Direktlänk till inlägg 9 november 2024
DEN KATOLSKA SOCIALLÄRAN.
KRISTUS DEN NYA MÄNNISKAN.
22. Faktum är att människans mysterium endast
klarnar i det människoblivna Ordets mysterium.
För Adam, den första människan, förebådade honom
som skulle komma, Herren Kristus.
Kristus, den nye Adam, lär människan att helt och
fullt känna sig själv och sin höga kallelse,
genom att uppenbara Fadern och hans kärleks
mysterium.
Därför är det inte ägnat att förvåna att de sanningar
som tidigare behandlas har sin källa i honom
och fullbordas i honom.
Han som är den fullkomliga människan, den osynlige Gudens avbild, har samtidigt återgivit
Adams söner den likhet med Gud som förstördes
av den första synden.
Kristus antog den mänskliga naturen utan att
utplåna den, och därför har vår natur blivit högt
upphöjd.
Guds Son har genom att bli människa på något sätt
förenat sig med varje människa.
Han arbetade med människohänder, tänkte med
mänskligtg förstånd, handlade med mänsklig
vilja, älskade med mänskligt hjärta.
Född av jungfru Maria har han verkligen blivit
en av oss, lik oss i allt utom synd.
Genom att frivilligt offra sitt blod har han, det
oskyldiga Lammet, gett oss livet.
I honom har Gud försonat oss med sig själv
och med varandra.
Gud har befriat oss från slaveriet under djävulen
och syndenså att var och en av oss kan säga
med aposteln:
Guds Son "har älskat mig och offrat sig för mig"
( Gal. 2:20 ).
Genom att han har lidit för oss har han inte bara
gett oss ett föredöme som vi ska följa utan även
banat väg för oss, den väg som vi måste gå för
att livet och döden ska helgas och få ny mening.
Den kristna människan som av Gud formas efter
hans Sons bild, han som är den förstfödde
bland många bröder, får ta emot "Anden som en
första gåva" ( Rom 8:23 ) ochh förmår därför
uppfylla kärlekens nya lag.
Genom Anden, som är "en borgen för vårt arv"
( Ef 1:14 ), återställs hela människan inifrån,
ända tills kroppen blir befriad ( jfr Rom 8:23 ):
"Om anden frånn som har uppväckt Kristus från de
döda göra också era dödliga kroppar levande
genom att hans ande bor i er".
( Rom 8:11 ).
Förvisso måste även den kristne av plikt och
nödvändighet kämpa mot det onda genom många svårigheter och även lida döden.
Men eftersom den kristne är förenad med påskmysteriet och har blivit lik Kristus genom en
död som hans, går den kristne uppståndelsen till
mötes med stärkt hopp".
Det gäller inte bara dem som tror på Kristus utan
alla människor av god vilja, i vilkas hjärtan nåden verkar på osynligt sätt.
Eftersom Kristus har dött för alla och det bara
finns en enda yttersta kallelse för människan,
det vill säga kallelsen till Gud, måste vi tro att
den helige Ande erbjuder alla möjligheten att,
på ett sätt som bara Gud vet, förenas med detta
påskens mysterium.
Sådant och så stort är människans mysterium,
som de troende betraktar i den kristna
uppenbarelsens ljus.
Genom Kristus och i Kristus kastas ljus över
lidandets och dödens gåtor --- detta som utan
hans evangelium krossar oss.
Kristus har med sin död besegrat döden och
skänkt oss livet, så att vi som söner i Sonen
kan ropa i Anden: "Abba! Fader!".
sid. 292-293. ANDRA VATIKANKONCILIET.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|