Direktlänk till inlägg 9 november 2024
LÄNGRE IN I BÖNENS LAND.
WILFRID STINISSEN.
PÅ SPANING EFTER BÖNENS VÄSEN.
"Bön är för mig hjärtats upplyftande", skriver
Therese av Lisieux ( 1873-1897 )
"den är en enkel blick mot himlen, den är ett
tacksamhetens och kärlekens anrop mitt
i såväl prövning som i glädje". sid. 16.
Och Johannes av Damaskus ( ca. 680-750 ):
"Bön är själens upplyftande till Gud eller en till
Gud riktad vädjan om lämpliga gåvor". sid. 16.
Kontemplation är ju, enligt Johannes av Korset
beskrivning, "ingenting annat än ett mystiskt ingjutande av Gud i själen, ett stilla och
kärleksfullt inströmmande av Gud själv, som
då man inte hindrar det upptänder sjäen med
kärlekens ande". sid. 16.
Därför väljer jag hellre den definition som vi redan
på 100-talet möter hos Clemens av Alexandria
( ca. 150 - 216 ): Bön är en dialog med Gud". sid. 16.
Så säger också Andra Vatikankonciliet:
"Det främsta skälet till människans värdighet
ligger i hennes kallelse till gemenskapen med Gud.
Redan från begynnelsen blev människan inbjuden
av Gud att börja en dialog med honom". sid. 17.
DIALOGEN INOM TREENIGHETEN.
"Sonens eviga födelse stillar Faderns ursprungliga
behov av att älska", skriver Adrienne von Speyr
( 1902-1967 ).
KAPITEL 3.
INRE SAMLING.
Återvänd till ditt hjärta.
Teresa av Akvila kallar detta ställe "el espiritu"
( anden ) eller "en centro del alma"
( själens centrum ).
I DEN INRE BORGEN skriver hon:
Denna vår själs medelpunkt --- eller denna ande
--- är något så svårt att beskriva eller ens tro på,
att jag, mina systrar, som har så ringa förmåga
att uttrycka mig begripligt, ogärna vill inleda er i
frestelsen att inte tro på vad jag säger.
Ty att säga att det finns plågor och vedermödor men
att själen ändå vilar i frid, det är en betänklig sak.
Jag vill göra en jämförelse ( ... ) Konungen bor
i sitt palats.
Han har många krig i sitt kungadöme och många
svårigheter, men ändå står.
Likaså är det här.
Även om det i de andra boningarna råder stort
tumult och farliga vilddjur styrker omkring och larmet skallar i öronen, så kan ingen tränga in i
denna innersta boning och driva någon därur.
Inte heller kan det oväsen som hörs, hur plågsamt
det än må tyckas, rubba själens ro och beröva
henne friden". sid. 28-29.
Therese av Liseux diktar:
#Nej, ingenting oroar mig, ingenting bekymrar mig.
Ännu högre än lärkan förmår min själ att flyga.
Ovanför molnen är himlen alltid blå.
Man når de stränder där Gud regerar#. sid. 30.
"Här är det märkta", skriver Teresa av Akvila,
"att källan och denna strålande sol som är i själens centrum aldrig förlorar sin glans och
skönhet.
Detta finns alltid innerst inne i henne, och ingenting
kan beröva den dess fägring.
Men om man lägger ett mycket svart tygstycke
över en kristall som solen lyser på, så är det
tydligt att hur mycketsolen än skiner så har dess
sken ingen verkan på kristallen". sid. 31.
Isak Syrien ( 500 - talet ) liknar människans själ
vid en lök.
"Då man skalar en lök, avlägsnas det ena höljet
efter det andra, och den innersta grodden, varur
växten spirar upp mot ljuset, ligger blottad.
Där, i din egen innersta kammare, skall du få se
den himmelska kammaren, ty den ena och den
andra är ju ett och detsamma". sid. 31.
Teresa, som säkert inte läst Isak Syrien, kommer
med en liknandebild:
"Må vi nu vända oss till vår borg med de många
boningarna.
Ni skall inte uppfatta dessa boningar som liggande
i en rad, den ena efter den andra, utan ni skall
fästa era blickar på mitten, där konungen har sitt
rum eller palats.
Tänk er detta som en dvärgpalm:
för att komma fram till det som kan ätas måste
man tar bort många täcklager som omger det
välsmakaande innersta.
På samma sätt finns det mycket omkring och
ovanpå detta gemak". sid. 31.
Teresa säger också att porten som leder in i denna
borg är bönen och betraktelsen.
Utan bön, mycket bön och uthållig bön, skall vi
inte vänta oss att nå vårt innersta. sid. 31.
Johannes av Korset går samma väg inåt.
"För att finna denne Brudgummen för så vitt man
kan det i detta liv, bör man lögga märke till att
Ordet, i förening med Fadern och den helige Ande, väsentligen bor i själens allra innersta, där han
döljer sig.
Därför måste ckså den själ som skall finna honom
genom kärleksförening lösgöra sin vilja från
alla skapade ting och träda in i en djup andakt inom
sig själv, och där inne skall hon underhålla
förbindelser med Gud fulla av tillgivenhet och
kärlek, och betrakta hella världen som om den
inte existerade.
( ... ) Gud är alltså dold inne i själen, och det är
där som den verkligt kontemplativa människan
bör söka honom". sid. 32.
TILLBAKA TILL VÅRT URSPRUNG.
Teresa av Akvila skriver:
"Jag vet en person ( hon talar om sig själv )
som inte hade kommit till insikt om att Guds nåd av
detta särskilda slag lärde hon sig tro det.
Hon frågade en av dessa halvlärda som vi nyss
talade om på vad sätt Gud är i oss ( han visste
det lika litet som hon innan Gud lät henne
förstå det ), och han svarade att Gud är där endast genom sin nåd.
Men hon var så övertygad om sanningen att hon
inte trodde honom" sid. 39.
EN OÄNDLIG KAPACITET.
FÖRSTÅNDET är till sitt väsen öppenhet för inget
mindre än Guds ord (" både med liten och stor
bokstav" ).
Tack vare vårt förstånd kan vi höra Guds ord och
förstå det.
Förståndet kan visserligen också fundera och analysera, men i sin grund är förståndet öppenhet
och mottaglighet för det sanna ljuset, Jesus Kristus, Faderns Ord.
Vårt sätt att fundera och analysera är oftast
ett egenmäktigt förfarande.
När förståndet får styras av sin öppenhet mot
Gud, får "analyserandet" en helt annan karaktär.
Det flyter då fram ur sin källa, ur öppenheten,
utan ansträngning, utan oro eller bekymmer,
utan begär efter resultat. W. Stinessen. sid. 41-42.
VILJAN är en längtan som har samma djup och
räckvidd som förståndet:
"Den andra grottan är viljans grotta, och dess
tomhet är en hunger efter Gud.
( ... ) Det är en hunger efter den kärlekens
fullkomlighet, som själen eftersträvar", en hunger efter den totala kärleken.
När viljan släppt taget om alla egensinniga önskningar och krav, blir den en oemotståndlig
kraft som, utan krampaktighet, helt självmant
driver undan allt som står emot den älskade.
sid. 42. W. Stinessen.
MINNET gör att vi aldrig helt kan glömma vårt
Ursprung.
Vi kan självfallet förtränga denna kunskap,
och vi är mästare i detta.
Men förträngningen hämnas:
den leder till ångest, tomhet, ensamhet.
Minnet är som en stentavla där Gud har inristat
sitt namn.
Det kan aldrig utplånas.
Minnet är detta "levande och talande vatten
inom mig som säger från mitt inre:
Kom till Fadern.
Minnet kan bli en plåga om det stannar upp inom
det förnimbaras sfär.
Om det öppnar sig mot det ogripbara blir det en
nådens reservoar som ständigt blir påfylld
av Guds levande närvaro.
Människan är inte Gud utan en avgrund som ropar
efter honom.
Gud kan inte motstå detta ropande, han fyller avgrunden.
Men han gör det inte en gång för alla.
Ständigt nyskapar han avgrunden och ständigt
är han beredd att fylla den, vilket gör att vi bland
erfar av grunden, vår omätliga ängtan efter honom,
och ibland "fyllningen", hans lycksaliga liv som
blivit vårt eget liv.
Den som säger att människan är ingenting,
har rätt: i sig själv är hon inget annat än ett
stort hål.
Men den som påstår att människan är stor, ja
gudomlig, har också rätt:
hon är fylld av Gud.
När jag går tillräckligt djupt in i mig själv,
erfar jag att jag är en svamp som är genomdränkt
av Gud.
Jag erfar att mitt djupaste "hjärta" alltid är
"hos Herren".
Innan prästen i mässan börjar prefationen,
uppmanar han oss att uppfylla våra hjärtan.
I Sverige svarar vi:
"Vi har upplyft dem till Herren".
Det latinska svaret är radikalare: HABEMUS AD
DOMINUM.
I Tyskland svarar man korrekt:
"Wir haben sie beim Herrn" (Vi har dem hos
Herren ).
Själv vill jag gärna se detta svar som ett uttryck
för övertygelsen att vårt djupa hjärta alltid är hos
Herren.
Hur tankspridda vi än är, är vi i grunden aldrig
borta från Gud.
Men vi är tacksamma mot prästen att han påminner
oss om detta. sid. 43. W. Stinessen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|