Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 52:1-12. SIONS KOMMANDE LYCKA OCH HERRENS ÅTERKOMST.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 52:1-12.

 

                 SIONS KOMMANDE LYCKA

               

               OCH HERRENS ÅTERKOMST.

 

Jesaja bok. 52:1.

 

1.  #Vakna upp, vakna upp, klä dig i din styrka,

Sion, klä dig i din högtidsskrud, Jerusalem,

     heliga stad.

Ingen oomskuren och oren skall mer komma

     in i dig#.

 

Sion vakna upp iklä dig din styrka.

     Du, Jerusalem heliga stad ikläd dig 

din högtidsskrud för att möta Herrens återkomst.

        Du skall bevaras ren fri från allt orent.

       

Jesaja bok. 52:2.

 

2.  #Skaka dammet av dig, res dig, du fångna

Jerusalem, lös bojorna kring din hals,

       du fångna dotter Sion#.

 

Låt din gudlöshet vändas i gudsfruktan.

     Var frimodig.

Du, Jerusalem fångad i syndens bojor.

        Fångna dotter Sion bli fri.

 

Jesaja bok. 52:3.

 

3.  #Så säger Herren:

Ni blev sålda för ingenting, och utan betalning

      skall ni friköpas#.

 

Herrens förbarmande ord:

      Era liv blev sålda som trälar utan betalning.

Jag, Herren friköper er från er förtryckarnas

       fångenskap.

         

Jesaja bok. 52:4.

 

4.  #Så säger Herren Gud:

Mitt folk begav sig för länge sedan till Egypten

      för att bo där en tid.

Sedan förtrycktes de orättfärdigt av Assyrien#.

 

Herrens säger:

      Mitt folk förtröstade inte på min hjälp.

Flyttade till Egypten träldomslandet.

           Blev förtryckta slavar av Assyriens

o-rättfärdighet.  

 

Jesaja bok. 52:5.

 

5.  #Men vad sker här? Säger Herren.

Mitt folk förts bort för ingenting, de som härskar

       över dem jublar, säger Herren.

Mitt namn smädas hela tiden#.

 

Mitt utvalda folks ohörsamhet för dem bort.

       Förtryckarna häskar med jubel.

 Mitt namn smädas hela tiden i ett gudlöst Assyrien.

 

Jesaja bok. 52:6.

 

6.  #Men mitt folk skall få lära känna mitt namn,

  den dagen skall de inse att jag är den som talar.

Jag är här:#.

 

Mitt folk skall få lära känna mitt heliga namn.

       På dagen förstå mina barmhärtiga ord.

    Jag är här: bland mitt folk.

 

Jesaja bok. 52:7.

 

7.  #Härligt är att höra budbärarens steg när

han kommer över bergen, han som bär bud om

     seger, som ropar ut goda nyheter, bär bud 

om räddning och säger till Sion: 

     "Din Gud är konung"!#.

 

Härligt få höra budbärarens befriande fotsteg.

         Kommer över bergen med glädjens budskap

 om befrielse för de fångna.

           Segerns budbärare över förtryckarnas våld.

Ropar ut goda befriande nyheter:

        Räddingens budbärare säger till Sions berg:

     "Din Gud är nu din konung"!.

 

Jesaja bok. 52:8.

 

8.  #Hör, dina väktare ropar och jublar.

Med egna ögon ser de hur Herren vänder åter

      till Sion#.

 

Lyssna. på dina böneväktare på muren:

      höjer jubelrop.

Väktarnas glädjdefyllda ögon får se Herrens

     återvändade godhet barmhärtighet

           till Sion.

 

Jesaja bok. 52:9.

 

9.  #Brist i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar

sitt folk och friköper Jerusalem#. 

 

Höj jubelrop, Jerusalems ruiner upprättelse

    av era fallna ruiner.

Herren sitt folk tröstare.

      Jerusalem friköpt från förtryckare.

 

Jesaja bok. 52:10.

 

10.  #Herrens visar sin makt och helighet inför

alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud

    räddar oss#.

 

Herrens allmakt visas inför människors ögon.

         Hans eviga helighet: rättvist älskar sanningen.

Alla folk får se hans kärleksfulla omsorg. 

         Hans godhet räddar oss god förebild för

jordens alla folk.

 

Jesaja bok. 52:11.

 

11.  #Bort, bort!  Dra ut härifrån, rör inte vid

något, orent!

        Håll er rena när ni drar ut, ni som bär 

Herrens kärl#.

 

Mitt folk avsky allt orent!

          Vidrör inte orenheten denna syndens besmittelse.

        När ni bär Herrens heliga kärl:

lev i hjärtats renhet.      

 

Jesaja bok. 52:12.

 

12.  #Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt,

ty Herren går framför er, Israels Gud går sist

       i ert tåg#.

 

Herrens beskyddande barmhärtighet göra era

     fotsteg trygga.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards