Direktlänk till inlägg 3 januari 2024
ISLAM UNDER SLÖJAN.
DEL. 1.
Muhammed var i 40 års åldern när han under sina
kommade besök i grottan Hira för bön och meditation fick ett antal drömliknande uppenbarelser.
Han var först osäker på källan till dessa drömmar och trodde tidvis att han var besatt av en ond ande.
Han led också under denna period ibland av mental depression.
Vid ett av de här tillfällen i Hira uppfattade han att det var ängeln Gabriel, som uppenbarade sig för
honom för att förmedla budskap från Allah.
Han blev snart styrkt i denna tro genom att hustrun
Khadija och dennes åldrige kusin Waraq bin
Nafal försäkrade honom om att det säkert var
ängeln Gabriel som uppenbarat sig för Muhammed.
Waraq övertygade honom om att han var utvald
som profet.
Hans förste följeslagare var hustrun Khadija,
hans adoptivson den frigivne slaven Zeid, den unge
kusinen Ali och den trogne vännen Abu Bakr.
Två senare skulle i sinom tid bli den fjärde
respektive förste kalifen.
Bortsett från denna lilla skara gjorde han föga
intryck på invånarna i Mecka när han började
tala med vänner och bekanta om sina
uppenbarelser.
Han började tala i Allahs namn, vilket framgår av
otaliga koranverser vilka inleds med "Tala" eller
"Säg". Eftersom Muhammed enligt traditionen
var analfabet ( sägs i flera koranverser ), skrevs
hans riciterade "uppenbarelser" verser ned av
vänner och följeslagare på allt vad som finns till
hands.
Dessa mängder av fragment samlades under
den förste kalifen Abu Bakr och standardiserades
i sin slutliga form under den tredje kalifen
Othman under 650 - talet.
Koranens källor har ofta diskuterats under islams
hela historia.
Många lärda observatörer har under åren påpekat
de otaliga och uppenbara lånen av personer och
händelser från främst judendomen och kristendomen men även zoroastrism.
Ett antal personer påpekade redan under Muhammeds levnad likheter med och diskrepanser
från Torah och Bibeln.
Muhammed hade tveklöst haft omfattande
kontakter med såväl judiska församlingar som
kristna kyrkor under sin ungdom och under resor
till Syrien.
Judiska och kristna skrifter fanns sedan länge i
området.
Koranen refererar ( bl.a 6:84-86 och 4:163 ) till
en lång rad bibliska gestalter, profeter såväl
som kungar och ledare, och sätter sedan in
Muhammed som den siste profeten, vars budskap
anses ersätta tidigare uppenbarelser.
Detta görs uppenbarligen i syfte att legimentera
hans ställning.
Förutom av bibliska personer är Koranen full av
berättelser från Bibeln, men dessa är, som många
kännare påpekat, ofta missförstodda eller
förvanskade.
Enligt muslimsk doktrin är det emellertid Koranen som är korrekt och Allahs direkta ord, medan de
judiska och kristna skrifterna anses förvanskade
från ursprungliga sanna visioner.
Dessa muslimska påståenden motbevisas dock
tydligt av bland annat upptäckten av
Qumran-rullarna. Se. 22.
22. http://wikipedia.org/wiki/Qumran.
Det finns många exempel i Koranen på att mycket
av det Muhammed talade om inte var okänt för flera
av hans åhörare ( se bla. 6:25, 8;31 och 23:83).
Som framgår av dessa verser var de heller inte sena
att påpeka att det var saker och löften de hört
många gånger förr.
Detta bidrog till att hån och smädelser riktades
mot honom när han började förkunna mera
offentligt.
Han hånades som en poet som av vilda fantasier
förlorat besinningen eller som varande besatt
av demoner.
Muhammed å sin sida svarade i en sura som tillkom under hans tredje eller fjärde år som profet
med oförsonliga smädelser mot sina motståndare.
En av dem råkade ut för fördömanden var Walid, den aktade ledaren av Mecka.
Hans egen farbror Abu Lahab utsattes i sura 111
för de mesta hårda och förkrossande fördömanden.
Genom Abu Bakrs inflytade fick han ytterligare
ett antal proselyter ( anhängare ).
En av dessa var Othman, som senare skulle bli den tredje kalifen.
Han tillhörde omajadernas gren men var på mödernets barnbarn till Ab al Muttalib.
Han fick till hustru Muhammeds dotter Rockeya
och kom att tillhöra den inre kretsen i den nya
rörelsen.
Det uppskattas att Muhammed under sina första
fyra år som profet ca fyrtio proselyter.
Vid denna tid ändrades relationerna mellan
Mohammed och invånarna i Mecka.
Dessa hade djuprotad tillgvenhet för de religiösa
sederna knutna till Kaaba och de gudabilder
som fanns där.
Denna stolta dyrkan ägnades ett system, som
gjort Mecka till Arabiens främsta stad.
Det var fördelar man inte gärna ville överge.
När nu profeten började smäda deras avgudar och
förfäkta evig fördömelse för deras avlidnas
avlidna otrogna anhöriga, blev de starkt missnöjda
och började allmer behandla honom med hån
och förakt.
Trots att traditionen har en tendens att överdriva
meckabornas förolämpningar nämns endast invektiv
och smädelser men inte att någon fysisk skada
skulle ha drabbat Muhammed.
Omkring år 615-616 rekommenderade Muhammed sina anhängare att söka en fristad i
det kristna Abessinien.
Omkring 100 vuxna med barn flyttade det i, flera
omgångar.
En del återvände och deltog senare i flytten till
Medina ( hijra ) medan andra stannade till
sjunde året efter hijra.
Oureich försökte få Abu Talib att överge Muhammed men han forsatte till sin död att, utan
att konventera, stödja sin brorson.
Vid samma tid fick profeten ytterligare några
betydelsefulla proselyter i farbrodern och fosterbrodern Hamza och Omar som senare skulle
bli kalif.
Deras omvändelse var en triumf för Muhammed
eftersom de var starka och modiga män med viss
social status.
Hamaz mod i strider skulle senare ge honom
hedersnamnet "Guds lejon".
Muhammed och hans grupp blev nu alltmer isolerade i Mecka.
Han stödde dock av Abyu Talib och dennes bröder förutom Abu Lahab.
Detta ledde till mycket ansträngda förhållanden
mellan hashimiterna och resten av Coreish.
Hashimiterna drog sig år 616-617 tillbka till en
avskild del av staden Kallad Abu Talibs Sheb.
Det var en dalgång avskild från staden av klippor och byggnader och med en smal passage
mot staden.
Endast under pilgrimsperioden blandade de sig med
majoriteten och deltog i ceremonierna.
Mohammed och hans följeslagare blev kvar i Sheb
i ungefär tre år, varefter denna stränga isolering
upphörde.
Strax efteråt under det tionde året av sin tid som
profet, dog Khadija och Abu Talib inom drygt
en månad.
Detta var hårda slag för honom.
Inte minst förlusten av Abu Kalib, som under många år uppoffrande och osjälviskt hjälpt honom,
var påtagligt.
Efter farbroderns död som en otrogen bad
Mohammed för hans frälsning, men han hade
ännu inte lämnat huset innan, enligt traditionen,
ängeln Gabriel "uppenbarade" en koranvers som
förbjuder böner för otrogna som dött.
Muhammed befann sig nu i en kritisk situation.
För att bekämpa avgudadyrkan måste han få nya
anhängare, men under flera år hade inga
tillkommit.
år 620 gav han sig ut på en resa till Tayfi, ca 10
mil öster om Mecka, för att söka vinna nya
anhängare där.
Detta slutade med fullständigt misslyckande och
han drevs ut från staden.
Strax efter hemkomsten och mindre än två månader
efter Khadijas död gifte han sig med änkan
Sawda, nyligen hemkommen från Abessinien.
Nära samtidigt avtalades om ett andra äktenskap med Abu Bakrs sex ( 6 ) år gamla dotter Aisha.
Detta senare äktenskap fullbordades tre år senare när hon var nio år.
Efter misslyckandet i Tayif, med föga hopp om
framgång i Mecka och med obegränsade
ekonomiska tillgångar var situationen allt annat
än ljus.
I mars 620 under pilgrimssäsongen väcktes plötsligt nytt hopp hos Muhammed efter att han
mött och samtalat med en grupp män från Medina.
De tillhörde Khazraj, den största arabiska stammen
där och var i allians med en av de ledande judiska stammarna.
Gruppen var inte sen att omvända sig till islam
men kunde för tillfället inte aktivt stödja profeten.
Man kom överens om att de skulle återvända
hem och försöka värva fler för islam samt mötas
igen under nästa pilgrimsfärd.
Framgången i Medina var oväntad men inte
utan skäl.
Ataberna var dels genom kontakterna med de
judiska stammarna förtogna med deras monoteistiska religion, dels hade de hört många
berättelser om att judarna väntade sig en profet.
De uppfattade nu att Mohammed var den profeten
och fann för gått ansluta sig till honom för att
förekomma judarna.
Det fanns rent politiska skäl för arabstammarna
i Medina ansluta sig till Muhammed.
Några år tidigare hade häftiga strider utkämpats
mellan de ledande arabiska stammarna.
Bani Aws och BaniKhazraj och deras respektive
allierade judiska grupper.
Det fanns i Medina, eller Yathrib som staden då
hette, ingen styrande auktoritet utan de arabiska
och judiska stammarna levde i osäkerhet och
spänning.
Detta bidrog till att många bland araberna var
villiga att acceptera Muhammed som profet.
Under pilgrimshögtiden året därpå mötte Mohammed en grupp av tolv troende från Medina
i en avskild trång dalgång nedanför Akaba.
Tio var från Khazraj och två från Aws.
De svor en trohetsed till Muhammed som i islamsk tradition kom att kallas "Första löftet vid
Akaba".
De återvände till Medina som missionärer för islam
och den nya tron spred sig snabbt.
De behövde snart en lärare som var kunnig i
Koranen.
Mohammed sände därför dit den unge Musab,
som nyligen återvänt från Abessinien.
Muhammeds förhoppningar om framgång i Medina
styrktes samtidigt som hans aktivitet i Mecka
var passiv och betydligt mindre aggressiv än
tidigare.
Under denna tid framställer hans sig närmast som
Allahs ställföreträdare vilket framgår av många
verser i Koranen vilka använder uttryck som talar
om att lyda "Allah och hans profet".
Pilgrimshögtiden i mars år 620 skulle komma att bli
något av en milstolpe i utvecklingen av islam.
Musab återvände med pilgrimerna från Medina och
kunde till profetens glädje rapportera stora
framgångar.
Men planerade ett hemligt möte på natten efter
den sista dagen av pilgrimshögtiden på samma
plats som förra året.
Någon timma före midnatt anlände Muhammed
åtföljd endast av sin farbror Abbas.
Denne var den mest välbärgade av Abdl al Muttalibs
söner men hade en vek karaktär och var ofta
benägen att följa med strömmen.
Han var ännu inte troende, men var påtaglig som nära släkting.
Samtliga muslimska källor bekräftar Abbas närvaro.
Tabari säger att ett av skälen till hans närvaro
var att han var välkänd av folk från Medina på grund
av sina affärsresor i trakten.
De behövde inte vänta länge.
Snart dök de troende från Medina upp en och en
i små grupper.
De var sammanlagt sjuttiotre män och kvinnor.
Alla de tidiga proselyterna som mött Muhammed
tidigare var där.
Majoriteten tillhörde Khazraj med endast elva från
Aws.
När alla var samlade inleddes mötet med ett tal av
Abbas, som avkrävde dem uppriktighet i deras
stöd till profeten.
Detta bekräftades av Abu Baru, en av de äldste
som bland annat sade: "Våra liv är till hans tjänst".
Det var sedan Muhammeds tur att tala.
Han började citera Koranen och övergick sedan till
att uppmana dem att högtidligt lova att skydda
och försvara honom med risk för liv och egendom,
som de gjorde med sina egna fruar och barn.
Abu Bara uppmanade Muhammed att sträcka ut sin
hand varefter Bara gick fram och klappade till
den, som seden när man svor en trohetsed.
Därefter gick alla fram och gjorde på samma sätt.
Så avslutades den betydelsfulla natten då
"Andra löftet vid Akaba" gavs.
KONFLIKT MED LIBERAL DEMOKRATI.
De här diskuterade dokumenten bekräftar
påståendet att islam är en tolitär ideologi.
Det kan knappast formuleras bättre än vad Ibn
Warraq gjorde i en artikel i FrontPage Magazine
för några år sedan:
82. http:/archiive.frontpagemag.com/readArticle.aspx?
ARTlD=11099.
"ISLAM ÄR EN TOTALITÄR IDEOLOGI SOM STRÄVAR
EFTER ATT KONTROLLERA DET RELIGÖSA,
SOCIALA OCH POLITISKA LIVET FÖR
MÄNSKLIGHETEN I ALLA DESS ASPEKTER ---
LIVET FÖR DESS ANHÄNGARE UTAN
BEGRÄNSNING, LIVET FÖR DEM SOM FÖLJER
NÅGON AV DE SÅ KALLAT TOLERERADE
RELIGIONERNA I EN GRAD, SOM HINDRAR DERAS AKTIVITETER FRÅN ATT PÅ NÅGOT SÄTT
KOMMA I VÄGEN FÖR ISLAM.
OCH JAG MENAR ISLAM.
JAG ACCEPTERAR INTE NÅGON FALSK DISTINKTION MELLAN ISLAM OCH "ISLAMISK
FUNDAMENTALISM" ELLER "ISLAMISK TERRORISM".
TERRORISTERNA, SOM PLANERADE BOMBER I
MADRID DEN 11 MARS 2004 OCH DE ANSVARIGA
FÖR CA 3 OOO MÄNNISKORS DÖD DEN 11 SEPTEMBER I NEW YORK, OCH AYATOLLORNA
I IRAN, HANDLADE OCH HANDLAR KANONISKT.
DERAS HANDLINGAR REFLEKTERAR ILAMS LÄRA
VARE SIG DEN FINNS I KORANEN ELLER I
PROFETEN MUHAMMEDS HANDLINGAR OCH
UTTALLANDEN ELLER I DEN ISLAMSKA LAGEN
GRANDAD PÅ DESSA.
DEN ISLAMSKA LAGEN, SHARIA, ÄR DEN FULLSTÄNDIGA SAMMANSTÄLLNINGEN AV LAGAR,
SOM TILLÄMPAS I ETT IDELT MUSLIMSKT
SAMHÄLLE, SOM HAR UNDERKASTAT SIG ALLAHS
VILJA.
ENLIGT MUSLIMER ÄR DEN GRUNDAD PÅ
GUDOMLIG AUKTORITET, SOM MÅSTE ACCEPTERAS UTAN KRITIK, TVIVEL ELLER
IFRÅGASÄTTANDE.
SOM ETT ALLOMFATTANDE SYSTEM AV PLIKTER
TILL ALLAH KONTROLLERAR SHARIA HELA
LIVET HOS DEN TROENDE OCH I DET ISLAMISKA
SAMHÄLLET.
EN INDIVID, SOM LEVER UNDER ISLAMISK LAG
ÄR INTE FRI ATT TÄNKA SJÄLVSTÄNDIGT.
Efter denna genomgång av Sharia och dess
ställning inom islam, inställer sig frågan om hur
islam går att förena med demokrati.
Företrädare för islam liksom många västerländska politiska ledare och intellektuella hävdar med
bestämdhet att detta går alldeles utmärkt.
Andra, inte minst intellektuella ex-muslimer
kommer vanligen till en helt annan slutsats.
Andledningen till de olika slutsatserna kan dels
bero på hur man uppfattar demokrati, dels på
vilken insikt man har om islams grunder.
Det senare gäller särskilt västerlänningar, som
utan djupare insikt i islam betraktar den som
vilken religion som helst.
En viktig utgångspunkt måste vara att klargöra vad
som avses med demokrati.
De flesta förespråkare i liberal demokrati torde
instämma i att sådan demokrati och några
grundläggande mänskliga rättigheterna i detta
avseende är full åsikt - och yttrandefrihet, likhet
inför lagen samt respekt för individens privatliv
och äganderätt.
Andra viktiga rekvisit för liberal demokrati är
öppna och rättvisa val samt en fungerande maktdelning mellan de lagstiftande, verkställande
och dömande makterna.
Dessa liberala förutsättningar är viktiga garantier
för att inte demokratin skall spåra ur till ett
pöbelvälde, vilket annars är en fara som t.o.m
redan Platon förstod efter att han bevittnade att
Sokrates dömdes till döden genom ett
majoritetsbeslut.
Ett oavvisligt rekvisit för demokratin är därför en
stark konstitution, som betonar individens fri-
och rättigheter och begränsar hur majoriteten kan
utöva makt mot minoriteten.
En minst lika viktig förutsättning är tydlig
åtskillnad mellan religion/kyrka och stat.
I det fortsatta används ordet demokrati för liberal
demokrati sådan den här definierats.
Hur är då islam kompatibel med demokrati?
Ovan har belyst hur den islamska lagen strävar
efter att kontrollera varje enskild aspekt i
människans tillvaro.
Den enskilde kan eller får inte själv ta ställning
utan måste underordna sig Allahs lagar så som
de tolkats av de laglärda.
Det har tydligt framgått att kvinnor, judar, kristna
hinduer m.fl liksom otrogna i allmänhet, i ett
antal avseenden diskrimineras och inte behandlas
lika inför lagen.
Hedningar och ateister visas ingen tolerans;
för dem finns bara alternativen död eller omvändelse till Islam.
Vi ser ständigt exempel på att islam är fientligt inställd till mänskligt förnuft, förnuftsmässighet
och kritisk diskussion utan vilka demokrati samt
vetenskapliga och moraliskaframsteg är omöjliga.
Denna inställning grundas på Muhammeds hantering av kritiker dokumenterad i hadither
och sira.
Som framgått av kapitel 8 är denna inställning
bekräftad i böckerna A och O i sharia.<
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|