Direktlänk till inlägg 3 januari 2024
ISLAM UNDER SLÖJAN.
DEL. 2.
Föreställningen om individen som en moralisk
person, som är förmögen att ta rationella beslut
och ta moraliskt ansvar för sina handlingar,
saknas helt inom islam.
Etiken är reducerad till en skyldighet att lyda de
påbud, som framgår av Allahs gudomliga lag,
sharia.
Ibn Warraq citerar 83.
83. Why I am not Muslim ( 1995 ) sid. 183.
uttalnden av ett antal ledande muslimer vilka
understryker detta synsätt:
"INOM ISLAM FINNS DET INGA "MÄNSKLIGA
RÄTTIGHETER" ELLER "FRIHETER" TILLÅTNA FÖR
MÄNNISKAN I DEN MENING MODERNT TÄNKANDE, TRO OCH PRAKTIK TOLKAR DEM:
I SJÄLVA VERKET ÄR DET SÅ ATT DEN TROENDE ( MUSLIMEN ) HAR SKYLDIGHETER OCH PLIKTER
MOT ALLAH EFTERSOM HAN MÅSTE LYDA DEN GUDOMLIGA LAGEN OCH DE MÄNSKLIGA
RÄTTIGHETER HAN ERKÄNNER HÄRSTAMMAR
FRÅN HANS PRIMÄRA PLIKT ATT LYDA ALLAH".
En annan muslimsk tänkare skrev år 1979 ( 84 )
84. Ibid.
"DEN VÄSTERLÄNDSKA BETONINGEN AV
FRIHETEN FRÅN TVÅNG ÄR FRÄMMANDE FÖR
ISLAM.
..... PERSONLIG FRIHET ( I ISLAM ) LIGGER I
ATT UNDERKASTA SIG DEN GUDOMLIGA VILJAN ...
DEN KAN INTE FÖRVERKLIGAS GENOM FRIGÖRANDE FRÅN YTTRE KÄLLOR TILL TVÅNG
..... INDIVIDUELL FRIHET SLUTAR DÄR SAMHÄLLETS FRIHET BÖRJAR.
..... MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER EXISTERAR
ENDAST I FÖRHÅLLANDE TILL MÄNSKLIGA
SKYLDIGHETER ..... DE INDIVIDER, SOM INTE
ACCEPTERAR DESSA SKYLDIGHETER ( ALLTSÅ
SKYLDIGHETER ENLIGT SHARIA ) HAR INGA
RÄTTIGHETER ..... MYCKET AV ISLAMISK TEOLOGI
TENDERAR ÅT EN TOTALITÄR FRIVILLIGHET.
Notera hur väl dessa uttallanden överensstämmer
med den nya som framgår av Kairodeklarationen
och Ammanbudskapet.
Varje form av åsiktsfrihet motarbetas aktivt inom
islam.
Varje form av förnyelse riskerar direkt att klassas
som hädelse, vilket enligt sharia är förenat med
dödsstraff.
Detta är helt i linje med punkt 3 i Ammanbudskapet, som förbjuder ijihad
( nytolkning ).
Det största hindret inom islam för
framsteg mot liberala demokrati är sannolikt det
ständiga betonandet av att Koranen --- och
därmed indirekt sharia --- är Allahs slutliga ord.
Islam tillåter inga alternativ.
Detta står i stark kontrast mot tankegångarna
inom liberala demokrati.
Prof. Bernhar Lewis, välkänd historiker och
islamskännare, skrev redan 1993 en intressant
artikel: "Islam and Liberal Democracy" 85.
85. http:/www.theatlantic.com/issues/93feb/lewis.htm.
vilket på några punkter kritiseras av Ibn Warraq 86. Why I not a Muslim ( 1995 ) s. 185.
Kritiken går ut på att Lewis på ett antal punkter
motsäger sig själv.
Det finns anledning att granska delar av artikeln
med beaktande av händelser som inträffat senare.
Lewis inleder med det märkliga påståendet att
islam utifrån ett historiskt perspektiv skulle
erbjuda de bästa förutsättningar för västerländsk
demokrati.
I nästa andetag medger han att islam från ett
politiskt perspektiv verkar ge de sämsta
förutsättningar för liberal demokrati.
Han ger sedan en bakgrund till det behov av
förnyelse inom den muslimska världen, som ligger bakom dagens verklighet.
I en snabb expose skildrar han muslimsk svaghet visavi Väst alltifrån den svåra förlusten efter
belägringen av Wien 1683 via den Osmanska
rikets tilltagande svaghet till arabiska
misslyckanden i krigen mot Israel 1948, 1967
och 1973.
Märkligt nog undviker han att nämna att al-Banna et al. redan 1928 grundade Muslimska
brödraskapet till stor del som en muslimsk
förnyelse efter det Osmansak rikets fall efter Första
världskriget.
Lewis går sedan in på att "fundamentalism"
egentligen inte är en adekvat terminologi
i samband med muslimska rörelser, men drar
sig sedan inte för att konsekvent använda begreppet i fortsättningen.
Ibn Warraq 87 Ibid. menar att eftersom alla praktisernade muslimer tolkar Koranen ordagrant
och är stakt beroende av shiria, så finns det
ingen skillnad mellan islam och islamsk
fundamentalism.
Ammanbudskapet bekräftade tio senare att denna
ståndpunkt är helt korrekt.
Lewis konstaterar längre fram att islamska
fundamentalister" ..... INTE GÖR NÅGON HEMLIGHET AV SITT FÖRAKT FÖR DEMOKRATISKA
POLITISKA METODER OCH SIN AVSIKT ATT REGERA ENLIGT MUSLIMSKA REGLER OM DE FÅR
MAKT"
Han säger också:
"INGEN, MINST AV ALLT ISLAMISKA FUNDMENTALISTER SJÄLVA, VILL IFRÅGASÄTTA
ATT DERAS LÄRA OCH POLITISKA PROGRAM
ÄR OFÖRENLIGA MED LIBERLA DEMOKRATI".
Han för sedan ett längre resonemang om huruvida "vanlig" islam är förenlig med liberal demokrati,
men listar främst en rad institionella, religösa
och historiska hindet mot detta.
Som exempel på sådana hinder kan nämnas"
..... HÄRSKAREN HÄRLEDER SIN MAKT INTE FRÅN
FOLKET UTAN FRÅN GUD OCH DEN HELIGA
LAGEN ..... " OCH ..... DE ISLAMISKA STATERNAS
HISTORIA UPPVISAR EN NÄSTAN OAVBRUTEN
AUTOKRATI".
Det är bara att instämma i Ibn Warraq slutsats att
Lewis i sin artikel faktiskt visar att islam genom sin natur är oförenlig med liberal demokrati.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|