Direktlänk till inlägg 3 augusti 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 4:1-42. JESUS OCH DEN SAMARISKA KVINNAN..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 augusti 2021 16:47

    JOHANNES EVANGELIUM 4:1.42.

 

          JESUS OCH DEN SAMARISKA KVINNAN.

 

Johannes Evangelium  4:1-15.

 

4:1.

 

1.  #När Jesus förstod att fariseerna hade fått

höra att han vann fler lärljungar än Johannes 

     och döpte fler#.

 

Fariseerna hört folkets vittnesbörd:

     Döpte vann fler lärljungar än Johannes Döparen.

 

4:2.

 

2.  #Det var dock inte Jesus själv som döpte

utan hans lärljungar ----- #.

 

Hans lärljungar döpte människor. 

 

4:3.

 

3.  #Lämnade han Judeen och begav sig på nytt

till Galileen#.

 

Lämnade Judeen gick vidare till Galileen.

 

4:4.

 

4.  #Han måste ta vägen genom Samarien#.

 

Vägen till Galileen gick han genom

     Samarien.

 

4:5.

 

5.  #Och kom där till en stad om hette Sykar,

inte långt från den mark som Jakob gav sin

     son Josef#.

 

Kom till en stad i Samarien: Sykar.

         Inte långt från den mark som 

Jakob gav till sin son Josef. 

 

4:6.

 

6.  #Där fanns Jakobs källa, Jesus, som var trött

   efter vandringen, satte sig ner vid källan.

Det var mitt på dagen#.

 

Jesus besökte den historiska platsen kallad

    Jakobs källa. 

Han var trött efter den långa vandringen Vilket

     vittnar om hans mänskliga sida.

Säger själv jag är :

   Människo-sonen indentiferar sig själv med

        människan: Guds utvalda avbild.

 

4:7.

 

7.  #En samaritisk kvinna kom för att hämta vatten.

Jesus sade till henne:

     "GE MIG NÅGOT ATT DRICKA"#.

 

Samarisk kvinna från Syrak.

       Träffade Jesus vid Syraks brunn.

Jesus sa till kvinnan:

       GE MIG NÅGOT ATT DRICKA!

 

4:8.

 

8.  #Lärljungarna hade nämligen gått bort till

staden för att köpa mat#.

 

Jesus var ensam med samariska kvinnan

          lärljungarna var i Syrak köpte mat.

4:9.

 

9.  #Samariskan sade:

"Hur kan du, som är jude, be mig om vatten?

       Jag är samarisk kvinna".

( Judarna vill inte ha något med med samarierna

     att göra )#. 

 

Kallade Jesus för Jude.

      Ifrågasatte hans judiska ursprung:

Judarna och Samarierna låg i strid med varandra.

     Öppet sa  till Jesus vem hon var.

 

4:10.

 

10.  #Jesys svarade henne:

"OM DU VISSTE VAD GUD HAR ATT GE OCH VEM

       DET ÄR SOM SÄGER TILL DIG:

GE MIG NÅGOT ATT DRICKA, DÅ SKULLE DU 

      HA BETT HONOM, OCH HAN SKULLE HA GETT

DIG LEVANDE VATTEN"#.

 

Jesus besvarade hennes fråga.

        Om du hade andligt insikt om vem jag är:

vad din Skapare vill ge dig.

       Jag säger de uppmuntrande orden till Dig!

Ger mig vatten dricka släcka min törst.

       Skulle du bett din himmelskke fader om

vatten: Han ger det fullkomliga levande vatten.

 

4:11.

 

11.  #Kvinnan sade:

"Herre, du har inget att hämta upp det med 

och brunnen är djup.

       Varifrån tar du då det levande vatten?#.

 

Kvinnan svarade med mänskligt tänkande!

      Kalla honom, Herre.

Brunnen djup du har ingen redskap för hämta

      vattnet ur brunnen.

Varifrån får du det levandet vattnet?

 

4:12.

 

12.  #Skulle du då vara förmer än vår fader

Jakob som gav oss brunnen och själv drack

    ur den, liksom hans söner och hans boskap?"#.

 

Fortsätter sitt tal med Jesus.

      Jämför vår fader Jakob med honom.

Jakob som gav brunn till välsignelse:

         Själv drack ur den hans söner hans boskap.

 

 4:13.

 

13.  #Jesus svarade:

 

"DEN SOM DRICKER AV DET HÄR VATTNET

      BLIR TÖRSTIG IGEN#.

 

Förs en dialog mellan Jesus människosonen

    den samaritiska kvinnan.

Den som dricker levande vattnet från min fader:

      aldrig någonsin törstar.  

 

4:14.

 

14.  #MEN DEN SOM DRICKER AV

DET VATTEN SOM JAG GER HONOM BLIR ALDRIG

         MER TRÖSTIG.

DET VATTEN JAG GER BLIR TILL EN KÄLLA 

       I HONOM, MED ETT FLÖDE SOM GER EVIGT LIV"#.

 

Den som dricker lavande vattnet: släcker

      människans inre livs törst.

Vilket vattenflöde ger evigt liv. 

 

4:15.

 

15.  #Kvinnan sade till honom:

"Herre giv mig det vattnet, så att jag aldrig blir

      törstig och behöver gå hit efter vatten"#. 

 


Kvinnan besvarade Jesu ord:

        Visar sin längtan i ord efter detta levande 

vattnet vilket så olikt det naturliga vattnet.

              

Johannes Evangelium 4:16-26.

 

4:16.

 

16.  #Jesus sade:

"GÅ OCH HÄMTA DIN MAN".

 

Jesus fortsatte sitt samtal med kvinnan.

        Sa de profetiska orden om kvinnans privata liv. Gå och hämta din man! 

 

4:17.

 

17.  #Kvinnan svarade:

"Jag har ingen man"#.

Jesus sade:

    "DU HAR RÄTT NÄR DU SÄGER ATT DU INTE

HAR NÅGON MAN#.

 

Kvinnan besvarade Jesu ord!

      Du talar sanning: säger du har inte någon man.

 

4:18.

 

18.  #FEM MÄN HAR DU HAFT, OCH DEN DU NU HAR

  ÄR INTE DIN MAN.

       DÄR TALAR DU SANNING"#.

 

Forsätter sitt profetiska tal:

       Fem män har du haft.

Sjätte mannen du nu har: inte din man.

      Du är sanningens tjänarinna.

 

4:19.

 

19.  #Kvinnan sade:

"Herre, jag att du är en profet#.

 

Kvinnan besvara Jesu profetiska om henne:

       hon bekräftar honom vara Profet. 

 

       Profeten talar sanning.

Lögnprofeter förvränger sanningen. 

     Lögn profeter talar falska profetior vilka

behagar människans ego-centriska vilja.

 

4:20.

 

20.  #Våra fäder har tillbett Gud på det här berget,

men ni säger att platsen där man skall tillbe

      honom finns i Jerusalem"#.

 

Kvinnan fortsätter sitt historiska  tal.

        Våra fäder tillbett vår Gud på detta berg.

Du, Herre säger man skall tillbe vår Gud

       i Jerusalem.

 

4:21.

 

21.  #Jesus svarade:

"TRO MIG, KVINNA DEN TID KOMMER DÅ VARKEN

ÄR PÅ DET HÄR BERGET ELLER I JERUSALEM

        SOM NI SKALL TILLBE FADERN#.

 

Jesus besvarar samaristiska kvinnans tal!

       Tro på mina ord.

Kvinna tiden kommer då varken tiilbedjan skall 

     ske på det här berget eller i Jerusalem:

ni skall tillbe mn fader.  

 

4:22.

 

22.  #NI TILLBER DET SOM NI INTE KÄNNER TILL.

VI TILLBER DET VI KÄNNER TILL, EFTERSOM

    FRÄLSNINGEN KOMMER FRÅN JUDARNA#.

 

Ni, tillber i okunnighet.

        Vi tillber det vi lärt känna.

Frälsningen kommer från Judarna.

      Inte från samariterna.

 

4:23.

 

23.  #MEN DEN TID KOMMER, JA, DEN ÄR REDAN  HAR, DÅ ALLA SANNA GUDSTILLBEDJARE SKALL

     TILLBE FADERN I ANDE OCH SANNING.

TY SÅ VILL FADERN ATT MAN SKALL TILLBE

      HONOM#.

 

Tiden kommer: ja tiden är inne, då alla 

     sanna Guds tillbedjare skall tillbe fadern.

Hur skall man tillbedja honom?

     I ande och sanning.

Faderns vilja han skall tillbedjas i ande sanning. 

 

4:24.

 

24.  #GUD ÄR ANDE, OCH DE SOM TILLBER 

HONOM MÅSTE TILLBE I ANDE OCH SANNING#.

 

Gud själv är Ande.

      De vilka som tillber honom måste i lydnad

tillde i ande och sanning.   

 

4:25.

 

25.  #Kvinnan sade:

"Jag vet att Messias kommer"

       ( alltså den smorde )"

och när han kommer skall han låta oss veta allt".

 

Kvinnans lyssnande till Jesu tal.

       Jag känner till att Messias ska komma.

( den av Gud utvalde smorde ).

      När han kommer skall han undervisa oss.

 

4:26.

 

26.  #Jesus sade till henne:

"DET ÄR JAG, DEN SOM TALAR TILL DIG".

 

Jesus bekänner sig själv vara Messias.

 

Johannes Evangelium  4:27-42.

 

4:27.

 

27.  #I detsamma kom lärljungarna.

De blev förvånade över att han talade med 

      en kvinna, men ingen frågade vad han ville

henne eller varför han talade med henne#. 

 

När samtalet med kvinnan avslutats kom

    hans lärljungar.

Guds tid:  ordningens tid. 

     Messias fick den tid han behövde med kvinnan. 

 

4:28.

 

28.  #Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick 

bort till staden och sade till folket där:#.

 

Kvinnan blev berörd av Jesu profetiska tal.

 

4:29.

 

29.  #"Kom så får ni se en man som har sagt allt som jag har gjort.

     Kan han vara Messias?"#.

 

Kvinnans budskap till folket i staden.

     Kom, träffa en som kände till min livs-historia.

Är han Messias?

 

4:30.

 

30.  #De gick ut ur staden för att söka upp honom#.

 

Folket lämnade staden sökte efter honom.

 

4:31.

 

31.  #Under tiden sade lärljungarna till honom:

"Rabbi, kom och ät".

 

När kvinnan var inne staden.

       Sade lärljungarna till honom:

Rabbi, kom och ät tillsammans med oss.

 

4:32.

 

32.  #Han svarade: 

"JAG HAR ATT ÄTA SOM NI INTE KÄNNER TILL#.

 

Gav dem svaret:

       Mitt föda är icke av denna världen.

 

4:33.

 

33.  #Lärljungarna sade till varandra:

"Kan någon ha kommit med mat till honom?".

 

Lärljungarna inte fria från mänskliga  tankarna.

    Saknade insikt om det gudomliga.

 

4:34.

 

34.  #Jesus sade:

"MIN MAT ATT GÖRA HANS VILJA SOM HAR SÄNT MIG OCH ATT FULLBORDA HANS VERK#.

 

Jesus svarade lärljungarna:

       Min mat lyda göra hans vilja.

Jag är min faders sändebud.

       Fullborda hans verk. 

 

4:35.

 

35.  #NI SÄGER:

FYRA MÅNADER TILL, SÅ ÄR DET DAGS ATT

    SKÖRDA.

MEN JAG SÄGER ER:

     LYFT BLICKEN OCH SE HUR FÄLTEN REDAN

HAR VITTNAT TILL SKÖRD#.

 

Jämför jordiska skördefältet med det

    himmelrikets skördefält.

Lyft upp er blick se hur skördefälten mognat

      redantill skörd.

 

4:36.

 

36.  #DEN SOM SKÖRDAR FÅR SIN LÖN, HAN BÄRGAR GRÖDAN TILL EVIGT LIV, SÅ ATT DEN

      SOM SÅTT OCH DEN SOM SKÖRDA KAN 

GLÄDJA SIG TILLSAMMANS#.

 

Andliga Skördearbetaren belönas.

    Bärgar in skörde grödan till evigt liv.

Såningsmannen  skördearbetaren 

         delar glädjen med varandra.     

 

4:37.

 

37.  #HÄR GÄLLER JU ORDET ATT EN SÅR OCH

EN ANNAN SKÖRDAR#.

 

Guds ordet sådden.

       Efter en tid växer sådden till mogen skörd.

 

4:38.

 

38.  #JAG HAR SÄNT ER ATT SKÖRDA DÄR NI

INTE BEHÖVT ARBETA.

      ANDRA HAR ARBETAT, OCH NI FÅ LÖNEN 

FÖR DERAS MÖDA"#.

 

Sänder ut er som skörde-arbetare av ordet.

     Där andra varit såningsmän.

Ni blir belönade för deras sådd.

      

4:39.

 

39.  #Många samarier från den staden hade

kommit  till tro på honom genom kvinnans ord

      när hon försäkrade:

"Han har sagt mig allt som jag har gjort"#.

 

Många Samarier hade blivit troende på

     samaritiskans vittnesbörds ord.

 

4:40.

 

40.  #När samarierna kom till honom bad de

honom stanna hos dem, och han stannade där

     två dagar#.

 

Samarierna bad honomenträget stanna kvar

     hos oss.

       

4:41.

 

41.  #Många fler kom till tro genom hans egna ord#.

 

Skaran förökades i tro på honom.

 

4:42. 

 

42.  #Och de sade till kvinnan:

"Nu är det inte längre vad du har sagt får oss

    att tro.

Vi har själva hört honom och vet att han verkligen

        är världens frälsare#.

 

Sade till kvinnan dina ord: sanna.

      Vi har själv

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik