Direktlänk till inlägg 14 mars 2015

TIO GUDS BUD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 mars 2015 07:34

HUR LYDER TIO GUDS BUD?

JAG ÄR HERREN DIN GUD.

1.  DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HA JÄMTE MIG.

2.  DU SKALL ICKE MISSBRUKA HERRENS, DIN GUDS, NAMN.

3.  TÄNK PÅ SABBATSDAGEN, SÅ ATT DU HELGAR DEN.

4.  HEDRA DIN FADER OCH DIN MODER.

5.  DU SKALL ICKE DRÄPA.

6.  DU SKALL ICKE BEGÅ ÄKTENSKAPSBROTT.

7.  DU SKALL ICKE STJÄLA.

8.  DU SKALL ICKE BÄRA FALSK VITTNESBÖRD MOT DIN NÄSTA.

9.  DU SKALL ICKE HA BEGÄRELSE TILL DIN NÄSTAS HUSTRU.

10. DU SKALL ICKE HA BEGÄRELSE TILL NÄSTAS HUS OCH HEM.

Hur lyder huvudbudet?

DU SKALL ÄLSKA HERREN, DIN GUD, AV ALLT DITT HJÄRTA OCH AV ALL DIN SJÄL OCH AV ALLT DITT FÖRSTÅND.

DET ÄR DET YTTERSTA OCH FÖRNÄMSTA BUDET.

DÄRNÄST KOMMER ETT SOM ÄR DETTA LIKT:

DU SKALL ÄLSKA DIN NÄSTA SOM DIG SJÄLV. 

Levnadsregeln:

Guds bud är under alla förhållanden det rätta.

När andra syndar, vill jag lyda Guds bud.

Guds ord:

Jesus sade: "Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig"  ( Joh. 14:21 ).

Ur psalm 119:

Herre, MITT ROP kommer inför ditt ansikte, giv mig förstånd efter ditt ord.

MIN BÖN kommer inför ditt ditt ansikte; rädda mig efter ditt tal.

MINA LÄPPAR må flöda över av lov, ty du lär mig dina stadgar.

MIN TUNGA sjunger om ditt ord, ty alla dina bud är rättfärdiga.

Vad känner vi genom samvetet?

GENOM SAMVETET KÄNNER VI VAD VI SKALL GÖRA OCH VAD VI SKALL LÅTA BLI AT GÖRA.

När måste vi följa vårt samvete?

VI MÅSTE FÖLJA VÅRT SAMVETE, NÄR DET KLART SÄGER OSS ------- DET MÅSTE DU GÖRA, ELLER: --- DET FÅR DU INTE GÖRA.

Levnadsregeln:

NÄR JAG FÖLJER MITT AMVETE, BLIR JAG ICKE SLAV UNDER MÄNNISKOR ELLER MITT DRIFTLIV UTAN ETT FRITT GUDS BARN. 

"Giv noga akt på samvetets råd, ty en trognare rådgivare

har du icke!  ( Syr. 37:13 ).




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards