Direktlänk till inlägg 9 november 2024
DEN KATOLSKA SOCIALLÄRAN.
DEN SYSTEMATISKA ATEISMEN.
20. Den moderna ateismen framträder också ofta
i en systematisk form, som förutom andra skäl mot
Gud driver sin önskan om mänskligt oberoende
så långt att den bestraktar varje form av beroende
av Gud som ett problem.
De som bekänner sig till en sådan ateism hävdar att
friheten innebär att människan är sitt eget ändamål och att hon själv formar och skapar sin
historia.
De hävdar att en sådan frihet är oförenlig mer
erkännnadet av en Herre som är alltings upphov
och mål eller åtminstone att den gör en sådan
bekännelse helt och hållet överflödig.
Denna uppfattning kan gynnas av den känsla
av makt som våra dagars tekniska framsteg
ger människan.
En form av nutida ateism som inte får förbigås
är den som väntar sig människans befrielse i första
hand genom hennes ekonomiska och sociala
frigörelse.
Den menar att religionen till sin natur hindrar
en sådan frigörelse, genom att den inriktar
människans hopp på ett bedrägligt framtida liv
och därigenom avleder henne från att bygga upp
det jordiska samhället.
När anhängarna av denna läran kommer till makten
i en stat bekämpar de därför religionen med våld.
För att utbreda ateismen använder de sådana
påtryckningsmedel som den offentliga förfogar
över, särskilt vad gäller ungdomens fostran.
KYRKANS INSTÄLLNING TILL ATEISMEN.
21. I trohet mot Gud och mot människan kan
kyrkan, liksom hon tidigare gjorts, inte annat än
med smärta kraftigt fördöma dessa farliga läror
och handlingssätt.
De motsäger förnuftet och mänsklighetens
samlade erfarenhet och gör människan främmande
för den storhet som är medfödd hos henne.
Kyrkan försöker emellertid att urskilja de orsaker
till gudsförnekelsen som ligger fördolda i den
ateistiska mentaliteten.
Hon är väl medveten om hur viktiga de frågor är
som ateismen väcker, utifrån sin kärlek till alla
människor anser hon att dessa frågor borde bli
allvarligt och mer grundligt undersökta.
Kyrkan vidhåller att erkännandet av Gud inte på
något sätt står i motsats till människors värdighet, har sin grund och sin fullkomning i Gud.
Människan har skapats av Gud som fri och förnuftig gemenskapsvarelser.
Men framförallt har hon blivit kallat att som Guds barn leva i gemenskap med honom och dela hans
egen salighet.
Kyrkan lär också att de jordiska uppgifterna inte
minskar i betydelse av det eskatologiska hoppet;
snarare gonom tron förnyad drivkraft till att
verkligen fullgöra dem.
Om däremot det gudomliga fundamentet och
hoppet om det eviga liver försvinner, tillfogas människans värdighet oerhörd skada --- vilket man
i våra dagar ofta konstaterar.
Om livets och dödens, skuldens och smärtans
frågor förblir olösta, leder det inte sällan till att
människor går under i förtvivlan.
Tills vidare förblir också varje människa inför
sig en olöst gåta, en fråga om hon bara dunkelt
anar svaret på.
I vissa stunder kan ingenhet undgå att ställa sig
denna fråga, särskilt inte vid de avgörande ögonblicken i livet.
Endast Gud kan ge ett fullständigt och säkert svar på dessa frågor, han som kallar människan
till en djupare eftertanke och ett ödmjukare
sökande.
Bot mot ateismen kan man vänta sig endast om
kyrkan gör en riktig och efter situationen avpassad
utläggning av den kristna läran och hela kyrkan
och alla hennes medlemmar efterlever denna lära.
Det är kyrkans uppgift att göra Gud Fadern och
hans människoblivne Son närvarande och liksom
synliga, detta under det att kyrkan under den
helige Andes ledning ständigt förnyas och renas.
För detta krävs framför allt vittnesbörd om en levande och vuxen tro, en tro som tränats att både
se svårigheterna klart och övervinna dem.
Många martyrer har gett och ger ett lysande
vittnesbörd om en sådan tro.
Denna tro måste visa sig fruktbar genom att
genomsyra de troendes hela liv, även de profana
sektorerna, och inspirera dem till rättvisa och
kärlek, speciellt mot de behövande.
De som mest av allt visar på Guds närvaro är
emellertid de troendes inbördes kärlek, som träder fram då de arbetar tillsammans för tron
på evangliet och framstår som ett enhetens tecken.
Även om kyrkan entydigt förkastar ateismen,
så bekänner kyrkan samtidigt att alla människor,
troende och icke troende, måste verka tillsammans för en riktig utveckling av vår
gemensamma värld.
Detta kan förvisso inte ske utan en uppriktig och
klok dialog.
Kyrkan beklagar därför den åtskillnad som vissa
statsmakter gör emellan troende och
icke-troende.
Det innebär att människans grundläggande rättigheter åsidosätts.
Kyrkan kräver handlingsfrihet för de troende,
och möjlighet att också bygga upp Guds tempel
i denna värld.
Hon inbjuder ateister att med ett öppet sinne
studera Kristi evangelium.
Kyrkan är övertygad om att hennes budskap
motsvarar människans hemligaste önskningar
när hon försvarar den värdighet som ligger i
människans kallelse och återger hoppet åt dem
som tvivlar på att deras liv har en högre
bestämmelse.
Hennes budskap gör inte människan mindre utan
ger henne ljus, liv och frihet att gå vidare.
Det finns inte något annat som kan tillfredsställa
människans hjärta:
"Du har skapat oss till dig", Herre,
"och vårt hjärta är oroligt tills det finner vila i dig".
SID. SID. 290.
Ord från andra Vatikankonciliet.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|