Direktlänk till inlägg 10 juni 2025
SVERIGE.
FRÅN VÄLSTADSSTAT TILL FATTIGLAND.
REGERINGEN.
Med Olof Palme ministär 1982 började personer
utan någon riksdagserfarenhet anlitas som
statsråd i allt större utsträckning.
Trots den förödande kritik som riktats mot riksdagsledamöternas sätt att arbeta så har ändå
riksdagen ansetts vara en nyttig skola för
blivande ministrar.
Förr var det också att det hörde till undantagen
att en minister inte var chef för ett helt
departement.
Numera är det vanligt att personer som tillhör
regeringen, men inte är chefer för hela departement, ändå kallas statsrååd eller minister.
Säkert har många förvånats över ett annat dolt
faktum.
Nämligen att så få ministrar i landets regeringar
har haft någon som helt kompetens för det område de tillstatts att förvalta.
Det har med lång och trogen tjänst i partiets
led för att bli utnämnd till minister.
Inom alla områden i arbetsliveti övrigt krävs det
idag "all världens" kompetens
Men statsråd, kommunalråd, landstigsråd m.m.
kan tydligen vem som helst utan kompetens bli
i detta land, utan att större protest framförs
av folket.
"Partiboken" tycks vara garanti för all världens kompetens.
Sålunda har vi begåvats med regeringar där
sakkunskapen knappast har varit det mest framträdande.
Och det är kanske där vi måste söka förklaringen
till varför det formligen "dräller" av politiska
tjänstemän i såväl regeringens som i riksdagens
som i riksdagens korridorer numera.
Huruvida kompetens, automatisks medföljder
en politiskt styrd tjänsteman, kan vi dock tyvärr
också på goda grunder ifrågasatt.
Så sent som 1965 fanns det fortfarande
statssekreterare ( vice minister ) som inte behövde deklarera sin politiska tillhörighet och som
därmed stod utanför det socialdemokratiska
regerande partiet.
Tjänsten som politisk informationssekreterare
var inte uppfunnen.
För att citera tidningen Dagens Industri, så var
"överhuvudtaget politiska tjänstemän något fult
och opassande".
Som sagt är denna utveckling helt logisk.
Samtidigt som politikerna i både regering och ute
i kommunerna fattar allt färre beslut, mer än en
halvering sedan 1965, så konstateras att politikerna i allt större utsträckning sysslar med
rena struntsaker.
Och i linje med detta förlopp klagar politikerna
alltmer över det växande tjänstemannaväldet.
Vad som aldrig nämns är att detta välde aldrig
tillåtits att styra en politiker.
När det blåser "fel" vindar så struntar varje
politiker saklöst i vad en tjänsteman föreslår.
Kvar står frågan om varför människor engagerar
sig i politiken.
Att det idag arbetar tusentals personer i
regeringskansliet och att lönebudgeten handlar
om flera miljarder kronor, tycks inte förbättra
de förslag som kommer från denna församling.
Frågan är, vad gör de hela dagarna?
Är det en pseudoverksamhet, låtsad
verksamhet, som pågår?
Den verkliga förändringen har dock medfört att
våra regeringar nu för tiden, blir mer och mer
smärtsamt påminda om hur lite de kan påverka
förändringen efter eget huvud.
Och fortsätter förändringen som den gjort under
senare år, med allt fler svenska företag förs
över utländsk ägo, samt att statsskulden inte
minskar dramatiskt, vilket den inte kommer
att göra eftersom sossarna kommit till makten
igen, så kommer landets ledande politiker
i regeringsställning snart inte ha ett dugg att säga
till om.
Det är kanske så att just denna insikt styr dagens
politiker till att syssla med just struntsaker.
Det mest kännetecknande för en "bananrepublik"
är inte att den säljer bananer, utan att all verksamhet av betydelse i landet styrs utifrån
av andra länders intressenter.
Sverige är sedan länge en sådan nation.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
| 2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 | 11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
| |||||||||