Direktlänk till inlägg 7 november 2023
AXPLOCK UR BOKEN LANDET SOM GLÖMDE GUD.
DEL. 4.
Utredningen medger visserligen att
disciplinproblemen i skolan blivit allvarligare
på senare år, men förklarar detta främst som
strukturförändringar i samhället, och föreslår
att problemet löses genom att skolan ger en mer
meningsfylld undervisning.
I anvisningarna om arbetssätt lägger
lärarhögskoleutredningen en stark tonvikt på att
lärarledda lektioner ersätts av nya,
individualiserande metoder, där "eleverna så långt som möjligt skall arbeta på egen hand -----
individuellt eller i grupp ----- och att läraren blir
mer arbetsledare och instruktör än förhörare".
Parallellt med omvandlingen av lärarhögskolorna
använder Stellan Arvidsson sin tid till att också fördjupa sin kontakter med
utbildningsmyndigheterna i DDR.
Tidigare forskning har visat hur Arvidsson från
1964 själv initierade kontakt med de östtyska myndigheterna i syfte att fördjupa samarbetet
mellan de två ländernas skolsystem.
Flera källor pekar på på ett nära ideologiskt
samarbete mellan det svenska skolsystemet och
dess östtyska motsvarighet.
Östtyska dokument bekräftar och att DDR-regimen vid den har tiden betraktar Arvidson som
en åsiktsfrände och huvudarkitekten bakom det
svenska skolsystemet.
Skolan i DDR vid denna tid innehåller visserligen
sådana auktoritära drag som narturligt ingår ett
tolitärt system, men centrala formuleringar i de
två ländernas läroplaner beskrivs likafullt som
närmast identiska.
Hans livsverk kröns 1969 med att han utnämns
till hedersdoktor på unversitetet i Rostock.
I sitt tacktal förkunnar han att historikerna i
framtiden måste förklara ur ett socialistiskt
skolsystem kunde genomföras i ett kapitalistiskt
land.
För sina östtyska åhörare förklarar han att den
svenska skolreformen varit "ett medel för att
demokratisera det svenska samhället, det vill
säga förbereda socialismen.
I en artikel i tidningen VI från 1964 utvecklar Alva
Myrdal sin framtidsvision där den gifta kvinnan
inte längre begraver sin individualitet och
begränsar sig till att bli andras tjänare.
Barnen och de övriga familjemedlemmarna måste
göras mer självständiga, och hon pekar ut barnens psykologiska beroende som "uppfostrans
främsta målsättning".
Alva Myrdal föreslår därför "en mycket tidig
skilsmässa" mellan föräldrar och tonåringar, i form
av internatskolor eller via en ny sorts bostäder
där varje generation lever i avskilda enheter.
När utbildningsministern Palme presenterade 1969 års skolreform i riksdagen beskriver han fyra
huvudmål för regeringens utbildningspolitik;
att skapa en lönsam socioekonomisk inverstering,
att ge möjlighet för individen att förverkliga sig själv, att stimulera en självständig åsiktsbildning
och samhällskritisk analys som ett led i att fördjupa demokratin, och slutligen att öka
jämlikheten och bryta ned klasskillnaden.
Det första målet uttrycker ett nyttoorienterat,
matrialistiskt perspektiv, men de tre övriga förmedlar en rent ideologisk målbild, vilken Palme
beskriver som ett led i att förändra "det gamla
samhällets auktoritära fuktionssätt".
När 1960 - talet gick över i 70 tal var statskyrkan
redan politikserad, omformad och avklädd sin tidigare religiöst grundade auktoritet.
Skolan hade reformerats enligt en ny ideologi
där kunskap och karaktärsdanande på kristen
grund hade fått ge vika för individens självständighet, byggd på sekulär grund.
Med dessa processer huvudsakligen genomförda
var tiden inne nu mogen att genomföra nästa stora
reformprojekt.
Likafullt kunde den socialdemokratiska regeringen
omkring 1970 genomföra världens mest radikala
förändringar i samhällets minsta gruppering:
familjen.
1968 års riksdagsval infaller parallellt med en av
1900 - talets starkaste vänstervåg.
Väljarna vänder dock ryggen åt både VPK och de
små radikalsocialistiska partierna längst ut på
vänsterkanten.
I stället strömmar valmanskåren till Socialdemokraterna som vinner över femtio procent
av rösterna --- en valsucce som aldrig upprepats
vare sig för eller senare under efterkrigstiden.
Denna valtriumf ger partiet modet att sätta fullt fart framåt med de familjepolitiska reformer som
bara på några år ska flytta svenska familjer
"längre bort från tidigare decenniers traditionella
kärnfamilj än vad som skedde med familjerna
i något annat samhälle i världen.
Den ideologiska visionen bakom de nya reformplanerna låg enligt genusforskaren Yvonne
Hirdman på "ett revolutionärt, närmast utopiskt
plan" och syftade till att helt förändra
relationsmönstren mellan könen, "att skapa en ny
människa, fri från sin könsroll".
Med början från förskoleåldern anlägger rapporten
ett statsindividualistiskt perspertiv och presenterar två anledningar till en stor nationell
förskolesatsning: För det första betonas "rätten för kvinnor att förvärvsarbeta på samma villkor
som männen".
För det andra sägs att om barnen ska kunna
fungera senare i livet behövs att de "från tidig ålder har levt med i något kollektivt".
Rapporten hävdar att de som inte gått i förskola
får större svårigheter i skolan, medan de som gjort
det uppvisar en "allmänt större självständighet"
och ett "personligt friare sätt än andra".
I fråga om familjelagstiftning ger Alva Myrdal -
rapporten en delvis tvetydig inställning.
Å ena sidan menar texten att i ett modernt samhälle där "varje vuxen individ är allt mer redo
att ta ansvar för sig själv, behövs inte mycken reglering genom lagstiftning om hur samlevnaden
mellan människorna skall ordnas".
Och andra sidan föreslår rapporten att
föräldraledigheten delas upp lika mellan föräldrarna. Detta dubbla mönster återkommer
fortlöpande i socialdemokratisk familjepolitik,
och understryker hur autonomin som bärande
grundprincip kan utmynna i antingen friare eller
strängare lagar, beroende på vilket alternativ som
bäst tycks försvara eller öka individens oberoende.
Äktenskapet som institution ges en avsevärt
försvagad roll under det uttalade målet att "göra
äktenskapsformen "friare" och formerna för att ingå äktenskap "mer flexibla".
Denna äktenskapssyn kombineras med den återkommande iden att varje vuxen individ ska
kunna försörja sig själv, och i kursiv text slås fast: "DEN EKONOMISKA SJÄLVSTÄNDIGHETEN
MAKAR EMELLAN, SOM ÄR EN GRUNDFÖRUTSÄTTNING FÖR JÄMLIKHET, BÖR
FÖLJAKTLIGEN LIGGA TILL GRUND FÖR EN FRAMTIDA LAGSTIFTNING.
Som en konsekvens av detta föreslår rapporten att staten slutar behandla människor utifrån
civilstånd; följaktligen vill författarna inför rätten
till adoption även för ogifta par.
I enlighet med den övergripande ultraprogressiva
grundsynen föreslås även barnen få "EN MER AKTIV
OCH SJÄLVSTÄNDIG ROLL", exemel genom att
barnen ges möjligheten att frånvaro anmäla sig
själva i skolan.
I samma anda föreslår rapporten också att
ytterligare försvaga familjebanden genom att avskaffa laglotten --- barnens rätt till minst hälften
av arvet från sina föräldrar.
FAMILJEN I FRAMTIDEN --- KVINNOFÖRBUNDETS
RADIKALA INSPEL.
Häfttiteln FAMILJEN I FRAMTIDEN --- EN SOCIALISTISK FAMILJEPOLITIK.
Detta häfte får i likhet med Alva Myrdals rapport
stort genomslag i formandet av periodens familjepolitik.
Utifrån denna grundprincip beskriver häftet fyra
mål:
1. ALLA VUXNA MÄNNISKOR SKALL GES
MÖJLIGHET ATT SJÄLVSTÄNDIGT UTVECKLAS I
ENLIGHET MED SINA INTRESSEN OCH ÖNSKEMÅL
I SOLIDARITET MED ANDRA MÄNNISKOR.
2. ALLA VUXNA MÄNNISKOR SKALL VARA EKONOMISKT OBEROENDE AV ANHÖRIGA.
3. SAMHÄLLET SKALL STÅ NEUTRALT I FÖRHÅLLANDE TILL MÄNNISKORNAS VAL AV SAMLEVNADSFORM.
4. BARNENS SOCIALA, INTELLEKTUELLA OCH KULTURELLA UTVECKLING SKALL VARA
OBEROENDE AV FÖRÄLDRARNAS EKONOMISKA
FÖRHÅLLANDEN.
Parallellt med denna kombination av socialism och
ultraprogressivism förmedlar FAMILJEN I FRMATIDEN också en auktoritetskritisk syn på
arbetsplatsen, som de menar kännetecknas av
diktatur och auktoritära arbetsgivare.
Den nödvändigaste omvandlingen handlar om kvinnans traditionella roll, och än en gång betonar
författarna att det inte räcker med att förändra attityder. Därför rekommenderar de att både män
och kvinnor har arbete och barnomsorg på heltid. Dessutom kräver de en starkare
samhällelig styrning av arbetslivet, lämpligen utövad genom att de anställda kontrollerar
produktionsmedlen --- "kroppspulsådern i varje
samhälle".
FAMILJELAGSTIFTNINGEN, SKATTE OCH SOCIALPOLITIK UTFORMAS MED HÄNSYN TILL
ATT FAMILJEMEDLEMMARNA ÄR SJÄLVSTÄNDIGA INDIVIDER.
Socialdemokraterna, 1975 års partiprogram.
Partiet har vid det nya progammets antagande
regerat Sverige under en unikt lång period på 43 år, och delar av samhällsaparaten har i princip
växt samman med partiet.
Flera politiska skandaler avslöjas, visar sig att
partiets tentakler har stäckt sig längre in i statsapparaten än grundlagen tillåter.
Våren 1973 avslöjas IB - affären och dess hemliga åsiktsregistering av kommunistiska sympatisörer.
Parallellt med detta sker de bordellbesök av
uppsatta politiker som några år senare ska brisera
i Geijeraffären.
Olof Palme förnekar konsekvent all kännedom och
ansvar i dessa politiska skandaler, men det
ska i efterhand avslöjas att Palme farit med
osanning inför svenska folket och riksdagen.
FAMILJEN I FRAMTIDEN.
Den nya autonoma filosofin slår igenom i regeringspolitiken över brett fält.
En proposition från 1973 av revidering av moderskapetsförsäkringen till en könsneutral
föräldrarförsäkring förklarar som utgångspunkt
att skattesystemet nu reformeras i enlighet med
principen att "varje vuxen --- man eller kvinna,
gift eller ogift --- ska försörja sig själv".
En annan familjerelaterad debattfråga vid den här tiden handlar inte främst om ekonomiska ärenden,
utan är av medicinsk-etik natur, och handlar om
aborterna.
Efter flera decennier av ökande möjligheter till
abort står Sverige i början av 1970 - talet inför
beslutet om man ska införa en helt fri abort fram
till 12:e graviditetsveckan.
Det är också det förslaget den socialdemokratiska regeringen lägger fram under
hård debatt och motstånd från från stora delar
av den politiska oppositionen.
Det kan dock noteras att 1974 års proposition
från justitieminister Lennart Geijer inte anför lika
radikalt individualistiska argument som annars
är vanliga i debatten.
Ministern konstaterar att gällande lag med mer omfattande abortbegränsningar är en kompromiss
mellan olika värderingar, men utifrån argumentet
att synen på kvinnans roll i samhället har
förändrats och att lagens bokstav inte längre
tillämpas i praktiken föreslår han ändå en ökning
till helt fri abort i början av graviditeten.
Den allra sista statliga utredningen från
Socialdemokraternas 44 år långa maktinnehav
blir ytterligare en illustration av ett regeringsparti
som blickar mer tillbaka än framåt.
Denna utredning handlar om ämnet jämställdhet,
och utgörs av en rapport från den statliga jämställdhetsdelegation som Olof Palme tillsatt
1972 som ett försöksobjekt att aktivt förmå kvinnor att gå in i traditionellt malnligt dominerade
yrken.
¤Denna utredning, som fullbordar nära ett
halvsekels samhällsförändringar under socialdemokratiska vingar, avrundas till sist med
några intervjusvar om hur de unga deltagarna i det statliga jämställdhetsprojektet ser på
framtiden.
De citerade svaren är anmärkningsvärt
traditionella och gemenskapsorienterade: en liten gård med djur, äktenskap, barn.
Det allra sista citet kommer från 20 - åriga Malena, som i ett slags sekulariserat sökande efter
övernaturliga råd har följt samma exempel som
redan Per Albin Hansson gjorde: att vända sig till
astrologin för svar.
Hon berättar att skrivit till VeckoRevyns
horoskopsida och frågat hur framtiden ska bli,
men att hennes fråga aldrig kom in.
Hon avslutar orden: "Det kan ju finna sett öde ..."
Tre dagar senare är 44 års av Socialdemokraternas
styre över, och Sverige har förvandlats till ett
mycket anorlunda land än det var när partiet kom
till makten 1932.
SAMHÄLLSORDNINGEN OMFORMAS I
TUR-ORDNING.
Det var inte självskrivet att de tre
förändringsvågorna inom kyrkan, skola och familjepolitiken skulle komma i just den ordningen.
Men när förändringens krafter gavs fullt politiskt
utrymme tycks ordningen ändå följa en inre logik.
En fri och stark kyrka kan utgöra en oppositionskraft mot en regering som önskar
sekularisera landet, men om den politiska makten lyckas böja kyrkans motståndsvilja finns
inte längre samma opposition mot sekulära och
individualistiska förändringar på övriga
samhällsområden.
Efter det partipolitiska övertagandet av
statskyrkan förändrades också skolan och därefter även familjepolitiken i samma riktning.
Arthur Engbergs kyrkopolitiska program från 1925 skulle med tiden visar sig bli en god
sammanfattning av de centrala händelserna under seklet. Så här blev utfallet:
1. Den borgerliga och kyrkliga kommunen sammanslås. Genomfördes i en process där
kyrkans lokala beslutfattande stegvis anpassades till den sekulära kommunens lagstiftning.
2. Rätt till fritt utträde ur statskyrkan beviljas -----
Infört i 1951 års religionsfrihetlag.
3. Kyrkomötets vetorätt avskaffas ----- Även detta en stegvis process, med ett avgörande steg i 1949
års kyrkomötesreform där lekmän fick majoritet
över prästerna. Vetot försvann i praktiken när ett
nytt kyrkomöte inkallades 1958 för att bekräfta
regeringens beslut om att förändra prästämbetet.
4. Bestämmelsen om bekännadet av den rena evangeliska läran utplånas ur regeringsformen -----
1951 års religionsfrihetlag.
5. Religionsundervisningen i skolan omlägges på
principiellt samma grund som skolans övriga ämnen
En processfrån 1946 års Skolkommision, därefter
genomfört via gradvisa reformer, fullbordade i 1965
års gymnasieformen och 1969 års grundskola.
6. Statskyrkan avskaffas ----- Engbergs slutliga steg, tänkt att tas när alla de övriga var
genomförda.
Först uppskjutet efter politiskt motstånd mot Alva
Myrdals utredning, men till slut realiserat år 2000.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|