Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 54:1-10. SIONS UPPRÄTTELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 54:1-10.

 

                  SIONS UPPRÄTTELSE.

 

Jesaja bok. 54:1.

 

1.  #Jubla, du ofruktsamma, som aldrig har fått

barn, brist ut i jubelrop, du som aldrig har fött!

      Den övergivna skall få fler barn än den gifta 

kvinnan, säger Herren#.

 

Löfte om Sions upprättelse.

       Höj jubelrop: du o-fruktsamma modlösa dotter.

Barnlöshet förvandla din hjärte-sorg:

      brist ut i glädjerop.

Den övergivna dotter Sion: löfte om talrik skara

    av barn.

 

Jesaja bok. 54:2.

 

2.  #Gör mer plats åt ditt tält, spänn ut dina

tältdukar, snåla inte, gör linorna längre,

       slå ner pluggarna stadigt#.

 

Föröka din tältplats: låt modlösheten fly bort.

      Spänn ut dina frimodiga tältdukar:

inför sorgens hopplöshetens anda.

         Gör större starkare linor.

Låt tälpluggarna fördjupa sig.

 

 

Jesaja bok. 54:3.

 

3.  #Åt söder och norr skall du utbreda dig,

dina ättlingar skall de fördriva de främmande 

       folken och bosätta sig i de övergivna

städerna#.

 

Dotter, Sons upprättelse vidgar sig åt

     söder och väster.

Dina ättlingar skall frimodigt fördriva främmande

     folken.

Bosätta sig tryggt i de nu övergivna städerna.

               

Jesaja bok. 54:4.

 

4.  #Var inte rädd, du skall inte behöva skämmas,

blygs inte, du skall inte förödmjukas.

      Nej, du skall glömma din ungdoms skam,

inte mer minnas änketidens smälek#.

 

Lev i gudsfruktan: låt inte rädslan var Herre.

        Var inte fylld av skam-känslor!

Dina ungdomssynder är förlåtna.

       Din änketids smälek: förlåten.

 

Jesaja bok. 54:5.

 

5.  #Ty din man är han som har skapat dig,

han vars namn är Herren Sebaot, din befriare

      är Israels Helige, han som kallas hela

jordens Gud#.

 

Herrens Sebaot skapat dig, du dotter Sion.

          Din befriare från dina överträdelser.

Israels Helige är befriaren.

          Israels Helige kallas jordens Gud.

 

Jesaja bok. 54:6.

 

6.  #Herren kallar på dig, övergivna

och olyckliga kvinna. 

       Inte sviker man sin ungdoms hustru,

säger din Gud#.

 

Herren kallar dig vid namn:

      Du, Sion: övergivna olyckliga kvinna.

Gud ingen svikare.

        Jag älskar min ungdoms hustru.

 

Jesaja bok. 54:7.

 

7.  #Ett kort ögonblick övergav jag dig, men i stor

kärlek tar jag åter#.

 

Övergav dig för ett ögonblick.

      Prövade ditt hjärta.

Min ovillkorliga kärlek o-förändrad.

       

Jesaja bok. 54:8.

 

8.  #Jag dolde mitt ansikte för dig i häftig vrede

ett ögonblick, men evigt trofast visar jag dig

      nu min kärlek, säger din befriare, Herren#.

 

Dolde mitt heliga rättfärdiga ansikte:

      efter dina själviska överträdelser.

För ett ögonblick visade min vredsglöd.

        Min eviga trofasthet övervann min vrede.

Sion, du min eviga kärlek.

      Ord av din befriare från syndens makt.

  

Jesaja bok. 54:9.

 

9.  #Det är som på Noa tid, då jag svor att Noas flod

aldrig mer skulle dränka jorden.

      Så svär jag nu att inte mer vredgas och inte

mer rasa mot dig#.

 

På Noas tid: min rättfärdige tjänare.

      Svor jag vid mig själv: syndafloden aldrig mer

skulle dränka jordens yta. 

      Mitt löfte din upprättelse: du min jungfruliga 

 dottter Sion: svär vid mig själv inte mer 

      vredgas mot dig, min älskade, dotter Sion. 

 

Jesaja bok. 54:10.

 

10.  #Om än bergen rubbas och höjderna vacklar,

skall min trohet mot dig inte rubbas och mitt

    fredsförbund inte vackla, säger han som

älskar dig, Herren#.  

 

Min trohet mot dig orubblig:

        olikt bergen rörlighet höjdernas vacklande.

Mitt fredsförbund mig dig oupplösligt:

    säger en kärleksfull Fader.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards