Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 5:31-47. VITTNESBÖRDET TAS INTE EMOT..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

   JOHANNES EVANGELIUM  5:31-47.

 

          VITTNESBÖRDET TAS INTE EMOT.

 

Johannes Evangelium  5:31-47.

 

5:31.

 

31.  #Om jag själv vittnar om mig är mitt vittnesbörd

inte giltigt#.

 

Vittnar jag om mig själv: mitt vittnesbörd: o-giltigt.

   

5:32.

 

32.  #Men det är en annan som vittnar om mig,

och jag vet att hans vittnesbörd om mig är giltigt#.

 

Min Fader vittnar om mig.

      Hans vittnesbörd om mig är giltigt.

 

5:33.

 

33.  #Ni har sänt bud till Johannes, och han har

vittnat för sanningen#.

 

Johannes Döparen: har vittnat för sanningen.

    Sanningen skall göra er fria.

 

5:34.

 

34.  #Jag vill inte ha något vittnesbörd om mig

från någon människa, men jag säger detta för att

       ni skall bli räddade#.

 

Jag vill inte höra något vittnesbörd om mig

     från människor.

Sonen vill inte bli ärad av människor.

 

5:35.

 

35.  #Johannes var en lampa som brann och lyste,

och en kort tid hänfördes ni av hans ljus#.

 

Johannes liv var en lampa i mörkret.

     Brinnande ljuset: lyste upp mörkret.

 

5:36.

 

36.  #Med jag fått ett starkare vittnesbörd än

det Johannes gav.

       Ty de verk som Fadern har gett mig i uppdrag

att fullborda, just de som jag utför, vittnar om 

      att Fadern har sänt mig#.

 

Av min Fader fått starkare vittnesbörd än

     vad som Johannes gav.

De verk som Fadern gett mig: fullborda

     mitt uppdrag.

Det jag utför bland er vittnar om: Fadern sänt mig.

        

5:37.

 

37.  #Och Fadern som har sänt mig har själv vittnat 

om mig.

       Men ni har aldrig hört hans röst eller sett 

hans gestalt#.

 

Fadern sänt mig.

     Själv vittnat om mig.

Ni aldrig hört hans röst.

       Sett hans gestalt. 

 

5:38.

 

38.  #Och ni har inte behållit mitt ord, eftersom ni

inte tror på honom som han har sänt#.

 

Förkastar ni mitt ord:

          Ni tror inte på honom.

Han har sänt mig till er.

 

5:39.

 

39.  #Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att

de kan ge er evigt liv.

       Just dessa vittnar om mig#.

 

Ni utforskar skrifterna:

        Varför? Ni, tror att de ska ge er evigt liv.

 

5:40.

 

40.  #Men ni vill inte komma till mig för att få liv#.

 

Ni vill inte komma till mig: jag ger er liv.

 

5:41.

 

41.  #Människors ära vill jag inte ha#.

 

Människors ära värdelös för mig.

 

5:42.

 

42.  #Men jag har förstått att ni har någon kärlek

till Gud#.

 

5:43.

 

43.  #Jag har kommit i min faders namn, och ni

tar inte emot mig.

        Men kommer i sitt eget namn, så tar ni emot honom#.

 

Kommit till er i min faders namn.

       Ni tar inte emot mig.

Han kom till sina egna hans egna tog

       inte mot honom.

Ni tar emot människor: vilka äras av dem. 

 

5:44.

 

44.  #Hur skall ni tro, ni som vill bli ärade av

varandra och inte söker äran hos

     den ende Guden?#. 

 


Ni kommer till tro när ni ärar den ende Guden. 

 

5:45.

 

45.  #Tro inte att jag skall anklaga er hos Fadern;

den som anklagar er är Mose, han som ni har

     satt ert hopp till#.

 

Jag anklagar er inte inför min Fader.

      Ni judar satt ert hopp till Mose lag.

 

5:46.

 

46.  #Om ni trodde på Mose skulle ni tro på mig,

ty det om mig han skrev#.

 

Mose skrev om mig.

      Trodde ni på Mose skulle ni tro på.

 

5:47.

 

47.  #Men om ni inte tror på vad han har skrivit,

hur skall ni då kunna tro på vad jag har sagt?#.

 

Tror ni inte på Mose skrivna ord.

        Kan ni inte på mina ord.  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards