Direktlänk till inlägg 26 mars 2016
KAPITEL 2.
NÅGRA OFULKOMLIGHETER HOS DEM SOM
BEFINNER SIG PÅ DE AVANCERADES STADIUM.
1. Det finns två slags ofullkomligheter hos dem som
befinner sig på de avancerades stadium,
de första är habituella eller vanemässiga,
de andra aktuella eller övergående.
De vanemässiga är de ofullkomliga ömma
känslor och ofullkomliga vanor vilkas rötter
fortfarande har stannat kvar i anden,
dit sinnenas rening inte har kunnat nå.
Mellan dessa två reningar är det samma skillnad som det ärmellan att ta bort ett träd
med rötterna och att såga av en gren, eller
mellan att tabort en ny fläck och en gammal
ingrodd.
Som redan har sagt är sinnenas rening bara porten och början till den kontemplation som leder
till andens rening, och som vi också har sagt,
dess mål är mera att anpassa sinnena efter
anden än att förena anden med Gud.
Men den gamla människans fel stannar ännu kvar i anden, även om man inte märker det och ser det. Och det är därför som anden inte kan nå fram
till den gudomliga föreningens renhet,
om man inte först utplånar dessa fel med den andra
nattens såpa och starka lut.
2. De som står på de avancerades stadium
har som vanemässig ofullkomlighet också den andliga tröghet och naturliga hårdhet som varje
människa ådrar sig genom synden.
De är ofta förströdda och ger sig ibland hän åt yttre
känsloutbrott.
Och därför måste de genom plågorna och verdermöderna i andens natt upplysas,
renas och få hjälp att samla tankarna.
Alla som ännu inte har passerat detta de avancerades stadium är underkastade dessa
vanemässiga ofullkmligheter som, det
upprepar vi, är oförenliga med kärleksföreningens
fullkomliga tillstånd.
3. Alla råkar inte på samma sätt in i aktuella
dvs. övergående ofullkomligheter.
Men somliga uppfattar de andliga skatterna
så ytligt och för sinnena fattbart, att de råkar
i större svårigheter och faror än dem som vi
talade om i början.
De mottar en mängd meddelanden och tankar i
sinnen och ande, ofta har de dessutom synliga
och andliga visioner.
På detta stadium har de ofta också varma
glädjekänslor, varvid djävulen och den egna
fantasin i de flesta fall framkallar allehanda
bländverk i själen.
Han bibringar henne dessa förnimmelser
med så stor tjuskraft att han lätt bedårar och bedrar henne, ifall hon inte uppbjuder hela sin
försiktighet och vinnlägger sig om att vara
tillfreds med tron och med hjälp av den värja sig
mot dessa visioner och förnimmelser.
Så går djävulen alltså tillväga och får många
att tro på falska visioner och falska profetior,
så är det som han inger dem förmätenheten
att tro at Gud och helgonen talar till dem
när det för det mesta bara rör sig om deras
egen inbillning.
Djävulen brukar vidare uppfylla dem med
inbilskhet och högmod, och lockade av sin
fåfänga och sitt övermod låter sig dessa
människor gärna ses i yttre situationer som
ser mycket heliga ut, såsom vid hänryckningar
och andra yttre företeelser.
Så blir de förmätna gentemot Gud och förlorar
den heliga fruktan, som är nyckeln till alla
dygder och deras skyddsvärn.
Somliga hopar en sådan mängd falskheter
och bedrägerier och blir till slut så förhärdade,
att deras återgång till dygdens och denna sanna
andans rena väg är högst tvivelaktig.
Men att de överhuvudtaget har råkat in i detta
elände, det beror på att de i begynnelsen, när
de började att avancera på de övernaturliga vägarna, med allför stor säkerhet hängav sig
åt deta slags kunskaper och andliga förnimmelser.
4. Det är mycket som kunde sägas om dessa
ofullkomligheter, men eftersom de är desto mer
obotliga ju mer man anser dem vara andliga,
så föredrar jag att inte säga någonting alls.
Men för att visa hur nödvändig andens natt
eller rening är för dem somm skall få stiga
högre, vill jag bara tillägga, att hur duktiga
dessa avancerande än må vara, så finns det ändå
inte en enda av dem som har många av dessa
naturliga känslor och ofulkomliga vanor kavr,
vilka som sagt absolut måste avlägsnas
om man vill uppnå den gudomliga föreningen.
5. Dessutom måste man som vi ovan har sagt
också tänka på att i den mån den lägre delen
av människan blir indragen i dessa meddelanden,
kan dessa aldrig bli så intensiva, så rena
och så starka som behövs för att kunna leda
till en förening med Gud.
Därför måste den själ som vil uppnå förening
inträda i den andra natten, andens natt.
I den naten blir både sinena och anden helt
och hållet utblottade på alla dessa förnimmelser
och sinnliga känslor, själen vandrar i dunkel
och ren tro, och denna tro är det lämpligaste
och bäst avpassade medlet för själens
förening med Gud.
Som Hosea säger: "Jag skall trolova dig
med mig", dvs. jag skal förena dig med mig",
"i tro" ( 2:20 ).
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|