Direktlänk till inlägg 24 mars 2016
KAPITEL. 14.
1. Däri består för själen, som vi har sagt,
sinnenas natt eller rening. Denna natt uppnås
emellertid inte av flertalet, det är vanligen bara
ett litet antal människor som får inträda i den.
Och hos dem som därefter skall få ingå i den
ännu djupare natten, andens natt, för att
så kunna uppnå kärleksföreningen med Gud,
är sinnenas natt beledsagad av svåra vedermödor
och sinnliga frestelser, vilka dock är av olika
stor varaktighet hos olika individer.
Somliga angrips av en Satans ängel
( 2 Kor. 12:7 ), orenhetens ande, som plågar sinnet
med häftiga och avskyvärda frestelser,
anden med onda tankar och inbillningskraften
med så levande föreställningar, att deras
plåga är värre än döden.
2. Andra gånger kan de som i denna natt
frestas av hädelsens ande, som fyller alla deras
begrepp och tankar med outhärdliga händelser
och inpräntar dem så klart i deras
inbillningskraft att de nästan tvingas att uttala
dem, och detta plågar dem mycket.
3. Andra gånger kan de gripas av en avskyvärd
ande som av Jesaja kallas förbistringens ande
( 19:14 ), inte för att bringa dem på fall, utan
för att pröva dem.
Denne fördunklar så deras sinne och fyller
deras omdömesförmåga med tusentals skrupler
och en sådan förvirring och rådlöshet, att de
inte blir tillfredsställda med någonting och inte
heller kan underkasta sitt omdöme andras
råd och åsikter.
Denna prövning är en av de svåraste och hemskaste
i sinnenas natt; den liknar ganska mycket de
plågor som förekommer i andens natt.
4. Så ser de stormar och prövningar ut som Gud
brukar sända i denna natt till dem som har
för avsikt att senare införa i den andra natten,
även om inte alla uppnår den.
Det är när de riktigt prövas och örfilas som
de övar och förbereder sig och vänjer sinnena
och själskrafterna vid föreningen med den
gudomliga Vishet som de skall uppnå.
Ty om själen inte frestas och prövas med
plågor och bedrövelser når sinnena aldrig fram
till denna Vishet.
Därför säger Syrak: "Den som inte frestas,
vad vet han?
Den som intet har erfarit vet föga" ( 34:9-10 ).
Om denna sanning vittnar också Jeremia
när han säger: "Du har tuktat mig, Herre;
och jag har kommit till besinning" ( 31:18 ).
Men nu är det så att den tuktan som är mest
lämpad att leda oss in i den gudomliga Visheten,
det är just de inre prövningar som vi talar om.
Det är de som är mest verksamma ifråga
om att rena sinnena från all den njutning och
tröst som själen till följd av sin naturliga svaghet
har varit så fäst vid.
När själen sålunda blir riktigt förödmjukad,
så sker detta endast med sikte på den upphöjelse
som vänta henne.
5. Beträffande varaktigheten av denna fasta
och botgöring för sinnena, så låter den sig inte
så lätt bestämmas.
Alla är inte underkastade samma frestelser
och samma prövningar.
Gud mäter upp dem i enlighet med sin vilja
och alltefter den grad av ofullkomlighet som de
skall renas ifrån.
Men det är också alltefter den grad av kärleksförening han vill höja dem till som
förödmjukelserna blir mer eller mindre grundliga
och varar längre eller kortare tid.
De som är starka och har en stor förmåga att
lida renas intensivare och fortare.
Svagare naturer däremot prövar han skonsamt
och genom lätta frestelser, och ofta bereder
han dem också sinnliga vederkvickelser för
att de inte skall gå bakåt.
De stannar därför länge kvar i sinnenas natt
och uppnår först sent den fullkomliga renheten,
ja somliga når den aldrig.
De befinner sig egentligen aldrig helt inne
i natten och aldrig helt utanför den.
Deta är själar som inte kommer högre,
men för att bibehålla dem i ödmjukhet och självkännedom prövar Gud dem emellanåt genom
känslotorka och frestelser, och kommer dem
tidvis till hjälp med sin tröst för att de skall
förlora modet och börja söka jordisk hjälp.
Det finns ännu svagare själar, för vilka Gud
liksom visar sig för att sedan försvinna.
Så sätter han deras kärlek på prov;
ty utan dessa omvägar skule de aldrig lära sig
att närma sig hnom.
6. Men hur snabbt Gud än må leda dem framåt,
så måste de själar som skall få nå fram till
kärleksföreningens lycksaliga och upphöjda
tillstånd vanligen stanna ganska länge i
känslotorka och frestelser, såsom erfarenheten
visar.
Men nu är det tid att börja tala om den
andra Natten.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|