Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 65:16B-25. LÖFTE OM FÖRLÅTELSE OCH FRAMTIDA LYCKA..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

        JESAJA BOK. 65:16b-25.

 

    LÖFTE OM FÖRLÅTELSE OCH FRAMTIDA LYCKA.

 

Jesaja bok. 65:16b.

 

16b.  #De lidande som du varit är glömda,

jag ser dem inte längre#.

 

Löfte om förlåtelses nåd.

        Ditt lidande ondskan gav dig i din trolöshet.

Jag förlåtit dig.

       

Jesaja bok. 65:17.

 

17.  #Nu skapar jag en ny himmel och en

ny jord.

      Det som varit skall man inte mer minnas,

inte längre tänka på#.

 

Din nåd skapar ny himmel ny jord.

      Förlåtelsen  glömmer förlåter älskar

skapelsen.

     

Jesaja bok. 65:18.

 

18.  #Nej, gläder och jubla för evigt över det som

jag har skapar.

       Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess

folk till glädje#.

 

Gläder mig i jubelrop för evigt.

     Över mitt skapelse-verk.

Jag skapar min stad Jerusalem.

         Folket i min stad glädjefyllda.

 

Jesaja bok. 65:19.

 

19.  #Jag skall jubla över Jerusalem glädjas

över mitt folk.

        Där skall inte mer höras gråt och klagan#.

 

Jag, Herren er Gud, skall höja jubelrop 

     över mitt folk i Jerusalem.

Gråt och klagan tystnats i Guds stad.

 

Jesaja bok. 65:20.

 

20.  #Där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller

att gamla inte får leva sin tid ut.

        Dör den ung som dör hundraårig, den som inte

blir hundra anses förbannad#.

 

Spädbarn inte dö i staden.

      Gamla på leva trygg ålderdom.

 

Jesaja bok. 65:21.

 

21.  #De skall bygga hus och bo i dem,

odla vingårdar och äta deras frukt#.

 

Bygga hus vara trygg boplats i Livet.

          Odla fruktsamma vingårdar.

Äta deras fruktbar.

 

Jesaja bok. 65:22.

 

22.  #Det de byggs skall inte bobos av andra, det de

odlat inte ätas av andra.

       Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,

mina utvalda får njuta frukten av sin möda#.

 

Jerusalems boplatsen bebos inte av  främlingar.

       Deras fruktbara vingårdar äts av

främmande folk.

       Mitt folk bli lika gamla som träden.

Mina utvalda njuta av sin arbetsmödas frukter.

 

Jesaja bok. 65:23.

 

23.  #De skall inte arbeta förgäves och föda barn

till en snar död, ty de är ett släkte som Herren 

       välsignat, de och deras ättlingar#.

 

Förgäves arbete föda barn få välsignat liv.

         Släktet som Herren välsignat.

 

Jesaja bok. 65:24

 

24.  #Då skall detta ske:

Innan de ropar svarar jag dem, medan de ännu

        talar bönhör jag dem#.

 

Besvara deras böner.

         Ger bönesvar innan de beder.

 

Jesaja bok. 65:25.

 

25.  #Vargen och lammet betar tillsammans,

lejonet äter hö som oxen.

     Och jord är ormens föda.

Ingenstans på mitt heliga berg sker något ont 

       eller vrångt, säger Herren#.

 

Lammet vargen lever fredligt sida vid sida.

        Lejonets farliga rytande tystnats:

äter hö med oxens hunger.

       Jorden ormens föda.

På mitt heliga berg finns ingen ondska

      vrånghet, säger er Gud.

     

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards