Alla inlägg under mars 2016
KAPITEL. 3.
OBSERVATION OM DET SOM FÖLJER.
1. De andliga människorna har alltså gjort framsteg
under den tid som de har tillbringat med att
nära sina sinnen med ljuvliga medelanden.
Och därvid blir den sinnliga delen
så lockad och fängslad av de njutningar som härrör
från den andliga delen, att den förenar sig med anden och anpassar sig helt efter den.
Båda delarna av själen njuter nämligen
var på sitt sätt en och samma andliga föda,
och som en och samma individ och som
samma person dricker de ur samma källa.
När dessa båda delar har förenats och så
att säga utgör ett, är de väl förberedda för
den hårda och plågsamma rening av anden
som väntar dem.
Det är i den som de två delarna av själen,
den andliga och den sinnliga, komer att bli
fullständigt renade, ty den ena delens rening
kan aldrig helt förverkligas utan den andras,
och sinnenas rening blir inte verkligt allvarlig
om inte andens rening också har påbörjats.
Därför kan ochbör den sinnenas natt
som vi har behandlat snarare kallas en viss
förbättring av lidelserna eller en uppbromsning
av dem, än en rening i egentlig bemärkelse.
Orsaken till dtta är att alla ofullkomligheter
och oordnade beteenden i den sinnliga delen har sina rötter i anden och får sin kraft därifrån;
det är där som de goda eller dåliga vanorna bildas.
Och så länge dessa vanor hos anden inte har avlägsnats, komer alla uppror och laster hos
sinnena aldrig att kunna fullständigt undanröjas.
2. I den natt som vi nu skall tala om renas både
den sinnliga och den andliga delen på en gång.
Det var också i det syftet som den sinnliga delen
i förväg måste undergå den första nattens
omgestaltande verksamhet och tilgodogöra
sig det därur uppstående lugnet, för att den
sedan i förening med anden skulle kunna renas
samtidigt med den, och båda tillsammnas med större ståndaktighet skulle kunna ta på sig
sina lidanden.
3. Icke desto mindre har de som avancerat
ett umgänge med Gud som alltjämt är mycket lågtstående.
Deras andes guld är ännu inte renat och lysande;
de tänker på Gud som barn, talar om Gud som barn ,
deras kunskaper och omdömen om Gud är
som barns, i den helige Paulus´ mening
( 1 Kor. 13:11 ).
Ty de har ännu inte uppnått fullkomningen,
själens förening med Gud, i vilken de så att säga
som vuxna utför stora ting i anden, så att deras
verk och själskrafter verkar mera gudomliga
än mänskliga, såsom vi senare skall skildra.
Gud vill verkligen avkläda dem den gamla människan och kläda dem den nya människan
som är skapad efter Gud genom sinnets förnyelse,
som Aposteln skriver ( Kol. 3:10 ).
Gud för in utblottningen i deras själskrafter
och känslor och sinnen, både de andliga och
de sinnliga, både de yttre och inre.
Han uppfyller förståndet med mörker, viljan
med torka, minnet med tomhet.
Han sänker själens känslor ned i den djupaste
misär, bitterhet och ångest.
Och han tar ifrån henne den lustkänsla
och glädje som hon förut erfor i religösa ting.
Ty detta borttagande av lust och sinnlig glädje
är en av de grundbetingelser som erfordras
i anden, för att den skall bli i stånd att uppta
och med sig förena den andens andliga form,
som är kärleksföreningen med Gud.
Allt detta verkar Gud i själen medelst rena
och dunkla kontemplationen, såsom den
första strofen låter oss förstå.
Visserligen har denna strof redan i början
av första natten förklarats på tillämpligt sätt,
menn själen bör dock förstå att tillämpa den
framför allt på denna andra natt, andens natt,
som utgör den viktigaste delen av själens
rening. Det är i detta syfte som vi åter
skall erinra oss den och på nytt förklara den.
KAPITEL 4.
VI UPPREPAR DEN FÖRSTA STROFEN OCH
FÖRKLARAR DEN.
FÖRSTA STROFEN
UT I DEN MÖRKA NATTEN
AV KÄRLEK OCH ÅNGEST DRIVEN
--------- O LYCKLIGA LOTT! --------
GICK JAG OSEDD AV ALLA
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
FÖRKLARING
1. Låt oss nu tilämpa denna strof på reningen,
på kontemplationen, utblottningen eller
fattigdomem i anden, ty allt detta betyder
nästan samma sak.
Vi kan fförklara den på samma sätt som
själen själv uttrycker sig.
Det var i fattigdom och hjälplöshet och
utblottning av min själs alla tankar, dvs. i mitt
förstånds mörker, i min viljas ängslan, i mitt minnes
bedrövelse och sorg, som jag gick ut; och jag
överlämnade mig blint åt den ena rena tron,
som är en mörk natt för alla mina natuliga
själskrafter; endast min vilja, plågad av sorg
och smärta, var uppfylld av längtan efter
Guds kärlek.
Och jag gick ut ur mig själv, det betyder att jag
lämnade mitt eländiga sätt att fatta Gud,
mitt ynkliga sätt att älska honom, mitt torftiga
och inskränkta sätt att njuta honom,
och detta utan att sinnligheten eller djävulen
kunde hindra mig.
2. Detta blev till en stor lycka för mig och en
härlig lott.
Ty mina själsförmögenheter, mina böjelser och känsloband som orsakade att jag hade en så
låg uppfattning av Gud och en så torftig
erfarenhet av honom, förintades och lades till
vila och då övergav jag mitt fattiga, mänskliga
beteende och handlingssätt och övergick till
ettg udomligt beteene och handlingssätt.
Detta betyder att mitt förstånd gick ut ur sig självt, och från att ha varit mänskligt och naturligt
blev det nu gudomligt.
Det förenade sig med Gud medelst denna rening; det är därför inte längre i kraft av sin
naturliga förmåga som förståndet fattar,
utan i kraft av den gudomliga Vishet som det
förenade sig med.
Också min vilja gick ut ur sig själv och gjorde sig gudomlig.
Förenad med den gudomliga kärleken älskar den
inte längre med sitt inskränkta, naturliga förmåga,
utan med den Helige Andes kraft och renhet.
Och därför handlar viljan i förhållande till
Gud inte längre på mänskligt sätt.
Samma sak kan sägas om minnet, vars alla
hågkomster numera har förvandlats till tankar
om den eviga härligheten.
Med ett ord, själens alla krafter och känslor
blir denna natt och genom den gamla människans
rening fullständigt omvandlade till gudomliga
anlag och glädjekällor.
Här följer nu versen:
UT I DEN MÖRKA NATTEN.
KAPITEL 2.
NÅGRA OFULKOMLIGHETER HOS DEM SOM
BEFINNER SIG PÅ DE AVANCERADES STADIUM.
1. Det finns två slags ofullkomligheter hos dem som
befinner sig på de avancerades stadium,
de första är habituella eller vanemässiga,
de andra aktuella eller övergående.
De vanemässiga är de ofullkomliga ömma
känslor och ofullkomliga vanor vilkas rötter
fortfarande har stannat kvar i anden,
dit sinnenas rening inte har kunnat nå.
Mellan dessa två reningar är det samma skillnad som det ärmellan att ta bort ett träd
med rötterna och att såga av en gren, eller
mellan att tabort en ny fläck och en gammal
ingrodd.
Som redan har sagt är sinnenas rening bara porten och början till den kontemplation som leder
till andens rening, och som vi också har sagt,
dess mål är mera att anpassa sinnena efter
anden än att förena anden med Gud.
Men den gamla människans fel stannar ännu kvar i anden, även om man inte märker det och ser det. Och det är därför som anden inte kan nå fram
till den gudomliga föreningens renhet,
om man inte först utplånar dessa fel med den andra
nattens såpa och starka lut.
2. De som står på de avancerades stadium
har som vanemässig ofullkomlighet också den andliga tröghet och naturliga hårdhet som varje
människa ådrar sig genom synden.
De är ofta förströdda och ger sig ibland hän åt yttre
känsloutbrott.
Och därför måste de genom plågorna och verdermöderna i andens natt upplysas,
renas och få hjälp att samla tankarna.
Alla som ännu inte har passerat detta de avancerades stadium är underkastade dessa
vanemässiga ofullkmligheter som, det
upprepar vi, är oförenliga med kärleksföreningens
fullkomliga tillstånd.
3. Alla råkar inte på samma sätt in i aktuella
dvs. övergående ofullkomligheter.
Men somliga uppfattar de andliga skatterna
så ytligt och för sinnena fattbart, att de råkar
i större svårigheter och faror än dem som vi
talade om i början.
De mottar en mängd meddelanden och tankar i
sinnen och ande, ofta har de dessutom synliga
och andliga visioner.
På detta stadium har de ofta också varma
glädjekänslor, varvid djävulen och den egna
fantasin i de flesta fall framkallar allehanda
bländverk i själen.
Han bibringar henne dessa förnimmelser
med så stor tjuskraft att han lätt bedårar och bedrar henne, ifall hon inte uppbjuder hela sin
försiktighet och vinnlägger sig om att vara
tillfreds med tron och med hjälp av den värja sig
mot dessa visioner och förnimmelser.
Så går djävulen alltså tillväga och får många
att tro på falska visioner och falska profetior,
så är det som han inger dem förmätenheten
att tro at Gud och helgonen talar till dem
när det för det mesta bara rör sig om deras
egen inbillning.
Djävulen brukar vidare uppfylla dem med
inbilskhet och högmod, och lockade av sin
fåfänga och sitt övermod låter sig dessa
människor gärna ses i yttre situationer som
ser mycket heliga ut, såsom vid hänryckningar
och andra yttre företeelser.
Så blir de förmätna gentemot Gud och förlorar
den heliga fruktan, som är nyckeln till alla
dygder och deras skyddsvärn.
Somliga hopar en sådan mängd falskheter
och bedrägerier och blir till slut så förhärdade,
att deras återgång till dygdens och denna sanna
andans rena väg är högst tvivelaktig.
Men att de överhuvudtaget har råkat in i detta
elände, det beror på att de i begynnelsen, när
de började att avancera på de övernaturliga vägarna, med allför stor säkerhet hängav sig
åt deta slags kunskaper och andliga förnimmelser.
4. Det är mycket som kunde sägas om dessa
ofullkomligheter, men eftersom de är desto mer
obotliga ju mer man anser dem vara andliga,
så föredrar jag att inte säga någonting alls.
Men för att visa hur nödvändig andens natt
eller rening är för dem somm skall få stiga
högre, vill jag bara tillägga, att hur duktiga
dessa avancerande än må vara, så finns det ändå
inte en enda av dem som har många av dessa
naturliga känslor och ofulkomliga vanor kavr,
vilka som sagt absolut måste avlägsnas
om man vill uppnå den gudomliga föreningen.
5. Dessutom måste man som vi ovan har sagt
också tänka på att i den mån den lägre delen
av människan blir indragen i dessa meddelanden,
kan dessa aldrig bli så intensiva, så rena
och så starka som behövs för att kunna leda
till en förening med Gud.
Därför måste den själ som vil uppnå förening
inträda i den andra natten, andens natt.
I den naten blir både sinena och anden helt
och hållet utblottade på alla dessa förnimmelser
och sinnliga känslor, själen vandrar i dunkel
och ren tro, och denna tro är det lämpligaste
och bäst avpassade medlet för själens
förening med Gud.
Som Hosea säger: "Jag skall trolova dig
med mig", dvs. jag skal förena dig med mig",
"i tro" ( 2:20 ).
KAPITEL 1.
VI BÖRJAR ATT TALA OM ANDENS NATT
OCH VISAR VID VILKEN TIDPUNKT DEN INTRÄDER.
1. Här har vi nu alltså den själ som Gud vill
lyfta ännu högre upp.
Men när hon väl har genomgått den långvariga
känslotorka och de mödor som utgör den första
reningen eller sinnenas natt,
så leder Guds Majestät henne ingalunda genast
in i andens natt.
Utan vanligen förflyter det lång tid, ja rentav
flera år efter att hon har lämnat nybörjarnas
stadium, under vilka hon måste utveckla sig
på det stadium där de står som håller på
att avancera.
Liksom en som just har kommit ut ur ett trångt
fängelse, så hänger sig denna själ åt de
gudomliga tingen med mycket större frihet
och tillfresställelse än förut, innan hon träden
in i den dunkla natten.
Hennes inbillningsförmåga och övriga själskrafter
är inte längre bundna till den resonerande
meditationen och till vissa föreskrifter för det
andliga livet.
Utan att göra sig möda med meditation finner hon
i sin ande omedelbart en stilla och älskande
kontemplation och andlig glädje.
Trots detta har emellertid själens rening ännu
inte fullbordats.
Det viktigaste fattas, andens rening, och utan
den kan sinnenas rening, hur djup den är har
varit, inte fullbordas och inte vara fullständg,
och detta på grund av det nära sambandet
emellan det sinnliga och det andliga i människan,
vilka tillsammans utgör en person.
Och just därför att själens rening ännu inte
är fullbordad inställer sig emellanåt vissa bekymmer, perioder av torka, mörker och själskval
som ofta är mycket intensivare än de förgående.
Ty de är samtidigt emellertid inte så länge
som själva natten sedan gör.
Ty när hon har upplevt några stunder, kanske timmar eller dagar, av denna inre storm eller natt,
återfår hon genast sitt vanliga sinneslugn.
På detta sätt renar Gud många själar som inte
kommer att stiga upp till någon så hög nivå
av kärlek som de andra; periodvis för han dem
in i den andliga reningen eller kontemplationens
natt, och låter under kortare tider solen gå ned
och sedan upp för dem.
Det är så som Davids ord besannas:
"Han sänder sitt hagel", det vill säga sin kontemplation, "så som smulor" ( Ps. 147:17 ).
Dessa små mumsbitar av kontemplation
är ändå inte på långt när så verkningsfulla som
den ohyggliga kontemplationens natt som vi nu
skall tala om, vari Gud leder in i själen i avsikt
att lyfta henne ända upp till förening
med honom själv.
2. Den känsla av lycka och glädje som de
avancerande lätt och flödande rikt upplever
i anden, den strömmar nu från anden över
till sinnena på ett mycket starkare och
kännbarare sätt än tidigare före sinnenas rening.
Ty eftersom sinnena nu är mera renade så
äger de större förmåga att åtminstone på sitt
speciella sätt smaka andens lycka.
Eftersom emellertid själens sinnliga del ytterst
ändå är svag och oförmögen att uthärda andens
starka intryck, så följer därav att dessa själar
som befinner sig på de avancerades stadium
och som undergår ett sådant överstrmmande
från anden till sinnena, de får också uppleva
otaliga svaghetstillstånd i sin sinnliga del,
lidanden, störningar i matsmältningen
och till följd därav också andliga trötthetstillstånd.
Det är detta som den Vise uttrycker på
följande sätt: "Ty den skröpliga kroppen tynger
ned själen" ( Vish. 9:15 ).
Och därför kan dessa meddelanden från Gud
aldrig bli så mäktiga, djupgående och andliga
som skulle behöva för den gudomliga föreningen
med Gud, detta till följd av svagheten och
skröpligheten hos den sinnliga delen, som ju
deltar i dessa meddelanden.
Och det är detta som förklarar dessa hänryckningar och extaser och försträckningar
av lederna som alltid förekommer där förbindelserna med Gud inte är helt och hållet
andliga, det vill säga inte kommer bara anden till del, såsom det det sker hos de fullkomliga.
De fullkomliga har redanrenats även i denna andra
natt, andens natt, och hos dem har alla hänryckningar, extaser och kroppliga, pprörda sinnesstämningar tagit slut.
De njuter andens frihet utan att denna förmörkar
eller plågar den sinnliga delen.
3. För att emellertid riktigt förstå hur nödvändigt
det är för de avancerade att inträda i denna andens natt, skall vi här anföra några av de ofullkomligheter och faror som hotar dem.
FULLKOMLIGHETS GRADER.
1. Begå inte någon synd för allt i världen,
ja, begå inte någon förlåtlig synd med vett
och vilja eller någon ofullkomlighet,
när ni vet att det är en sådan.
2. Sök alltid vandra i Guds närvaro,
antingen denna närvaro är verklig eller ni
föreställer er den eller det rör sig om en
förenande närvaro, allt i enlighet med de
verk ni utför.
3. Gör ingenting och säg ingenting av vikt,
som inte Kristus skulle ha sagt eller gjort,
om han hade befunnit sig i de omständigheter,
där jag befinner mig, och hade haft den ålder
och hälsa som jag har.
4. Sträva i allting efter Guds större ära
och härlighet.
5. Försumma inte den inre bönen för någon
annan sysslas skull, ty det är den som är
själens näring.
6. Försumma inte samvetsrannsakan på grund
av era sysslor och gör någon botgöring
för varje felsteg.
7. Känn stor sorg över all förspilld tid och över
den tid, som går förbi utan att ni älskar Gud.
8. Ha Gud som mål i alla ting, både höga och låga,
ty på annat sätt kommer ni inte att växa i fullkomlighet och förtjänst.
9. Underlåt aldrig att bedja, och när ni får erfara
torka och svårigheter, framhärda då desto mer
i bönen, ty ofta vill Gud se vad som ryms i er själ,
och det kommer inte till uttryck när allt går
lätt och ledigt.
10. I himmelen och på jorden alltid det lägsta
och den ringaste platsen och ställningen.
11. Lägg er aldrig i det, som ni inte fått er
ålagt och håll inte envist fast vid något,
även om ni skulle ha rätt.
Och angående det som man ålägger er,
lägg då inte vantarna på allt ( som man brukar
säga ), när man bara ger er ett finger.
Somliga misstar sig här, eftersom de menar
sig vara förpliktade att göra det som inte alls
åligger dem, vilket de skulle förstå bara de
begrundade saken lite bättre.
12. Lägg er inte i andras angelägenheter,
vare sig det är något gott eller dåligt,
ty förutom att ni löper fara att synda blir
deta orsak till förströelser och ringa andlighet.
13. Sök alltid bikta er med god kännedom
om ert elände samt på ett klart och renhjärtat sätt.
14. Även om de ting, som er plikt och er ställning
förehåller er att göra, är svåra och tråkiga
för er, får ni inte förtröttas att utföra dem,
ty det skall inte alltid förbli så, och Gud,
som prövar själenn genom att låta det se ut,
som om hans bud är fullt av vedermöda,
skall snart låta er få erfara välsignelse
och vinning.
15. Kom alltid ihåg, att allt som händer er,
antingen det nu är lyckosamt eller obehagligt,
kommer från Gud.
På så sätt skall ni inte bli övermodig i det ena
fallet och modlös i det andra.
16. Kom alltid ihåg, att ni inte kommit hit av något
anat själ än för att bli helig, och låt därför
ingenting råda i er själ som inte leder fram
till helighet.
17. Föredra alltid att göra andra nöjda framför
er själva, på så sätt kommer ni inte att bli avundsjuka på er nästa eller bli egensinnig.
Detta gäller i de fall, då fullkomligheten
kräver det, ty Gud vredgas mycket på dem,
som inte föredrar det som behagar honom
framför det som är människorna till behag.
SOLI DEO HONOR ET GLORIA
( Gud allena tillkommer äran och härligheten ).
Citat ur LEVANDE KÄRLEKENS LÅGA
Sid. 223-224. JOHANNES AV KORSET.
KAPITEL. 14.
1. Däri består för själen, som vi har sagt,
sinnenas natt eller rening. Denna natt uppnås
emellertid inte av flertalet, det är vanligen bara
ett litet antal människor som får inträda i den.
Och hos dem som därefter skall få ingå i den
ännu djupare natten, andens natt, för att
så kunna uppnå kärleksföreningen med Gud,
är sinnenas natt beledsagad av svåra vedermödor
och sinnliga frestelser, vilka dock är av olika
stor varaktighet hos olika individer.
Somliga angrips av en Satans ängel
( 2 Kor. 12:7 ), orenhetens ande, som plågar sinnet
med häftiga och avskyvärda frestelser,
anden med onda tankar och inbillningskraften
med så levande föreställningar, att deras
plåga är värre än döden.
2. Andra gånger kan de som i denna natt
frestas av hädelsens ande, som fyller alla deras
begrepp och tankar med outhärdliga händelser
och inpräntar dem så klart i deras
inbillningskraft att de nästan tvingas att uttala
dem, och detta plågar dem mycket.
3. Andra gånger kan de gripas av en avskyvärd
ande som av Jesaja kallas förbistringens ande
( 19:14 ), inte för att bringa dem på fall, utan
för att pröva dem.
Denne fördunklar så deras sinne och fyller
deras omdömesförmåga med tusentals skrupler
och en sådan förvirring och rådlöshet, att de
inte blir tillfredsställda med någonting och inte
heller kan underkasta sitt omdöme andras
råd och åsikter.
Denna prövning är en av de svåraste och hemskaste
i sinnenas natt; den liknar ganska mycket de
plågor som förekommer i andens natt.
4. Så ser de stormar och prövningar ut som Gud
brukar sända i denna natt till dem som har
för avsikt att senare införa i den andra natten,
även om inte alla uppnår den.
Det är när de riktigt prövas och örfilas som
de övar och förbereder sig och vänjer sinnena
och själskrafterna vid föreningen med den
gudomliga Vishet som de skall uppnå.
Ty om själen inte frestas och prövas med
plågor och bedrövelser når sinnena aldrig fram
till denna Vishet.
Därför säger Syrak: "Den som inte frestas,
vad vet han?
Den som intet har erfarit vet föga" ( 34:9-10 ).
Om denna sanning vittnar också Jeremia
när han säger: "Du har tuktat mig, Herre;
och jag har kommit till besinning" ( 31:18 ).
Men nu är det så att den tuktan som är mest
lämpad att leda oss in i den gudomliga Visheten,
det är just de inre prövningar som vi talar om.
Det är de som är mest verksamma ifråga
om att rena sinnena från all den njutning och
tröst som själen till följd av sin naturliga svaghet
har varit så fäst vid.
När själen sålunda blir riktigt förödmjukad,
så sker detta endast med sikte på den upphöjelse
som vänta henne.
5. Beträffande varaktigheten av denna fasta
och botgöring för sinnena, så låter den sig inte
så lätt bestämmas.
Alla är inte underkastade samma frestelser
och samma prövningar.
Gud mäter upp dem i enlighet med sin vilja
och alltefter den grad av ofullkomlighet som de
skall renas ifrån.
Men det är också alltefter den grad av kärleksförening han vill höja dem till som
förödmjukelserna blir mer eller mindre grundliga
och varar längre eller kortare tid.
De som är starka och har en stor förmåga att
lida renas intensivare och fortare.
Svagare naturer däremot prövar han skonsamt
och genom lätta frestelser, och ofta bereder
han dem också sinnliga vederkvickelser för
att de inte skall gå bakåt.
De stannar därför länge kvar i sinnenas natt
och uppnår först sent den fullkomliga renheten,
ja somliga når den aldrig.
De befinner sig egentligen aldrig helt inne
i natten och aldrig helt utanför den.
Deta är själar som inte kommer högre,
men för att bibehålla dem i ödmjukhet och självkännedom prövar Gud dem emellanåt genom
känslotorka och frestelser, och kommer dem
tidvis till hjälp med sin tröst för att de skall
förlora modet och börja söka jordisk hjälp.
Det finns ännu svagare själar, för vilka Gud
liksom visar sig för att sedan försvinna.
Så sätter han deras kärlek på prov;
ty utan dessa omvägar skule de aldrig lära sig
att närma sig hnom.
6. Men hur snabbt Gud än må leda dem framåt,
så måste de själar som skall få nå fram till
kärleksföreningens lycksaliga och upphöjda
tillstånd vanligen stanna ganska länge i
känslotorka och frestelser, såsom erfarenheten
visar.
Men nu är det tid att börja tala om den
andra Natten.
KAPITEL. 13.
OM DE ÖVRIGA FÖRDELAR SOM SINNENAS
NATT SKAPAR I SJÄLEN.
1. Själen har vidare sådana ofulkomligheter
som kommer av andlig girighet; hon önskade
än det ena än det andra, och hon var aldrig
nöjd med varken det ena eller den andra
fromhetsövningen på grund av sitt begär
efter den glädje och tillfredsställelse som hon
fann i dem.
Men nu är hon fullständigt förändrad i denna
natt som är så djup och så full av långvarig
känslotorka.
Eftersom hon inte längre erfar de
ljuvligheter och njutningar hon var van vid, utan
tvärtom avsmak och motgångar, så fortsätter
hon sina andakter med en sådan måttfullhet,
att hon numera snarare skulle kunna synda
genom att göra för litet på områden det hon förut
syndade genom att göra för mycket.
Likväl får den själ som har kommit in i denna
natt av Gud oftast både ödmjukhet och beredvillighet att göra det goda av kärlek till Gud,
även utan tillfredsställelse.
Och sålunda frigör hon sig från en mängd saker
som hon förut fann så stor glädje i.
2. Den torka och motvilja som själen känner vid
sina andliga övningar befriar henne vidare från de
ofullkomligheter som vi har talat om i samband med
den andliga okyskheten.
Ty dessa svagheter härstämmar ju från som vi
redan har nämnt vanligen ur den njutning
som strömmar över från anden till sinnena.
3. Beträffande de ofullkomligheter som är förknippade med den fjärde kardinalsynden,
det andliga frosseriet, som själen befriar sig från
i denna dunkla natt, kan läsaren gå tillbaka till
vad vi ovan redan har sagt om detta.
Vi har emellertid inte anfört dem alla,
ty de är otaliga. Jag kommer alltså inte att tala
om dem här.
Min önskan är i själva verket att med det snaraste
slutföra behandlingen av denna natt för att så
kunna gå över till den andra natten, där vi har
att behandla en mängd viktiga lärdomar
och en djup och svår lära.
För att förstå de oräkneliga fördelar som
själen utom de redan nämnda vinner genom att
i denna natt bekämpa det andliga frosseriet,
räcker det att framhålla att hon gör sig fri från
alla de ofullkomligheter vi har talat om, från
mycket annat ont och från avskyvärda laster som
vi inte talat om.
Sådana har många människor råkat in i,
såsom erfarenheten visar, endast därför
att de inte har tämjt sina lustar beträffande
andligt frosseri.
Ty när Gud leder en själ in i denna torra och dunkla
natt, tyglar han till den grad henne sbegär och
böjelser att hon inte får vederkvicka sig med
någon som helst lustkänsla eller sinnligt förnimbar
njutning, varken av högre eller lägre slag.
Och detta genomför han konsekvent ända till
dess att själen ifråga om begär och böjelser
är alldeles förkrossad, omvandlad och överväldigad.
Ty hennes begär och böjelser har förlorat
sin kraft, och själv liksom förtorkar hon eftersom
hon inte längre kan använda sitt smaksinne,
på samma sätt som mjölken i ett modersbröst
torkar bort när barnet är avvant.
Och när själens böjelser är undertryckta gör
själen stora framsteg med hjälp av den underbara
andliga nykterhet som vi har talat om, och hon
förvärvar dessutom nya fördelar genom att
hennes lidelser har dämpats.
Hon lever numera i frid och andlig ro, ty där
det inte finns några begär elle rnågon lystnad
som regerar, där finns det helle ringa bekymmer
längre, utan bara frid och tröst från Gud.
4. Därav uppstår en nandra fördel, nämligen den
ständiga känslan av Guds närvaro, och den
beledsagas av fruktan för att gå tillbaka på
den andliga vägen, som vi har sagt.
Denna fördel är mycket värdefull och inte
minst betydelsefulla mitt i denna känslotorka
och rening av sinnena.
Ty själen berfiar sig från de ofullkomligheter
som förut vidlådde henne till följd av hennes
lidelser och böjelser och som försvagade
och förblindade henne.
5. Det finns ytterligare en stor fördel i denna natt,
och det är att själen tränar sig i utövndet av alla
dygder på en gång.
Hon tränar sig i tålamod och långmodighet under
den långvariga känslotorkan och övergivenheten,
när hon måste framhärda i sina fromhetsövningar
utan att finna tröst eller tillfredsställelse.
Hon tränar sig i kärlekne till Gud, ty hon handlar
inte till följd av någon lockelse eller smak för
sina handlingar, utan endast i avsikt att
behaga Gud.
Likaså utövar hon styrkans dygd, ty mitt i den
svårighet och motvilja som motarbetar hennes
verksamhet hämtar hon kraft t.o.m i sin
svaghet och blir allt kraftfullare.
Och slutligen påverka sbåde kropp och själ
av de teologiska dygderna, av kardinaldygderna
och alla de övriga dygderna.
6. Denna natt skapar alltså de fyra fördelar
som vi har talat om: den lycksaliga friden,
den vanemässiga hågkomsten av Gud med önskan
att behaga honom, renhet och kyskhet i själen
och slutligen utövandet av de dygder vi nämnt.
Detta fastslog David också, när han själv
befann sig i denna natt.
Ty han säger: "Min själ vill icke låta trösta sig;
då tänkte jag på Gud och gladde mig,
och jag utgjöt mitt bekymmer och min ande
försmäktade" ( Ps. 77:4 ).
Strax efteråt tillägger han: "Om natten efersinnade
jag mitt hjärta, jag övade mig i att göra min ande
klar och ren", det vill säga att jag förjaga
alla böjelser ( Ps. 77:7 ).
7. Vad de ofullkomligheter beträffar som hör till
de tre andra andliga lasterna, vreden, avunden
och lättjan, har själen renats från dem och skaffat
sig de motsvarande dygderna.
Förkrossad och ödmjuk av torka och svårigheter, liksom av andra frestelser och prövningar som Gud har låtit henne undergå
denna natt, blir hon mild och stilla gentemot Gud,
sig själv och nästan.
Hon blir inte längre ond på sig själv eller sin nästa, och hon blir inte heller lidelsefullt upprörd
över sina egna fel eller över andras.
Hon är inte längre missbelåten med Gud och kommer inte längre med malplacerade klagomål
mot honom för att han inte genast
gör henne fullkomlig.
8. Vad avunden beträffar, är hon nu kärleksfull
mot alla människor. Om det finns någon
avund inom henne, så är det en avund som
inte är syndig såsom tidigare, när honn blev
smärtsamt berörd av andra föredrogs eller
överträffade henne.
Ty nu när hon ser sig själv så eländig, ger hon
dem gärna företräde.
Och om hon ännu bär avund i hjärtat, jag säger
om, så är det en dygdig avund som består i
att efterlikna andra; och detta är förvisso
ett tecken på stor dygd.
9. Också olusten och lättjan inför andliga ting
är inte längre syndig som förut.
Denna stämning uppstod då ur de andliga njutningar
som själen emellanåt fick upleva och som hon
längtad efter när hon inte längre hade dem
Men nu uppstår denna håglöshet inte längre ur
lustkänslornas svaghet, ty den har själen
befriats ifrån i reningen av de sinnliga begären,
hon har allt hängivit sig åt Gud.
10. Utom de fördelar vi nu har talat om finns det
ett stort antal andra som själen förskaffar sig genom denna rena kontemplation.
När hon befinner sig mitt uppe i all torka och alla trångmål händer det ibland, just i ett ögonblick
då minst anar det, att Gud ger henne en andlig
glädje, en känsla avv ren kärlek eller en andlig upplysning, som var och en gagnar henne mera
och är mera upphöjd än alla tidigare njutningar.
Men jag måste medge att själen i början inte har
någon känsla därav, därför att det andliga inflytandet här är oerhört fint och inte uppfattas
av sinnena.
11. Men ett ord, ju mer själen renas från sina
böjelser och sinnliga begär, desto mer uppnår
hon den andliga frihet som så småningom
berikar henne med den Helige Andes
tolv frukter.
Därigenom befrias hom på ett underbart sätt
ur sina tre fienders händer, djävulen, världens
och hennes eget kötts.
Ty därmed att hon förkvävt sitt intresse för
den sinnliga glädjen och njutningen hos alla
skapade ting har också djävulen, världen
och sinnligheten förlorat sina vapen och sin
kraft gentemot anden.
12. Det är alltså den långvariga känslotorkan
som kommer själen att gå framåt i ren kärlek till Gud. Nu beger hon sig inte längre till verket
driven av den lust och glädje som hon fann
däri, nu rör hon sig bara av önskan att behaga Gud.
Nu handlar hon inte längre av inbilskhet och
egenkärlek såsom hon kanske hade för vana under
sin lyckas dagar, nu har hon blivit ängslig och
misstrogen mot sig själv, och fri från all
självbelåtenhet.
Så lever hon i den heliga fruktan, som bevarar
och ökar dygderna.
Denna torka utsläcker också naturens starka
begär och temperamentsutbrott, såsom vi
redan har påpekat.
Ty jag upprepar att om Gud inte ibland gav själen
någonnjutning, så skulle det vara ett under ifall
hon genom egna ansträngningar själv kunde
förskaffa sig någon sinnlig glädje eller tröst
i sina verk och andliga övningar.
13. Det är i djupet av denna torra natt som själen
växer i kärlek till Gud och i brinnande önskan
att förhärliga honom.
Ty allteftersom de uttorkas, dessa sinnlighetens
bröst vid vilka själen klängde sig fast och
tillfredsställde sin aptit, så återstår henne i
denna torka och utblottning till slut bara en
enda stor önskan att tjäna Gud.
Och denna inställning är för Gud mycket
välbehaglig enligt psalmistens ord:
"Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande"
( Ps. 51:19 ).
14. När därför själen nu går ut ur denna rening
eller dunkla natt, så inser hon klart att hon har
vunnit ala de många och vädefulla fördelar som
vi har tlat om, och i de versrader som vi nu har
förklarat utropar hon därför med all rätt:
"O, lyckliga lott! ------ gick jag ut osedd av alla".
Därmed vill hon säga: Jag har befriat mig från de
band och det slaveri somde sinnliga begären
och böjelserna höll mig fången i.
Jag gick ut osedd av alla, dvs. utan att de tre
fiender jag talat om kunde hindra mig.
Dessa invecklade ju nämligen själen i begär
och njutningar och höll henne fången, så att hon
inte kunde gå ut ur sig själv och nå fram till
den fullkomliga friheten i Guds kärlek.
Menn utan detta hjälpmedel är de vanmäktiga
och oförmögna att bekämpa själen.
15. Sålunda har ett ständigt förkvävande
effektivt dämpat själens fyra lidelsr, glädjen,
smärtan, hoppet och fruktan.
Den vanemässiga torkan har sövt ner de
naturliga böjelserna hos sinnligheten.
Sinnena och själskrafterna har inordnat
sig i en fullständig harmoni genom att upphöra
med sina resonerande förrättningar, vilka som
sagt utgjorde hela befokningen och
bebyggelsen i själens lägre del.
Och det är denna del som själen kallar sitt hus
när hon säger:
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
Detta sinnlighetens hus ligger redan i vila.
Lidelserna är kuvade, begären dämpade, böjelserna
lugnade och nedsövda medelst denna lycksaliga
natt som renar sinnena.
Och själen har kunnat gå ut ur sitt hus, och hon
börjar nu att vandra andnes väg.
Det är deras väg som avancerar och deras somm redan kan kallas avancerade, den heter också
upplysningens väg eller den ingjutna
kontemplationens väg.
På denn vägen lär och vederkvicker Gud själv
själen, varvid resonerande meditation och all
sysselsättning ochaktiv medverkan från
själens sida underlåtes.
KAPITEL. 11.
FÖRKLARING AV TRE AV VERSERNA I
DENNA STROF.
1. Detta flammande i kärlek förnimmer man
vanligen inte i början, därför att kärleken på
grund av naturens orenhet ännu inte har börjat brinna, eller därför att själen somm sagt
inte förstår sig själv och inte tillåter kärleken
att verka i lugn och ro.
Men antingen hon detta eller inte, så känner
själen emellanåt en plötslig stark längtan
stiga upp inom sig, och ju mer den växer desto mer
känner sig själen dragen till Gud och upptänd
av kärlek till honom, utan att veta eller förstå
hur och varifrån denna kärlek och hängivenhet
till Gud kommer.
Denna kärlekseld och uppflamande kan ibland
växa till den grad att hon längtar efter Gud med
en ångestfylld kärlek.
Det är detta som David som befann sig i denna
natt talar om i dessa ord: "När mitt hjärta ändrades
också min håg och mina känslor", dvs. de övergick
från sinnligt liv till andligt liv genom den känslotorka och den avsaknad av lustkänslor som
vi talar om. Därför tillägger David:
"Och jag blev tillintetgjord och förstod det icke"
( Ps. 73:21 ).
Ty som vi har sagt vet själen inte vilken väg hon går, hon ser sig bara vara tillintetgjord beträffande
både de övernaturliga och de naturliga erfarenheter
som brukade bereda henne njutning.
Hon kan bara konstatera att hon är alldeles
upptänd av kärlek och vet inte hur det har gått till.
Och när detta uppflammande i kärlek emellanåt
växer, så blir längtan efter Gud så stor i själen
att kroppens ben tycks förtorka, natruen försvagas
och all hennes värme och kraft tycks tyna
bort för att ge plats åt en levande kärlekströst,
ty själen känner att denna kärlekströst är fylld
av liv.
Samma känsla hade också David när han
utropade: "Min själ törstar efter den levande
Guden" ( Ps. 42:3 ), vilket betyder:
Levande var den törst som min själ kände.
Och då denna törst är levande, så kan vi säga
att den dödar.
Men måste emellertid lägga märke till att häftigheten hos denna törst inte är ständig
oavbruten utan bara uppträder då och då,
även om man vanligtvis alltid känner av den
något.
2. Det bör dock som jag förut sade beaktas
att denna kärlekslängtan inte märks så mycket
i början, utan då erfar själenn bara den känslotorka
och tomhet som vi skall tala om.
Ty istället för denna kärlek som först så
småningom vaknar, känner själen mitt i torkan
och tomheten hos sina själskrafter samtidigt
enn vanemässig oro och farhåga för att inte
behaga Gud, liksom ångest och fruktan att
inte tjäna honom på rätt sätt.
Men det är ett behagligt offer för gud när han ser själen i oro och ångest av kärlek till honom.
Denna oro och ångest i själen orsakas av den
hemlighetsfulla kontemplationen, och denna varar
ända till dess att sinnet, dvs. den sinnliga delen
av människan, genom denna känslotorka
någorlunda har renats från sina naturliga böjelser
och känslor.
Det är först när detta har skett som samma
kontemplation tänder en gudomlig kärlek i anden.
Men under hela denna tid liknar själen
mest en sjuk som undergår behandling:
allt i lidande i denna dunkla natt, i denna hårdhänta
sinnenas rening, där själen tillfrisknar från
en mängd ofullkomligheter och ivrigt
ägnar sig åt att utöva alla dygder för att så göra
sig värdig den gudomliga kärleken,
vilket vi närmare skall utveckla i förklaringen
av följande versrad:
O LYCKLIGA NATT!
3. Gud försätter själen i denna sinnenas natt för
att rena de lägre sinnena, anpassa dem efter
anden, underkasta dem den och förena dem med
den, och detta genom att föra dem in i mörkret
och ta ifrån dem förmågan till resonemang
och meditation.
På samma sätt leder Gud senare anden in i andens natt för att rena den och förena den med sig.
Därigenom vinner själen sådana fördelar, även om hon själv inte tycker det, att hon anser det vara en
stor lycka att genom denna saliga natt ha befriats
från de bojor och band vari de lägre sinnena
höll henne fången.
Och därför sjunger hon i följande vers:
"o lyckliga lott!"
För att bättre förstå denna vers måste vi lägga märke till de fördelar som själen under denna
natt förskaffar sig och för vilkas skull han anser
det vara en lycklig lott att ha gått igenom
denna natt.
Dessa fördelar sammanfattar själen i
följande vers:
GICK JAG UT OSEDD AV ALLA.
4. Med detta utgående menas befrielsen från
den underkastelse vari själen hölls ifråga om
sin sinnliga del, som tvingade henne att i sitt
sökande efter Gud vara bunden till en så svag,
begränsad och dessutom så farlig verksamhet
som den som utgår från denna sinnliga del.
Ty råkade själen vid varje steg in i tusentals
ofullkmligheter och dårskaper, såsom vi nyss visade
när talade om de sju kardnalsynderna.
Alla dessa fel är hon nu fri ifrån, ty denna natt
udanröjer alla njutningar av både högre och lägre
slag, försätter all mediterande verksamhet i mörker
och skapar otaliga andra fördelar ifråga om
förvärvandet av dygder, vilket vi nu skall tala om.
Det kommer att bli en riklig tröst för den som vandrar denna väg att kunna konstatera,
att något som för själen tycks vara så hårt
och motbjudande och som står så helt i motsats
till andens smak likväl kan vara en källa till
så mycket gott.
Detta goda framgår därur att själen i sina
känslor och handlingar lösgör sig från alla skapade
ting och vänder sig till de eviga tingen.
Detta bereder stor lycka och sällhet, framför
allt på grund av den stora fördel som ligger i dödandet av alla begär till och böjelser för skapade ting, men också på grund av att det finns så få
som ger sig till tåls och verkligen genomför detta
att träda in genom den trånga port och vandra den
smala väg som leder till livet, som vår
Frälsare säger ( Matt. 7:14 ).
Ty den trånga porten är sinnenas natt, där själen
berövar sig själva alla ting och utblottar sig för
att komma in genom den; därvid stöder hon sig på
tron som utsluter all sinnlig insikt;
för att sedan vandra den smala vägen, varmed menas den andra natten, andens natt.
Och därefter är det på den vägen som anden
vandrar fram emot Gud, och detta sker i renaste
tro, vilket är medlet till förening med Gud.
Men eftersom denna väg är så smal och mörk
och skräckingivande att det inte finns någon
jämförelse lellan den sinnenas natt som vi nu
talar om och mörkret och prövningarna i den
andens natt som vi sedan skall tala om,
så följer därav att de som går den vägen
är mycket fåtaligare, men i gengäld är de fördelar
de vinner avsevärt mycket större.
Nu skall vi först i korthet tala litet om fördelarna
av sinnenas natt, för att sedan kunna övergå
till att behandla andens natt.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
| 7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
| 28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
| |||||||||