Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 5:19-30. VAD FADERN GÖR, DET GÖR OCKSÅ SONEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

      JOHANNES EVANGELIUM  5:19-30.

 

         VAD FADERN GÖR, DET GÖR OCKSÅ SONEN.

 

Johannes Evangelium  5:19-30.

 

5:19.

 

19.  #Jesus vände sig till dem och sade:

Sannerligen, jag säger er:

      Sonen kan inte göra något av sig själv,

utan bara det han ser Fadern göra.

       Vad Fadern gör, det gör också Sonen#.

 

Jesus vände sig till judarna och sade:

       Det är sant det är sant: vad jag säger er:

Sonen o-självisk i vad han gör beroende av vad

     han ser Fadern göra genom honom.

Vad Faderns vilja gör: gör också Sonen.

    Jag och Fadern är ett.

 

5:20.

 

20.  #Fadern älskar Sonen och visar honom

allt vad han själv gör, och ännu större gärningar

      skall han visa honom, så att ni kommer

att häpna#.

 

Fadern älskar Sonen.

        Visar honom allt vad han själv vill göra.

Ännu större gärningar än vad han gjort:

     skall han visa honom.

  

5:21.

 

21.  #Ty liksom Fadern uppväcker de döda 

och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vem

     han vill#.

 

Fadern uppväcker de döda.

    Ger de döda åter livsande.

Sonens eniga vilja med Fadern:

        Sonen ger  liv åt vem han vill. 

 

5:22.

 

22.  #Och Fadern dömer ingen utan har helt

överlåtet domen åt Sonen#.

 

Fadern dömer ingen själv.

       Domen överlåten åt Sonen.

 

5:23.

 

23.  #För att alla skall ära Sonen liksom de

ärar Fadern.

       Den som inte ärar Sonen ärar inte heller 

Fadern, som har sänt honom#.

 

Alla skall ära Sonen:

      Liksom Fadern äras.

Sonen Faderns sändebud.

 

5:24.

 

24.  #Sannerligen, jag säger er:

den som hör mitt ord  och tror på honom

      som har sänt mig, han har evigt liv.

Han faller inte under någon domen utan har

      övergått från döden till livet#.

 

Det är sant det är sant vad jag säger er:

      Den som hör mitt ord tror på min Fader:

sänt mig till er, han har evigt liv.

     Blivit frikänd från domen.

Har övergått från döden till livet.

       

5:25.

 

25.  #Sannerligen jag säger er: den stunden

kommer, ja, den är redan här, då de döda skall

     höra Guds sons röst och de som hör den 

skall få liv#.

 

Det är sant det är sant vad jag säger er:

      studen kommer, ja, det sker nu,

de döda skall höra Guds sons röst: de vilka

     hör den skall få liv.

Inte hör Guds röst utan Guds sons röst.

       

5:26.

 

26.  #Ty liksom Fadern äger liv så har han också låtit Sonen äga liv#.

 

Fadern: livets ursprung.

      Har har givit låtit Sonen äga livet.

 

5:27.

 

27.  #Och han har gett honom makt att hålla dom,

eftersom han är människosonen#.

 

Givit Sonen makten hålla rättvis dom.

        Människsonen har rätt att döma.

 

5:28.

 

28.  #Var inte förvånade över detta.

Den stund kommer då alla som ligger i sina 

      gravar skall höra hans röst#.

 

Låt er inte bli förvånade.

       Stunden kommer då alla vilka ligger 

i sina gravar skall höra Sonens röst.

 

5:29.

 

29.  #Och går ut ur dem; de som har gjort det

goda skall uppstå till livet, och de som gjort

       det onda skall uppstå till dom#.

 

Lämna sina grav-platser.

       De som gjort det goda uppstå till livet.

De som gjort vad ont är uppstå till dom. 

     

5:30.

 

30.  #Av mig själv kan jag inte göra något: 

som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,

      ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja

som har sänt mig#. 

 

Jag kan inte själv göra något.

      Vad jag hör min Fader säga: så dömer jag.

Min dom är rättvis.

       Jag följer inte min egen vilja.

Min Faders gör jag: han sänt mig.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards