Direktlänk till inlägg 24 mars 2016
KAPITEL. 11.
FÖRKLARING AV TRE AV VERSERNA I
DENNA STROF.
1. Detta flammande i kärlek förnimmer man
vanligen inte i början, därför att kärleken på
grund av naturens orenhet ännu inte har börjat brinna, eller därför att själen somm sagt
inte förstår sig själv och inte tillåter kärleken
att verka i lugn och ro.
Men antingen hon detta eller inte, så känner
själen emellanåt en plötslig stark längtan
stiga upp inom sig, och ju mer den växer desto mer
känner sig själen dragen till Gud och upptänd
av kärlek till honom, utan att veta eller förstå
hur och varifrån denna kärlek och hängivenhet
till Gud kommer.
Denna kärlekseld och uppflamande kan ibland
växa till den grad att hon längtar efter Gud med
en ångestfylld kärlek.
Det är detta som David som befann sig i denna
natt talar om i dessa ord: "När mitt hjärta ändrades
också min håg och mina känslor", dvs. de övergick
från sinnligt liv till andligt liv genom den känslotorka och den avsaknad av lustkänslor som
vi talar om. Därför tillägger David:
"Och jag blev tillintetgjord och förstod det icke"
( Ps. 73:21 ).
Ty som vi har sagt vet själen inte vilken väg hon går, hon ser sig bara vara tillintetgjord beträffande
både de övernaturliga och de naturliga erfarenheter
som brukade bereda henne njutning.
Hon kan bara konstatera att hon är alldeles
upptänd av kärlek och vet inte hur det har gått till.
Och när detta uppflammande i kärlek emellanåt
växer, så blir längtan efter Gud så stor i själen
att kroppens ben tycks förtorka, natruen försvagas
och all hennes värme och kraft tycks tyna
bort för att ge plats åt en levande kärlekströst,
ty själen känner att denna kärlekströst är fylld
av liv.
Samma känsla hade också David när han
utropade: "Min själ törstar efter den levande
Guden" ( Ps. 42:3 ), vilket betyder:
Levande var den törst som min själ kände.
Och då denna törst är levande, så kan vi säga
att den dödar.
Men måste emellertid lägga märke till att häftigheten hos denna törst inte är ständig
oavbruten utan bara uppträder då och då,
även om man vanligtvis alltid känner av den
något.
2. Det bör dock som jag förut sade beaktas
att denna kärlekslängtan inte märks så mycket
i början, utan då erfar själenn bara den känslotorka
och tomhet som vi skall tala om.
Ty istället för denna kärlek som först så
småningom vaknar, känner själen mitt i torkan
och tomheten hos sina själskrafter samtidigt
enn vanemässig oro och farhåga för att inte
behaga Gud, liksom ångest och fruktan att
inte tjäna honom på rätt sätt.
Men det är ett behagligt offer för gud när han ser själen i oro och ångest av kärlek till honom.
Denna oro och ångest i själen orsakas av den
hemlighetsfulla kontemplationen, och denna varar
ända till dess att sinnet, dvs. den sinnliga delen
av människan, genom denna känslotorka
någorlunda har renats från sina naturliga böjelser
och känslor.
Det är först när detta har skett som samma
kontemplation tänder en gudomlig kärlek i anden.
Men under hela denna tid liknar själen
mest en sjuk som undergår behandling:
allt i lidande i denna dunkla natt, i denna hårdhänta
sinnenas rening, där själen tillfrisknar från
en mängd ofullkomligheter och ivrigt
ägnar sig åt att utöva alla dygder för att så göra
sig värdig den gudomliga kärleken,
vilket vi närmare skall utveckla i förklaringen
av följande versrad:
O LYCKLIGA NATT!
3. Gud försätter själen i denna sinnenas natt för
att rena de lägre sinnena, anpassa dem efter
anden, underkasta dem den och förena dem med
den, och detta genom att föra dem in i mörkret
och ta ifrån dem förmågan till resonemang
och meditation.
På samma sätt leder Gud senare anden in i andens natt för att rena den och förena den med sig.
Därigenom vinner själen sådana fördelar, även om hon själv inte tycker det, att hon anser det vara en
stor lycka att genom denna saliga natt ha befriats
från de bojor och band vari de lägre sinnena
höll henne fången.
Och därför sjunger hon i följande vers:
"o lyckliga lott!"
För att bättre förstå denna vers måste vi lägga märke till de fördelar som själen under denna
natt förskaffar sig och för vilkas skull han anser
det vara en lycklig lott att ha gått igenom
denna natt.
Dessa fördelar sammanfattar själen i
följande vers:
GICK JAG UT OSEDD AV ALLA.
4. Med detta utgående menas befrielsen från
den underkastelse vari själen hölls ifråga om
sin sinnliga del, som tvingade henne att i sitt
sökande efter Gud vara bunden till en så svag,
begränsad och dessutom så farlig verksamhet
som den som utgår från denna sinnliga del.
Ty råkade själen vid varje steg in i tusentals
ofullkmligheter och dårskaper, såsom vi nyss visade
när talade om de sju kardnalsynderna.
Alla dessa fel är hon nu fri ifrån, ty denna natt
udanröjer alla njutningar av både högre och lägre
slag, försätter all mediterande verksamhet i mörker
och skapar otaliga andra fördelar ifråga om
förvärvandet av dygder, vilket vi nu skall tala om.
Det kommer att bli en riklig tröst för den som vandrar denna väg att kunna konstatera,
att något som för själen tycks vara så hårt
och motbjudande och som står så helt i motsats
till andens smak likväl kan vara en källa till
så mycket gott.
Detta goda framgår därur att själen i sina
känslor och handlingar lösgör sig från alla skapade
ting och vänder sig till de eviga tingen.
Detta bereder stor lycka och sällhet, framför
allt på grund av den stora fördel som ligger i dödandet av alla begär till och böjelser för skapade ting, men också på grund av att det finns så få
som ger sig till tåls och verkligen genomför detta
att träda in genom den trånga port och vandra den
smala väg som leder till livet, som vår
Frälsare säger ( Matt. 7:14 ).
Ty den trånga porten är sinnenas natt, där själen
berövar sig själva alla ting och utblottar sig för
att komma in genom den; därvid stöder hon sig på
tron som utsluter all sinnlig insikt;
för att sedan vandra den smala vägen, varmed menas den andra natten, andens natt.
Och därefter är det på den vägen som anden
vandrar fram emot Gud, och detta sker i renaste
tro, vilket är medlet till förening med Gud.
Men eftersom denna väg är så smal och mörk
och skräckingivande att det inte finns någon
jämförelse lellan den sinnenas natt som vi nu
talar om och mörkret och prövningarna i den
andens natt som vi sedan skall tala om,
så följer därav att de som går den vägen
är mycket fåtaligare, men i gengäld är de fördelar
de vinner avsevärt mycket större.
Nu skall vi först i korthet tala litet om fördelarna
av sinnenas natt, för att sedan kunna övergå
till att behandla andens natt.