Direktlänk till inlägg 26 juli 2016
ANDLIG SÅNG. TRETTIONDE OCH TRETTIOFÖRSTA
STROFERNA.
O NI, FÅGLAR.
LEJON, HJORTAR, HOPPANDE HINDAR,
BERG, DALAR, STRÄNDER,
VATTEN, VINDAR, ELDAR,
OCH NI, ALLA FARHÅGOR, SOM VAKAR I NATTEN,
DET ÄR MED LYRORNAS LJUVHET
OCH SIRENERNAS SÅNG JAG BESVÄR ER,
MÅ ER VREDE VIKA,
VIDRÖR INTE MUREN,
FÖR ATT BRUDEN SKALL SOVA LUGNARE.
FÖRKLARING.
1. Brudgummen fortsätter, han visar i dessa två strofer hur genom lyrornas ljuvhet, dessa som
är en symbol för den ljuvhet som själen mestadels
åtnjuter i detta tillstånd, såväl som genom sirenernas sång, de som är en sinnebild för de njutningar som alltid uppfyller henne, han lyckas
göra slut på alla hennes handlingar och hennes lidelser; ty tidigare fanns det för henne
ett hinder och ett förtret i detta:
Hon kunde inte i lugn och ro njuta av denna
ynnerst på grund av distraktioner från hennes fantasi.
Därför besvär Brudgummen dem att vika bort; han bringar dessutom ordning i de två naturliga krafterna vreden och begäret, som tidigare
orsakade själen en del bekymmer.
På samma sätt visar han för medelst dessa lyror
och denna sång hur man i detta tillstånd höjer till deras respektive fulländing och rätta användning,
såvitt det är möjligt i detta liv, de tre själskrafterna: förståndet, viljan och minnet.
Vidare, de fyra lidelserna, som är smärtan, hoppet,
glädjen och fruktan, dämpas och underställs förnuftet, tack vare den tillfredsställelse som
själen befinner sig i, och som betecknas med
lyrornas ljuvlighet och sirenernas sång, som vi
kommer att tala om.
Alla dessa olägenheter, dem vill Gud se vika undan,
så att själen skall kunna njuta så mycket hon vill och utan något avbrott fridens glädje och lyckan
i hennes förening med Gud.
O NI, LÄTTA FÅGLAR.
2. Brudgummen ger namnet lätta fåglar åt de distraktioner från fantasin som, lätta och snabba,
fladdrar i alla riktningar.
Det är de som, just när viljan i frid njuter av den underbara samvaron med den Älskade, brukar orsaka själen avsmak och komma henne att förlora
sin glädje genom deras genomträngande
och snabba rörelser.
Men Brudgummen befaller dem med lyrornas fina välljud att stanna upp; ty i betraktande av den ljuvlighet och glädje som numera får njuta
av och och som är så rika och starka och ofta
förekommande, kan de inte längre skada henne så som förr när hennes fullkomlighet
inte var så stor; och det är därför som de bör
upphöra med sitt oroliga fladdrande,
säväl som med deras anfall och tvång.
Denna befallning tillämpas för övrigt också på de andra delarna av denna strof som vi nu skall förklara; låt oss börja med den därpå följande versen:
LEJON, HJORTAR, HOPPANDE HINDAR.
3. Lejonen betecknar här de häftiga och livliga utfallen av vreden: denna kraft handlar med
styrka och djärvhet liksom lejonen.
Hjortarna och de hoppande hindarna föreställer
den andra naturliga kraften i själen, begäret;
denna kraft eftertraktar saker och ting, och den har två verkningar:
feghet och djärvhet.
Fegheten visar sig när saker och ting inte passar henne, då blir hon klenmodig, hon drar sig tillbaka och sluter sig inom sig själv, hon blir feg;
i detta liknar man henne vid hjortarna:
ty då hjortarna har begärets kraft mycket mera utvecklad än vad det storta antal andra djur har, är de också skyggare och fegare.
Men denna kraft visar upp sin djärvhet när saker och ting faller henne i smaken; då är hon varken
skygg eller feg; hon blir djärv, hon eftersträvar
och fullföljer sitt mål med hela glöden av sina
önskningar och känslor.
Därför liknar man henne också vid hindarna:
dessa djur har så stor lystenhet efter det de önskar,
att de närmar sig det inte bara löpande utan också hoppande och det är därför som det här talas
om dem som "hoppande".
4. Likaså, att besvärja lejonen, det är att tygla häftigheten och anfallen från vreden; att besvärja hjortarna, det är att stärka begäret i den feghet
och försagdhet som det förut befann sig i;
och att besvärja de hoppande hindarna,
det är att tillfredställa och lugna de önskningar
och böjelser som först gjorde själen orolig,
när hon hoppade liksom hindarna från ett föremål till ett annat för att behaga begäret; men nu
är det så att begäret numera är tillfredsställt,
genom lyrornas ljuvhet, som hon gläder sig åt.
och sirenernas sång, vars skönhet bringar
henne till ro.
Men låt oss lägga noga märke till att Brudgummen inte besvär varken vreden eller begäret:
dessa två krafter kan aldrig vara helt borta ur
själen; han riktar sig bara till deras besvärande
och oordnade handlingar som liknas vid lejonen, hjortarna och de hoppande hindarna:
det är bara dessas handlingar som absolut
inte får finna still längre i detta tillstånd av
andligt äktenskap.
BERG, DALAR, STRÄNDER.
5. Dessa tre ord betecknar de felaktiga och oordnade handlingarna av de tre själskrafter
som kallas minnet, förståndet och viljan.
Dessa handlingar är oordnade och felaktliga när de
är alltför höga eller när de är alltför låga eller tröga, eller när de, utan att gå till någon av dessa
ytterligheter, dock lutar åt det ena eller det andra.
Sålunda betecknar bergen som är mycket höga de handlingar som på ett oordnat sätt överskrider
sina egna gränser.
Dalarna som är mycket låga betecknar de handlingar av de tre krafterna som inte uppnår
det rätta mått som de borde ha.
Stränderna som varken är mycket höga eller mycket låga är likväl inte någon jämn och slät
mark, därför har de i någon mån del i den ena
eller den andra av dessa två ytterligheter;
de betecknar sådana handlingar av krafterna som en smula överskrider eller inte helt och hållet
uppnår den gyllene medelvägens linje.
Fastän dessa handlingar inte är mycket oordnade, vilket skulle vara en dödssynd, så är de det dock
till en viss grad; ty det rör sig om antingen
förlåtliga synder eller ofulkomligheter, hur små de än må vara i förståndet, minnet och viljan.
Men alla dessa handlingar som befinner sig utanför
den gyllene medelvägen, dem besvärjer Brudgummmen likaså att vika undan i de
ljuva lyrornas och sirensångens namn, som vi har talat om.
Ty det är dessa lyror och denna sång som så fint håller tillbaka de tre själskrafterna inom deras
rätta verkningsområde, att de handlar med hela
den fullkomning som är en egen för dem:
de inte bara undgår ytterligheter, de har
inte ens minsta del i någon sådan.
Här är nu de andra verserna:
VATTEN, VINDAR, ELDAR,
OM NI ALLA FARHÅGOR, SOM VAKAR I NATTEN.
6. Dessa fyra ord betecknar känslorna hos de fyra lidelsrna vilka som vi sagt är smärtan, hoppet, glädjen och fruktan.
Vattnen markerar de känslor av smärta som plågar själen och genomtränger henne som vatten.
Därför säger David om dem, i det han vänder
sig till Gud:
"Fräls mig Gud; ty vattnen tränger mig inpå livet"
( Ps. 69:1 ).
Vindarna åsyftar hoppets känslor; ty dessa känslor flyger som vinden mot ett avlägset föremål som
de åstundar och hoppas på;
David har också sagt:
"Jag spärrar upp min mun ( av hopp ) och flämtar
( av åstundan ), ty jag hoppas på dina bud och jag
åstundar dem" ( Ps. 119:131 ).
Ivern antyder känslorna hos glädjens lidelse; ty dessa känslor upptänder hjärtat som eld.
Samme David säger vidare:
"Mitt hjärta blev brinnande i mitt bröst, och när jag begrundade, upptändes en eld i mig" ( Ps. 39:4 ).
Det är detsamma som att glädjen upptändes i mig,
när jag begrundade.
De farhågor som vakar om natten är känslorna från en annan lidelse, som heter fruktan.
Dessa känslor hos de andliga människor som ännu inte har uppnått det andliga äktenskapet som
vi talar om, är för det mesta mycket livliga.
De kommer ibland från Gud, i den stund då han vill ge dem vissa ynnestbevis, som vi ovan har talat om.
Vanligtvis är anden offer för fruktan och rädsla, under det att kroppen och sinnena är upphetsade,
därför att deras natur ännu inte är stärkt, fullkomnad, och inte van vid sådana ynnestbevis.
Andra gånger kommer denna fruktan från djävulen;
då själen kallas av Gud för att samla sig i honom
och i honom erfara hans ljuvlighet, då blir djävulen till den grad avundsjuk och förtretad över detta
goda och den frid som själen får åtnjuta, att han försöker att ingjuta skräck och fruktan
i anden för att hindra den att njuta av denna nåd; det är som om han hotade henne där i hennes
andliga del; när han ser att han inte kan tränga in
själens inre, därför att hon är mycket samlad
och förenad med Gud, så försöker han att åtminstone anfalla henne utifrån i hennes känslomässiga del; han inger henne distraktioner,
allt slags ångest, smärtor och skräck; han skulle vilja genom dessa medel lyckas förvirra
Bruden på hennes bröllopsbädd.
Denna fruktan har kallats nattliga farhågor,
därför att de kommer från demonerna, och djävulen betjänar sig av dessa farhågor för att utbreda sina
skuggor i själen och fördunkla det gudomliga ljus
som hon njuter av.
Vidare säger man att dessa farhågor vakar därför
att deras syfte är att hålla själen vaken och att dra henne ifrån den sköna inre sömn som hon befinner sig i; demonerna å andra sidan, de som är upphov
till dessa farhågor, upphör inte att vaka
för att utgjuta dem i själen.
Dessa inre farhågor som ingjuts på ett passivt sätt hos andliga människor antingen av Gud eller av djävulen, som jag har sagt.
Jag uppehåller mig här inte vid andra farhågor, timliga eller naturliga; de andliga människor vi
talat om har inte sådana, men de ovannämnda
farhågorna hör dem till.
7. Den älskade besvär alltså dessa fyra slags känslor, själens fyra lidelser; han får dem att
vika och han lugnar dem.
Han ger åt Bruden i detta tillstånd ett överflöd av sina rikedomar, av kraft och lycka; tack vare de harmoniska lyrorna låter han henne smaka sin
ljuvlighet, och tack vare sirenernas sång
uppfyller han henne med sina ljuvligheter.
Det är på så sätt som dessa lidelser, långt ifrån att härska inom henne, rentav är oförmögna att skapa ens det minsta bekymmer i själen.
Själens storhet och stabilitet i detta tillstånd är underbara; tidigare trängde smärtans vatten in i henne av vilken orsak som helst, liksom också på grund av de egna synderna eller andras;
och det är framför allt just dessa lidanden
som vanligtvis drabbar andliga människor.
Naturligtvis vet själen vad som är synd; men synden kan varken förorsaka henne sorg eller känslosam
smärta.
Medlidande hyser hon inte mer, eller bättre sagt,
hon har inte längre den känslosamhet som finns i medlidandet, men hon har medlidandets handlingar, och de mest fullkomliga handlingar.
Själen har numera inte längre den svaghet som hon förut ådaglade? i utövandet av dygder; hon har bevarat det som är dygdernas kraft, uthållighet
och fullkomlighet.
Hon handlar på samma sätt som Änglarna; dessa har mycket klart för sig vad det är som orsakar smärtan utan att någonsin själva känna av den;
de utövar medlidandets och barmhärtighetens gärningar utan att uppleva känslan därav;
likadant förhåller det sig med de själar som
uppnått denna kärleksförvandling.
Men någon gång, det är sant, och i vissa omständigheter lämnar Gud ut dem åt deras känslosamhet och tillåter att de lider, detta för
att ge dem tillfälle att samla förtjänster, såsom han gjorde med den Heliga Jungfrun, hans Moder,
( men i sig självt för detta tillstånd av andligt
äktenskap inte detta med sig ), och med
den helige Paulus.
8. Hoppets önskningar orsakar henne inte heller någon plåga; ty hon är redan tillfredsställd så mycket som hon kan bli i detta liv, sedan hon har blivit förenad med Gud; hon har ingenting att hoppas av världen, ingenting att önska i andligt hänseende.
I verkligheten upplever hon sig själv helt överhopad med gudomliga rikedomar; likaså antingen hon lever
eller dör, så är hon helt samstämd med Guds vilja
och i full harmoni med den, vilket gör att inte
ens hennes önskan att få se Gud beledsagas
av någon som helst plåga.
Det på samma sätt med glädjens känslor som hon tidigare erfor på ett mer eller mindre livligt sätt;
hon märker inte om de minskas, och när de ökas ger de henne inte intryck av någon nyhet.
I verkligheten är den glädje som hon alltid lever i så överflödande att hon är lik havet, som inte förminskas av de vattendrag som lämnar det,
och som inte ökas av de floder som går in i det.
Sådan är den själ där källan finns, den källa, säger Kristus i Johannesevangeliet,
"vars vatten springer upp med evigt liv"
( Joh. 4:14 ).
Slutligen är det så att inte ens de farhågor som vakar i natten når fram till henne.
Hon är så dränkt i ljus, så stark, så grundad i Guds frid, att farhågorna inte kan förblinda henne med sin skräck, inte väcka henne med sina anfall.
Därför finns det inte någonting som är i stånd att orsaka henne bekymmer.
Hon har lämnat allt skapat, som vi har sagt,
och hon har gått in i njutningarnas trädgård som hon längtade efter.
Där njuter hon all frid, smakar all ljuvlighet;
hon liksom översvämmas av all glädje, så långt hennes yttre förhållanden och henne situation
på denna jord tillåter det.
Det är om denna själ som den Vise talar när han i Ordspråksboken säger:
"Den trygga och fridsamma själen är som ett ständigt gästabud" ( Ords. 15:15 ).
Ty liksom det vid ett gästabud finns alla slags rätter om är mustiga för gommen, och liksom örat får njuta av allt slags vacker musik, så är det också
för den själ som befinner sig vid det ständiga gästabud som den Älskade nu har berett åt henne
i sin famn; hon får där njuta all glädje,
smaka all ljuvlighet.
9. Men då den som läser dessa rader inte tänka att vår framställning har varit långdragen.
Ty i verkligheten är det så, att om vi helt skulle
förklara vad själen upplever när hon väl en gång har blivit upphöjd till detta saliga tilstånd, så skulle alla ord och all tid inte vara nog för detta och vi skulle
bara kunna berätta en mycket liten del av det;
ty om själen når fram till att äga Guds frid, denna frid som övergår allt förstånd ( jfr. Fil. 4:7 ),
så är det klart att allt förstånd är oförmöget
att förklara den och man har bara att tiga stilla.
Nu skall vi tala om den följande versen:
DET ÄR MED LYRORNAS LJUVHET
OCH SIRENERNAS SÅNG JAG BESVÄR ER.
10. Som vi redan har sagt, det är lyrornas ljuvhet som dränker själen i detta tillstånd av andligt äktenskap.
På samma sätt som lyrornas musik fyller anden med skönhet och ger den vila, hänrycker den och håller den så gripen att den skyddas mot all plåga
och sorg, så samlar också denna ljuvhet själen
så helt inom sig själv, att ingen plåga är i stånd
att få nå fram till henne.
Därför besvär också den Älskade själkrafterna
och lidelserna att sluta upp att oroa själen på grund
av all den skönhet och lycka som han ger henne.
Vad beträffar sirenernas sång, så betyder den som vi också har sagt de njutningar som vanligtvis
översvämmar själen.
Därigenom befrias själen helt och hållet från alla
sina fiender såväl som från alla de tröttsamma bekymmer som talat om, och som är ineslutna i följande vers:
MÅ ER VREDE VILA.
11. Vrede kallas alla dessa oordnade handlingar
och känslor som vi redan har nämnt.
Vreden är en viss häftig rörelse som överskrider förnuftets gränser när dess handling är felaktig;
så är det med de handlingar och känslor som vi
har talat om:
de överskrider gränserna för fridens och lugnets område i själen, om de härskar i henne;
och det är därför som Brudgummen säger:
VIDRÖR INTE MUREN.
12. Med mur menas här den fridens, dygdernas
och fullkomligheternas befästning, som är själens privilegium och som tjänar den till skydd; det är
försvarsmuren till hennes Älskades trädgård.
Vilket förklarar det namn som Brudgummen ger henne i Höga Visan ( 4:12):
"Min syster är en sluten trädgård"; akta er alltså
för att vidröra denna mur,
FÖR ATT BRUDEN SKALL SOVA LUGNARE.
13. Det vill säga för att hon skall kunna njuta så som hon själv vill av det lugn och den ljuvlighet
som utör hennes stora glädje i den trädgård hon
har gått in i, och där hon lutar nacken mot den
Älskades mjuka armar.
Och sålunda finns det därefter inte längre någon
port som är stängd för själen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 | 21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 | 27 |
28 |
29 | 30 |
31 |
|||
|