Alla inlägg under mars 2024
ORD FÖR DAGEN JULI 2025.
Första dagen.
Verkligheten kommer ifatt o-verkligheten
Lögnen förloraren.
Andra dagen.
Ödmjukes tal relationer med sin nästa tjänarkall
tankars beslutsamhet återspeglas i ödmjukes
hjärtats innandömen.
Tredje dagen.
Vishetens glädje själens sötma.
Dårskapens o-kunnighet själens mörka slöja.
Fjärde dagen.
Ödmjukheten så rik på ödmjukhet mildhet.
Ödmjuke sökt ödmjukheten funnit den älskar den
ärar lever i den.
Femte dagen.
Stoltes högmod främmande för ödmjukhetens
verklighet.
Dyrbara ödmjukheten uppmuntras av gudomen.
Sjätte dagen.
Värdelösa o-dygdiga högmodet mörkrets moder.
Sjunde dagen.
Rättfärdigheten försvarar sanningen rättvisan
kärleken.
Gudlösheten försvarar lögnens falskhet o-rättvisor
falska anklagelser hot våld illgärningar.
Åttonde dagen.
Själens renhet ödmjukhetens boplats ärad
i gudomens närhet.
Nionde dagen.
Kärlekens bråddjupa verklighet vilar i renhetens
hjärta vilket flödar gudomlig renhet.
Tionde dagen.
Vishetens skönhet tänk få vara vän med den.
Elfte dagen.
Sekulära politiska ledare går i sällskap med
laglösheten o-ordningnes laglösa lagar.
Tolfte dagen.
Övad i själviskhetens förbannelse ligger i strid med
o-själviskhetens välsignelser.
Trettionde dagen.
Den ondes sällskap dålig självisk övermodig falsk
vanärar allt skapat föraktar hatar livet
gåvan till mänskligheten.
Fjortonde dagen.
Övermodets själviska slavar hålls bundna där
ödmjukhetens o-själviskhetens välsignelserika
liv återspeglar gudomens liv.
Femtonde dagen.
Missmod övermod denna tidsålderns Guds vapen
ligger i strid med ödmjukhetens tacksamhetens liv.
Sextonde dagen.
Kristi kyrkans båt ligger i strid inför havet farofyllda
vågor oro förvirring förtvivlan världens olika illäror villfarelser skadar männiksors själsliv.
Sjuttionde dagen.
Andliga övningar vänligheten tålamodet
uppmuntrande ord godhet mildhet i gemenskap med med-människor.
Artonde dagen.
Hjärtats renhet ödmjukhet inre frid gudskärlek
gudslängtan inre glädje i Anden tro hopp och kärlek.
Nittionde dagen.
Hjärtats trolösa o-renhet övermodet inre oro
förvirring gudlöshet inre sorg köttets begär
hopplöshet färdas på tvivlets farofyllda vågor.
Jesu ord idag: Tro allena frukta icke,
människans hjälplöshet; hjälp min otro.
Tjugonde dagen.
Guds kärlek korsets kärlek försonar
mänsklighetens arvssynd.
Tjugoförsta dagen.
Helige, allsmäktige o-dödlige Guden ligger i strid
med o-helige förbänglige dödlige guden denna
tidsålderna Gud.
Tjugoandra dagen.
Tålamodets gärningar ligger i strid med moraliska
misären otålighetens illgärningar illdåd våldsbrott vredens trogna vänner.
Tjugotredje dagen.
Föraktfullt hat gudlöshet laglöshet o-moraliska
vänner Ordspråket säger lika barn leka bäst.
Tjugofjärde dagen.
Evighetens verklighet ligger i strid med dödliga
förgängelsen arvssyndens frukter.
Arvssyndens dödliga frukter tillintetgör alla
levande varelser.
Tjugofemte dagen.
Hjärtans hårdhet förstockade hjärtan kontrollerar
där högmodets falskhet råder.
Tjugosjätte dagen.
Lydnaden vittnar om ödmjukhetens kärlek.
Ödmjuk kärlek offrande.
Tjugosjunde dagen.
O-lydnad den Ondes vapendragare vilserleder förvirrar rotlösa själar.
Tjugoåttonde dagen.
Den Onde förvirringens fader arvssyndens blindhet
Ondes stolta ursprung.
Tjugonionde dagen.
Rättfärdigas språkrör försvarar rätten vara Guds
barn Kristi medarvingar Guds arvingar.
Trettionde dagen.
Själens ljumhet välbehagligt offer för köttsliga
begär lättja njutningar lathet själviskhet.
Trettioförsta dagen.
Ödmjkuheten gdomens prydnad.
Landet där tankarna funnit ro. Isak Syrien.
Bonusdag.
Vår tid av massmedial påverkan ordrikas pratsjuka
tid påverkar hjärtats innnadömen antingen den
är god eller ond.
"O eviga ord, min Guds ord, jag vill ägna mitt liv att
lyssna till dig, öra för dig så att jag är mig
allt av dig". Elisabet av Treenigheten 1880-1906.
ORD FÖR DAGEN. JUNI 2025.
Första dagen.
Högmodets stolta själviskhet förblindad
av denna tidsålderns Gud blir skräckslagen
inför ödmjukhetens verklighet.
Andra dagen.
Bättre att tygla sin tunga än att fasta på
bröd och vatten. Johannes av Korset.
Tredje dagen.
Bättre vara Guds vän än ondskans barn.
Fjärde dagen.
Kontrollstyrda människor förslavade under
Ondskans träldom: fångad i dödlig snara.
Femte dagen.
Den Sonen gör fri är verkligen fri.
Kristi försoningsverk gör oss fria.
Sjätte dagen.
Ateismens förbannelse: nationer städers undergång.
Sjunde dagen.
Ateisten växer aldrig in i Guds helighet trohet
fullheten i Kristus: uppmuntras vara Kristi medarvinge Guds arvinge.
Åttonde dagen.
Sanningsenlige respekterar uppskattar
uppmuntrar sanningens verklighet: ligger i strid med lögnens metodiska planer.
Nionde dagen.
Kristi kors Guds kraft för den som tro på Kristi
försoningsverk.
Tionde dagen.
Kristi försoningsverk dårskap för de otrogna
förblindade av denna tidsålderns Gud.
Elfte dagen.
Trösterika ord hjärtats värme och omsorg.
Tolfte dagen.
Trösterik tunga tankars värme och omsorg.
Trettionde dagen.
Värmefyllda ord tankars sinnesro.
Fjortonde dagen.
Ömma ord betyder glädje och harmoni.
Femtonde dagen.
Älskvärda ord värmefyllda ord.
Sextonde dagen.
Tänkvärda ord vad de betyder för Livet.
Sjuttionde dagen.
Uppmuntrande ord ord på vägen.
Artonde dagen.
Herrens nåd värd lovsång tacksamhet ära.
Nittionde dagen.
Herrens nåd mänskligheten upprättelse.
Tjugonde dagen.
Världens trolöshet avslöjas där Guds trohet råder.
Tjugoförsta dagen.
Se, själva Livet som en fin gåva, till varje människa.
Tjugoandra dagen.
Varje dag av Livet, fin värdefull gåva.
Tjugotredje dagen.
Gårdagen har varit, morgondagen kommer,
idag kan vi leva på gårdagens erfarenhet
vad livet ger.
Tjugofjärde dagen.
VÅRT KÄRA FOSTERLAND:
Penningbegäret, sysslolösheten, rastlösheten
och arbetslösheten god jordmån för tillväxande
laglöshet i samhället, staden och nationen.
Vart är vårt kära fosterland på väg!!!.
Tjugofemte dagen.
Samhällets, stadens och nationens utveckling
av de moraliska etiska värderingar,
ligger på analfabetisk nivå.
Tjugosjätte dagen.
VÅR ERFARENHET OCH LÄRDOM:
Gårdagens misstag; i tankar, tal och ord, är dagens
morgondagens lärdom och livets erfarenhet
i tankar tal ord ord.
Tjugosjunde dagen.
ÄRLIGHETEN: saknas där moraliska misären råder.
Tjugoåttonde dagen.
Låt ärligheten vara mänsklighetens vinnare.
Tjugonionde dagen.
ÄRLIGHETENS VÄG:
Vägen därärlige vandrar på.
Undviker o-ärlighetens falskhet.
Trettionde dagen.
Den som inte öppnar sitt hjärta till Ärligheten
valt i sitt själviska hjärta följa o-ärlighetens
falskhet.
AXPLOCK UR DEN KATOLSKA SOCIALLÄRAN.
DOKUMENT 1891-2015.
LEO XIII.
SOCIALISMENS VILLFARELSER BETRÄFFANDE
FAMILJEN.
13. Den äganderätt som på ett naturligt
sätt bevisligen tillkommer enskilda personer måste därför i samma mån tillkomma en man i hans
egenskap av familjeöverhuvud.
Ja, en sådan person måste inneha den här
rättigheten desto mer som hans ställning innebär
så många fler förpliktelser.
Det är en högst helig naturlag att en far ska
sörja för att hans avkomma har mat på bordet
och övrig livets nödtorft.
Likaså är det naturliga att han önskar att hans barn,
som så att säga är enn fortsättning av hans
person och för den vidare, genom honom ska ha
tillgång till allt som krävs för att slippa uppleva
nöd och elände i detta otrygga jordeliv.
Och inte på något sätt kan en far åstadkomma
detta annat än genom att äga ett stycke bördig
mark, som han kan låta gi arv till sina barn.
En familj är i lika hög grad som en stat, som Vi
redan har påpekat, ett verkligt samhälle som
styrs av en auktoritet av eget slag, det vill säga
fadersauktoriteten.
Förutsatt således att man inte överskrider de
gränser som syftet med dess egen existens
föreskriver har familjen samma rättigheter som en
stat att välja och sträva efter sådant som krävs
för att den ska bevaras och ha skälig frihet.
Vi säger "åtminstone samma rättigheter":
för eftersom familjelivet, i både teori och praktik,
fanns till före människors samhällsbildning
måste ju familjen ha rättigheter och skyldigheter
som går före samhällets och som mer omedelbart grundar sig på naturen.
Om medborgare i en stat, det vil säga familjer,
när de sluter sig samman och bildar en gemenskap
skulle möta hinder i stället för bistånd från statens sida och finna sina rättigheter angripa
i stället för försvarade skulle sådana sammanslutningar snarare förkastas än
eftersträvas.
14. Åsikten att den offentliga makten godtyckligt
bör införa och utöva närgången kontroll över
hemmet och familjen är därför stor och fördärvlig villfarelse.
Men om en familj befinner sig i stora svårigheter,
helt och hållet saknar vänner att få hjälp och stöd
av och inte har några som helst utsikter att hjälpa sig själv, är det berättigat att den i sådan
situation får samhällets hjälp och stöd, eftersom
varje familj är en del av samhället.
På liknande sätt gäller att samhället, om det inom hemmets väggar förekommer grava
kräkningar om ömsesidiga rättigheter, bör gripa in för att tvinga parterna att ge den andre det som
rättmätigt tillkommer honom.
Detta är inte att frånta medborgarna deras
rättigheter utan att skydda och styrka dem på ett
tillbörligt och rättvist sätt.
Men längre än så får de styrande i smahället
inte gå.
Här säger naturen stopp.
Faderns auktoritet kan varken avskaffas eller
övertas av staten, för den har samma källa som
människolivet självt.
"Barnet tillhör fadern" och är, så att säga,
en fortsättning av faderns person.
Och noga räknat intar barnet sin plats i det civila samhället inte i egen rätt utan som medlem av den
familj det föddes i.
Och av just det skälet att "barnet tillhör fadern"
är det, som Thomas av Aquino säger, " innan
det uppnår en förmåga att använda sin fria vilja
underställt föräldrarnas makt och överseende".
På så vis åsidosätter socialisterna föräldern,
sätter familjen under det offentligas överinseende, handlar mot den naturliga rättvisan
och hotar familjen som institution.
15. Och utöver rättvisan är det bara alltför uppenbart vilken oreda och förvirring detta skulle
orsaka i alla samhällsklasser och vilket oacceptabelt och förhatligt slaveri medborgarna
då skulle underkastas.
Porten skulle öppnas på vid gavel för avundsjuka,
ömsesidiga smädelser och oenighet; själva välståndets källor skulle sina, eftersom ingen skulle
ha något som helst intresse av att bruka sin begåvning eller strävsamhet.
Och den idealiska jämlikhet som de drömmer så
ljuva drömmar om skulle i realiteten innebära en
nivellering till samma elände och förnedring.
Därför står det klart att socialismens främsta
grundsats, egendomsgemenskap, måste förkastas helt och fullt eftersom den enbart skadar
dem som den skulle vara avsedd att gagna,
står i direkt motsättning till människans naturliga
rättigheter och och leder till förvirring och
oordning i samhället.
Den första och mest grundläggande principen
måste därför, för den som vill främja massornas
levnadsvillkor, var den privata äganderättens
okränkbarhet.
När nu detta har konstaterats ska Vi forsätta
med att visa var den nödvändiga boten står att
finna.
IV. JERUSALEM, JERUSALEM.
INLEDNING.
Avplock ur boken Svenskt Patristiskt Bibliotek.
Del. III. Ur kyrkofädernas brev.
ARTOS.
Jerusalem är judarnas heliga stad.
Är den också de kristnas?
På 300 - talet skulle de flesta kristna ha svarat ja
på den frågan, vilket speglas i de brev som följer.
Dessförinnan hade svaret inte varit lika självklart.
Staden spelade visserligen en stor roll i bibeln,
men på både gott och ont.
Jerusalem var Davids stad och centrum för det
gamla förbundets gudtjänst, men också den stad
där Jesus hade blivit korsfäst.
Vidare hade Jerusalem sedan Jesu tid förlorat
all glans och yttre betydelse.
Först hade Titus ( 39-81, kejsare fr. 79 ) grundligt
förstört både templet och staden år 70.
Sedan hade Hadrianus ( 76-138, kejsare fr. 117 ),
efter att han år 135 hade slagit ned Bar Kokhba
-upproret, förvandlat Jerusalem till en hednisk stad
i hellenistisk-romersk stil och gett den namnet
Aelia Capitolina.
De flesta lokaliteter av betydelse för judar och kristna hade därvid utplånats - medvetet, som
det verkar --- och judar förbjuds nu att ens komma i närheten av orten.
Den kristna församlingen där, som dittills hade
letts av biskopar av judisk börd och starkt präglats
av sina judiska rötter, förvandlades till en
ordinär hednakristen församling.
Förvaltningen av Palestina förlades till Caesarea
( nuv, Quisarya, mellan Haifa och Tel Aviv ) och
Aelia Capitolina blev en tämligen betydelselös
stad.
Men minnet av de heliga platserna levde kvar
inte bara i Gamla Testamentets och evangeliernas
berättelser utan också i lokala traditioner.
När Konstantin den store år 324 hade besegrat
Licinius och skänkt kyrkan i öst både frid och
privilgier började en rask utveckling.
Vid konciliet i Nicaea 325 tillerkändes Jerusalem
en särskild ställning, trots att dess biskop formellt
var underordnad metropoliten i Caesarea.
Ungefär samtidigt sattes stora byggnadsprojekt
igång, många finansierade av kejsaren själv,
och ståtliga basilikor, uppfördes såväl i Jerusalem
som i Betlehem och på andra bibliska orter.
Pilgrimer kom strömmande, kommuniteter
grundades, kloster byggdes.
Följande brev ger värdefulla inblickar i den
dramatiska utvecklingen.
Först låter vi Paulinus av Nola skildra Jerusalems
förvandling från hednisk till kristen stad.
I centrum står här kejsarinnan Helena, Konstantin
den stores mor, som hade fötts när Cyprianus var biskop i Karthago och som på sin ålders höst gav
sig till att söka efter Golgata och Kristi kors.
Den romantiska berättelsen är i sina grunddrag
historiskt tillförlitlig och torde dessutom ha
övat stor makt över sinnena när under loppet av
300 - talet Jerusalem blev ett kristet centrum
som i betydelse kunde mäta sig med Rom.
Därför passar det bra att inleda med den, trots
att Paulinus skrev sitt brev först år 403.
Resterande tre brev följer i kronologisk ordning.
I brevet från Kyrillos av Jerusalem till Constantius,
skrivet 351 eller däromkring, ser vi hur både
traditionen om korsets återfinnande och ett nyss
timat under används för att framhäva Jerusalems
betydelse och vinna kejsarens bevågenhet mot
orten.
En kritisk röst möter vi sedan i Gregorios av Nyssa
--- kritisk inte så mycket mot Jerusalem som mot
den pilgrimstrafik staden dragit till sig och det
därmed förbundna framhävandet av heliga
orters betydelse.
Allt detta är ett hot mot fromheten snarare än
ett stöd, menar han.
Det fjärde och sista brevet intar motsatt ståndpunkt: med noga uttänkt biblisk
argumentation försöker de asketiska damerna
Paula och Eustochium ( och, får man förmoda,
deras vän Hieronymus såsom skuggskriare )
få sin väninna Marcella att inse Jerusalem
fröblivande betydelse i det nya förbundet och dess stora värde för allvarliga kristna asketer.
Det sistnämnda brevet och brevet av Gregorios
är båda från 380 - talet.
När de skrevs var Kyrillos av Jerusalem, som
i sin ungdom själv kan ha upplevt Helenas besök
i Jerusalem, ännu i livet, och Melania d.ä som
skulle föra med sig en korsrelik jämte skildringen
av korsets återfinnande till Paulinus av Nola,
uppehöll sig redan sedan ett tiotal år tillbaka
i de heliga staden.
Större än så är inte tidsavstånden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|