Direktlänk till inlägg 1 februari 2025
GRÖNA BUBBLOR: ETANOLHAVERIET.
NÄR POLITIKERNA BERUSADES AV ETANOLBILAR.
CHRISTIAN SANDSTRÖM.
OCH
RICKARD BJÖRNEMALM.
HUR POLITISKA BUBBLOR SKAPAS OCH
PUNKTERAS AV EKONOMISKA REALITETER.
Sidorna: 15-21.
Etanolbilen är ett svenskt nuitda policy-
misslyckande.
Etanolbilen kommer från ingnestans, växer
explosionartat i några år 2004-2008 för att därefter lämna marknaden och falla i glömska.
Etanolbilar tillhörde framtiden, de stöttades av
politiker och samtidigt skulle Norrlands skogar
förvandlas till förnybart bränsle.
2010 är tonen en annan. Arga bilister, trasiga
motorer och etanolen uppfattades nu som ett
oetiskt alternativ till bensin.
Hur gick det till när etanolen sken upp som en sol och kraschade ner som en pannkaka tidigt
2000 - talet, och vilka lärdomar kan vi dra?
Sedan 80 - talet har Sverige genom en kombination
av skatter, subventioner och regelrätta förbud
minskat såväl utsläppen av CO2 som utsläppen
av miljögifter.
Principer om teknikneutralitet och förutsägbarhet
har varit vägledande för denna framgångsrika
resa.
Under 2000 - talet har dessa principer i allt
större utsträckning frångåtts.
Staten ska inte längre enbart sätta upp spelregler för marknadens aktörer, utan också
blanda sig i processen.
I en tidigare artikelserie i Smedjan har några av
de katastrofala följderna beskrivits och förklarats.
Nedan beskriver vi ännu ett exempel:
etanolbilens hastiga resa från politisk och social
hype till haverade motorer och upprörd allmänhet.
Historien illustrerar hur även förment teknikneutrala lagar och regler i praktiken leder
till alltför stora interventioner som i sin tur
låser in marknaden i fel teknik.
Låt oss börja från början.
Det har funnits visst stöd för biodrivmedel även
under 90 - talet, grunden för bubblan läggs
emellertid med det EU - direktiv ( 2003/30/EG )
som tvingar medlemsländerna att höja andelen
biobränslen till år 2005 och sedan ytterligare
till 2010.
EU - direktivet sätter fart på det svenska byåkratiska maskineriet och i delbetänkandet till
en statlig utredning ( SOU:2004:4 ) redovisas
åtgärder för att Sverige ska uppfylla detta direktiv.
Etanolen identifieras som det biobränsle med
störst potential.
Åtgärder för att priotera miljöbilar hade funnits
sedan 2000, men nu höjs insatserna.
Pumplagen träder i kraft 2006 och innebär att alla
mackar över en viss storlek behövde skaffa
pumpar för biobränslen.
År 2007 kommer både miljöbilspremien som innebar 10 000 kronor till privatpersoner som köper
en miljöbil och att miljöbilar befrias från
trängselskatt.
Till detta kommer ett antal andra stöd, såsom
nedsättning av förmånsvärdet för förmånsbilar,
fordonsskattebefrielse och koloxiddifferentiering
av fordonsskatten.
När dessa lagar sjösätts framhävs ofta vikten av
teknikneutralitet, ett biodrivmedel eller ett
miljöfordon ska inte ges prioritet framför ett annat.
Parallellt får emellertid etanolbilen alltmer uppmärksamhet i media och flera politiker försöker
gå i bräschen för en omställning.
I Valrörelsens slutdebatt 2006 säger statsminister
Göran Persson:
"... DÄRFÖRSKA VI INTE INTE LOCKA FOLK MED
LÄGRE BENSINPRISER UTAN SKA VI FÅ ANNAT
ATT HÄLLA I TANKEN SOM VI K AN FÅ BILARNA
ATT DRIVAS FRAMÅT PÅ".
Maud Olofsson vill i samma slutdebatter inte vara
ett dugg sämre:
"...VI PRODUCERAR BRÄNSLET HÄR HEMMA,
DET ÄR LANDSBYGDEN, JORDBRUKET, SMÅFÖRETAGEN KAN PRODUCERA DETTA, MEN
DÅ BEHÖVS DET FORSKNING OCH UTVECKLING
..... VI BEHÖVER BÅDE ETANOL, BIOGAS OCH RME".
Såväl Olofsson som Persson vurmade och för
svensk etanolproduktion och iden att Sverige
skulle göra etanol från Norrlands skogar.
Olofsson citeras nedan:
"MEN INOM NÅGRA FÅ ÅR KOMMER DET ATT VARA
KOMMERSIELLT GÅNGBART ATT UTVINNA ETANOL UR CELLULOSA, ALLTSÅ FRÅN
SKOGSRÅVARA OCH SKOGSINDUSTRINS SPILL.
DET KOMMER ATT INNEBÄRA
LÄGRE PRODUKTIONSPRISER OCH HÖGRE
KONKURRENSKRAFT FÖR SVENSKPRODUCERAD
ETANOL".
I takt med ett etanolens politiska högkonjunktur
blir alltmer febrigt het började den spilla över
i en social och kulturell högkonjunktur.
Under åren 2006-2008 blir etanolbilen en statussymbol för den urbana övre medelklassen
som vill signalera miljömedvetenhet.
Bubblan kulminerade 2008 då 20 procent av
nyregisteringarna utgjordes av etanolbilar,
vilket kan jämföras med mindre än en procent 2020.
Antalet modeller på den svenska marknaden
ökade också explosionartat, år 2004 fanns två
flexifuel-bilar i landet och år 2008 fanns det
över 80 modeller.
Från 2008 ch framåt kollapsade etanolbubblan
under tekniska och ekonomiska realiteter.
Efter finanskrisen sjönk oljepriset, drastiskt, vilket
innebar att besinpriset blev lägre än etanolpriset.
Allt färre köpte därmed flexifuel-bilar och de som
sedan hade sådana valde i stället att tanka bensin.
Flexifuel-bilarna hade emellertid högre bränsleförbrukning än vanliga bensinbilar vilket
ledde till större koldioxidutsläpp när de tankades med bensin.
I praktiken användes med andra ord skattemedel för att subventionera bilar som var
sämre ur miljösynpunkt än vanliga bensinbilar.
Tekniken vägrade dessutom att fungera ordentligt
och när etanolbilsägare fick driftproblem i form
av motarskador under 2010 skyllde politikerna på
biltillverkarna och bilägarna fick själva stå för reparationerna.
Den negativa publiciteten blev omfattande,
och många kände sig lurade, vilket snabbt gav
etanolbilen dåligt rykte.
När frågor om alternativkostnader och faktumet
att etanolproduktion innebär att fattiga länder
måste offra sin matproduktion punkterades
dessutom etanlbilens sociala och etniska högkonjuktur under 2010.
Det blev nu även politisk lågkonjuktur för
etanolbilen.
En förhastad skattehöjning på etanolen införs år
2015 och innebar dödsstöten för etanolbilen.
Det gjordes för att regeringen var rädd för att man
skulle bryta mot EU-förbudet mot att överkompensera biobränsle på beskostnad av
andra bränslen.
Så slöts cirkeln om etanolbilen.
Bubblan tillkom som ett resultat av EU-direktiv
och begravdes slutgiltigt genom ett EU-direktiv
i motsatt riktning.
Politikens oförutsägbarhet kan knappast illusteras
på ett bättre sätt.
Den första EU-direktivet öppnade ett möjligheternas
fönster för politikerna, bubblan blåses upp genom
ett flertal olika stöd och subventioner som i teorin
var teknikneutrala, men som i praktiken innebar
att en specifik och omogen teknik fick
oproportionerligt stor andel av marknaden.
Det finns flera lärdomar från etanolbilens uppgång
och fall. Till att börja med visar den hur politiken
skapar en bubbla där politiska, sociala och
kulturella högkonjukturen förstärker varandra.
När dessa aldrig matchas av en underliggande
teknik och ekonomisk konkurrens kraft kommer
verkligheten förr eller senare att hinna ikapp
de politiska slagorden och indentitetskonsumtionen.
Bubblan punkteras av verkligheten och ju hårdare verkligheten har förnekats, desto hårdare
blir fallet i termer av kostnader för skattebetalarna och frånvaron av miljömässig
och ekonomisk utveckling.
Bubblan kring etanolbilen illustrerar även hur en
interventionistisk miljö- och industripolitik,
som ytterst bygger på politikens nycker och
opinionens vindar, leder till bristande förutsägbarhet.
När stora statsningar görs för att åstadkomma
mycket på kort tid sätts ännu mer på spel.
Just förutsägbarhet och konsekvent agerande
från politikens sida brukar lyftas fram av
näringslivet som nödvändigt för hållbar omställning.
Etanolbilen visar också hur stora satsningar i
praktiken inte kan vara teknikneutrala eftersom
det vid varje givet tillfälle inte finns särskilt många
teknologer att förhålla sig till.
Stöden som utformades i början av 00-talet var
teknikneutrala i sin utformning, menn innebar
i praktiken att etanol fick proportionerligt mycket
stöd.
När pumplagen sjösattes framhölls vid flera
tillfällen vikten av teknikneutralitet, något som
i praktiken inte visade sig vara möjligt.
I efterhand har etanolpolitiken kritiserats i en SOU
för att ha varit ryckig, inkonsistent och
ogenomtänkt.
Vi kan konstatera att det förmodligen varit svårt
för den politiska processen att åstadkomma
något annat.
Storskalig industriell interventionism leder per
automatik till en frånvaro av teknikneutralitet
och till en ryckighet.
Tyvärr har varken EU eller svenska politiker lärt sig
någonting från etanolvilens misslyckande.
Tvärtom har kombinerad, storskalig miljö- och
industripolitik blivit högsta mode och Sverige
är nu mitt inne i att blåsa nästa indudtripolitiska
bubbla i och med de enorma vätgasstatsningarna
i norr.
Resultatet kommer förmodligen att bli ännu värre
den här gången.