Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 6:60-71. LÄRLJUNGARNA FÖRARGADE SIG ÖVER JESU ORD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

  JOHANNES EVANGELIUM  6:60-71.

 

  LÄRLJUNGARNA FÖRARGAR SIG ÖVER JESU ORD.

 

Johannes Evangelium. 6:60.

 

6:60.

 

60.  #Många av hans lärljungar som hörde honom

tala sade:

     "Det är outsägligt, det han säger.

Vem står ut med att höra på honom?"#.

 

Många av hans lärljungar hörde talet:

    Jesu ord: Jag är det levande brödet.

Förkastade Jesu sanna ord.

 

6:61.

 

61.  #Jesus som genast förstod att lärljungarna

förargade sig över hans ord, sade till dem:

      "FÅR DET HÄR ER ATT VACKLA?#.

 

Mitt ord är sanning.

     Varför vill ni inte tro på mitt ord?

 

6:62.

 

62.  #HUR BLIR DET DÅ OM NI FÅR SE MÄNNISKOSONEN STIGA UPP DIT DÄR HAN VAR

      FÖRUT#.

 

Får ni se människosonen stiga upp till

   himlen: återigen sitta på faderns högra sida.

 

6:63.

 

63.  #DET ÄR ANDEN SOM GER LIV, KÖTTET ÄR TILL INGEN HJÄLP.

      DE ORD JAG TALAR TILL ER ÄR ANDE 

OCH LIV#.

 

Anden ger er liv.

        Köttsliga viljan  o-tröstlig o-hjälpsam

dålig uppmuntrare.

      De ord jag talat till er  är Ande och livgivande. 

 

6:64.

 

64.  #MEN DET ÄR NÅGRA AV ER SOM INTE TROR".

    Jesus visste ju från början vilka som inte trodde

och vem som skulle förråda honom#.

 

Ibland er finns några som tvivlar.

          Jesus kände till vilka som inte trodde.

Vem som skulle förråda honom. 

 

6:65.

 

65.  #Och han forsatte:

"DET VAR DÄRFÖR JAG SADE ER ATT INGEN

      KAN KOMMA TILL MIG OM HAN INTE

FÅR DET SOM GÅVA AV FADERN"#.

 

Fortsatte sitt tal:

 

Gåvan av fadern:

      komma till mig.

 

6:66.

 

66.  #Då drog sig många av hans lärljungar tillbaka

och ville inte längre följa med honom#.

 

Många drog sig undan: 

     valde inte längre vara hans lärljungar. 

 

6:67.

 

67.  #Jesus sade till de tolv:

"INTE VILL VÄL NI OCKSÅ GÅ ER VÄG?"#.

 

Jesus sade till de tolv kvarvarande lärljungarna:

       Inte vill ni också lämna mig?

 

6:68.

 

68.  #Simon Petrus svarade:

"Herre, till vem skulle vi gå.

     Du har det eviga livets ord#.

 

Lärljungen Simon Petrus sade:

      Herre, till vem skulle vi gå.

Du, har det eviga livets ord.

 

6:69.

 

69.  #Och vi tror och vi förstår att du

     är Guds helige"#.

 

Simon Petrus fortsatte sitt tal:

     Vi tro på: du är det levande brödet.

Har fått insikt: du är Guds helige.

 

6:70.

 

70.  #Jesus sade:

"HAR JAG INTE SJÄLV VALT UT ER TOLV?

      OCH ÄNDÅ ÄR EN AV EDER EN DJÄVUL"#.

 

Jesus besvarade Simon Petrus:

      Jag har själv utvalt er: ni tolv lärljungar.

En av er är en djävulens tjänare.

 

6:71.

 

71.  #Han menade Judas, Simon, Iskariots son,

ty denne skulle förråda honom, och han var

       en av de tolv#.

 

Djävulens tjänare: Judas, Simon,

    Iskariots son.

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards