Direktlänk till inlägg 7 november 2023
Spänningen mellan bibliskt och sekulärt i politik och kyrkomöte väntade på någon avgörande
stridsfråga, och det råkade bli här slaget stod.
I sakfrågan om kvinnliga präster kan det med fog
hävdas att Bibelns undervisning i fråga inte är
så tydlig som debattörerna vid tiden hävade, men
frågan blev likafullt den vattendelare som slutligt
slog fast landet att dominerande kyrkosamfunds
identitet som en statlig myndighet bland andra,
snarare än vilande under gudomlig auktoritet.
Efter denna process kan sekulariseringen av statskyrkan betraktas som huvudsakligen
genomförd, och nästa stridsfråga --- den om
skolan --- väntade bakom hörnet.
1955 publiceras ett förberedande häfte med titeln
PROGRAM, PRAXIS, PERSPEKTIV.
Det lutar sig tryggt mot Wigforss marxistiska
grundsyn och lägger sitt fokus på en fortsatt
socialisering av samhället.
Kristendomsämnet finns kvar, men devalveringen
av dess värde märks i att det nu fallit långt ner
i listan av ämnen, i stället för som tidigare då det
alltid stått först.
Ämnets innehåll beskrivs på liknande sätt som
i 1955 års undervisningsplan.
Den icke-auktoritära grunden för undervisningen
vässas dock, exempelvis genom att uttryckligen
och i kursiv stil föreskriva att undervisningen
måste vara "OBJEKTIV" och genomföras så att den "ICKE KRÄNKER DEN ENSKILDES RÄTT TILL
TANKE ----- TROSFRIHET", och sker "utan att auktoritativt söka påverka eleverna att omfatta en
viss uppfattning".
I stället gäller principen att undervisa eleverna till
ett självständigt tänkande.
Sekulära världsbilder introduceras som nytt inslag
i ämnet, om än på en lägre nivå än de religösa,
vilket illustreras i beskrivningen "strömningar,
som satt de religösa sanningarnas värde i fråga".
Formuleringen "morgonandakt" har i denna
läroplan helt försvunnit och ersatts av några korta referenser till "morgonsamling" där det betonas
att det är naturligt att eleverna själva leder
dessa samlingar.
Läroplanen är inte lika kritisk till religionen och lärarens auktoritet Stellan Arvidsson är i sina
förberedande böcker, men mycket av innehållet
i hans opionsbildning har ändå fått genomslag.
Det gäller framförallt den allt starkare betoningen på elevernas självständighet i
kristendomsundervisningen, samt även det lågmälda avskaffandet av morgonandakterna.
I början av 1960 -talet kan politiseringen och
avskaffandet av den traditionella kristna
auktoriteten i statskyrkan betraktas som i stort genomförd.
Även skolan är på god väg att tippa över i en ny
ideologisk riktning, men ännu återstår en
samhällssfär där nästan hela Sverige fortfarande håller fast vid en ganska traditionell och
gemenskapsinriktad grundsyn.
Därför ska de mest radikala politiska rösterna
under det följande decenniet allt tydligare rikta
in blicken på familjepolitikens område.
Även den statliga Befolkningskommisionen blev
partiövergripande kan den övergripande familjepolitiska linjen under den här
introduktionsfasen ändå anses ha påverkats av
KRIS I BEFOLKNINGSFRÅGAN.
Alva Myrdal beskrev redan 1941 hur Befolkningskommisionens vägval öppnade för ett
nytt synsätt på flera områden, exempelvis genom
en utökad sexualundervisning i skolan, ökad
tillgång till preventivmedel och aborter, samt en
delvis öppning av arbetsmarknaden för kvinnor,
vilket därigenom ökade deras självständighet.
Hon menade även att Befolkningskommisionens
rapporter innebar att det underliggande autonoma perspektivet nu för första gången
inkluderats i statliga utredningar, och behovet
av mer radikala framtida reformer var därmed
förmedlat.
Så skulle också komma att bli fallet, men de
verkligt omvälvade förändringarna skulle dröja
tre decennier.
Trots att socialdemokratin länge förespråkade
en traditionell familjesyn är det noterbart hur
flera ledande aktörer under första halvan av
1900-talet förde ett normbrytande privatliv på just familjeområdet.
Hjalmar Branting är ett exempel.
Efter en kvällsbjudning hos den till Sverige nyss
hemvände August Strindberg, där värden ivrigt
anfört vikten av att yppa sanningen, avslöjade
Branting på hemvägen för sin hustru Anna att han
sedan bröllopet varit ständigt otrogen och att han
vid tillfället hade en fast förbindelse med frisörsbiträde som han också hade ett barn med.
Hos makarna Myrdal var Gunnar oupphörligen
otrogen. Alva försökte vid något tillfälle ge igen
med samma mynt, men var inte lika redo som
maken att personligen anamma en sådan livsstil
som Gunnar sälv beskrev i brev till Alva:
"Jag har min fulla frihet att äta kvinnor, inte som en
pojke snattar frukt, men som tar en bok från hyllan eller häller upp ett glas från min gallon"".
Per Albin Hansson slutligen levde under större
delen av sin politiska bana med två familjer, dels med Elisabeth Fryckberg och parets två döttrar
och dels med Sigrid Vestdahl och parets gemensamma barn.
Parallellt med dessa hade han även en relation
med sekreteraren Margareta Sjöberg.
Statsministern tillbringar för övrigt flera timmar
hos henne under två av de för landet avgörande
dagarna efter Nazisttysklands anfall på Sovjetunionen midsommar 1941.
I sin dagbok på julafton 1940 skriver Per Albin att dagen firats "enligt senare års sedvana" med alla
tre kvinnorna, en i taget.
Det kan inte ledas i bevisning hur mycket dessa
aktörers personliga livsval färgade deras politiska ställningstaganden, men det är tydligt
hur flera av tidens ledande politiker levde utanför
gängse familjenormer.
Den officiella socialdemokratiska partilinjen
skulle dock förbli tämligen traditionell i ytterligare
ett antal år.
ERLANDER ----- FÖLJER TIDEN, DOCK MED
TILLTAGANDE VÅNDA.
Uppenbart är däremot att inget annat hade ----- som
socialdemokratin under dessa sexton år ( sedan
krigsslutet ) --- kunnat och orkat driva ett socialt
reformverk, såsom skett, på grundval av de ekonomiska resurser som skapas .... Utvecklingen
berättigar oss otvivelaktigt att ge denna period
en hedersplats i det svenska folkets historia.
Inga Thorsson, Socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande.
Efter det stora vägvalet med 1960 års partiprogram står den man som redan suttit
överlägset längst som Sveriges statsminister i en
till stor del ny kultur.
Det nya landskapet präglar både landet och den nya ideologiska riktning som partiet slagit in på.
Han ser samtidigt att den nya given inte gör att partiet förlorar makten, tvärtom når
Socialdemokraterna detta år sitt bästa valresultat efter kriget.
1960 - talet blir i likhet med förgående årtionde
en framgångstid, inte bara för socialdemokratin,
utan även för Tage Erlander personligen.
Den ekonomiska tillväxten rullar på, valen går bra
och via Hylands hörna och andra framträdanden
etableras bilden av den sävlige men trygge
värmländske landsfadern som håller kursen när
förändringens vindar blåser.
Samtidigt som tillväxttåget rusar på börjar moderniseringens baksidor nämligen bubblar upp
på allt fler områden.
De eskalerande ordningsproblem i skolan har
redan nämnts, och i samma text som den ovan
citerade hyllningen inför Erlanders 60 årsdag ger
Socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Inga Thorsson en ovanligt självkritisk bild av ett
antal områden där partiet --- ännu --- inte lyckats:
Den STIGANDE BROTTSLIGHETEN, som är
odiskutabel ... ALKOHOLMISSBRUKET ... en anmärkningsvärd ökning av antalet
GONORRESMITTADE flickor i tonåren och puberteten ( resultat av ) att lösa sexuella
förbindelser inte som förr är att finna bland ett mindre antal yrkesprostituerade utan nu
förekommer i betydligt vidare kretsar ..... SJÄLVMORDSFREKVENSEN ... de PSYKISKA
SJUKDOMARNA ... och speciellt neuroserna befinner sig i starkt stigande ... våldsbrottslighet
( som ) verkar att bli vildare, mera brutalt, av en
otäckare natur än tidigare .... en, bara under de
allra senaste åren, fastare organiserad undre värld, narkotikamissbruket har uppenbart ökat,
thinnersniffningen går som en smitta från det ena områdets tonåringar till det andra,
alkoholmissbrukarna, de veneriskt smittade
och de allmänt hållningslöst kringdrivande gängen
blir allt yngre.
Inga Thorsson och det övriga socialdemokratiska
ledarskapet bemöter dock dessa eskalerade samhällsproblem med att ifrågasatta de egna
vägvalen; lösningen är tvärtom att fortsätta utvecklingen i samma riktning, och med ökad
ekonomisk välfärd och kunskap kommer dessa
problem lösa sig själva.
I slutet av Tage Erlanders tid minskar hans
skriftliga produktion.
Dagboksanteckningarna blir kortare; inga
ytterligare böcker publicerades med honom som författare, och han medverkar bara med korta
avsnitt i andra bokvolymer.
I de texter Erlander publicerar tycks det dock
uppenbart hur han som traditionell maxist,
upplärd vid Per Albin Hanssons fötter, har svårt att
relatera till den hastigt förändrade samhällskulturen.
Under sommaren 1963 exploderar också spionaffären kring Stig Wennerström under tiden
Tage Erlander är på semester i italien och tvingas hasta hem och hantera krisen.
Svensk kultur har också blivit en återkommande
källa till uppror mot Gud och mot kristen världsbild
som i böcker och filmer avvisats som fjättrande
och falsk.
Det mest allmänt kände av dessa kulturskapare
är Ingemar Bergman, men 1963 hamnar Vilgot
Sjömans film 491 ända inne i regeringens sammanträdesrum.
Filmens titel uttrycker ambitionen att utföra så provokativa gärningar att de inte täcks ens av
Bibelns bud att förlåta sju gånger sjuttio gånger.
På grund av de grova vålds och sexcenerna förbjuds
filmen av Statens biografbyrå, men regeringen
nödgas av yttrandefrihetsskäl släppa igenom filmen,
om än med de grövsta scenerna bortklippta.
Även andra moralrelaterade frågor börjar dyka upp
på den politiska dagordningen.
Inför 1964 års partikongress har flera motioner
inkommit både för och emot aborter.
OLOF PALME: DEN INTELLEKTUELLE RADIKALEN.
Pricipen självklar. Varje människa skall behandlas som en självständig individ, inte som ett
bihang till en försörjare .... Kampen för kvinnornas frigörelse gäller att skapa ekonomiska
och sociala villkor som gör henne oberoende
som individ. Olof Palmes kongresstal 1972.
En tidig uppskattning av maxismen.
Palmes ideologi ska dock förändras under kommande år och bli mindre otrodoxt marxistisk,
men tidigt mer radikal i andra avseenden.
Materalismen som ersättning för religionen.
I sitt första majtal 1967 refererar Palme till ett citat
från påven Paulus VI, när denna förmedlat en
inställning som i någon mån överenstämt med
talarens egen.
Påven hade uttryckt en varning för kapitalismens
imperialism, men Palme gör sin referens utan att nämna den påvliga titeln, utan säger i stället
"katolska kyrkan överhuvud".
Det är en liten markering, men ligger i linje med
socialdemokraternas genomgående distansering
från katolicismen.
Samtidigt visar det att Palme ibland kan citera
även meningsmotståndare, så länge de finner en
gemenskap kritik av kapitalismen.
1975 gör Palme ett officiellt besök på det kommunistiska Kuba, och håller ett offentligt tal
vid sidan av landets diktator Fidel Castro.
Här upprepar Palme partiprogammets
autonomiorienterade formulering om att frigöra
medborgarna från beroende av varje sorts
maktgrupp utanför dess kontroll, men han beskriver samtidigt denna vision som slutfasen av
ett maxistiskt projekt.
Understryker vikten av en socialistisk revolution
och menar att organiseringen av produktionsförhållanden och överföringen av
makten över produktionen i hela folkets händer
spelar "avgörande roll" i denna frigörelse.
Parallellt med att Olof Palme först tog tjänst hos
Erlander gjorde Lisbet ( då Beck-Friis ) sin praktik
som ung skolpsykolog på barnhemmet Skå-Edeby.
Skå var då ett av Sveriges mest radikala experiment för barnuppfostran, i sin tur inspirerat
av den engelska skolan Summerhill.
Den senare skolan var kraftigt omdiskuterad utifrån
sin paradoxala sammankoppling av en radikalt
frihetlig ideologi som avvisade vuxenauktoriteter,
förmedlad av ett kollegium där många lärare
också var ledande gestalter i det brittiska
komministpartiet.
Grundsynen på båda dessa institutioner låg
samtidigt nära Alva Myrdals syn på barn och skola, och sammantaget blev "Skå och dessa
antiauktoritära syn på ett barn omvälvande upplevelse som skulle att komma prägla ( Lisbet
Palme ) för livet.
Skå-Edeby hamnade dock i vanryckte 1960 när det
uppdagades att två lärare hade haft homosexuella förbindelser med flera barn.
LGY 65 -- SEKULARISISM TAR ÖVER HELA SKOLAN.
Den statliga utredning som leder fram till den nya
gymnasieskolan tillsätts redan 1960, innan den
nya grundskolan ännu kommit på plats.
Bland de socialdemokratiska delegaterna tar nu
Olof Palme formellt Stellan Arvidssons plats.
Den stora debatten inför den nya gymnasieskolan kretsar kring förslaget att byta ut
ämnet kristendomskunskap mot en allmän religionskunskap, men frågan är bredare än än bara
ämnesnamnet och berör hela den nya skolans övergripande inställning till religion.
Den försvagade statusen för religionsämnet märks dels genom det placeras långt ner i listan
över ämnen. Tilläggas kan också att kursplanen för religionskunskap intar en distanserad hållning
till ämnet, genom att lägga dess fokus på etik
och religösa problem, snarare än på tron i sig.
Detsamma gäller vägvalet att sätta den moderna människans situation i centrum för ämnet, snarare
än religionen i sig, samt att eleverna bör diskutera "kritiken mot de s.k gudsbevisen".
Ytterligare en liten, men samtidigt talande signal i texten ligger i instruktionerna att undervisningen
inte ska beröra Gud eller Jesus direkt, utan
"gudsbild", "gudstro och kristustro".
De enda som namnges med inledande versal i
kursplanen är de ateistiska förgrundsgestalter,
Feuerbach, Marx och Freud, vilkas grundsyn ska
presenteras som förklaringar till religionen.
Utredningen preliminära förslag till läroplan uppvisar inte enbart en generell religionskritisk
hållning, utan har också en specifikt kristendomsfientlig udd.
Undervisningen i buddism ska exempelvis ta uppståndpunkten att "endast Buddhas lära kan ge
fred åt världen, medan kristendomen misslyckats".
Den politiska styrningen tydliggörs genom att Marx och marxismen nämns 31 gånger som viktiga
att inkludera i undervisningen, allra tydligast markerat i att skolan "måste tillvarata ( ... )
fantasin och den visionära kraften" och "det storartade och fascinerade" hos Karl Marx och tre
andra sekulära filosofer.
En omfattande kristen opposition väcks under 1963
mot den allra starkaste sekulära individualism
som framträder i samhället.
Denna motståndsrörelse är dock inte starkast
från den alltmer politiserade lutherska statskyrkan,
utan från väckelserörelserna och representanter
från de katolska och ortodoxa kyrkorna.
Den allra starkaste åsiktsyttringen genomförs i
form av den största folkliga namninsamlingen
i Sveriges historia, med 2 134 413 underskrifter
till stöd för att bibehålla
kristendomsundervisningen.
Antalet är svindlande, det motsvarar 42 procent
av den röstberättigade befolkningen --- fler än dem som röstar på Socialdemokraterna i följande
års riksdagsval.
Regeringens gensvar på insamlingen blir att utöka
antalet veckotimmar för vissa linjer på gymnasiet.
Den grundläggande kritiken mot de ideologiska
förändringarna och upplägget av ämnet ignoreras
däremot helt, kursplanen genomförs därmed.
Tidigare forskning förklarar att även om den
kritiska responsen från svensk kristenhet mot
reformprocessen 1963-64 var mycket stark, så
anpassade de kristna sig snart till den ny modellen.
Socialdemokraterna hade vunnit striden,
motståndet var besegrat.
Stora omvälvningarna under tidigt 1960 - tal går
inte de kristna organisationerna förbi.
Då och då skickar de formella skrivelser till
Socialdemokratiska partiledning för att markera sin
kritik mot sekularismens framstötar.
1960 inkommer en skrivelse adresserad direkt till
Tage Erlander från organisationen Kristet Samhällsansvar, som några år senare ska bli
grunden till det nya partiet KDS.
Skrivelsen undertecknad av skarabiskopen Sven
Danell och pingstledaren Lewi Pethrus, innehåller
en vädjan om att vid nomineringerna till
andrakammarvalet ta med kandidater med
"klart dokumenterad kristen inställning", som i en
tid av uppluckring kan representera den kristna
väljarkåren.
Partiledningen lägger skrivelsen till handlingarna
utan vidare åtgärd.
ÖVRIGA PARTIER GER UPP MOTSTÅNDET.
Inför 1960 - talets hastiga politiska och kulturella
förändringsprocess i Sverige ställs de övriga partierna inför ett svårt val.
Ska de hålla fast vid ideologiska grundsyn, eller
ska de hoppas på det tåg som är på väg över i en
helt ny samhällssyn?
Lanseringen av KDS är den tydligaste
motreaktionen på den religionsfientliga svängen
i skolan och kulturvärlden.
De befintliga borgerliga riksdagspartierna väljer
dock i huvudsak att överge sin opposition och sin
egen ideologiska hållning, och i stället slå in
på anpassningnes väg.
Folkpartiet var från starten 1934 det borgerliga parti som lade sig närmast Socialdemokraternas
positioner, till skillnad från de mer kristet och
konservativt orienterade Bondförbundet och
Högern.
Omkring 1970 väljer både Centerpartiet och
Moderaterna likväl att lägga sig nära Folkpartiets
tidigare strategi att försöka inta en position mitt
emellan vågskålarna.
Den kristna vågskålen ska också under kommande
decennier få en allt lättare vikt, tills samtliga borgerliga partier under 2000 - talet väljer att helt
ta bort de kristna hänvisningarna i sina program
och i stället närma sig Socialdemokratiskas
sekulära individualism, med enbart sekulärhumaniska och demokratiska värden som
grund för samhället.
Socialdemokraternas vägval i 1960 års
programrevision öppnade vägen för den utveckling som under följande år skulle öka
hastigheten ända till maktskiftet 1976.
Denna period kan därmed betraktas som en andra
fas i den process då Sverige formades till
världens mest sekulärindividualistiska land.
Hela skolsystemet placeras härmed under ett autonomt paraply där skolans huvuduppgift blir att
"ge skolarbetet en sådan utformning, att det hjälper eleven att finna sig själv och att finna sig
till rätta, att det utvecklar alla sidor av hans personlighet och samtidigt tar vara på hans
egenart, att det hjälper honom att bli en harmonisk, aktiv, självständig, varm. öppen
och fri människa.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|