Alla inlägg den 20 juni 2021

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

       JESAJA BOK. 50:4-11.  

 

HERRENS TJÄNARE PLÅGOR OCH UPPRÄTTELSE.

 

Jesaja bok. 50:4.

 

4.  #Herren Gud har gett mig en lärljunges tunga,

så att jag kan inge den trötte mod.

     Varje morgon gör han mitt öra villigt att lyssna

på lärljungars vis#.

 

Lärljungens tunga  påverkad av Guds lagars ord.

      Det hjärtat är  fyllt av det talar munnen.

Lärljungars tungars ord: modlöses uppmuntran.

      Varje ny morgon stund förändrar mitt öras

lyssnande: villig lärljunge lär sig av insikten. 

 

Jesaja bok. 50:5.

 

5.  #När Herren Gud öppnade mina öron 

gjorde jag inte motstånd, drog mig inte undan#.

 

Herrens nåd öppnar mina andliga förmörkade

    ögon belyste dem med helig ögonsalva.

Älskade hans sanna ord.

 

Jesaja bok. 50:6.

 

6.  #Jag lät dem prygla min rygg och slita mig

i skägget, jag gömde inte ansiktet när skymfade

    mig och spottade på mig#.

 

Insiktfulla orden fostrade mig.

           Var frimodig mot mina förföljares bespottelse.

 

Jesaja bok. 50:7.

 

7.  #Herren Gud hjälper mig, därför känner jag

inte skymfen, därför gör jag mitt ansikte hårt 

     som flinta, jag vet att jag inte blir sviken#.

 

Heren, min Gud min hjälpare i nöden.

      Känner mig trygg i mina o-vänners närvaro.

Äger en diamant panna gudlösas ord ingen

     makt över mitt liv.

Gud inte svekets Gud.

       Gud är trofast.

 

Jesaja bok. 50:8.

 

8.  #Han som skaffar mig rätt är nära.

vem söker sak med mig?

       Låt oss mötas inför rätta.

Vem vågar vara min motpart?

     Må han stiga fram#.

 

Gud rättvis försvarar mig.

    Rättvisans försvarare.

 

Jesaja bok. 50:9.

 

9.  #Ja, Herren Gud hjälper mig, vem kan då

få mig fälld?

       De blir som utslitna kläder, malen skall 

äta upp dem#.

 

Herren, min hjälpare: dömer rättvis.

    Rättvisan dömer den skyldige.

De gudlösas dom likna utslitna kläder.

       Klädmalen deras död.

 

Jesaja bok. 50:10.

 

10.  #Vem bland er fruktar Herren och lyssnar

på hans tjänare, som vandrar i mörker utan en

       strimma av ljus men sätter sin lit till

Herrens namn och förtöstar på sin Gud?#.

 

Vem av er lever i gudsfruktan?

        Lyssna på hans tjänares ord!

Vandrar i livets falska mörker.

          Saknar ljusets sanna rättvisa liv.

Har hjärtats förtröstan till Herrens eviga namn.

       

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 57:1-2.

 

            HERRENS TEMPEL ÄR ÖPPET FÖR ALLA.

 

                                        DEL. 2.

 

Jesaja bok. 57:1.

 

1.  #Den rättfärdige går under, och ingen bryr sig

om det, de trogna rycks bort, och ingen märker det.

       Ansatt av ondskan rycks den rättfärdige bort#.

 

Rättfärdige blir ondskans byte.

      Ingen lägger märke till de trogna försvinner.

     

Jesaja bok. 57:2.

 

2.  #Men han skall få frid.

Den som fört ett rättrådigt liv skall få gå till vila#.

 

Han skall bemötas av frid.

        Rättfärdigt liv få vila frid.

       

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

  JESAJA BOK. 56:9-12.

 

     FOLKETS FÖRSUMLIGA LEDARE.

 

Jesaja bok. 56:9.

'

9.  #Kom, alla vilda djur, och ät, kom, alla djur

     i skogen!#.

 

Herrens omsorg över sinn skapelse.

      Alla vilda djur, kom och få föda.

 

 Jesaja bok. 56:10.

 

10.  #Väktarna är alla blinda, de märker ingenting.

Stumma hundar är de, som inte kan skälla,

     de ligger och dåsar, de älska att sova#.

 

Väktarna själviska andligt förblindade ledare

     för Guds hjord.

Sömnaktiga likgiltiga ledare för hjorden.

    Älskar sig själva.

 

Jesaja bok. 56:11.

 

11.  #Men det är glupska hundar, de blir

aldrig mätta.

     Skall de vara herdar, de som inget förstår?

Alla går sina egna vägar , varenda en vill

     roffa åt sig#.

 

Självupptagna obarmhärtiga ledare.

       Saknar andlig insikt beskyddar inte hjorden

för faror.

     Går sina själviska vägar tänker på sig själva.

 

Jesaja bok. 56:12.

 

12.  #Kom, jag tar fram vin, vi tar oss ett rus!

   I morgon blir det som i dag, ja, ännu bättre"#. 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

    JESAJA BOK. 56:1-12.

 

      HERRENS TEMPEL ÄR ÖPPET FÖR ALLA.

 

Jesaja bok. 56:1.

 

1.  #Så säger Herren:

Håll er till det som är rätt,

      och handla rättfärdigt, ty min hjälp

kommer snart, min rättfärdighet skall segra#.

 

Herrens ord säger:

      Låt rättvisan få råda, gör vad rättfärdigt

är ord och handling.

      Jag är er hjälpare.

Min rättfärdighet besegrar o-rättvisan.

      

Jesaja bok. 56:2.

 

2.  #Lycklig den som handlar så, den människa

som håller fast vid detta: att iaktta sabbaten 

      och inte vanhelga den och att avhålla sig

från allt ont#.

 

Välsignad den som låter rättvisans ord få råda.

         Är ståndaktig i rättvisan.

Respekterar sabbaten.

       Inte vanhelgad den: avskyr det onda.

 

Jesaja bok. 56:3.

 

3.  #Främlingen sluter sig till Herren skall inte säga:

"Herren håller mig skild från sitt folk",

        och den snöpte skall inte säga:

"Jag är ett förtorkat träd".

 

Främlingen till Herren tempel skall inte säga.

       Jag tillhör hans folk.

Förbannelsens förtorkade träd:

      blir välsignat i beröring Herrens tempel.

 

Jesaja bok. 56:4.

 

4.  #Ty så säger Herren:

Snöpta som iakttar mina sabbater, som gärna

        gör min vilja och håller fast vid mitt förbund#.

 

Så säger Herrens vilja:

       De som respekterar mina sabbater:

gör min vilja.

        Visar trohet vi mitt förbund. 

 

Jesaja bok. 56:5.

 

5.  #De skall i mitt hus, inom mina murar, få ett namn, ett äreminne som är bättre än söner

      och döttrar.

Ett evigt, oförgängligt namn skall jag ge dem#.

 

De vilka är trogna mitt tempel:

        Få ett namn,  äre-namn bättre än söners

döttrars namn.

        Evigt o-förgängligt namn vara deras namn.

 

Jesaja bok. 56:6.

 

6.  #Främlingar som sluter sig till Herren och

vill göra tjänst hos honom, älska Herrens namn

      och vara hans tjänare, ja, alla som iakktar

sabbaten och inte vanhelgar den och håller

     fast vid mitt förbund#.

 

Främlingar som söker Herren.

        Vill tjäna honom.

Älska Herrens namn.

      Vara hans tjänare.

Respekterar sabbaten.

      Visa den vördnad älska den.

Visar trohet vid mitt förbund.

 

Jesaja bok. 56:7.

 

7.  #Får komma till mitt heliga berg och glädjas

i mitt bönehus, och deras brännoffer

      och slaktoffer skall jag ta emot på mitt altare.

Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk#.

 

Välkommen till mitt heliga berg.

       Glädjas i mitt bönehus.

Deras brännoffer slaktoffer med välbehag tas emot

     på mitt heliga altare.

Mitt hus bönens hus för alla folkslag.

 

Jesaja bok. 56:8.

 

8.  #Detta är Herrens Guds ord, han som samlar

det skingrade Israel:

        Ännu fler skall jag samla till dem som

redan är samlade#. 

 

Vad jag har talat till er är Herrens ord.

          Samlar det förskingrade Israel.

  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 55:6-13.

 

           MANING ATT LITA PÅ HERRENS ORD.

 

Jesaja bok. 55:6.

 

6.  #Sök Herren medan han låter sig finnas,

åkalla honom medan han är nära#.

 

Förtrösta på Herrens ord: 

    Sök Herren åkalla honom när han är nära.

 

Jesaja bok. 55:7.

 

7.  #Må en gudlöse överge sin väg,

den ondskefulla sina planer.

       Må han vända om till Herren, så skall han

förbarma sig över honom, vända om till vår Gud,

      som alltid vill förlåta#.

 

Gudlöse överger sin själviska väg:

     låter sig förtösta på Herrens fullkomliga ord.

Ondskefulla planer värdelösa inför Herrens ord.

      Vänd om till Herren i botgörelse.

Han förbarmar sig över gudlösa människor.

       Guds kärleks famn öppen glömma förlåta.

 

Jesaja bok. 55:8.

 

8.  #Mina planer är inte era planer och era vägar

inte mina vägar, säger Herren#.

 

Mina planer liknar inte era själviska planer.

       Era själv-valda vägar liknar inte mina

fullkomliga vägar, säger Herren. 

 

Jesaja bok. 55:9.

 

9.  #Liksom himlen är hög över jorden, så är mina

   vägar högt över era vägar, mina planer högt

över era planer#.

 

Jesaja bok. 55:10.

 

10.  #Liksom regn och snö faller från himlen

och inte vänder tillbaka dit utan vattnar jorden,

     får den att grönska och bära frukt, och ger

säd att så och bröd att äta#.

 

Likt regnet faller på torr jord.

     Snön faller från himlen.

Återvänder till torr jordyta bevattnar den.

        Näringsrikt vatten ger grönska fruktbar frukt.

 Ger rikligt säd att så.

       Bröd till föda. 

 

Jesaja bok. 55:11.

 

11.  #Så är det med ordet som kommer från

hans mun: det vänder inte frukt tillbaka utan

      gör det vill och utför sitt uppdrag#.

 

Vilket jämförs med mitt fruktbara ord.

        Ord: vilka kommer ifrån mitt hjärta.

Mina ord utför sitt uppdrag.

 

Jesaja bok. 55:12.

 

12.  #I glädje skall ni tåga ut och ledas hem

i trygghet.

      När ni kommer brister berg och höjder ut i jubel,

markens alla träd klappar händer#.

 

Ni ledas hem från främmande länder.

        Till ert utvalda trygga hemland.

När ert Jubelrop hörs:

      Bergens fasta klippa brister sönder.

Höjderna brister ut i jubelrop.

        Markens alla träd i lovsång klappar händer.

 

Jesaja bok. 55:13.

 

13.  #I stället för törne skall det växa cypresser,

i stället för nässlor myrten.

       Det skall vara ett äreminne åt Herren,

ett evigt, oförgängligt tecken#. 

 

Där törnens förbannelse vuxit växer nu 

     välsignelsens cypresser.

Förbannelsens brännnässlor vuxit växer nu myrten. 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

2021.06.26

 

Skulle ta ned flaggan: regnade hemvägen från

     Öland  regnet skulle försvinna vid nedtagningen.

Gick med cykel mot flaggan kom inte några regndroppar  solen sken.

    Värme upp flaggan i källaren.

Regnet kom tillbaka när jag var i min lägenhet.

      #Din tro bär dig#.

När flaggning var klar kom sonen och flickvännen

     i mammans bil:  Fått körkortet efter 2 års 

övnings-körning. förberett för GTB.

 

2021.06.27

 

#Hon är inte ifrån Guds Rike#.

      Jesu ord till den rike mannen.

 

2021.06.24

 

Fick orden.

    "När hon åker ifrån Dig, till en annan ort:

Hennes hjärta inte långt från Dig#.

 

2013.12.13

 

Träffade henne på Östanåvägen.

    "Jag trodde vi flyttat från varandra

som vi inte träffats".

 

2021.02.04

 

Min son och jag har köpt lägenhet i Göteborg.

     Ska inte sälja lägenheten.

Pröva om jag trivs där. 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

     JESAJA BOK. 55:1-5.

 

           HERRENS FÖRBUND BESTÅR.

 

Jesaja bok. 55:1.

 

1.  #Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten,

kom, även om ni inte har pengar!

        Förser er med säd, så att ni får äta.

Kom få säd utan pengar, vin och mjölk utan

    att betala!#.

 

Herrens förbundslöften:

 

Den törstige får törstigheten släckt.

           Var frimodig nalkas mina löften.

Fattigdomen inget hinder för min omsorg.

         Hämta säd ur mina rika förrådshus.

Säd till föda.

      Barmhärtigheten ger rik gåvor:

Vin och mjölk  utan penningar.

 

Jesaja bok. 55:2.

 

2.  #Varför lägger ni pengar på det som inte 

är bröd, er lön på sådant som inte mättar?

       Lyssna på mig, så får ni äta gott och njuta

av feta rätter#.

 

Låt inte dårskapen bedrar dig lägg pengar på

    vad nyttigt är.

Lyssna på mina visa ord.

       Vilket ger er näringsföda för dagens behov.

 

Jesaja bok. 55:3.

 

3.  #Kom till mig och hör noga på, lyssna, 

  så får ni liv.

Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd

      jag visat David skall bestå#.

 

Kom till er kärleksfulle fader, lyssna på mina

       omtänksamma ord: så får ni liv.

Sluter evigt förbund med er.

     Nåden jag visade min utvalde tjänare David

skall bestå för evigt. 

 

Jesaja bok. 55:4.

 

4.  #Honom gjorde jag till ett vittne för folken,

till furste och härskare över dem#. 

 

Min tjänare David mitt vittne för folken.

        Gjorde honom till furste och häskare

över dem.

 

Jesaja bok. 55:5.

 

5.  #Du skall kalla på folkslag du inte känner,

folkslag som inte känner dig skyndar till för

      Herrens, din Guds skull, Israels Helige,

som skänkt dig härlighet#.

 

För Herren Israels Heliges skull skänkt dig

      min härlighet.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

   JESAJA BOK. 54:11-17.

 

               DET NYA JERUSALEMS HÄRLIGHET.

 

Jesaja bok. 54:11.

 

11.  #Du plågade, härjade, du som ingen tröstar,

jag låter dina stenar vila på spetsglans, 

      jag lägger grunden med safirer#.

 

Du, Jerusalem, Guds stad; plågat invaderat av

    främmande härar.

Tröstlös uppgiven.

       Jag, Herren, din, Gud lägger din grund

med förgyllda safirer.

 

Jesaja bok. 54:12.

 

12.  #Jag gör dina tinnar av granater, dina portar

av beryller och hela staden av ädla stenar#.

 

Dina gator gjorda av ädla stenar.

         

Jesaja bok. 54:13.

 

13.  #Alla dina barn skall fostras av Herren, 

i fred och välgång skall dina barn leva#.

 

Dina födda barn agad av Herrens bud.

     Välsignade få leva i fred och välgång.

 

Jesaja bok. 54:14.

 

14.  #Rättfärdighet skall vara din grund.

Du skall vara långt från förtrycket ----- du har

        inget att frukta ----- långt från fördärvet

----- det skall inte nå dig#.

 

Du, Jerusalem min rättfärdighet skall grunden

    för livet i staden.

Tanke på förtryck försvunnit.

          Gudsfruktan tryggheten mot fientliga

invationer.

 

Jesaja bok. 54:15.

 

15.  #Om någon går till angrepp är det inte jag

som vållat det, och vem som än angriper dig

       skall falla för din hand#.

 

Försöker främmande härar anfalla dig:

         inte jag som verkar genom dem.

Blir du angripen skall de falla i den mäktiges

       händer.

 

Jesaja bok. 54:16.

 

16.  #Det är jag som skapade smeden, han som

blåser på kolelden och formar vapnen för deras

      värv, jag skapar förgöraren som skall förinta#.

 

Jag, Herre Sebaot, skapade smedens

      skapar-förmåga.

Hans arbetsuppgift:

      Blåser på kolelden.

Formger olika vapen för deras bruk.

        Skapat förgöraren valt vara det.

Skall förinta hans onda planer.

 

Jesaja bok. 54:17.

 

17.  #Men inget vapen som smids mot dig

skall ha framgång, alla som för talan mot dig

        skall du få fällda.

Det är Herrens tjänares lott, jag ger dem segern,

      säger Herren#.    

 

Inget främmande vapen mot dig skall segra.

       Övermodiga tungor mot dig skall förödmjukas.

Herrens tjänares uppgift: ger seger

     över fiendens onda planer.

  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards