Direktlänk till inlägg 31 maj 2021

JESAJA BOK. 50:1-3. SIONS KOMMANDE UPPRÄTTELSE. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 maj 2021 09:44

JESAJA BOK. 50:1-3.

 

        SIONS KOMMANDE UPPRÄTTELSE.

 

    DEL. 2.

 

Jesaja bok. 50:1.

 

1.  #Så säger Herren:

Var är skilsmässobrevet genom vilket jag

   försköt er mor?

Vem stod jag i skuld till, så att jag måste sälja er?

      Nej, för era synder blev ni sålda, för era brott

blev er mor förskjuten#.

 

Herrens fråga är jag skyldig någon.

       Era överträdelser mot min lag:

Var finns skilsmässobrevets giltighet.

      Brevet som förkastade er mors liv?

Har jag orättvist behandlat er:

      sälja bort er som fångar?

Nej, Era överträdelse mot min lag: livet i er synd.

         Blev ni sålda som slavar till främmande folk.

 

Jesaja bok. 50:2.

 

2.  #Varför fann jag ingen när jag kom, varför

svarade ingen när jag ropade?

       Är min arm för att befria er, saknar jag

kraft att ge räddning?

      Jag ryter åt havet och det torkar ut,

floder förvandlas till öknen.

      Fiskarna ruttnar när vattnet försvinner,

alla dör de av törst#.

 

När jag kallade på er med faders kärlek:

      lyssna ni inte.

Är min allmakts arm försvagad för er befrielse?

        Saknar jag viljans kraft för var er räddare?

Min allmakts rytande ord åt havets djupheter:

         gör havet floder till ödemark.

Vattnet försvinner fiskarna dör.

         Alla havets levande varelser dör av törst.

 

Jesaja bok. 50:3.

 

3.  #Jag klär himlen i svart, jag höljer den

   i sorgdräkt#.

 

Jag, Herren er Gud ikläder himlen i mörker.

         Låter den ikläda sig sorgdräkt.

Sorgensdräkt förmörkar Livet.

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards