevet. 9:22.
22. #Kanske har Gud, för att visa sin vrede
och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som
han har gjort för att förstöra i sin vrede?#.
De o-fina lerkärlen är länge besparade i sitt tålamod
för att de o-fina tillåter sig bli omformade till
vara lika de fina lerkärlen.
Saknas villigheten till bli omformade bli de
o-fina lerkärlen drabbade av hans kända
vredesmakt.
¤Romarbrevet 9:23.
23. #Och kanske vill han göra hela sin härlighet känd genom de kärl som han har bestämt
till att förhärligas genom
hans barmhärtighet?#.
Han vill göra sin härlighet känd genom de fina
lerkärlen hans barmhärtiga kärleksfulla händer format från att vara lerklumpar.
Han har själv beslutat genom de fina kärlen
bli förhärligade genom hans barmhärtighet.
¤Romarbrevet. 9:24.
24. #Till att vara sådana har han kallat oss,
vare sig vi är judar eller hedningar#.
Han har kallat oss till vara de fina förhärligade
lerkärlen.
Antingen vi judar eller hedningar.
¤Romarbrevet. 9:25.
25. #Så heter det också hos Hosea:
DET FOLK SOM INTE VAR MITT SKALL JAG KALLA
MITT FOLK, OCH HENNE SOM INTE VAR
ÄLSKAD SKALL JAG KALLA MIN ÄLSKADE#.
Profeten Hoseas budskap: talar Herrens sina
utlovade löften:
Det folk som inte varit mitt folk: genom min
barmhärtighet vill jag kalla mitt folk.
Folket som inte kände sig älskat skall jag
kalla min älskade.
¤Romarbrevet. 9:26.
26. #OCH PÅ DEN PLATS DÄR DET SADES TILL DEM:
NI ÄR INTE MITT FOLK, DÄR SKALL DE KALLAS
DEN LEVANDE GUDENS SÖNER#.
På den plats där de bodde sades det till dem.
Ni är inte mitt folk istället skall de kallas
den levande Gudens söner.
¤Romarbrevet. 9:27.
27. #Och Jesaja utropar om Israel:
OM ÄN ISRAELS SÖNER ÄR TALRIKA SOM HAVETS
SAND, SKALL BARA EN REST BLI RÄDDAD#.
Profeten Jesaja utropar ur sin profetia om Israel.
Om än Israels söner är talrika som havets sand,
skall bara en rest bli räddad.
Israels söner var talrika som sandkornen på havet botten.
Deras gensträvighet gör att bara en rest
bli räddad undan Guds vredesdom.
¤Romarbrevet. 9:28.
28. #SNABBT OCH SLUTGILTIGT SKALL HERREN
HÅLLA RÄKENSKAP PÅ JORDEN#.
Herens beslutsamma rådslut: snabbt & slutgiltigt
göra full räkenskap på jorden.
¤Romarbrevet. 9:29.
29. #Likaså har Jesaja sagt:
HADE INTE HERREN SEBAOT SPARAT NÅGRA AV
VÅRA EFTERKOMMAND, DÅ HADE VI BLIVIT
SOM SODOM OCH GOMORRA SKULLE VI LIKNA#.
Profeten Jesajas profetia: Hade inte Herrens Sebaot
i sin barmhärtighet räddat några av våra
efterkommande vilket skulle bli likt
Sodom och Gomorras folks eviga olycka
och fördärv.
¤Romarbrevet. 9:30.
30. #Vad innebär nu detta?
Jo, att hedningarna, som inte strävade efter
rättfärdighet, men en rättfärdighet som bygger på tro#.
Vad innebär hans räddande barmhärtighet sparat
några av våra efterkommande undan vredesdomen.
Jo, hedningarna som inte strävade efter
rättfärdigheten livet i o-straffligheten &
renhjärtligheten.
Men en rättfärdhet som bygger på tron ger
möjligheten till ett liv i renhjärtligheten
och o-straffligheten.
¤Romarbrevet. 9:31.
31. #Israel däremot, som strävade efter en lag
som ger rättfärdighet, kom inte fram till den lagen#.
Israeliterna strävade efter lagbuden som ger
rättfärdighet.
¤Romarbrevet. 9:32.
32. #Varför?
Därför att det inte höll sig till tron utan ville hålla
sig till gärningarna.
De snubblade över den stötesten#.
Varför ett strävande efter lagen.
Problemet var att de höll sig inte till tron.
Istället levde efter gärningarnas lag.
Livet efter gärningarnas lag blev dem
till livets stötesten.
¤Romarbrevet. 9:33.
33. #Som skriften talar om:
se, I SION LÄGGER JAG EN STEN SOM MAN
SNAVAR PÅ, EN KLIPPA SOM MAN
STÖTER EMOT.
MEN DEN SOM TROR PÅ DEN SKALL INTE
STÅ DÄR MED SKAM#.
Skriftens ord säger: Se, i Sion lägger jag en
stötesten deras gärningars fötter snubblar
på den klippan Kristus som stöter sig emot.
Den tror på klippan Kristus skall inte
komma på skam.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 | 20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 | 31 |
||||||
|