Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 8:48-59. JESUS OCH ABRAHAM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

    JOHANNES EVANGELIUM  8:48-59.

 

              JESUS OCH ABRAHAM.

 

Johannes Evangelium. 8:48.

 

8:48.

 

48.  #Judarna sade:

"Har vi inte rätt när vi säger att du är samarier

     och att du är besatt"#.

 

Judarna ser honom som besatt.

      Förvränger sanningen till lögn.

 

8:49.

 

49.  #Jesus svarade:

"JAG ÄR INTE BESATT, UTAN JAG ÄRAR MIN

        FADER, MEN NI SKYMFAR MIG#.

 

Jesus bevarade på deras anklagelser:

       Jag är inte besatt.

Jag ärar min fader.

      Ni har förolämpat mig.

   

8:50.

 

50.  #JAG SÖKER INTE MIN EGEN ÄRA, MEN DET

FINNS EN SOM SÖKER DEN OCH SOM DÖMER#.

 

Söker inte min egen viljas ära.

       Min fader söker den.

Som är en rättvis domare.

 

8:51.

 

51.  #SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

DEN SOM BEVARAR MITT ORD SKALL ALDRIG

        NÅGONSIN SE DÖDEN"#.

 

Vad jag säger er:

     Det är sant vad jag säger.

Den som bevarar mitt ord i sitt hjärta.

        Skall aldrig någonsin se döden.

 

8:52.

 

52.  #Judarna sade:

"Nu vet vi att du är besatt.

       Abraham dog och profeterna likaså, men du

säger att den som bevarar ditt ord aldrig

     någonsin skall möta döden#.

 

Judarna sade:

     Ditt vittnesbörd om dig själv och din fader:

förstår vi att  du är  besatt.

        Abraham dog profeterna dog.

Du säger öppet till oss:

      Den som älskar ditt ord skall aldrig möta döden.     

8:53.

 

53.  #Skulle du vara större än vår fader Abraham?

Han dog, profeterna dog.

       Vem tror du att du är?"#.

 

Skulle du vara större än vår fader Abraham?

   Han dog profeterna dog.

Deras upproriskhet säger:

        Vem tror du att du är?

 

8:54.

 

54.  #Jesus svarade:

"OM JAG SJÄLV FÖRHÄRLIGAR MIG ÄR MIN

      HÄRLIGHET INGENTING VÄRD.

DET ÄR MIN FADER SOM FÖRHÄRLIGAR MIG,

      HAN SOM NI SÄGER ÄR ER GUD#.

 

Väljer jag livet i själv-förhärligande.

       Är min härlighet: värdelös.

Min fader förhärligar mig.

       

8:55.

 

55.  #NI VET INTE VEM HAN ÄR, MEN JAG KÄNNER 

HONOM, OCH OM JAG SÄGER ATT JAG INTE 

      KÄNNER HONOM, SÅ BLIR JAG EN LÖGNARE

SOM NI.

       MEN JAG KÄNNER HONOM, OCH JAG BEVARAR HANS ORD#.

 

Ni känner inte igen mig.

        Jag känner igen min fader.

Säger jag er att jag inte känner honom.

        Blir jag en lögnare.

Jag känner honom.

      Jag bevarar hans ord.

Lydig hans ord.

 

8:56.

 

56.  #ER FADER ABRAHAM JUBLADE ÖVER ATT

   HAN SKULLE FÅ SE MIN DAG.

HAN FICK SE DEN OCH GLADDE SIG"#.

 

Er fader Abraham höjer jubelrop.

       Fick se min dag tacksamt gladde sig.

 

8:57.

 

57.  #Judarna sade till honom:

"Du är inte femtio år, och ändå har du sett

      Abraham"#.

 

Judarna besvarade hans tal:

      Du är inte femtio år.

Mänskliga tankessättet förneka det. 

 

8:58.

 

58.  #Han svarade:

"SANNERLIGEN JAG SÄGER ER:

      JAG ÄR OCH VAR INNAN ABRAHAM BLEV

TILL"#.

 

Jag säger er:

     Det är sant vad jag säger.

Jag är och existerade innan Abrahams födelse. 

 

8:59.

 

59.  #Då tog de upp stenar för att kasta på honom,

men Jesus försvann och lämnade templet#.

 

Deras hat förakt mot hans ord:

     gjorde dem ursinniga mot honom.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards