Direktlänk till inlägg 26 mars 2016
KAPITEL 1.
VI BÖRJAR ATT TALA OM ANDENS NATT
OCH VISAR VID VILKEN TIDPUNKT DEN INTRÄDER.
1. Här har vi nu alltså den själ som Gud vill
lyfta ännu högre upp.
Men när hon väl har genomgått den långvariga
känslotorka och de mödor som utgör den första
reningen eller sinnenas natt,
så leder Guds Majestät henne ingalunda genast
in i andens natt.
Utan vanligen förflyter det lång tid, ja rentav
flera år efter att hon har lämnat nybörjarnas
stadium, under vilka hon måste utveckla sig
på det stadium där de står som håller på
att avancera.
Liksom en som just har kommit ut ur ett trångt
fängelse, så hänger sig denna själ åt de
gudomliga tingen med mycket större frihet
och tillfresställelse än förut, innan hon träden
in i den dunkla natten.
Hennes inbillningsförmåga och övriga själskrafter
är inte längre bundna till den resonerande
meditationen och till vissa föreskrifter för det
andliga livet.
Utan att göra sig möda med meditation finner hon
i sin ande omedelbart en stilla och älskande
kontemplation och andlig glädje.
Trots detta har emellertid själens rening ännu
inte fullbordats.
Det viktigaste fattas, andens rening, och utan
den kan sinnenas rening, hur djup den är har
varit, inte fullbordas och inte vara fullständg,
och detta på grund av det nära sambandet
emellan det sinnliga och det andliga i människan,
vilka tillsammans utgör en person.
Och just därför att själens rening ännu inte
är fullbordad inställer sig emellanåt vissa bekymmer, perioder av torka, mörker och själskval
som ofta är mycket intensivare än de förgående.
Ty de är samtidigt emellertid inte så länge
som själva natten sedan gör.
Ty när hon har upplevt några stunder, kanske timmar eller dagar, av denna inre storm eller natt,
återfår hon genast sitt vanliga sinneslugn.
På detta sätt renar Gud många själar som inte
kommer att stiga upp till någon så hög nivå
av kärlek som de andra; periodvis för han dem
in i den andliga reningen eller kontemplationens
natt, och låter under kortare tider solen gå ned
och sedan upp för dem.
Det är så som Davids ord besannas:
"Han sänder sitt hagel", det vill säga sin kontemplation, "så som smulor" ( Ps. 147:17 ).
Dessa små mumsbitar av kontemplation
är ändå inte på långt när så verkningsfulla som
den ohyggliga kontemplationens natt som vi nu
skall tala om, vari Gud leder in i själen i avsikt
att lyfta henne ända upp till förening
med honom själv.
2. Den känsla av lycka och glädje som de
avancerande lätt och flödande rikt upplever
i anden, den strömmar nu från anden över
till sinnena på ett mycket starkare och
kännbarare sätt än tidigare före sinnenas rening.
Ty eftersom sinnena nu är mera renade så
äger de större förmåga att åtminstone på sitt
speciella sätt smaka andens lycka.
Eftersom emellertid själens sinnliga del ytterst
ändå är svag och oförmögen att uthärda andens
starka intryck, så följer därav att dessa själar
som befinner sig på de avancerades stadium
och som undergår ett sådant överstrmmande
från anden till sinnena, de får också uppleva
otaliga svaghetstillstånd i sin sinnliga del,
lidanden, störningar i matsmältningen
och till följd därav också andliga trötthetstillstånd.
Det är detta som den Vise uttrycker på
följande sätt: "Ty den skröpliga kroppen tynger
ned själen" ( Vish. 9:15 ).
Och därför kan dessa meddelanden från Gud
aldrig bli så mäktiga, djupgående och andliga
som skulle behöva för den gudomliga föreningen
med Gud, detta till följd av svagheten och
skröpligheten hos den sinnliga delen, som ju
deltar i dessa meddelanden.
Och det är detta som förklarar dessa hänryckningar och extaser och försträckningar
av lederna som alltid förekommer där förbindelserna med Gud inte är helt och hållet
andliga, det vill säga inte kommer bara anden till del, såsom det det sker hos de fullkomliga.
De fullkomliga har redanrenats även i denna andra
natt, andens natt, och hos dem har alla hänryckningar, extaser och kroppliga, pprörda sinnesstämningar tagit slut.
De njuter andens frihet utan att denna förmörkar
eller plågar den sinnliga delen.
3. För att emellertid riktigt förstå hur nödvändigt
det är för de avancerade att inträda i denna andens natt, skall vi här anföra några av de ofullkomligheter och faror som hotar dem.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|