Direktlänk till inlägg 2 juni 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 10:21-32. SALOMOS ORDSPRÅK. ANDRA SAMLINGEN DEL. 3.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juni 2023 10:34

            ORDSPRÅKSBOKEN.  10:21-32.

 

                            DEL. 2.

 

¤Ordspråksboken. 10:21.

 

21.  #Den rättfärdiges ord vägleder många, 

dåren leds in i döden av sitt oförnuft#.

 

Predikaren. 10:12.

 

12.  #Den vises ord banar väg till framgång,

men dårens tunga blir hans fördärv#.

 

¤Ord. 10:22.

 

22.  #Herrens välsignelse ger rikedom, egen möda

lägger ingenting till#.

 

Psalm. 127:1.

 

1.  #Om inte Herrens bygger huset är byggarnas

möda förgäves.

      Om inte Herren vaktar staden är väktaren

vaka förgäves#.

 

Predikaren. 2:24.

 

OLIKA LIVSVÄGAR PRÖVAS.

 

24.  #Det finns för människan ingenting gott utom

att äta och dricka och finna glädje mitt i all

    sin möda.

Jag har insett att detta är en Guds gåva#. 

 

¤Ordspråksboken. 10:23.

 

23.  #Skändligheter är dårens nöje, den klokes

att handla vist#.

 

Ord. 1:11.

 

VARNING FÖR ONDA MÄNNISKOR.

 

11.  #Och säger:

"Kom, vi lägger oss i bakhåll och dödar,

      vi skall roa oss med att lura på oskyldiga#. 

 

Ordspråksboken. 2:14.

 

VISHETEN FÖRSVARAR MOT DET ONDA.

 

14.  #Som gör det onda med glädje och finner

nöje i allt ont och förvänt#.

 

¤Ord. 10:24.

 

24.  #Den onde drabbas av det han fruktar,

den rättfärdiges önskan blir uppfylld#. 

 

Versens budskap talar om skillnaden mellan

    den ondes liv rättfärdiges liv äger livets värdighet.

 

¤Ordspråksboken. 10:25.

 

25.  #Då stormen kommer sveps den onde bort,

men den rättfärdige kan aldrig rubbas#.

 

Psalm. 37:35-38.

 

OGUDAKTIGES LIV IDEL TOMHET FÅFÄNGA.

 

35.  #Jag såg en gudlös i hans kraft, han stod 

hög som en cederpå Libanon#.

 

36.  #Jag  gick förbi och han var borta,

jag sökte honom och han fanns inte mer#.

 

37.  #Ge akt på den fromme, se på den redbare,

fridens man har en framtid#.

 

38.  #Men syndarna går alla under, de gudlösa

berövas sin framtid#.

 

OrdsPRÅKSBoken. 1:27.

 

VISHETEN TALAR.

 

27.  #När det fasansfulla kommer över er som

ett öväder och olyckan som en storm,

     när nöd och ångest drabbar er#.

 

Dårens okunnighet lyssnar inte på vishetens

   tillrättavisningar.

Bestraffas med olyckor fördärv.

       Nödens tid kommer ångesten kontrollerar

era liv.

 

Ordspråksboken. 12:3. 

 

3.  #Ondskan ger inget fotfäste, men den rättfärdige

   är fast rotad#.

 

Ondskan farofylld dödlig idel tomhet fåfänga.

    Rättfärdige insiktens barn.

 

 ¤Ord. 10:26.

 

26.  #Som syra för tänderna och rök för ögonen

är den late för dem som skickar honom#.

 

Ordspråksboken. 10:4.

 

4.  #Lat hand gör fattig man, flitig hand gör rik#.

 

¤Ordspråksboken. 10:27.

 

27.  #Gudsfruktan ger långt liv, de ondas tid

blir kort#.

 

Gudsfruktan belönar med långt välsignat liv.

     Ondsintas livstid förkortas.

Ondska förbannar livet.

       Gudsfruktan välsignar Livet.

 

Ordspråksboken. 3:1.

 

VISHET OCH GUDSFRUKTAN.

 

1.  #Min son, glöm inte vad jag har lärt dig,

  bevara mina bud i ditt hjärta#.

 

Kung Davids samtal med sonen Salomo.

      Förkasta inte min lärdom.

Låt mina ord till dig vara levande i ditt

     hjärtats innandömen.

 

Psalm. 55:24.

 

24.  #Du, o Gud, skall störta dem ner

i avgrundens djup.

          Mördare och bedragare når inte ens

livets mitt.

     Man jag förtröstar på dig#.

 

KLAGOROP ÖVER FALSKA VÄNNER.

 

Kung David Psalm 55 Ber om falska vänners framtid.

         Förgör dem med deras gudlöshet.

Mördare bedragare självishetens tjänare.

        Bestulna på livets värdighet.

 David säger förtröstar på dig, min Herre o Gud.

 

¤Ord. 10:28.

 

28.  #De rättfärdigas hopp växer, de ondas

förväntningar slår fel#.

 

Jobs bok. 8:13.

 

13.  #Så går det för alla som glömmer Gud,

den ogudaktiges hopp blir till intet#.

 

BILDADS FÖRSTA TAL.

    Landet som glömde Gud.

Gdlöshetens laglöshet härskar i landet.

     

Psalm. 112:10.

 

10.  #Den gudlöse ser det med grämelse,

  har skär tänder och tynar bort.

        De gudlösas hopp blir till intet#

 

DEN GUDFRUKTIGES VÄLSIGNELSER.

         Gudlöses avund mot gudfruktiges rika

välsignelser.

        Ondskans barn visar vredesutbrott.

Vreden förgör deras liv.

    

Ord. 11:23.

 

23.  #Den rättfärdiges önskan leder till lycka,

de ondas förhoppningar till ilska#.

 

Rättfärdiges önskemål bli välsignad.

      Ondskans barns framtid till dödlig ilska.

 

¤Ordspråksboken. 10:29.

 

29.  #Herren är den oförvitliges värn

men ogärningsmannens olycka#.

 

Herren den rättfärdiges försvar där gudlöshetens

    orättvisor råder.

O-gärningsmännens olycka där rättfärdigheten

     råder.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

       och mitt starka värn, min fristad#. 

 

HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT RÅDER

     DÄR FÖRLORAREN ONDSKAN RÅDER.

 

Herren min fasta klippa.

     Där onskans förvirrade oroliga illäror råder.

Mig trygga livets skyddsborg mot fiendens

      giftiga dödliga pilar.

Herren min livsräddare där otryggheten råder.

      Min Gud, min allhärskare själens tillflykt.

Trons sköld mot rädslans lögnens falskhet.

      Sanningens försvar min fristad från

fiendens listiga angrepp.   

 

Psalm. 27:1.

 

1.  #Herren är mitt ljus och min räddning,

vem skulle jag frukta?

      Herren är ett värn för mitt liv, vem skulle

jag bäva för?# 

 

LÄNGTAN EFTER HERRENS GEMENSKAP.

 

Herren livets ljus där ondskans mörker råder.

        Min räddning där omoraliska misären råder.

Varför vara rädslans barn?

    Herren mitt trygga försvar där laglösheten råder.

Varför vara skräckslagen för gudlös laglöshet.

 

Psalm. 37:39.

 

39.  #De rättfärdigas räddning kommer från

Herren, han är deras värn  i nödens tid#. 

 

GUDFRUKTIGAS VÄLSIGNELSER.

 

Herrens trohet rättfärdigas livsräddare.

        Deras trovärdiga försvar i nödens tid.

 

Ord. 14:26.

 

26.  #Den fruktar Herren har ett tryggt värn,

och barnen får en säker tillflykt#.

 

  Gudsfruktan ger tryggt försvar där gudlöshetens

listiga planer härskar.

      Godhetens barn får säker tillflykt.

 

Ordspråksboken. 18:10.

 

10.  #Ett befäst torn är Herrens namn,

den rättfärdige flyr dit och får skydd#.

 

Herrens namn skyddstorn mot fiendens listiga

     anfall.

Rättfärdiges flyr till tornets säkra beskydd.

 

¤Ord. 10:30.

 

30.  #Den rättfärdige skall ingen rubba,

men de onda får inte bo i landet#.

 

Rättfärdige orubblig i sin tro.

      Ondsinta människor blir förskingrade.

 

Psalm. 37:28.

 

28.  #Ty Herren älskar det rätta och överger

inte sina trogna.

            Men syndarna skall förgöras för alltid

och de gudlösas barn drivs bort#.

 

RÄTTFÄRDIGAS VÄLSIGNELSER.

          Herren älskar rättvisan.

Visar trohet mot sina älskade barn.

       Syndarnas liv idel tomhet fåfänga.

Gudlösas barn förskingras förvirrade oroliga.

 

Ord. 2:21.

 

21.  #Ty rättrådiga skall bo i landet,

de oförvitliga får stanna där.

 

VISHETEN FÖRSVARET MOT ONDSKAN.

 

Ordspråksboken. 12:3.

 

3.  #Ondskan ger inget fotfäste,

men den rättfärdige är fast rotad#.

 

Rättfärdiges liv fast rotad i sanningen.

       Ondskans farofyllda lögnaktiga liv

liknar havets oroliga vindar.

    Agnar för vinden.

 

¤Ordspråksboken. 10:31.

 

31.  #Den rättfärdiges tal flödar av vishet,

men den falskes mun täpps till#.

 

¤Ord. 10:32.

 

32.  #Den rättfärdige vet att lägga sina ord,

men de ondas tal är idel falskhet#.

 

Psalm. 37:30.

 

30.  #Den rättfärdiges mun talar vist

och hans tunga säger det rätta#.

 

Rättfärdiges mun talar insiktsfulla ord.

      Vishetens hans lärdom där okunnighetens

dårskap råder.

      Rättfärdighetens tunga säger sanna ord.

 

GUDS ÄLSKADE BARNS VÄLSIGNELSER.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards