Alla inlägg den 8 augusti 2024
DEN SENMEDELTIDA ANTISEMITISMEN.
När pesten började härja i Europa ca 1350 blev
judarna syndabockar.
Över hela Europa mördades, plundrades och utdrevs
judar för att på så sätt få farsoten att upphöra.
Judarnas ställning var som redan nämnts i stort
sett laglös.
Ryktet att judarna brukade det kristna blodet rituellt
och att de skändade hostian fick snabbt spridning.
Sådana anklagelser nådde också Norden, även om
de judar som bodde här endast var ett fåtal.
År 1516 kom Johannes Pfefferkorns antijudiska
JUDEORUM SECRETA ut i Danmark.
Pfefferkorn var en döpt jude som gått i
dominkanernas tjänst.
Han sökte kejserligt mandat till att bränna alla
judiska böcker men bromsades av humanisten
Johannes Reuchlin.
I stridsskriften AUGENSPIEL framförde Johannes Reuchlin att det borde råda likhet inför
lagen mellan kristna och judar.
Härvidlag åberopade han den italienska tolkningen
av den romerska rätten: judarna och deras
ägodelar borde beskyddas, även om man skulle
hysa etiska betänkligheter mot ägarens person.
Därmed utbröt i början på 1500 - talet ett
pamflettkrig, och i BRANDSPIEGEL hävdade Pfefferkorn att gamla judar, som inte längre kunde
omvändas, skulle förvisas till en isolerad plats
som skabbiga hundar.
Vidare ansåg han att barnen skulle tas ifrån
judarna och tvångsdöpas.
Pfefferkorn hävdade även att judarna var som
andra, och att barnen följde föräldrarnas sedvanor.
Men om man tog ifrån dem Talmud och istället
predikade den kristna läraren skulle de glömma
sin villfarelse.
Den antijudiska senmedeltida attityden blir också
tydlig om man går till de medeltida exemplasamlingarna vilka ofta användes i
predikningar.
I dessa exempla möter man inte minst motivet att
judarna skändar hostian.
Ett mirakel som förekommer på fornsvenska i en
samling exempla berättar följande:
JUDARNA I EN STAD BRUKADE VARJE FREDAG
PINA OCH HÄDA ETT PAR KRISTNA BARN OCH
DET VIGDA GUDS LEKAMEN, SÅ MÅNGA ELLER SÅ
MYCKET SOM DE KUNDE FÅ TAG PÅ, PÅ SAMMA
SÄTT SOM MAN GJORDE MED JESUS KRISTUS
DÅ HAN KORSFÄSTES.
EFTER REFORMATIONEN.
Även om de judefientliga texterna i Fru Kristinas
andaktsbok endast förkommer i den katolska
delen, så ska ingne därav förledas tro att
antisemitismen försvann i och reformationen.
Tvärtom har det sagts att det knappast finns
några mer förbrittrade antijudiska skrifter i hela
kristna litteraturen än dem som 1500 - talets
reformatorn Martin Luther skrivit.
Detta ska ha berott på att Luther var besviken på
judarna, då de inte ville gå över till den nya läran.
Dessutom fick han höra att många kristna, särskilt i Böhmen, hade gott över till judendomen.
Därför skrev han mot slutet av sitt liv.
"Von den Juden und ihren Lugen". ( 1543 ).
I denna kan man bland annat läsa:
Vad skall vi kristna ta oss till detta fördöma och
förkastade judefolket?
Ty de lever bland oss och vi vet, att de ljuger,
förtalar och svär.
Vi kan inte tolerera dem om vi inte vill delta i deras
lögner, svordomar och förtal.
Ledda av bön och vördnadsfull fromhet bör vi utöva
nådefull stränghet.
Låt mig ge er ett ärligt råd.
För det första bör deras synsgoger brännas,
och det som inte brinner bör täckas med jord.
Detta bör ske till Guds och kristendomens ära,
på det att Gud måtte se, att vi är kristna och inte
utan vidare tål eller godkänner, att hans Son
och vi kristna offentligt utsätts för lögner,
förbannelser och förtal.
För det andra bör deras hus rivas och förintas.
De bör inkvarteras i stall som zigenare, så att de
inser att de inte är vårt lands herrar, som de stolt
påstår, utan olyckliga fångar, så att de oavbrutet
klagar inför Gud.
För det tredje bör man ta ifrån dem deras böcker.
För det fjärde bör rabbinerna vid dödsstraff
förbjudas att undervisa.
För det femte bör de inte få röra sig fritt.
Låt dem stanna hemma.
För det sjätte bör de inte längre få taga ränta.
De pengar man tar ifrån dem bör användas till
hjälp åt judar som låter döpa sig.
För det sjunde bör man sätta dem i arbete.
Oan citerade skrift avslutade Mrtin Luther
på detta sätt:
"Ärade furstar och adelsmän, som har judar på
edert område.
Om inte detta råd passar er, sök då något bättre,
så att ni och vi alla blir befriade från denna odrägliga last, judarna".
Även om det inte var många furstar som följde
Luthers råd, fanns det dock de som efter reformationen tyckte sig kunna åberopa hans
auktoritet för att legitimera sitt eget judehat.
I sammanhanget bör noteras att 1600 - talets
lutherska Sverige inte tillät att judar bosatte sig
i landet.
Nya förbud mot judisk immigration utfärdades
1685, 1723 och 1748.
Först år 1782 utfärdades ett dekret som gav judarna tillåtelse att bosätta sig i Stockholm,
Göteborg och Norrköping.
Fulla medborgerliga rättigheter fick judarna i
Sverige förrän år 1870.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
| |||||||||