Direktlänk till inlägg 15 mars 2024
IV. JERUSALEM, JERUSALEM.
INLEDNING.
Avplock ur boken Svenskt Patristiskt Bibliotek.
Del. III. Ur kyrkofädernas brev.
ARTOS.
Jerusalem är judarnas heliga stad.
Är den också de kristnas?
På 300 - talet skulle de flesta kristna ha svarat ja
på den frågan, vilket speglas i de brev som följer.
Dessförinnan hade svaret inte varit lika självklart.
Staden spelade visserligen en stor roll i bibeln,
men på både gott och ont.
Jerusalem var Davids stad och centrum för det
gamla förbundets gudtjänst, men också den stad
där Jesus hade blivit korsfäst.
Vidare hade Jerusalem sedan Jesu tid förlorat
all glans och yttre betydelse.
Först hade Titus ( 39-81, kejsare fr. 79 ) grundligt
förstört både templet och staden år 70.
Sedan hade Hadrianus ( 76-138, kejsare fr. 117 ),
efter att han år 135 hade slagit ned Bar Kokhba
-upproret, förvandlat Jerusalem till en hednisk stad
i hellenistisk-romersk stil och gett den namnet
Aelia Capitolina.
De flesta lokaliteter av betydelse för judar och kristna hade därvid utplånats - medvetet, som
det verkar --- och judar förbjuds nu att ens komma i närheten av orten.
Den kristna församlingen där, som dittills hade
letts av biskopar av judisk börd och starkt präglats
av sina judiska rötter, förvandlades till en
ordinär hednakristen församling.
Förvaltningen av Palestina förlades till Caesarea
( nuv, Quisarya, mellan Haifa och Tel Aviv ) och
Aelia Capitolina blev en tämligen betydelselös
stad.
Men minnet av de heliga platserna levde kvar
inte bara i Gamla Testamentets och evangeliernas
berättelser utan också i lokala traditioner.
När Konstantin den store år 324 hade besegrat
Licinius och skänkt kyrkan i öst både frid och
privilgier började en rask utveckling.
Vid konciliet i Nicaea 325 tillerkändes Jerusalem
en särskild ställning, trots att dess biskop formellt
var underordnad metropoliten i Caesarea.
Ungefär samtidigt sattes stora byggnadsprojekt
igång, många finansierade av kejsaren själv,
och ståtliga basilikor, uppfördes såväl i Jerusalem
som i Betlehem och på andra bibliska orter.
Pilgrimer kom strömmande, kommuniteter
grundades, kloster byggdes.
Följande brev ger värdefulla inblickar i den
dramatiska utvecklingen.
Först låter vi Paulinus av Nola skildra Jerusalems
förvandling från hednisk till kristen stad.
I centrum står här kejsarinnan Helena, Konstantin
den stores mor, som hade fötts när Cyprianus var biskop i Karthago och som på sin ålders höst gav
sig till att söka efter Golgata och Kristi kors.
Den romantiska berättelsen är i sina grunddrag
historiskt tillförlitlig och torde dessutom ha
övat stor makt över sinnena när under loppet av
300 - talet Jerusalem blev ett kristet centrum
som i betydelse kunde mäta sig med Rom.
Därför passar det bra att inleda med den, trots
att Paulinus skrev sitt brev först år 403.
Resterande tre brev följer i kronologisk ordning.
I brevet från Kyrillos av Jerusalem till Constantius,
skrivet 351 eller däromkring, ser vi hur både
traditionen om korsets återfinnande och ett nyss
timat under används för att framhäva Jerusalems
betydelse och vinna kejsarens bevågenhet mot
orten.
En kritisk röst möter vi sedan i Gregorios av Nyssa
--- kritisk inte så mycket mot Jerusalem som mot
den pilgrimstrafik staden dragit till sig och det
därmed förbundna framhävandet av heliga
orters betydelse.
Allt detta är ett hot mot fromheten snarare än
ett stöd, menar han.
Det fjärde och sista brevet intar motsatt ståndpunkt: med noga uttänkt biblisk
argumentation försöker de asketiska damerna
Paula och Eustochium ( och, får man förmoda,
deras vän Hieronymus såsom skuggskriare )
få sin väninna Marcella att inse Jerusalem
fröblivande betydelse i det nya förbundet och dess stora värde för allvarliga kristna asketer.
Det sistnämnda brevet och brevet av Gregorios
är båda från 380 - talet.
När de skrevs var Kyrillos av Jerusalem, som
i sin ungdom själv kan ha upplevt Helenas besök
i Jerusalem, ännu i livet, och Melania d.ä som
skulle föra med sig en korsrelik jämte skildringen
av korsets återfinnande till Paulinus av Nola,
uppehöll sig redan sedan ett tiotal år tillbaka
i de heliga staden.
Större än så är inte tidsavstånden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | 16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|