Direktlänk till inlägg 20 december 2023

Axplock ur boken: RECEPTBOK FÖR SVENSKT NYTÄNKANDE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 december 2023 20:20

         RECEPTBOK FÖR SVENSKT NYTÄNKANDE.

                           Tommy Ulmnäs.

 

Hur medborgarna åter kan bli myndiga och 

                  återfå sitt självförtroende.

 

               Skapa en fungerande skola.

 

"Vem vill vara lärare i en flumskola?".

    Ja, så skriver en frusterad lärare från Gotland.

"Jämlikhetsfixering förstör skolan" skriver en annan

    lärare som hoppat av".

"Strejkande barn kräver rätt till lärare i skolan"

     är ett nödrop från elever i en Stockholmsskola

där lärarbristen är stor.

    Rektorerna har adbikterat från rollen som pedagogisk ledare, anser en av Skolverkets

   inspektörer.

Administrativa uppgifter och sammanträden som

    i allt högre grad hålls utanför skolan och som

ej berör elevernas lärande stjäl all tid av

   rektorerna.  

Rektorerna är inte i närheten av sina

    huvuduppgifter som det ser ut i dagens skolor.

Läraryrket som fordom var ett aktat och

   respekterat yrke är i dag ett lågstatusyrke.

 

Lärarnas Riksförbund visade härförleden att en 

    grundskoleklass kostar c:a 1,4 miljoner per år.

Av dessa pengar får lärarna använda 100 kronor

    per elev.

Genomsnittsklassen består i dag av c:a 30 elever!

     När rikspolitikerna talar om att ex antal miljoner avsättes till skolorna ute i kommunerna så tro inte

    att detta gagnar våra elever.

De mesta av dessa pengar går åt till att betala

   gamla politiska synder dvs. dyra hyreskostnader

och skrytbyggen uppförda till atronomiska

   kostnader samt administrationskostnader 

och tung byråkrati.

    Med andra ord, "mer pengar till skolan" som det så vackert heter när statsministern och andra 

    rikspolitiker lovar att det ska bli bättre för skolorna kommer inte eleverna till del.

    Dessa medel stannar i denn kommunala byråkratin och i den politiska debatten!

    Samtidigt som mängder av kommunala skolor runt om i landet saknar lärare, står lärare kö för att

  få arbete på landets friskolor!

Andledningen till denna situation är allt fler lärare

    inte längre tror på den kommunala skolan i dess

nuvarande formning med toppstyre från politiker

    som hela tiden ska lägga sig i detaljer i skolarbetet!

 

Men eftersom socialister, socialdemokrater och 

    kommunister inte kan utöva sin politik om de inte få ta ifrån alla yrkesutövare och medborgare all

    arbetsglädje och ansvarskänsla så upprepas 

hela tiden detta förödande agerande från dessa 

    politiker!

I friskolorna prioterar man i stället lärarnas egna 

    ansvarstagande och utvecklingsinitiativ.

Detta medför att lärarna i dessa skolor känner stor

    arbetsglädje vilket självfallet smittar av sig på barnen.

    I dessa skolor får lärarna vara lärare.

I de kommunala skolorna går den mesta tiden åt

    till att fungera som socialassistenter.  

Mängder av lärare kan i dag vittna om hur det ser ut

    i landets kommunala skolor från grundskolan och upp i det sk. gymnasiet!

    Eleverna sitter med fötterna på bänkarna!

Eleverna springer ut och in under lektionerna och 

    väsnäs och är allmänt stökiga!

Många elever kommer inte till skolan överhvudtaget!

     På rasterna ochi korridorerna skriker eleverna

kärringjävel och ännu värre okvädningsord åt

    sina lärare!

Hur har det kunnat bli så här? Ja, svaret är mycket

   enkelt! 

Skulden för den svenska skolans totalhaveri har 

    landets politiker och då i första hand socialister,

socialdemokrater och kommunister!

    De senaste årtiondeena sskolministrar har varit

en katastrof för den svenska skolan!

    Eleverna skulle bestämma!

De skulle få läsa vad de ville.

     Kunskapsinlärning skulle tonas ned, eleverna

skulle istället lära sig att ifrågasätta allt och alla

    samtidigt som eleverna själva skulle ha sin totala

frihet från allt ansvar för sitt eget agerande! 

 

Resultatet ser vi nu idag!

    Ingen vill vara lärare i en sådan skola!

De som först började hoppa av från dessa

    flumskolor var de manliga lärarna! 

Sålunda har allt fler kvinnliga lärare tågat in i

   landets skolor!

Läraryrket håller på att bli ett utpräglat

    kvinnoyrke!

Och därmed lågstatusyrke!

    En skola som präglas avenorma disciplinproblem 

där eleverna gör precis som de vill, där lärare

   misshandlas och skymfas samt elever mobbas

i allt större utsträckning ska nu tas över av

    kvinnor!

Samtidigt ropar man efter, eller har åtminstone

   gjort det under lång tid, manliga förskollärare

och manlig dagispersonal eftersom man tycks veta

     att det är viktigt att barn får identifera med vuxna män så tidigt som möjligt!  

     När eleverna inte trivs i skolan får lärarna alltid

höra av landets utbidnings och skolministrar att det

    är lärarnas fel somm inte lyckats göra undervisningen tillräckligt intressant!

     Eller också får de veta att de som lärare har varit dåliga på att anpassa sig efter den nya skolans 

  utformning!

Dessa påhopp på lärarkårenn är ingenting annat än

   grova förolämpningar.

Det är ett svek mot alla våra barn att utsätta dem

    för alla de experiment som pågått i landets skolor under senaste trettio åren!

    Domen kommer bli mycket hård mot de politiker

som bär ansvaret för detta när dessa barn blivit

    vuxna nog för att inse vad man berövat dem på!

 

I den gamla skolan fanns det en eller annan elev

   som hade det svårt att följa med i undervisningen

och detta var naturligtvis inte bra.

     Men med dagens kunskaper skulle vi kunna ta

hand om sådana elever bättre.

     Den gamla skolan sades skapa ett A och et

B - lag.

    Det är dock tyvärr så att dagens skola skapar

inte bara ett A och ett B - lag utan även ett C, D

    och E - lag.  Och allt fler elever slås ut totalt

i dagens skola.

    Mängder av elever slutar utan att kunna vare sig

läsa eller skriva!

    År 2000 examinerar vi mängder av analfabeter

i den svenska skolan!

    Om landets utbildningsminister tycker att detta är ett bra betyg på den nuvarande skolformen

    så måste vi medborgare kräva dennes omedelbara avgång jag ser det!

       Lösningen på detta enorma problem som vår skola är i dag måste bli mycket radikal!

    Ordning, reda och diciplin måste återinföras 

i skolan!

    Auktoritet mot eleverna måste bli en naturlig

del från lärarna i undervisningen! 

    De elever som stör undervisningen måste på ett

handfast sätt omedelbart lyftas ut från

    undervisningen!

Utan möjligheter till sanktioner som är mycket 

   kännbara mot den som förstör utbildningsklimatet i skolan kan aldrig den ordning som behövs för 

    att kunna bedriva meningsfull utbildning i skolan

bli en realitet.

    Och som jag också nämnt tidigare så måste läraryrket återfå sin forna status!

    Och utbildningens innehåll måste åter få stå på

de grundpelare som heter klara baskunskaper, 

    moral och etik samt etik kristen religion och tradition!

     Politikerna måste fråntas rätten att lägga sig 

i det dagliga skolarbetet!

    Ansvaret ska ligga hos rektor och lärare!

Allt administrationsarbete som i dag tynger lärare

    och rektorer måste tas bort!

Med dagen datateknik kan utformning av prov,

    rättning av prov och schemaläggning avsevärt underlättas.

     Lärarledda undervisningar med elever vända mot läraren måste återinföras!

     Betyg ska återinföras redan från första klass 

i grundskolan för att man i tid ska upptäcka vilka

    elever som behöver stödinsatser!

Det ytterligt ansvarslöst att lämna en elev i sticket

    under hela grundskolan därför att betygsbedömning inte görs som visar vad eleven 

    saknar i kunskap.

Det är eleven som i sista hand drabbas av "välmenta" betygsborttagningen! 

 

Återinför elevernas egen plats i skolsalen!

     I dag får många elever springa runt överallt i 

en skolans utrymmen för att hitta en

   undervisningsplats inför varje lektion.

I den gamla skolan hade eleverna sin givna plats

    i en skolsal.

Där var det lärarna som fick söka upp de olika

    skolsalarna.

Detta system skapade trygghet och ordning och

   reda för eleverna.

Mycket av dagens kaos i skolan bottnar i elevernas

    spring mellan olika skolsalar.

Jag är givitvis medveten om att den sistnämnda

    orsaken till kaoset i skolvärlden inte är rådande

i alla skolor, men tyvärr är den det i allt för många

    skolor runt om i landet.

Allt prat om att den gamla skolan var en

  utslagsmekanism och därför måste omformas till

dagens skolform har visat sig vara en katastrof för

    utbildningen i vårt land!

Nu när vi har omfattande erfarenhet av de senaste 

    40 årens flumskola måste vi våga gå tillbaka

till det gamla beprövade skolsystemet och ta vara

    på de goda ut den skolan och sammanföra det med nyvunna erfarenheter som bla. växt fram

     i landets friskolor.

Sverige var en gång ett föregångsland när det

   gäller kunskap.

Vi var kända över hela världen för de dugliga män

     och kvinnor som utbildats i vårt land.

Lyssna inte på de som hnvisar till filmen "Hets"

    med Stig Järrel i huvudrollen som den pennalistiske läraren som plågade sina elever

    och ta det som et signum på den gamla skolans

fördärvlighet.

    Utan lyssna istället på de som med stor kännedom om utbildningsnivåer ute i världen i dag

    placerar Sverige på 46:e plats bland de utvecklade länderna vad gäller våra elevers

   resultat när de slutat skolan på alla dess nivåer.    

   

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.

ddd

Av Jan-Owe Ahlstrand - Torsdag 1 maj 11:07

ddd

Av Jan-Owe Ahlstrand - Torsdag 1 maj 11:07

ddd

Av Jan-Owe Ahlstrand - Torsdag 1 maj 11:07

ddd

Av Jan-Owe Ahlstrand - Torsdag 1 maj 11:07

ddd

Av Jan-Owe Ahlstrand - Torsdag 1 maj 11:07

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards