Direktlänk till inlägg 10 juni 2025
SVERIGE:
FRÅN VÄLSTADSSTAT TILL FATTIGLAND.
FORTSÄTTNING PÅ FÖREGÅENDE.
HÄFTE NR. TVÅ.
SVERIGES RIKSDAG.
Assar Lindbeckskommissionens förödande kritik
över de folkvalda I Sveriges Riksdag var alarmerande.
Halvera antalet riksdagsledamöter till att börja
med var budskapet.
Riksdagen sysslar med rena struntsaker sas
det rent ut i kommissionens rapport.
Detta larm är liksom då ännu mer befogatnu.
Futiliteternas, skitsakernas och tjafssakernas
utrymme i vår Riksdag tycks ta snart all tid.
Skitprat om varandra och aktiv mobbing av
varandra, samt ett alltmer läjeväckande
uppträdande i det mesta präglar idag år 2018
våra riksdagsledamöter.
I februari 1997 kunde vi ta del av vad en känd
riksdagsledamot ansåg beträffande antalet
ledamöter i riksdagen:
"riksdagen är inte längre navet för demokratin.
349 heltidspolitiker, med alla kringresurser,
är en alldeles för stor politisk överbyggnad,
deras antal skulle kunna reduceras kraftigt".
Så långt en nyvunnen insikt hos en socialdemokrat.
Vad den insikten den är värd är en annan fråga,
eftersom han i samma uttalande föreslår att de
riksdagsledamöter som skulle avpolletteras
måste ersättas av tvåtusen ( ! ) fritidspolitiker.
Det mest utpräglade intresset hos våra
riksdagsledamöter är särintresset.
Mest märks detta genom intresseorganisationernas
"totala" makt över våra politiker.
Vissa organisationer har t.o.m fått plats i
myndigheternas styrelser och i olika domstolar.
Organisationerna har tilllåtits att formligen
"äta sig in"i statsapparaten.
Enligt förre finansministern Kjell-Olof Feldt kan
begreppet "rättvis förändring", tolkat av vårt
lands riksdagsledamöter, numera översätts till en
förändring som skonar sig själv, oberoende av
hur den drabbar andra.
Att riksdagsledamöterna tycks vara så intresserade
av struntsaker och sådant som enbart gagnar
dem själva och de särintressen de företräder
beror på enkla orsaker.
För det första så har merparten av landets
riksdagsledamöter inte ett dugg att säga till
om i stora sammanhangen.
Varje viktigt ärende beslutas av den "inre cirkeln " i riksdagsgrupperna.
Partiernas "piska" slipper ingen undan.
Kvar för den enskilde riksdagsledmoten att motionera om och arbeta för är mest ärenden av
mindre vikt för landet.
För det andra måste klargöras att flertalet av de
riksdagsledmöter som väljs in, tidigare har haft
lokala kommunala och regionala uppdrag.
Som jag nämnt inledningsvis har jag på nära håll,
under över trettio års tid, i ett oräkneligt antal
sammanhang, lyssnat på politikers prat och hört
deras argument, innan de med stor beslutsvånda
vågar fatta sina beslut.
Ändlösa är diskussionerna om "vilken färg Greta
ska få ha på sitt staket" eller "hur mycket Kalles
cykelställ ska få kosta"!
Alla ni som varit på ett fullmäktigesammanträde
och lyssnar på allt käbbel som tar upp större delen
av sammanträdestiden, förstår vad jag menar.
Detta arbetssätt "sitter i ryggmärgen" hos de
politiker som sedan blir invalda i vårt parlament.
Har en politiker som arbetat med i huvudsak
rena struntsaker under större delen av sin
politiska bana, är det fullt förståeligt varför detta
mönster inte går att bryta bara för att
vederbörande blir invald i riksdagen.
Helhetssyn och långsiktigt perpektiv har aldrig
varit, och kommer förmodligen heller aldrig
bli, något som kännetcknar en svensk politiker.
Den längsta tidshorisont som tycks gå att
programmera in hos våra folkvalda är en
mandatperiod, bl.a därför föreslog "Lindbecks"
----- kommissionen att tiden mellan valen måste
bli längre.
Huvudorsaken till att många väljs in som
riksdagsledmot är att de i hembygden tror att just denna person kan tillföra den egna regionen
något.
Detta tar sig bl.a uttryck i det som förre talmannen
i riksdagen Ingegerd Troedsson pekade på:
"Riksdagsledmöterna skriver för många motioner",
dvs. förslag på vad som bör göras.
"Var tredje motion har inte i riksdagen att göra,
eftersom beslutanderätten är delegerad till andra politiska organ.
Motioner om en vägstump eller en järnväg som
ska räddas i ledamotens hembygd ger förstås
bra rubriker i den egna lokalpressen, men
riksdagen har inget med det att göra".
Den viktigaste orsaken till politikernas oförmåga,
deras beslutsvånda, kommer jag dock att behandla längre fram.
Det verkar som om det saknas en stor portion
"andlig kompetens" hos våra beslutsfattare,
samt politiskt mod och civilkurage.
Att vår Riksdag numera också består av mängder
av unga politiska broilers som aldrig utfört ett
riktigt arbete är en stor del av förklaringen till
att allt som handlar om Sveriges traditioner,
kultur och gamla anor ses som oviktiga ting att
värna om.
I stort sett ingen som fyllt 50 har något i vår
Riksdag att göra enligt dagens unga i Riksdagen.
På samma sätt som var man anses passe när han
fyllt femtio i det vanliga arbetslivet, så är
han det även i vårt "Parlament".
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
| 2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 | 11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
| |||||||||