Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 55:1-5. HERRENS FÖRBUND BESTÅR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

     JESAJA BOK. 55:1-5.

 

           HERRENS FÖRBUND BESTÅR.

 

Jesaja bok. 55:1.

 

1.  #Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten,

kom, även om ni inte har pengar!

        Förser er med säd, så att ni får äta.

Kom få säd utan pengar, vin och mjölk utan

    att betala!#.

 

Herrens förbundslöften:

 

Den törstige får törstigheten släckt.

           Var frimodig nalkas mina löften.

Fattigdomen inget hinder för min omsorg.

         Hämta säd ur mina rika förrådshus.

Säd till föda.

      Barmhärtigheten ger rik gåvor:

Vin och mjölk  utan penningar.

 

Jesaja bok. 55:2.

 

2.  #Varför lägger ni pengar på det som inte 

är bröd, er lön på sådant som inte mättar?

       Lyssna på mig, så får ni äta gott och njuta

av feta rätter#.

 

Låt inte dårskapen bedrar dig lägg pengar på

    vad nyttigt är.

Lyssna på mina visa ord.

       Vilket ger er näringsföda för dagens behov.

 

Jesaja bok. 55:3.

 

3.  #Kom till mig och hör noga på, lyssna, 

  så får ni liv.

Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd

      jag visat David skall bestå#.

 

Kom till er kärleksfulle fader, lyssna på mina

       omtänksamma ord: så får ni liv.

Sluter evigt förbund med er.

     Nåden jag visade min utvalde tjänare David

skall bestå för evigt. 

 

Jesaja bok. 55:4.

 

4.  #Honom gjorde jag till ett vittne för folken,

till furste och härskare över dem#. 

 

Min tjänare David mitt vittne för folken.

        Gjorde honom till furste och häskare

över dem.

 

Jesaja bok. 55:5.

 

5.  #Du skall kalla på folkslag du inte känner,

folkslag som inte känner dig skyndar till för

      Herrens, din Guds skull, Israels Helige,

som skänkt dig härlighet#.

 

För Herren Israels Heliges skull skänkt dig

      min härlighet.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards