Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 54:11-17. DET NYA JERUSALEMS HÄRLIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 54:11-17.

 

               DET NYA JERUSALEMS HÄRLIGHET.

 

Jesaja bok. 54:11.

 

11.  #Du plågade, härjade, du som ingen tröstar,

jag låter dina stenar vila på spetsglans, 

      jag lägger grunden med safirer#.

 

Du, Jerusalem, Guds stad; plågat invaderat av

    främmande härar.

Tröstlös uppgiven.

       Jag, Herren, din, Gud lägger din grund

med förgyllda safirer.

 

Jesaja bok. 54:12.

 

12.  #Jag gör dina tinnar av granater, dina portar

av beryller och hela staden av ädla stenar#.

 

Dina gator gjorda av ädla stenar.

         

Jesaja bok. 54:13.

 

13.  #Alla dina barn skall fostras av Herren, 

i fred och välgång skall dina barn leva#.

 

Dina födda barn agad av Herrens bud.

     Välsignade få leva i fred och välgång.

 

Jesaja bok. 54:14.

 

14.  #Rättfärdighet skall vara din grund.

Du skall vara långt från förtrycket ----- du har

        inget att frukta ----- långt från fördärvet

----- det skall inte nå dig#.

 

Du, Jerusalem min rättfärdighet skall grunden

    för livet i staden.

Tanke på förtryck försvunnit.

          Gudsfruktan tryggheten mot fientliga

invationer.

 

Jesaja bok. 54:15.

 

15.  #Om någon går till angrepp är det inte jag

som vållat det, och vem som än angriper dig

       skall falla för din hand#.

 

Försöker främmande härar anfalla dig:

         inte jag som verkar genom dem.

Blir du angripen skall de falla i den mäktiges

       händer.

 

Jesaja bok. 54:16.

 

16.  #Det är jag som skapade smeden, han som

blåser på kolelden och formar vapnen för deras

      värv, jag skapar förgöraren som skall förinta#.

 

Jag, Herre Sebaot, skapade smedens

      skapar-förmåga.

Hans arbetsuppgift:

      Blåser på kolelden.

Formger olika vapen för deras bruk.

        Skapat förgöraren valt vara det.

Skall förinta hans onda planer.

 

Jesaja bok. 54:17.

 

17.  #Men inget vapen som smids mot dig

skall ha framgång, alla som för talan mot dig

        skall du få fällda.

Det är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern,

      säger Herren#.    

 

Inget främmande vapen mot dig skall segra.

       Övermodiga tungor mot dig skall förödmjukas.

Herrens tjänares uppgift: ger seger

     över fiendens onda planer.

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards