Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 55:6-13. MANING ATT LITA PÅ HERRENS ORD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 55:6-13.

 

           MANING ATT LITA PÅ HERRENS ORD.

 

Jesaja bok. 55:6.

 

6.  #Sök Herren medan han låter sig finnas,

åkalla honom medan han är nära#.

 

Förtrösta på Herrens ord: 

    Sök Herren åkalla honom när han är nära.

 

Jesaja bok. 55:7.

 

7.  #Må en gudlöse överge sin väg,

den ondskefulla sina planer.

       Må han vända om till Herren, så skall han

förbarma sig över honom, vända om till vår Gud,

      som alltid vill förlåta#.

 

Gudlöse överger sin själviska väg:

     låter sig förtösta på Herrens fullkomliga ord.

Ondskefulla planer värdelösa inför Herrens ord.

      Vänd om till Herren i botgörelse.

Han förbarmar sig över gudlösa människor.

       Guds kärleks famn öppen glömma förlåta.

 

Jesaja bok. 55:8.

 

8.  #Mina planer är inte era planer och era vägar

inte mina vägar, säger Herren#.

 

Mina planer liknar inte era själviska planer.

       Era själv-valda vägar liknar inte mina

fullkomliga vägar, säger Herren. 

 

Jesaja bok. 55:9.

 

9.  #Liksom himlen är hög över jorden, så är mina

   vägar högt över era vägar, mina planer högt

över era planer#.

 

Jesaja bok. 55:10.

 

10.  #Liksom regn och snö faller från himlen

och inte vänder tillbaka dit utan vattnar jorden,

     får den att grönska och bära frukt, och ger

säd att så och bröd att äta#.

 

Likt regnet faller på torr jord.

     Snön faller från himlen.

Återvänder till torr jordyta bevattnar den.

        Näringsrikt vatten ger grönska fruktbar frukt.

 Ger rikligt säd att så.

       Bröd till föda. 

 

Jesaja bok. 55:11.

 

11.  #Så är det med ordet som kommer från

hans mun: det vänder inte frukt tillbaka utan

      gör det vill och utför sitt uppdrag#.

 

Vilket jämförs med mitt fruktbara ord.

        Ord: vilka kommer ifrån mitt hjärta.

Mina ord utför sitt uppdrag.

 

Jesaja bok. 55:12.

 

12.  #I glädje skall ni tåga ut och ledas hem

i trygghet.

      När ni kommer brister berg och höjder ut i jubel,

markens alla träd klappar händer#.

 

Ni ledas hem från främmande länder.

        Till ert utvalda trygga hemland.

När ert Jubelrop hörs:

      Bergens fasta klippa brister sönder.

Höjderna brister ut i jubelrop.

        Markens alla träd i lovsång klappar händer.

 

Jesaja bok. 55:13.

 

13.  #I stället för törne skall det växa cypresser,

i stället för nässlor myrten.

       Det skall vara ett äreminne åt Herren,

ett evigt, oförgängligt tecken#. 

 

Där törnens förbannelse vuxit växer nu 

     välsignelsens cypresser.

Förbannelsens brännnässlor vuxit växer nu myrten. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards