Alla inlägg den 9 april 2019
KARLSTORPS PASTORAT.
KYRKOHERDAR I KARLSTORP.
HINCEKIN 1364.
TYRGGILZ 1411.
PETRUS SVENONIS.
SUNO PETRI.
BIRGER PEDERSSON 1547-1567.
MATHIAS OLAI 1567-1569.
JONAS ANDRE 1569-1584.
PAULUS GUDMUNDI 1584-1590.
CHRISTOPHER GUDMUNDI SPEGEL 1593-1597.
JOHANNES PETRI 1597-1624.
ERICUS HOLGERDI 1624-1648?
SVENO MAGNI LANGIUS 1649-1672.
CHRISTOPHORUS GUDMUNDI ARELIUS 1673-1707.
JONAS ( SVENONIS ) ANGVILIN 1708-1720.
ISAC ÅRELIUS 1722-1739.
SAMUEL BJÖRKMAN 1740-1747.
JONAS LAGERGREN 1749-1773.
SVEN NYMANSSON 1774-1793.
JONAS CHRYSANDER 1793-1829.
PEHR MAGNUS PALMBERG 1829-1852.
NILS GUSTAF HOLMER 1853-1859.
DANIEL PERSSON ALLVIN 1860-1876.
JOHAN SANDSTRÖM 1876-1883.
ISRAEL JOHANNES CARLSTEDT 1884-1920.
JOHANNES LUNDQUIST 1919-1922.
SVEN ROBERT JOHANSSON RUBIN 1922-
KOMMINSTRAR KRÅKSHULT.
ERICUS BRODDONIUS 1627-1629.
PETRUS GUDMUNDI HELGSTADIUS 1629-1652.
PETRUS OLAI CHORAEUS 1653-1672.
JOHANNES ANDREA KRONALTZIUS 1673-1674.
HEMMINGIUS GUDMUNDI BRUSELIUS 1675-1684.
HENRICUS STIGELIUS 1685-1713.
KOMMINISTRAR I KRÅKSHULT.
OLAUS FOGENDAHL 1697-1723.
LAURENTIUS KOMSTEDT 1724-1741.
ISRAEL LÖNVALL 1741-1750.
NILS WIKHOLM 1752-1759.
ANDREAS JACOB LOHM 1760-1792.
MAGNUS COLLIANDER 1792-1827.
DANIEL ENEWALD LÖNEGREN 1827-1835.
CARL GERHARD FRIMAN 1836-1877.
JOHAN PETER ALBREKT LINDELL 1877-1883.
HENNING THEOFIL PLEIJEL 1883-1891.
OSCAR FREDRIK HAGSTRAND 1892-1893.
ALFRED HVIDFELD CARSTENSEN 1894-1916.
JOBS BOK. 29:1-25.
JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.
DEL. 4.
Jobs bok. 29:1.
1. #Job fortsatte sitt tal och sade:#.
Jobs bok. 29:2.
2. #Om det ändå vore som förr, på den tiden Gud
vakade över mig#.
Herrens tjänare Job, berättar om sitt liv av Gud
välsignade innan hans lidande.
Jobs bok. 29:3.
3. #När han lät sitt ljus skina över mitt huvud
och lyste mig väg genom mörkret#.
Han tillät rättfärdighetens ljusstrålar skinar
över mitt huvud.
Vilket belyste mitt livsvandring genom världens
mörker.
Jobs bok. 29:4.
4. #När jag var i min krafts dagar och Gud
beskyddade mitt hem#.
I mina livs kraftsdagar, Guds omsorg barmhärtighet
beskyddade mitt hem.
Jobs bok. 29:5.
5. #När den Väldige ännu var med mig och jag var
omgiven av söner!#.
Den väldige Guden, var ständigt vid min sida.
Var omgiven av söner.
Jobs bok. 29:6.
6. #Då vadade jag i grädde, ur min press rann
floden av olja#.
Jag, med mitt liv, levde överfödets liv.
Utifrån mitt renhjärtliga liv, gavs likt välsignelsens flöde livet i oljans välstånd.
Jobs bok. 29:7.
7. #Jag gick ut till stadsporten och intog min
plats på torget#.
I frimodighet, visade mig vid stadsporten.
Hade min givna plats på torget.
Jobs bok. 29:8.
8. #De steg tillbaka när de såg mig, de gamla
reste sig upp#.
Inför min närvaro, visade de mig respekt
och vördnad.
Även de gamla, med sin livs-långa lärdom.
Jobs bok. 29:9.
9. #Stormän höll inne sina ord och satte handen
för munnen#.
Stormännen behärskade sin tunga.
Satte en vakt för sin muns tal.
Jobs bok. 29:10.
10. #Hövdingar tystnade med tungan häftande
vid gommen#.
Hövdingarnas stortalighet, var tysta.
Deras tunga var o-rörlig vid deras gom.
Jobs bok. 29:11.
11. #Den som hörde mig tala prisade mig, den som
såg mig gav mig sitt befall#.
Prisade mig för mitt visa tal.
De som såg mig gav sitt befall till mitt tal.
Jobs bok. 29:12.
12. #Ty jag räddade den fattige som ropade,
den faderlöse som ingen hjälpte#.
Mitt livsstil var; rädda den fattige från fattigdomen.
Rädda den faderlöse, vilken saknade hjälp.
Jobs bok. 29:13.
13. #Den nödställde välsignade mig, jag beredde
änkan glädje#.
Nödställde välsignade mitt liv.
Gav änkan glädje istället för sorg.
Jobs bok. 29:14.
14. #Rättfärdighet var den klädnad jag klädde
mig i, rättrådighet min mantel och huvudbonad#.
Livet i Renhjärtligheten o-straffligheten;
min huvudklädnad.
Min livs-mantel huvudbonad återspeglade mitt
hjärtats pålitliga ärlighet.
Jobs bok. 29:15.
15. #Jag var den blindes ögon, jag var den lames fötter#.
Var den blindes ledstjärna för Livet.
Var den lames ben, hans rörliga fötter.
Jobs bok. 29:16.
16. #För de fattiga var jag en far, jag tog mig
an den okändes rättssak#.
Var en faders-gestalt för de fattiga.
Försvrade den o-kändes rättvisa.
Jobs bok. 29:17.
17. #Jag krossade nidingens tänder och ryckte
bytet ur hans käftar#.
Krossade i min o-strafflighet bedragarens
listigheter.
Ryckte Hans bedragnas offer ut ur hans våld.
Jobs bok. 29:18.
18. #Jag tänkte: Jag skall dö i mitt eget bo,
mina dagar bli många som sandkornen#.
Tänkte: skall få dö i mitt egna hem.
Mina livs-dagar till antalet likt sandkornen
på havets botten.
Jobs bok. 29:19.
19. #Mina rötter nådde till vattnet, daggen vilade
på mina grenar#.
Mina livs-rötter, fann det näringsrika vattnet.
Fuktiga daggen, vilade på mina livs-grenar.
Jobs bok. 29:20.
20. #Mitt anseende var alltid gott, bågen i min
hand behöll sin spänst#.
Mitt anseende ibland människors ögon,
gav gott vittnesbörd.
Min hands livskraft fanns kvar.
Jobs bok. 29:21.
21. #Man lyssnade förväntansfullt på mig och avaktade under tystnad mina råd#.
Människor lyssnade på mitt tal, förväntansfullt.
Visade sin behärskande tystnad under
min visa rådgivning.
Jobs bok. 29:22.
22. #När jag hade talat sade ingen något mer,
varje ord sjönk in i dem#.
Inga kommenterande ordstrider, fanns efter
mitt tal.
Varje ord från mina läppar, tilläts bära frukt
i deras hjärtan.
Jobs bok. 29:23.
23. #De väntade på mig som på regnet,
som man törstar efter ett vårregn#.
De inväntade min rådgivning, likt väntan på
regnet.
Likt törstig jord efter vårregnet.
Jobs bok. 29:24.
24. #Log jag mot dem fattade de mod, när mitt
ansikte lyste sken de upp#.
Mitt vänliga leende gav dem nytt mod.
Såg på mitt lysta ansikte, fattade de mod.
Jobs bok. 29:25.
25. #Jag valde väg åt dem som deras hövding,
jag var som en kung i spetsen för sin här,
dit jag ledde dem gick de#.
Blev deras vägledande hövding.
Likt stridbar kung i spetsen för stridande
här mot ondskan.
Var deras ledare, följde mina fotspår.
SVARTTORPS PASTORAT.
KYRKOHERDAR.
JOHANNES 1345.
LAFRENZ 1394-1402.
BOTOLF 1419.
MARTIN 1442.
BENGT 1535.
MÅNS STAPHANSSON 1540-1554.
PEDER 1558-1563.
LARS 1564-1571.
HAQIUNUS LAURENTII 1571-1612.
ANDERS PETRI 1615-1624?
JOHAN ( BENEDICT ) BAAZIUS 1625-1647.
SVENO BERNHARDI JUNEPOLINUS 1647-1663.
PETRUS ESBERNI ULMSTADIUS 1663-1686.
JOHANNES ULMSTEDT 1686-1719.
LAURENTIUS WIETIUS 1720-1723.
ISRAEL EMPORAGRIUS 1723-1734.
ARVIDUS LALLERUS 1735-1740.
ERLAND COLLANDER 1741-1768.
JOHAN LÖNWALL 1769-1786.
HARALD SANDBERG 1787-1793.
SVEN FOLIN 1794-1815.
SAMUEL GUMELIUS 1816-1849.
CARL HENRIK STÅHL 1849-1882.
CARL GUSTAF THEODOR LINNELL 1883-1894.
SVENING HENRIKS 1894-1922.
JOHAN ALFRED SIGISMUND PETERSSON
1922-
KOMMINISTRAR.
PETER 1359.
OLOF 1574.
JOHANNES 1593.
PETRUS NICOLAI ( DUBB ) 1615-1619.
JOHAN ( BENEDICTI ) BAAZIUS 16?-1625.
SVENO ( SVENONIS ) NORCK 1638-1643.
PETRUS OLAI JUNECOPENSIS 1642-1689.
GUDMUNDUS KEXERUS 1689-1708.
LARS SELLBERG 1709-1727
ANDREAS ALANDER 1728-1740.
ZACHARIAS WETTER 1741-1753.
JOHAN MELCHIOR ASCHAN 1753-1789.
JONAS JOHAN LAGERGREN 1790-1803.
ANDERS GABRIEL RYLANDER 1803-1828.
CARL GUSTAF BÄCKMAN 1830-1841.
JOHAN EDVARD LAGERGREN 1841-1864.
CARL JOHAN SAMUELSSON 1864-1881.
GUSTAF SÖDERLUND 1881-1891.
JOHAN MAGNUS HULTCRANTZER 1892-1901.
JOHAN OLOF DAVID STÅHL 1901-1914.
JOBS BOK. 26:1-14.
JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.
Jobs bok. 26:1.
1. #Job sade#.
Jobs bok. 26:2.
2. #Vilket stöd du är för den svage, vilken hjälp
för den kraftlöse#.
Du; Bildad vilket livs-stöd är du för den svage.
Behjälplig för den kraftlöse.
Jobs bok. 26:3.
3. #Vilka råd du ger den som saknar förstånd,
så frikostig du är med din visdom!#.
Äger du visheten i din rådgivning, för de som
saknar förstånd.
Din visdom, vilket du frikostigt ger.
Jobs bok. 26:4.
4. #Vem har ingett dig dessa ord, vems ande
talar genom dig?#.
Vem har gett dig dessa visa ord.
Vems vishets-ande, talar genom dig?
Jobs bok. 26:5.
5. #Underjordens skuggor bävar, vattnet och de
som bor där#.
Under-jordens verksamma mörker skräckslagna,
vattnet och de som lever i den,
för visheten.
Jobs bok. 26:6.
6. #Dödsriket ligger naket inför honom, avgrunden
är blottad#.
Dödsriket känner sig avklädd inför honom.
Argunden utblottad.
Jobs bok. 26:7.
7. #Gudaboningen har han rest över öde rymder,
jorden har han hängt över tomma intet#.
Guda-boningen reser sig högt upp de
ödelagda rymderna.
I sin gudom hängt jordens yta över tomma intet.
Jobs bok. 26:8.
8. #Han knyter in vattnet i molnen utan att skyarna
rämnar av tyngden#.
Han förvara vattnet i molnen.
Utan himla-skyarna, spricker öppnar sig för vatnnets tyngd.
Jobs bok. 26:9.
9. #Han döljer sin tron, sveper den i skyar#.
Han avslöjar inte sin tron för mänskliga ögat.
Omsveper omsorgsfullt sin tron
i himlens skyar.
Jobs bok. 26:10.
10. #Runt havet har han dragit en gräns där ljus
och mörker möts#.
Beslutat i sitt eviga rådslut, dragit en bestämd
gräns för havets utbredande.
Fast gräns där ljuset och mörkret får mötas.
Jobs bok. 26:11.
11. #Himlens pelare darrar, skrämda av hans rytande#.
Himlens skapade pelare lever i skräck.
Uppskrämda av hans allmakt rytande ljud.
Jobs bok. 26:12.
12. #Havet rörde han upp med sin kraft, med sin
klokhet krossade han Rahav#.
Vidrör havets vatten med sin allmakts kraft.
Med sin personliga klokhet,
krossar förintar han Rahavs liv.
Jobs bok. 26:13.
13. #Med sin vind blåste han himlen ren,
hans hand genomborrade den snabba ormen#.
Med genom sin allmakt vindstyrka rengör han
i renhet himlen.
Hans allsmäktiga hand, genomborrade snabba
ormens liv från liv till död.
Jobs bok. 26:14.
14. #Detta är bara en glimt av hans verk, det vi
hört är blott en viskning .
Vem kan fatta hans allmakts dån?#.
Allt vad han beskrivits gjort, endast ett tecken
på hans stor-verk.
Det hört berättas, blott en viskning ur hans gudom.
Vilken mänsklig visdom kan förstå
hans allmakts stormande vindar?
ROGBERGA PASTORAT.
KYRKOHERDAR.
HARALD 1350
HÅKAN 1380-86.
OLOF 1409-10.
LARS 1442.
BIRGER 1462.
HAQUINUS 1524.
LARS ANDREAS 1545-79.
ERIC B. 1580-83.
HANS HERMANNI 1584-1593.
OLAUS PETRI 1598-1602.
MAGNUS EDMUNDI 1605-07.
UDDO LAURENTII ( ROBERGIUS ) 1609-38.
ERICUS SUNONIS TILLLANDER 1639-51.
BRODDO SVENONIS 1651-56.
ANDREAS AMBERNI HORNAEUS 1657-1700.
ZACHARIAS HORNAEUS 1700-25.
ANDREAS DRYSELIUS 1725-28.
JOHAN ÅLANDER 1729-1740.
PETER BERGWALD 1742-78.
ERLAND DRYSELIUS 1779-1795.
HANS CHRISTIAN KUGELBERG 1796-1823. ATHANASIUS WETTER 1824-32.
DAVID ISRAEL SJÖSTRÖM 1832-73.
CARL JOHAN SVALANDER 1874-83.
NILS JOHAN SANDELL 1883-1892.
JOHAN GUSTAF YMAN 1892-1905.
SVEN EMIL HAGBERG 1906-27.
JOSUA KILIAN 1928-
KOMMINISTRAR.
JOHANNES LUDOVICI ( BARCK ) 1625.
ISRAEL ( JOHANNES ) KROKIUS 1633-42.
DANIEL PETRI ( PÅFVE ) 1642-77.
JONAS LEONARDI HAGLINUS 1677-1705.
NICOLAUS ( ANDRE ) ELMEGREN 1707-11.
BRODERUS DRYSELIUS 1712-1736.
PETER ÅHMAN 1738-75.
JONAS SELLMAN 1776-85.
HANS CHRISTIAN KUGELBERG 1786-96.
ULRIC LÖNBLAD 1796-1812.
CARL MAGNUS HUSBERG 1813-26.
THEODOR PAGANDER 1827-51.
PEHR NICLAS NORDSTRÖM 1852-55.
ANDERS JOHANSSON 1856-1896.
JOHAN ALFRED BREDIN 1896-1910.
JOBS BOK. 25:1-6.
BILDADS TREDJE TAL.
Jobs bok. 25:1.
1. #Bildad från Shuach sade#.
Jobs bok. 25:2.
2. #Makten är hans, han inger fruktan,
hans som skapar sin ordning i himlarna#.
Vår Skapare äger all makt.
Han inger respekt, för vem han är.
Skapat utifrån sitt ordnings-tänkande,
sin ordning i himlarna.
Jobs bok. 25:3.
3. #Hans skaror är utan tal, alla nås av
hans ljus#.
Hans himla-skaror, finns i o-räkneligt antal.
Alla skapade varelser, bemöts av hans
eviga ljus.
Jobs bok. 25:4.
4. #Hur kan då en människa ha rätt mot Gud,
ett av kvinna född vara ren?#.
Hur kan då människan visa sig vara allvetande
mot Guds?
Hur kan varje människan utifrån moderlivet
vara född i renhet?
Jobs bok. 25:5.
5. #Inte ens månen är vit i hans ögon, inte ens
stjärnorna är rena#.
Månen inte vit i hans renhets ögon.
Inte ens stjärna i himlen lever i renhet.
Jobs bok. 25:6.
6. #Än mindre människan, det krypet, människobarnet, den masken!#.
Ser Guds avbild som, människobarnet, vilket
äger ett mask-liv.
ORD AV UPPMUNRAN OCH VEDERKVICKELSE.
DEL. 164.
16400. O-ändliga kärleken barmhärtig kärlek.
16401. Självisk kärlek sämre än o-självisk kärlek.
16402. O-själviska kärleken ödmjuk kärlek
givande kärlek.
16403. Självisk kärlek säger: kan inte ge kärlek
utan först fått kärlek.
16404. O-självisk kärlek säger: kan ge kärlek
o-beroende om få gensvara eller inte.
16405. O-ändlig godhet: ger ut godheten utan
får gensvar tillbaks.
16406. Glömskan o-ordningen bundsförvanter.
16407. I Ordningen finns ingen glömska.
16408. O-ordningen rider på glömskan.
16409. Ordningen rider på god planeringen.
16410a. Ordningssamt liv bättre än livets
tröttsamma liv.
16410b. Ordningssamt liv vad människan Behöver.
16410c. Där splittring råder finns o-ordnat liv.
16411. Psykiskt sårade människo-själar,
viljesvaga personer.
16412a. Trätgirige saknar livet i ge uppmuntran.
16412b. Trätgirige o-kunnig ge uppmuntran.
16412c. Trätgirige skadar sig själv.
16413. Ondskan fördömer anklagar människor.
16414a. Ondskan sårar ger skuldkänslor
ångest-känslor.
16414b. Ondskan förnedrar människan.
16415c. Ondskan undervärderar hennes
människo-värde.
16416. Saktmodet har inte sin bo-plats i vilket
hjärta sålt sig själv till ilskenheten.
16417. Ärligheten har inte sin boplats i vilket
hjärtat sålt sig till o-ärligheten.
16418a. Tänk få vara barmhärtighetens livs-bärare.
16418b. Tänk få vara glädjens livs-bärare.
16418c. Tänk få vara tacksamhetens livs-bärare.
16419. Låta godheten vara livets lag-stiftare.
16420. Tillåta godheten vara livets vägvisare.
16421. Visheten ger förökad lärdom.
16422. Tänk få vara omdömes-rik i Livet.
16423. Förkastad saktmod görs av ilskna personer.
16424. Förkastad saktmod görs av häftiga
personers liv.
16425. Förakta saktmodighetens rikedomar
görs av strids-lystna människor.
16426. Vis människa förstår godhetens uppmuntrande ord.
16427. Vis människa föraktar inte
uppmuntrande ord.
16428a. Vis människa lever i visheten.
16428b. Vis människa söker inte dårskapen.
16428c. Dumdristig person lever i dårskapen
16429. O-själviska personer vandrar på
renhjärtliga stigar.
16430. Välsignad den som funnit livets godhet.
16431. Välsignad den som funnit vänligheten.
16432. Välsignad den som funnit snällheten.
16433a. Låt inte godheten vika bort från ögon
och hjärta.
16433b. Låt inte snällheten vika bort från öron
och hjärta.
16433c. Låt inte vänligheten vika bort från
ögon och hjärta.
16434. Ödmjuke har sin bo-plats i ödmjukheten.
16435. Milde har sin boplats i mildheten.
16436. Vänlige har sin bo-plats i vänligheten.
16437a. Elake sprider elaka ord.
16437b. Elaka ord livets gissel.
16437c. Elaka ord livets fattigdom.
16438. I våg-skålen väger vreden lätt.
16439. Med läppars ord tala vänliga ord,
men hjärtats tankar besmittade av elakhetens
giftiga farligheter.
16440. I vågskålen väger föraktet lätt
kärleken tynger ned vågens livs-vikter.
16441. Kärlekens eldslågor förtär hatets ondska.
16442. Kärlekes elds-lågor förtär föraktets ondska.
16443. Kärlekens eld rengör föraktets smutsamma blödande själ-sår.
16444. Kärlekens läkande sötma rengör läker
hatets sårande själs-sår.
16445. Ödmjukheten talar sitt ödmjuka tal
genom ödmjukes frimodiga tunga.
16446. Ödmjukheten tröstar vägleder förmanar
uppmuntrar den ödmjukes lydnad.
16447. Vara lydnadens tjänare tjänarinna
lyssna på lydnadens ord vara hennes trogne
efterföljare i allt vad hon säger.
16448. HANDFULLA ORD LIVETS NYTTIGHETER:
a. LIVETS ÄRLIGHET.
b. LIVETS FINHET.
c. LIVETS MJUKHET.
d. LIVETS SNÄLLHET.
e. LIVETS ÖDMJUKHET.
16449. Stolthetens o-moraliska liv: nationens undergång.
16450. Öronens behärskande lyhördhet:
för sanningen, lögnens fiende.
16451. Ödmjukhetens moral: nationens framtid.
16452. Ögonens behärskande seende:
beskyddet mot livets frestelser och lockelser.
16453. Tacksamhetens och godhetens omsorg.
16454. Moraliska och etiska läran nyttig
för nationens levnadsregler.
16455. Anklagande fördömande tankar
tillhör livets o-nyttigheter.
16456. Fördömande anklagande tankar
smärtsamma sårande.
16457. Stolte: stolthetens tjänare eller tjänarinna
säger: jag kan allt, jag vet så mycket jag
behöver veta.
16458. Tänk få leva i gemenskap med ödmjukhetens lärdom och erfarenhet.
16459. Visa och uppmuntrande Ord:
Bra ha dig du sköter om det på troget sätt
nu får vi ta vara på den lärdom dagen givit oss.
16460. Gemenskapen med ringheten, litenheten
ödmjukheten: fördjupar livets lärdom & erfarenhet.
16461. Allteftersom åren går: blir människan
visare och klokare i livets lärdom och erfarenhet.
16462a. Nationell behov av behärskade tungor:
vara uppmuntrande, kärleksfulla.
16462b. Vara vaksamma antingen väljer man
godheten eller ondskan.
16463. Mänsklighetens stoltheten har inget bestående värde inför människors ögon.
16464. Ytlig reslg manlig trygghet, saknar inte
manliga tryggheten.
16465. Villig bekämpa penning-begärets
o-säkerhet otrygghet.
16466a. Ordet ödmjukhet främmande för
högmodiga personer.
16466b. Ordet vara saktmodig främmande för
ilskna häftiga personer.
16466c. Ordet vara barmhärtig främmande för
o-barmhärtigheten.
16467. Viljans tillåtelse till tålighetens frön få
sås växa till mognad: vara till stöd
uppmuntan hjälp.
16468. Viljans tillåtelse till ståndaktighetens frön
få sås växa till mognad: stödja uppmuntra hjälpa.
16469. Övermodet äger skrytsamt beteende.
16470. Uppmuntrande ord likt väl-doftande
blommor.
16471. Älskvärda nyttiga ord likt väldoftande
blommor.
16472. Sannings-enliga ord likt väl-doftande
blommor.
16473. Kunskapen och upplysningen gör
livet innehållsrikt.
16474. Kunskap & upplysning besparar människor
på från misslyckande göra olika misstag.
16475. O-tåligheten visar sig elak i sin o-tålighet.
16476. O-tåligheten tillhör livets o-nyttigheter.
16477a. Häftigheten visar sig elak i sin häftighet.
16477b. Saktmodigheten visar sig mild
i sitt sakmod.
16477c. Ilskna ord visar sig elak i ilskenheten.
16478. Ödmjukhetens med-känsla.
16479. Ödmjukhetens med-ömkan.
16480. Ödmjukhetens medlidande.
16481a. Högmodets själviska medlidande.
16481b. Högmodets själviska medömkan.
16481c. Högmodets själviska medkänsla.
16482. Högmodets själviskhet, tänker bara
på sig själv: bli själv-tillfredsställd.
16483. Lögnen visar o-moget beteende.
16484. Skrytsamheten o-moget beteende.
16485. Sanningen nationens framtid.
16486. Laglöst samhälle ingen litar på någon.
16487. Tålamodet mildheten utövas inte av
o-tåliga vredesfulla själar.
16488. Långmodigheten tåligheten bundsförvanter.
16489. Egoismen äger o-barmhärtigt beteende.
16490. Egoismen kärleks-lös hjärt-lös: i sitt beteende.
16491. Fegheten rädslan frimodighetens fiender.
16492. Storsintheten ondsintheten bundsförvanter.
16493. Tänk få bevara lugnet i stillheten
i världens o-tystnad.
16494. Tystnadens ödmjukhet varandras följeslagare.
16495. Högmodet o-lydnaden varandras följeslagare.
16496. Vreden bitterheten glädjefattiga.
16497. Vreden besvikelsen glädje-fattiga.
16498. Kärlekens: glädjens inspirations-källa.
16499a. Barmhärtigheten utesluter all vrede
och ilskenhet.
16499b. Vise svalka sin vrede: i självbehärskningens luttrande eld.
16499c. I vilket vreden förvandlas till idel tomhet.
UNDVIKA KÖTTLIGA VÄNNER.
JORDELIVET EN ÖKENVANDRING.
HELIGA BIRGITTA.
MÅNGA GÅNGER ÄR DET HERRENS VILJA ATT
ONDATANKAR FÖRFÖLJER OCH PLÅGAR OSS UTAN
ATT VI KAN DRIVA BORT DEM.
OM NÅGON FALLER SÅ SKALL NI INTE BLI
MODSTULNA FÖR DET OCH SLUTA UPP MED
ATT VANDRA FRAMÅT. CITAT INDRE VANDRING
SID. 40.
VANDRA INFÖR MIG OCH VAR FULLLKOMLIG.
FÖRSTA MOSEBOKEN. 17:1.
Vår himmelske Faders rådslut till människolivets
värde.
Hennes jordevandrings liv.
Förberedelse-tiden kärlekens tid.
Mänskligt tänkandet kortsiktigt tänkande.
Gudomligt tänkande långsiktigt tänkande.
I GETSEMANE FÅR DELA MÅLTID MED HONOM.
Hans jordeliv hans uppståndelseliv.
Gud besvarar o-självisa böner.
Hebreerna kunde erövrat kanaan på några veckor
Deras knotande kostade dem 40 år.
Sid. 73 Emerittaget.
Heliga brödet Eukarstin o-dödlighetens läkemedel.
Motgiftet mot döden. Ignatius brev till Efesierna sid. 87.
Saligprisningarna fullkomlighetens evangelium.
Evangeliets saligprisningar får sin
näring från korsets nav.
Utan Kristi sinna kommer du inte någon insikt
i saligprisningarna. Emeritaget. sid. 80.
Leva fromt dygdigt liv sid. 38 andlig teologi.
Ju mer och intim och djup kärleken är desto
mer kräver den respekt för den andres frihet
och en förmåga att vänta tills den andre
öppnar dörren till sitt hjärta. Påve Fransiskus.
Saligprisningarna blomstrar i egoismens ruiner:
eremittaget. sid. 83.
Varje saligprisning belönas av egoismens livlöshet.
Varje saligprisning: delger personlig belöning.
Fariseerna sadducerna: var försvars-lösa
mot Jesu vishet.
Beder om andliga förböner:
1. Serafimers förböner.
2. Kerubimers förböner.
3. Tronens förböner.
4. Herradömens förböner.
5. Dygders förböner.
6. Makters förböner.
7. Furstendömens förböner.
8. Ärkeänglars förböner.
9. Änglars förböner.
Trons väg. Trons liv. Tvivlets väg tvivlets liv.
Världens splittring fiendeskap växande polarisering.
Otuktens ande. Hosea. 4:12.
Det som är fött av Gud lämnar inte vårt.
Rådgivande ledarskapet: Ord. 11:24.
Efesierbrevet. 4:26: Bemöta vreden.
Getsename lidandet återupprrättar olydnadens
fall i synden.
I Edens lustgård.
Kontemplativa livet lydnadens liv:
från o-lydnaden in i lydnaden.
Människans över och straff Syraks bok. 10:12-13.
Syraks bok. 10:18.
Världshärskare Syraksbok. 10:13-
Moses saktmod. 4 Mos. 12:3.
Davids saktmod. Psalm. 132.1
Få lärljungens tunga. Jes. 50:4.
Ivrigt studerande av skrifterna fysiskt arbete
lydnad avsägelsen från allt jordiskt.
I Getsename-bönen Jesu bön inför sin Fader.
Riktade sin kärleksfulla blick till Fadern.
Jesu medlidsamma Kärlek.
Jesu ömma kärlek.
Jesu kärleksfulla hjärta.
Jesu barmhärtiga hjärta.
Jesu fridsamma hjärta. bed för oss.
Jesu smärtfyllda hjärta
Jesu sår-märkta händer.
Jesu sårmärkta hjärta.
Jesu törne-krona vår törne-krona.
2019.07.30.
KONTEMPLATIVA LIVET SKADAR MÖRKRETS
VÄLDE DJÄVULENS VÄRLD.
KÖTTSLIGA VILJA VÄRLDEN.
Gud är fadern men Han är ännu mer moder.
Salige Johannes Paulus II.
Kontemplativa Bönen bilden på Rom. 12:1-2.
Inre bönen: uttala Jesu hjärta
Vår moder Maria be för oss: i vilket hon besvarar
böner som bes.
Din nåd är det att det inte ute med oss.
Klagv. 3:22.
#Jungfru Maria visade sig för en bedjande nunna:
År 1830.
Sade till henne: #Jungfru Maria ville hjälpa
i hennes bedjande#.
Vilket gäller alla söker i kontemplativ bön:
Genom Jesu kärleksfulla hjärta tacksam för hennes ömma moders kärleksfulla hjärta.
Jungfru Maria älskar de människor som beder
för själarna och själarna i skärselden vilket hon
själv ständigt beder.
Belönar dem på olika sätt vill uppmuntra dem.
När fiende är på krigsstigen känner han sig hotad.
Tala ut sina aktiva lögner mot tankevärlden.
Kontemplativa livet:
människans andliga ryggrad.
Kontemplativa livet:
Getsemane livet vilket drar oss närmare
Jesu Maria moderliga ömma kärlek.
Tålmodige förlåter otåliges förhastade vilje-beslut.
Lärljunges säger ska jag förlåta min nästa
7 ggr Nej, säger du ska förlåta 7 ggr 70 ggr
din broder eller syster.
Övervinna besegra lögnens tankar inte i tankar
följa upp tankarna då dör de ut.
Följer jag upp dem fångar upp med får de ett
fotfäste i min tankevärld.
Vilket föda fram tvivel och o-tro.
Vi kan få hjälp av Jesu Marias förböner:
Bönen: #Jesus Maria moderliga kärlek be för oss#.
Trons fiender:
TVIVLET O-TRON INVÄNTA TRONS-TID.
Tvivlet in-väntar inte trons givna tid.
Tvivelaktigt-hjärta inväntar inte trons givna tid.
Trons givna tid rider på Uthålligheten tålamodet.
Tvivlet rider på o-tåligheten ilskenheten.
O-trons-hjärta rider på o-tålighetens högmodet.
#Järn kan slipas mot järn, och på samma
sätt den ena människans karaktär mot
den andres#.
#Likt järnets hårdhet slipas ett andra järns hårdhet.
Likt fostrars människans dagliga karaktär
mot varandra olika personliga karaktärer#.
Lydnaden inväntar alltid Guds rätta tid.
O-lydnaden o-tålighetens vän finner ingen
för invändet av Guds rätta tid.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Syndens o-lydnad orenar själen.
Syndens olydnad dödar själen.
Synden olydnaden varandras vänner.
O-lydnaden synden bundsförvanter.
Syndens olydnad låter sanningen vara sin fiende.
Antingen är man syndens träl eller
sanningens tjänare.
Synden och sanningen lever som
fiender mot varandra.
Sanningen och synden lever i fiende-skap
med varandra.
Tvivlets Herre: säger skulle väl Gud har sagt.
Själarna i skärselden väntade på de levanders
förböner.
Efter lidandets luttringseld likt guldets värde
guldets renas från slaggets värde-löshet.
Ärkeängeln Gabriel besökte Sakarias till höger
om rökelsealtaret i templet.
Var inte rädd, Sakarias, din bön har blivit bönhörd.
Din hustru ska föda en son ge honom
namnet Johannes.
När du inte trodde på mitt ord du bli stum
intill barnets födelse.
Tvivlet behagade inte Ärkeängeln Gabriel.
Visad ståndaktighet trohet mot Kristus som
är eviga livets ord belönas med Livets krona.
Sången Magnifica frmhäver också grundskillnaden
mellan Elisabeth och Marias lovprisning.
I Lukas 1:
Elisabet vänder sig till Maria.
Maria direkt mof Gud: nästan glömsk
av sig själv. Citat: #Den lyssnande Maria# sid. 46.
Författare: Michele Mazzeo.
#Det räcker att vi ödmjukar oss och bär
o-fullkomligheter med tålamod.
Sann helighet ligger detta# 20/8 2019.
Denna lilla vägen Tankar av Therese av Lisieux.
#Mången är det Herrens vilja att onda andar
förföljer och plågas oss utan att vi kan driva
bort dem.
Om ni någon gång faller skall ni inte bli
modfällda för det och slut upp med att vandra
framåt#. Wilfred Stinnesen.
Dina sårmärkta händer fötter rör vid mitt hjärta.
Din törnekronas: vassa knivskarpa taggar
vidrör tankarna i tanke-världen.
Låt ditt blod flytande blodet runt taggarna
rena mina tankar#.
Köttsliga människr gör i gärningar inget nyttigt
för Guds rike.
Köttsliga människor genom sina gärningar vanärar
Guds vilja.
Andliga människor genom sina gärningar
ärar Guds vilja.
Människa kan inte leva i köttsliga viljan
samtidigt i andliga viljan inte tjäna två Herrar.
Antingen väljer man tjäna andliga eller
köttsliga viljan.
Kort läsning.
#Våra lidande i denna tid betyder ingenting
mot den härlighet som skall uppenbaras
och bli vår#. Rom. 8:18.
TVIVLET O-TRON UTMANAR TRON.
TRON UTMANAR TVIVLET OCH O-TRON.
Tänk få vara rätt-skaffens människa.
Heliga Jungfru Marias moders-kärlek:
bed för dina älskade barn.
Livet i den inre människan äger större
värde än yttre människans dödlighet.
Mänskligheten behöver bemötas av
förlåtelse förtroende förståelse
vilken belyser människors rätta värde.
Ta vara på förvalta:
Getsemane stunden.
Gisslingen med alla Jesu blödande sår.
Jesu törnekrona med att vassa taggars
blödande sår.
Äga en Guds-relation.
#Tänk få äga en Gudsrelation#.
Där ödmjukheten råder råder o-självisheten.
Gud är Ordningens Gud inte o-ordningens.
Fienden o-ordningens Herre.
O-befläckade Jungfru Maria: bed för oss.
Saliga de renhjärtade de ska se Guds härlighet.
Bättre vara kyskhetens slav träl än o-kyskhetens.
Maria vår förespråkerska beskyddarinna
hjäparinna förmedlerska.
Trons ande förtröstar på Herrens möjligheter.
Arvssynden rider på högmodet och o-lydnaden:
själviskheten vilket är en avgud.
Ödmjukheten litenheten arssynden farliga fiender.
Ödmjukheten beroende av treenigheten.
Intressant leva med Jesus Jesu Moder Maria
vär ömma Moder.
Tänk ut själv när det ska inträffa:
visar egostiskt tänkande: vilket saknar
stillhetens vilans inväntade tid.
Arvssynden målmedveten beslutsam
i vad den gör: kontrollerar människan.
Sjukdomen fullbordar sitt uppdrag: vilket fått
tilåtelse av arvssynden att utföra.
Förvandlar kroppens liv till död.
Trons vandring livets vila. utföra
Tvivlet smärtsam och skadlig.
Arvssynden beroende av tiden utföra sin
förströrelses verk i människors kroppar genom
arvsssyndens följder av högmodet och o-lydnaden
mot sanningen.
Mänsklighetens fader Adam och moder Eva
o-lydnad högmod mot sannngen fick fienden
ormen med sitt högmods-gift rätt utföra skadligt
smärtsamt lidande genom människans arvssynd.
Köttets gärningar aktiverar arvssynden.
Andens frukt köttets gärningars fiende.
2019.11.25
SJÄLARNA I SÄRSELDEN TROGNA FÖREBEDJARE.
VÄNTAR PÅ VÅRA FÖRBÖNER.
TILLÅTA TRONS ANDE PÅVERKA VÅRT
SINNERLIGA FÖRSTÅND.
Isak sörjde sin moder Sarars bortgång:
men fann sin tröst uppmuntran Rebecka.
Sara och Rebecka var ofruktsamma.
Isak bad om Rebeckas fruktsamhet:
fick tvillingsöner vid 40 års ålder.
Den förstfödde var Esau: andre födde Jakob.
Adam: mänsklighetens faders liv blev långt.
Abrahams liv 175 år:
Saras liv 127 år. Isak var 37 år vid hennes död.
Sara var 90 år vid Isaks födelse.
Abraham 100 år vid Isak födelse.
Abraham 86 år vid Ismaels födelse.
Ismael var 14 år vid Isaks födelse.
När syndafloden upphört att täcka jordens yta:
Gud gör ett evigt förbund med mänskligheten
med regnbågens flerfaldiga färger på himlen.
Vilket var ett tydligt tecken.
Guds utvalda tid för som ska ske inte människans
uttänkta tid.
Arvssynden villig ta död på alla levande varelser:
allt mänskligt liv!
Arvssynden utövar sitt uppdrag genom
köttets gärningar.
Människor som inte accepterar Jungfru Marias
o-befläckade avelse: lever i sin stolthet:
likt Ewas landsflyktiga barn.
MÄNSKLIGA TIDEN INTE BEROENDE PÅVERKAD
AV GUDS TID.
MÄNSKLIGA TIDEN LEVER SITT EGNA LIV.
MÄNSKLIGA TIDEN PÅVERKAR STYR
MÄNSKLIGA TIDEN.
GUDS TID LÅTER SIG INTE PÅVERKAS ANTINGEN
AV MÄNSKLIGA TIDEN ELLER MÄNNISKANS
ÅLDER.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
||||||||
|