Direktlänk till inlägg 20 december 2023
RECEPTBOK FÖR SVENSKT NYTÄNKANDE.
Tommy Ulmnäs.
Hur medborgarna åter kan bli myndiga och
återfå sitt självförtroende.
Skapa en fungerande skola.
"Vem vill vara lärare i en flumskola?".
Ja, så skriver en frusterad lärare från Gotland.
"Jämlikhetsfixering förstör skolan" skriver en annan
lärare som hoppat av".
"Strejkande barn kräver rätt till lärare i skolan"
är ett nödrop från elever i en Stockholmsskola
där lärarbristen är stor.
Rektorerna har adbikterat från rollen som pedagogisk ledare, anser en av Skolverkets
inspektörer.
Administrativa uppgifter och sammanträden som
i allt högre grad hålls utanför skolan och som
ej berör elevernas lärande stjäl all tid av
rektorerna.
Rektorerna är inte i närheten av sina
huvuduppgifter som det ser ut i dagens skolor.
Läraryrket som fordom var ett aktat och
respekterat yrke är i dag ett lågstatusyrke.
Lärarnas Riksförbund visade härförleden att en
grundskoleklass kostar c:a 1,4 miljoner per år.
Av dessa pengar får lärarna använda 100 kronor
per elev.
Genomsnittsklassen består i dag av c:a 30 elever!
När rikspolitikerna talar om att ex antal miljoner avsättes till skolorna ute i kommunerna så tro inte
att detta gagnar våra elever.
De mesta av dessa pengar går åt till att betala
gamla politiska synder dvs. dyra hyreskostnader
och skrytbyggen uppförda till atronomiska
kostnader samt administrationskostnader
och tung byråkrati.
Med andra ord, "mer pengar till skolan" som det så vackert heter när statsministern och andra
rikspolitiker lovar att det ska bli bättre för skolorna kommer inte eleverna till del.
Dessa medel stannar i denn kommunala byråkratin och i den politiska debatten!
Samtidigt som mängder av kommunala skolor runt om i landet saknar lärare, står lärare kö för att
få arbete på landets friskolor!
Andledningen till denna situation är allt fler lärare
inte längre tror på den kommunala skolan i dess
nuvarande formning med toppstyre från politiker
som hela tiden ska lägga sig i detaljer i skolarbetet!
Men eftersom socialister, socialdemokrater och
kommunister inte kan utöva sin politik om de inte få ta ifrån alla yrkesutövare och medborgare all
arbetsglädje och ansvarskänsla så upprepas
hela tiden detta förödande agerande från dessa
politiker!
I friskolorna prioterar man i stället lärarnas egna
ansvarstagande och utvecklingsinitiativ.
Detta medför att lärarna i dessa skolor känner stor
arbetsglädje vilket självfallet smittar av sig på barnen.
I dessa skolor får lärarna vara lärare.
I de kommunala skolorna går den mesta tiden åt
till att fungera som socialassistenter.
Mängder av lärare kan i dag vittna om hur det ser ut
i landets kommunala skolor från grundskolan och upp i det sk. gymnasiet!
Eleverna sitter med fötterna på bänkarna!
Eleverna springer ut och in under lektionerna och
väsnäs och är allmänt stökiga!
Många elever kommer inte till skolan överhvudtaget!
På rasterna ochi korridorerna skriker eleverna
kärringjävel och ännu värre okvädningsord åt
sina lärare!
Hur har det kunnat bli så här? Ja, svaret är mycket
enkelt!
Skulden för den svenska skolans totalhaveri har
landets politiker och då i första hand socialister,
socialdemokrater och kommunister!
De senaste årtiondeena sskolministrar har varit
en katastrof för den svenska skolan!
Eleverna skulle bestämma!
De skulle få läsa vad de ville.
Kunskapsinlärning skulle tonas ned, eleverna
skulle istället lära sig att ifrågasätta allt och alla
samtidigt som eleverna själva skulle ha sin totala
frihet från allt ansvar för sitt eget agerande!
Resultatet ser vi nu idag!
Ingen vill vara lärare i en sådan skola!
De som först började hoppa av från dessa
flumskolor var de manliga lärarna!
Sålunda har allt fler kvinnliga lärare tågat in i
landets skolor!
Läraryrket håller på att bli ett utpräglat
kvinnoyrke!
Och därmed lågstatusyrke!
En skola som präglas avenorma disciplinproblem
där eleverna gör precis som de vill, där lärare
misshandlas och skymfas samt elever mobbas
i allt större utsträckning ska nu tas över av
kvinnor!
Samtidigt ropar man efter, eller har åtminstone
gjort det under lång tid, manliga förskollärare
och manlig dagispersonal eftersom man tycks veta
att det är viktigt att barn får identifera med vuxna män så tidigt som möjligt!
När eleverna inte trivs i skolan får lärarna alltid
höra av landets utbidnings och skolministrar att det
är lärarnas fel somm inte lyckats göra undervisningen tillräckligt intressant!
Eller också får de veta att de som lärare har varit dåliga på att anpassa sig efter den nya skolans
utformning!
Dessa påhopp på lärarkårenn är ingenting annat än
grova förolämpningar.
Det är ett svek mot alla våra barn att utsätta dem
för alla de experiment som pågått i landets skolor under senaste trettio åren!
Domen kommer bli mycket hård mot de politiker
som bär ansvaret för detta när dessa barn blivit
vuxna nog för att inse vad man berövat dem på!
I den gamla skolan fanns det en eller annan elev
som hade det svårt att följa med i undervisningen
och detta var naturligtvis inte bra.
Men med dagens kunskaper skulle vi kunna ta
hand om sådana elever bättre.
Den gamla skolan sades skapa ett A och et
B - lag.
Det är dock tyvärr så att dagens skola skapar
inte bara ett A och ett B - lag utan även ett C, D
och E - lag. Och allt fler elever slås ut totalt
i dagens skola.
Mängder av elever slutar utan att kunna vare sig
läsa eller skriva!
År 2000 examinerar vi mängder av analfabeter
i den svenska skolan!
Om landets utbildningsminister tycker att detta är ett bra betyg på den nuvarande skolformen
så måste vi medborgare kräva dennes omedelbara avgång jag ser det!
Lösningen på detta enorma problem som vår skola är i dag måste bli mycket radikal!
Ordning, reda och diciplin måste återinföras
i skolan!
Auktoritet mot eleverna måste bli en naturlig
del från lärarna i undervisningen!
De elever som stör undervisningen måste på ett
handfast sätt omedelbart lyftas ut från
undervisningen!
Utan möjligheter till sanktioner som är mycket
kännbara mot den som förstör utbildningsklimatet i skolan kan aldrig den ordning som behövs för
att kunna bedriva meningsfull utbildning i skolan
bli en realitet.
Och som jag också nämnt tidigare så måste läraryrket återfå sin forna status!
Och utbildningens innehåll måste åter få stå på
de grundpelare som heter klara baskunskaper,
moral och etik samt etik kristen religion och tradition!
Politikerna måste fråntas rätten att lägga sig
i det dagliga skolarbetet!
Ansvaret ska ligga hos rektor och lärare!
Allt administrationsarbete som i dag tynger lärare
och rektorer måste tas bort!
Med dagen datateknik kan utformning av prov,
rättning av prov och schemaläggning avsevärt underlättas.
Lärarledda undervisningar med elever vända mot läraren måste återinföras!
Betyg ska återinföras redan från första klass
i grundskolan för att man i tid ska upptäcka vilka
elever som behöver stödinsatser!
Det ytterligt ansvarslöst att lämna en elev i sticket
under hela grundskolan därför att betygsbedömning inte görs som visar vad eleven
saknar i kunskap.
Det är eleven som i sista hand drabbas av "välmenta" betygsborttagningen!
Återinför elevernas egen plats i skolsalen!
I dag får många elever springa runt överallt i
en skolans utrymmen för att hitta en
undervisningsplats inför varje lektion.
I den gamla skolan hade eleverna sin givna plats
i en skolsal.
Där var det lärarna som fick söka upp de olika
skolsalarna.
Detta system skapade trygghet och ordning och
reda för eleverna.
Mycket av dagens kaos i skolan bottnar i elevernas
spring mellan olika skolsalar.
Jag är givitvis medveten om att den sistnämnda
orsaken till kaoset i skolvärlden inte är rådande
i alla skolor, men tyvärr är den det i allt för många
skolor runt om i landet.
Allt prat om att den gamla skolan var en
utslagsmekanism och därför måste omformas till
dagens skolform har visat sig vara en katastrof för
utbildningen i vårt land!
Nu när vi har omfattande erfarenhet av de senaste
40 årens flumskola måste vi våga gå tillbaka
till det gamla beprövade skolsystemet och ta vara
på de goda ut den skolan och sammanföra det med nyvunna erfarenheter som bla. växt fram
i landets friskolor.
Sverige var en gång ett föregångsland när det
gäller kunskap.
Vi var kända över hela världen för de dugliga män
och kvinnor som utbildats i vårt land.
Lyssna inte på de som hnvisar till filmen "Hets"
med Stig Järrel i huvudrollen som den pennalistiske läraren som plågade sina elever
och ta det som et signum på den gamla skolans
fördärvlighet.
Utan lyssna istället på de som med stor kännedom om utbildningsnivåer ute i världen i dag
placerar Sverige på 46:e plats bland de utvecklade länderna vad gäller våra elevers
resultat när de slutat skolan på alla dess nivåer.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|