Direktlänk till inlägg 19 maj 2017
ONDA TANKARNA.
Benedictus nöjer sig med ett kort men tvåfaldigt råd, dels att angripa de onda tankarna MEDAN DE
ÄR SPÄDA, dels att de skall "krossas mot
Kristus".
Det första rådet bygger på erfarenheten att kampen blir så mycket svårare om de onda tankarna
tillåts växa i storlek och styrka.
"Strategin" är att lära känna och upptäcka de
onda tankarna så snart de visar sig,
MEDAN DE ÄR SPÄDA, och därmed kväva dem
i sin linda.
Det andra rådet , ATT KROSSA DEM ( TANKARNA )
MOT KRISTUS, bygger del spå erfarenheten
att de onda ingivelserna inte är så mäktiga som
de ger sken av, dels på en frimodig tro på
Kristi närvaro.
Rådet bygger i sin tur på en flerfaldig insikt.
Ondskans makt är begränsad och människan
har en reell frihet att att avvisa eller bejaka
ingivelsen.
De onda tankarna kan inte få tillträde till människans hjärta annat än genom hennes eget
bejakande av dem.
Av egen kraft kan bara Gud och människan själv skaffa sig tillträde till människans innersta.
Citat ur och jag visste det inte!
Helige Benedictus regel. sid. 31-32.
Vi måste alltid minnas:
"Framför allt som ska bevaras, må du bevara
ditt hjärta!". Ords. 4:23.
Och enligt denna grundläggande gudomliga
maning noga ge akt på ormens huvud ---
det vill säga hur de onda tankarna först började
sitt verk i oss för att låta djävulen slingra sig
in i våra själar.
Citat ur "Det rena hjärtat" Johannes Cassianus.
Abba Germanus frågade abba Mose:
"Hur kan fullständigt onödiga tankar komma till
oss mot vår egen vilja och utan at vi ens riktigt märker dem, och hur kan de vara av så subtil natur att vi inte klarar att driva bort dem eller
ens upptäcka och avslöja dem?
Abba Mose svarade:
Det är omöjligt för oss att undvika den mångfald av tankar som genmkorsar våra huvuden.
Däremot kan vi genom egen ansträngning
antingen ta emot dem eller förkasta dem.
Människan har fått frihet att välja.
Vi har möjlighet att lyfta vårt sinne och låta hjärtat
fylls av heliga och andliga tankar; i annat fall
kommer jordiska och köttliga tankar att frodras.
En metod att lyfta tankarna är att påminna sig vad
man har vunnit i skriftmeditation och psalmer.
Ty av psalmsång får vi ett förkrossat hjärta.
Att vaka och fasta är en annan metod.
Bara en ande som har "fastat" kan betrakta det himmelska,, men den somm är nedtyngd av övermättad, njuter av det jordiska till sitt eget
fördärv.
Människans ande är som ett kvarnhjul i strömmande vatten.
Oupphörligt vrider det sig, oryggligt mal kvarnen.
Menn vad som males, står i mjölnarens makt att bestämma ---- högvärdig säd eller mindervärdigt korn.
Därför befinner sig andne i en oundviklig flod av sjudande tankar ---- sådant som livet självt med alla
sina affärer och frestelser för med sig.
Men det är människan själv somm bestämmer
vilka slags tankar hon släpper in eller låter växa till.
Omm vi alltid, som vi redan har sagt, skyndsamt återvänder till skriftmeditation, bara släpper in
andliga tankar i hjärtat och håller vår längtan och vårt hopp om kommande salighet och salighet och fullkomlig kärlek levande, då formar vi
våra tankar positivt.
Lättjefulla utsvävningar och onödiga omsorger om det jordiska vanställer däremot tankarna.
Av sådant blir de som frodigt ogräs vilket
hindrar hälsosamma tankar från att komma in.
Vårt hjärta vistas ju med nödvändigt där våra gärningars skatt är och dit vår längtan står
( jfr Matt. 6:21 ).
Citat ur "Det rena hjärtat" Johannes Cassianus.
Sid. 93-95.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 | 11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 | 20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 | 26 | 27 | 28 |
|||
29 | 30 |
31 |
|||||||
|