Direktlänk till inlägg 15 mars 2024
NÅDIG FRU KRISTANS ANDAKTSBOK.
DEL. 2.
ANTISEMITISMEN I FRU KRISTINAS ANDAKSBOK.
DEN ANTISEMITISM SOM möter läsaren i flera av
texterna i Fru Kristinas andaksbok är och bör vara
stötande för en läsare idag.
Kanske finns det till och med de som anser att
sådana texter inte ens bör tryckas, eftersom de
skulle kunna uppfattas som stöd och uppmuntran
för rasistiska åsikter.
Men som det tidsdokument Fru Kristina bok är,
måste även sådana partier i handskriften som idag
upplevs som mycket stötande vara med.
Handskriften speglar ju den uppfattning som var
rådande under senmedeltiden, och inte bara då.
Antisemitismen har i högsta grad gamla anor.
Läser man exempelvis Esters bok i Gamla
testamentet möter man världslitteraturens kanske första skildring av judehat.
Vi befinner oss då i perserungen Xerxes I:s
( 486-465 f. Kr ). rike, och det är främst agagiten
Haman som fylls av vrede, inte bara mot juden Mordokaj, utan han vill även" utrota alla judar i
Xerxes rike, Mordokajs folk" ( Est. 3:6 ).
Orsaken till Hamans vrede uppges först vara att
Mordokaj inte visar honom tillbörlig vördnad.
Men då detta kan synas vara alltför futtigt som
orsak för klagan inför den mäktige kung Xerxes,
prövar Haman en annan väg.
Han säger till kungen: "Det finns ett folk som bor
utspritt bland de andra folken i ditt rikes alla
provinser.
De håller sig för själv.
Deras lagar liknar inget annat folks, och kungens
lagar rättar de sig inte efter.
Det är mot dina intressen att låta dem hållas.
Om du finner det lämpligt, så utfärda ett påbud
att de skall förintas" ( Est. 3:8-9 ).
Därmed var antisemitismen född!
Och det är intressant att notera att skälet som
Haman anför för en planerad holocaust, förintelse,
är det judiska folkets avvikande beteende.
De håller sig för sig själva.
Deras lagar liknar inget annat folks.
Det går inte att komma ifrån, men man får här lätt
uppfattningen att det, i alla kulturer och i hela mänsklighetens historia, skrämmande nog alltid har
varit fel att vara annorlunda, att sticka av mot
mängden.
Minsta skolbarn kan än idag berätta om hur lite
avvikande man behöver vara för att på skolgården
genast bli mobbad.
Samma sak kunde tyska judar berätta på
1930 - talet.
Många av dem trodde att de skulle slippa
nazisternas förföljelser om de började äta griskött
som alla andra eller upphöra med att fira lördagen
som sabbatsdag.
"Om vi bara var som alla andra tyskar", berättade
en judisk kvinna, "så skulle vi få vara ifred".
Vi att alla hur fel hon hade.
Och kanske är betonandet av det avvisande beteendet ingenting annat än efterkonstruktioner
för att försvara sitt eget handlande och sin egen
motvilja mot eller osäkerhet inför det som är
annorlunda.
Esters bok berättar vidare att Haman fick Xerxes
löfte att göra med det judiska folket som han själv
fann för gott.
Och det är i det sammanhanget det kommer ord
som lika gärna kunnat vara formulerade av
Eichman eller Goebbles:
"Alla judar, unga och gamla, barn och kvinnor,
skulle förgöras, utplånas på en och samma dag,
den trettionde i årets tolfte månad, månaden adar,
och deras egendom skulle tas som byte".
( Esters bok. 3:13 ).
Holocaust --- den första organiserade
judeförföljelsen var planlagd!
Och nog finns det en kuslig paralell mellan Hamans
planer och nazismens.
Unga och gamla, kvinnor och barn, alla skulle
utplånas, och deras ägodelar skulle bli bödlarnas
byte.
Har man sett skoberget vid Auschwitz är det svårt att inte göra jämförelser.
Senmedeltidens antisemitism som vi möter den
i Fru Kristinas andaktsbok är dock av annat slag.
Har handlar det inte i första hand om att vara
avvikande, att ha andra lagar och andra seder.
Istället möter vi ett uttalat judehat som främst
har sin grund i att judarna ses som det folk som
dödade vår Herre Jesus Kristus.
Samtidigt som man mycket väl visste att Jesus var
"pinad under Pontius Pilatus" så fick ändå judarna skulden för såväl Kristi lidande som hans
död på korset.
Man går i Fru Kristinas andaktsbok till och med
så långt att det i passionsberättelserna sägs vara
judarna som korsfäster Jesus och som med flit
låter korset falla till marken en extra gång,
innan det slutgiltiga reses upp.
Många menar att detta har sina fötter i den unga kristna kyrkan.
Det finns även de som kopplar samman judehatet
med att kyrkan, efter förföljelsen av de kristna
under kejsar Nero, sökte förmå kejsarna i Rom att tolerera kristendomen som religion.
Man försökte däför genom evangelierna tona ned
Roms ansvar för Jesu korsfästelse till ett minimum,
och istället desto mer betona judarnas skuld.
Framför allt använde man sig av Matteus
evangelium.
Det var framför allt Matteus-texter som kom att
spela en viktig roll, när kyrkan beskrev sig själv
som Guds folk istället för Israel, som då istället
sågs om förkastat.
En sådan text är Matt. 21:43:
"Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk
hos vilket det kan bära frukt".
För den skull gällde det att framställa alla romare
som sympatiska, i synnerhet Ponitus Pilatus, som framställs som den som gorde allt han kunde för
att låta Jesus går fri.
Flera av texterna i Fru Kristinas andaktsbok
behandlar just detta.
Bara rädslan att förlora sitt ämbete ligger honom
i fatet och gör honom något klandervärd, men
beträffade själva avrättningen får man den
uppfattningen att han helt överlämnat den saken
åt judarna.
Tendensen att svärta ner judarna och skildra
Pilatus som förhållandevis oskyldig till Jesu död
medförde att Pilatus Pilatus och framför allt dennes hustru, legendes Claudia Procla, har
betraktas som helgon i den grekiska och den
etiopiska ortodoxa kyrkan.
Om nu judarna hade spelat en så utslagsgivande
roll vid rättegången mot Jesus, borde detta faktum
utan tvivel ha tagits upp i den nicenska trosbekännelsen från år 381.
Men i denna får Pontius Pilatus ensam bära ansvaret.
De säga ingenstans att Jesus pinats av Kajafas,
fariseerna eller judarna i allmänhet.
Den romerske historiken Tacitus skriver på
120 - talet i sina ANNALES:
"Kristus avrättades under kejsar Tiberius regering
av prokuratorn Pontius Pilatus".
Det är av stor vikt att hålla detta i minnet.
Romerska soldater verkställde den dom som Pilatus
fällt.
I det avseendet var judarna oskyldiga, även om
medeltida texter och kyrkmålningar vill ha det
till det var judar som spikade fast Jesus på korset.
I det här sammanhanget är det också viktigt att
påminna sig, att Jesus själv, som sann människa,
var jude och tillhörde ett litet folk utan politisk
makt i utkanten av det romerska riket.
Han verkade bland judar, gick i synagogan och
hade inte "kommit för att upphäva lagen och
profeterna" ( Matt. 5:17 ), som han själv säger i
Bergpredikan.
Hans mor Maria var judinna.
Hans styvfar, Josef, hans släkt och hans lärljungar
var judar.
Han hade ett judiskt namn och hans budskap
riktade sig i första hand till det judiska folket.
Många judar tog dessutom emot detta budskap,
så som exempelvis judinna Maria Magdalena gjorde.
Långtifrån alla avvisade honom.
Missionen ut i världen blev möjlig tack vare judar
som bland Petrus och Paulus.
Det är egentligen obegripligt hur antisemitismen
kunde få gehör i den unga kyrkan.
Ändå fick den det.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|