Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 51:17-23. ISRAEL SLIPPER HERRENS VREDES BÄGARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

     JESAJA BOK. 51:17-23.

 

  ISRAEL SLIPPER HERRENS VREDES BÄGARE.

 

Jesaja bok. 51:17.

 

17.  #Vakna, vakna!

  Res dig, Jerusalem, du som ur Herrens hand

fått hans vredes bägare att dricka, du som måste

       tömma kalken i botten, bägaren som får

dig att ragla#.

 

Du, Israel mitt folk vakna upp ur er andliga

     sömnaktighet.

Du Jerusalem min utvalda stad.

        Din gudlöshet drabbas av vredeskalken ur 

Herrens heliga hand.

         

Jesaja bok. 51:18.

 

18.  #Av alla de söner hon fött är den ingen som

leder henne, av alla de söner hon fostrat

      är det ingen som tar henne vid handen#.

 

Du, Jerusalems söner tygellösa söner.

        I Jerusalem saknas dugliga herdar 

för min hjord.

 

Jesaja bok. 51:19.

 

19.  #Dubbelt drabbad är du ----- vem ömkar dig?

Våld och förödelse, svält och svärd ----- vem

     tröstar  dig?#:

 

Du drabbad av min vredebägare.

          Vem förbarmar sig över dig?

Våld förödelse svält och dödssvärdet daglig föda.

        Vem är din tröstare?

 

Jesaja bok. 51:20.

 

20.  #Dina söner ligger hjälplösa i gathörna,

som antiloper i fångsnät, berusade av Herrens

     vrede, av din Guds raseri#.

 

Dina söner ligger hjälplösa på Jerusalems gator.

      Likt fångade antiloper.

Berusade av Herrens vredesbägare.

         

Jesaja bok. 51:21.

 

21.  #Hör därför detta, du plågade, du som är drucken, fast inte av vin#.

 

Lyssna på mina ord: du Jerusalems plågade

    invånare  druckna av min rättfärdiga vrede.

 

Jesaja bok. 51:22.

 

22.  #Så säger din härskare, Herren, din Gud, 

som kämpar för sitt folk:

      Bägaren som får dig att ragla tar jag nu

ur din hand, kalken, min vredes bägare,

      skall du  inte dricka mer#.

 

Din, härskare Jerusalem, Herren, din Gud

         kämpar för sitt folk bot och bättring.

Vredesbägaren, gör dig drucken.

         

Jesaja bok. 51:23.

 

23.  #Jag räcker dem till dem som plågat dig,

  som sade till dig:

"Lägg dig ner, vi skall gå här!"

      och tvang dig att göra din rygg till mark,

till en gata att gå på#.

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards