Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM. 18:1-14 .HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT. DEL.1 A .

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

                PSALM. 18:1-14.

 

    HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT.

 

                       DEL. 1 A.

 

Psalm. 18:1.

 

1.  #För körledaren.

   Av Herrens tjänare David, som sjöng denna sång

till Herren när Herren hade räddar honom från

      alla hans fiender och från Saul#.

 

Tacksägelsesången över Herrens tjänares befrielse

     från Sauls och fiendernas våldsamma förföljelser.

     

Psalm. 18:2.

 

2.  #Jag har dig kär, Herre, min styrka#.

 

Herre, du min ende styrka.

     Min älskade fader.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

   min Gud, berget som är min tillflykt,

min sköld och mitt starka värn, min fristad#.

 

Beskrivning vem Herren är.

        Min eviga fasta klippa.

Min försvarsborg mot fiendens listiga anfallsplaner.

        Min livsräddare.

Fast tillflyktsort för mitt liv.

     Min eviga beskyddade stridssköld mot fiendens

alla giftiga pilar.

     Min själs starka försvar mot lögnens falskhet.

Min eviga fristad trygga boplats.

 

Femte Moseboken. 32:18.

 

18.  #Klippan, ditt ursprung, försummade du,

   du glömde den Gud som gav dig liv#.

 

Moses avskedssång.

     Du, Herre vår fasta klippa.

Nya testamentet talar om Kristus klippan.

       Du, Israel ( församlingen ) glömde sin Gud.

Gud vår ende sanne Gud Livets ursprung.

    Skapade människan till din avbild blåste in din livsande in i männskan.

 

Psalm. 3:4.

 

4.  #Men, du Herre, är min sköld och min ära,

du är den som ger mig seger#.

 

Du, Herre, min livssköld mot ondskans giftiga pilar.

    Du mitt livs ära.

Vår segerherre.

 

Psalm. 9:10.

 

10.  #Herren är en borg för den förtrampade,

en borg i tider av nöd#.

 

Herren förtrycktes trygga fotfäste.

    I tider av nöd. 

 

Psalm. 18:31.

 

31.  #Guds väg är utan brist, Herrens ord är utan 

slagg.

    Han är en sköld för alla som flyr till honom#.

 

Guds fullkomliga dygders väg livets vägvisare.

       Herrens ord beprövad trofast talar sanning.

Livets enda beskydd trygghet ger vila där 

    fiendens våldsdåd råder.

 

Psalm.  19:15.

 

15.  #Tag i nåd emot mina ord, mitt hjärtats bön 

  till dig, Herre, min klippa, min hjälpare#.

 

Davids förtröstanfulla bön.

    Respektera mina ord i din nåds närvaro.

Lyssna på mitt hjärtats bön.

     Herre, du min eviga klippa.

Min trofaste hjälpare. 

 

Psalm. 28:7.

 

7.  #Herren är min styrka, min sköld, på honom

förtröstar jag#.

 

Herren är min eviga styrka.

       Min livs försvarare.

När jag fått insikt om vem du är:

     förtröstar jag på dig.

 

Psalm. 31:3.

 

3.  #Lyssna på mig, skynda till min hjälp.

   Var min klippa dit jag kan fly, borgen där jag

finner räddning#.

 

Lyssna på min ord.

       I min nöd din hjälp jag behöver.

Har min säkra tillflykt till din godhet.

       Borgen försvarar beskyddar mitt liv

från gudlöshetens illgärningar.

 

Psalm. 62:3.

 

3.  #Han är klippan som räddar mig,

min borg där jag står trygg#.

 

Klippan, Kristus min livs räddare.

     Livets fasta trygghet.


Psalm. 71:3.

 

3.  #Var min klippa dit jag kan fly, borgen där 

jag finner räddning.

      Ja, du är min klippa och min borg#.

 

Klippan, Kristus, min säkra tillflykt.

       Du, Herre, min trofasta klippa.

 

Psalm. 78:35.

 

35.  #De mindes att Gud var deras klippa, 

   att Gud den Högste var deras befriare#.

 

Israeliterna lärde känna sin Gud under

    ökenvandringen fasta klippan.

Gud den Högste befriaren från fiendens anfallskrig.

 

Psalm. 92:16.

 

16.  #Och vittnar om att Herren är rättvis min klippa

----- i honom finns ingen orätt#.

 

En lovsång av David Herrens utvalde tjänare.

        Under sabbatsvilan vittnar om Herrens

rättvisa trohet.

       Min själs fasta klippa.

I honom finns ingen o-rättvisa.

 

Psalm. 94:22.

 

22.  #Men Herren är min trygga borg, min Gud

är min klippa och tillflykt#.

 

       Mitt trygga försvar mot gudlösas våldsbrott.

Min Gud min klippa tillflykt tillintetgör deras

     ondska.

 

Psalm. 95:1.

 

1.  #Kom, låt oss jubla till Herrens ära och hylla

vår klippa, vår räddning!#.

 

Uppmaning till tacksamt jubelrop till Herrens

       värdiga ära.

Ge vår hyllning till vår fasta säkra klippa.

      Vår räddning frälsande sgerkraft från

ondskans listiga planer.

 

Psalm. 144:1.

 

1.  #Lovad vare Herren, min klippa, han som övat

   min arm för krig lärt min hand att strida#.

 

Ge lovsång tacksamhet till vår Herre,

    min eviga klippa.

Tränat min arms styrka för krig mot fiendens

    onda planer.

Lärt min hand vara stridsduglig.       

 

Syraks bok. 34:19.

 

19.  #Herrens blick följer dem som älskar honom,

han är en mäktig sköld och ett kraftfullt stöd,

        han skyddar mot hettan och ger skugga

middagssolen och bevarar dem från att snubbla 

     och falla#.

 

Livets verklighet.

        Hans eviga allvetande blickar följer den älskades fotsteg.

       Mäktig försvarssköld där fiendens

  våldsamhet råder.

Hans trohet kraftfullt livsstöd.

         Skyddar sina barn från ondskan villfarelser.

Ger trygghetens vingars beskydd från fiendens

     anfallskrig.

Bevara deras fotsteg från gudlösas snaror.

 

Psalm. 18:4.

 

4.  #Till Herren, den högtlovade, ropade jag,

och jag blev räddad från mina fiender#.

 

Mitt bönerop i tilltro du den högtlovade.

      Du, min säkra räddare från fiendens onda planer.

 

Psalm. 18:5.

 

5.  #Dödens bränningar brusade kring mig,

förödelses stormflod skrämde mig#.

 

Gudlösas dödliga närvaro omringade mig.

       Förödelsens påverkan gjorde mig skräckslagen.

 

Andra Samuelsboken. 22:5-7.

 

Guds tjänare Davids lovsång.

 

5.  #Dödens bränningar brusade kring mig,

förödelsens stormflod skrämde mig#.

 

Dödens verklighet visade sig avskyvärt

    gjorde mig skräckslagen.

Dålig befriare livets förgörare.

     Livets förödelse hatar föraktat allt liv. 

 

6.  #Dödsrikes snaror omgav mig, framför mig 

   väntade dödens fällor#.

 

Dödsrikets utlagda snaror omringade mig.

     Fruktansvärda hatade föraktade mig.

Dödens utlagda avsiktligt döda mig.

 

7.  #I min förtvivlan klagade jag inför Herren,

ropade till min Gud, och han hörde mitt röst

     i sitt tempel, mitt rop nådde fram till

hnas öra#.


Mitt hjärtats förtvivlan höjde klagorop inför

   Herrens barmhärtiga faders ansikte.

Hörde mitt ärliga bönerop i sitt heliga tempel.

             

Psalm. 116:3.

 

3.  #Dödens snaror omgav mig, dödsrikets fasor

nådde mig, jag var i nöd och förtvivlan#.

 

Troendes lovoffers ord:

    Beskriver sitt bedrövliga övergivna liv.

Dödliga snaror planera döda mitt dyrbara liv.

    Respektlösa inför mitt människovärde.

Dödsrikets faror hotade mig.

        Drabbade mig i hat förakt.

Mitt liv var i nöd bitter förtvivlan.

 

Klagovisorna. 3:55.

 

55.  #Herre, jag åkallar ditt namn ur gravens djup#.

 

Citat från tredje sången i Klagovisorna.

       Herre, jag förtröstan på ditt namns trohet

kärlek nåd barmhärtighet.

    Gör det i gravens ångestfyllda mörker.

 

     Jona bok. 2:6.

 

6.  #Vattnet slöt sig om min strupe, djupet

    fångade mig.

Sjögräs snärjdes kring mitt huvud#.

 

Jona beskriver livet i fiskens buk.

      Jonas olydnad mot sin kallelse till staden Nineve.

 

Psalm. 18:6.

 

6.  #Dödsrikets snaror omgav mig, framför mig

väntade dödens fällor#.

 

Dödsrikets dödliga snaror hotade mig.

     Dödens listiga utlagda dödsfällor väntade

på döda mig.

 

Psalm. 18:7.

 

7.  #I min förtvivlan klagade jag för Herren,

ropade till min Gud, och han hörde min röst i sitt

     tempel, mitt rop nådde fram till hans öra#.

 

Hjärtats djupa förtvivlan drabbade mig.

     Tilltron till Herrens hjälp i nöden.

Ropade till min ende levande Gud.

      Bönhörde mig hörde min röst i hans heliga

tempel, mitt bönerop hördes av honom.

 

Psalm. 18:8.

 

8.  #Då skakade jorden och skälvde, bergens

grundvalar darrade, vacklade under hans vrede#.

 

Beskriver Herrens vrede.

     Jorden skräckslagen inför Herrens vredesglöd.

Bergen fasta grundvalar vidrörs av hans heliga

     vrede.

Skräckslagna inför hans verkliga vrede.

 

Psalm. 68:9.

 

9.  #Då bävade jorden, då strömmade det från himlen, inför Gud, Sinais herre, inför Israels Gud#.

 

Psalm. 77:19.

 

19.  #Din åskas vagnshjul dånade.

   blixtarna lyste upp världen, jorden darrade

och skälvde#.

 

Tröst i nödens tid: bemöts av ondskan verklighet.

       Vittnesbörd om Guds närvaro.

Din närvaro liknar åskans rörliga vagnshjul.

     Din allmakts lysande blixtar belyser mörka världen.

         Jorden skräckslagen i den Högstes närhet.

 

Psalm. 97:4.

 

4.  #Hans blixtar lyser upp hela världen, jorden

 ser dem och skälver#.

 

Hans rättfärdiga blixtar belyser hela världens

    mörka liv.

Jorden ser verkligheten visar skräckslaget

      beteende.

 

Amos bok. 8:8.

 

8.  #Skulle inte jorden skälva för detta så att alla

som bor där får sorg?

     Skulle inte hela jorden stiga och sjunka

som Nilen, Egyptens flod?#.

 

Amos bok. 9:5.

 

5.  #Herren, härskarornas Gud, han som rör vid 

jorden så att den skälver och alla som bor på den

     får sorg, så att hela jorden stiger och sjunker

som Nilen, Egyptens flod#.

 

Mika bok. 1:4.

 

4.  #Bergen smälter under honom och dalar 

spricker upp, som när vax smälter i elden,

     som när vatten störtar utför branten#.

 

Nahums bok. 1:5.

 

5.  #Bergen skälver inför honom och höjderna 

smälter ner.

     Jordens förgås vid hans åsyn, världen och alla

som bor där#.

 

Psalm. 18:9.

 

9.  #Från hans närborrar utgick ett rökmoln,

från hans mun förtärande eld.

     Han sprutade glöd och brand#.

 

Andra Moseboken. 19:18.

 

18.  #Hela Sinaiberget omgavs av rök då Herren

steg ner på berget i eld.

       Röken steg upp som från en smältugn,

och hela berget skalv#.

 

Psalm. 18:10.

 

10.  #Himlen vek han undan och steg ner med

töcknet under sina fötter#.

 

Psalm. 68:5.

 

5.  #Sjung till Guds ära, lova hans namn,

  hylla honom som rider på molnen!#.

 

Psalm. 18:11.

 

11.  #Han red på keruben, han flög, han svävade 

fram på vindens vingar#.

 

Psalm. 18:12.

 

12.  #Han dolde sig inne i mörkrets tält, i molnens

fuktiga massor#.

 

Psalm. 97:2.

 

2.  #Moln och töcken omger honom, på rätt

och rättfärdighet vilar hans tron#.

 

Psalm. 18:13.

 

13.  #I glansen kring honom for molnen fram, 

hagel och gnistrande bränder#.

 

Psalm. 18:14.

 

14.  #Herren dundrade i himlen, den Högste

lät höra sin röst#.

 

Psalm. 29:3.

 

3.  #Herrens röst över vattnen!

   Ärans Gud dundrar, Herren hörs över de

stora vattnen#.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards