Direktlänk till inlägg 31 maj 2021

JESAJA BOK. 49:14-26. SIONS KOMMANDE UPPRÄTTELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 maj 2021 09:44

    JESAJA BOK. 49:14-26.

 

        SIONS KOMMANDE UPPRÄTTELSE.

 

      DEL. 1.

 

Jesaja bok. 49:14.

 

14.  #Sion sade:

"Herren har övergett mig, Gud har glömt mig"#.

 

Sion, det heliga berget sade:

       Herren övergivit mig.

 

Jesaja bok. 49:15.

 

15.  #Glömmer en kvinna sitt lilla barn,

bryr hon sig inte om den hon själv fött? 

      Och även om hon skulle glömma, glömmer jag

aldrig dig#.

 

Jämförs sin övergivenhet med kvinnans

     bortglömda gråtande barn. 

Visa obarmhärtig moders kärlek mot sitt

      födda barn.

Skulle hon glömma sitt barn: jag i min trohet

    aldrig gör det.

 

Jesaja bok. 49:16.

 

16.  #Nej, ditt namn är skrivet i mina händer,

jag tänker ständigt på dina murar#.

  

Ditt namn, Sion skrivet i mina heliga händer.

     Tänker dagligen på dina beskyddande murar.

 

Jesaja bok. 49:17.

 

17.  #De skall bygga upp dig kommer skyndande,

de som rev ner och förstörde drar bort#.

 

De skall upprätta dig.

       De som förstörde dina murar: ska försvinna.  

 

Jesaja bok. 49:18.

 

18.  #Lyft blicken och se dig omkring!

Alla samlas och kommer till dig.

      Så sant jag lever, säger Herren, du skall 

bära dem som smycken, snöra dem omkring dig

       som en brudgördel#.

 

Lyft upp din modlösa blick.

      Alla folk samlas kommer till dig.

Du, Sion så sant jag lever för evigt: säger Herren.

        Bära folket som dyrbara smycken.

 

Jesaja bok. 49:19.

 

19.  #Du ligger i ruiner, ödelagd, landet

är förhärjat.

        Men nu blir du för trång att bo i,

skövlarna är borta#.

 

Du ligger nu i ödelagda ruiner.

       Landet förhärjat av ondska.

 

Jesaja bok. 49:20.

 

20.  #Barnen från din barnlöshets tid skall du

få höra säga:

      "Här är för trångt för mig.

Flytta på dig, så att jag får plats":#:

 

Barnlöshetens tid förbi.

        

Jesaja bok. 49:21.

 

21.  #Då skall du säga för dig själv:

"Vem har fött dessa åt mig?

        Jag var barnlös och ofruktsam.

Jag var förvisad och förskjuten, vem fostrade dem?

        Jag var lämnad ensam, var fanns de då?"#.

 

Beskrivning på Sions barnlöshet ofruktsamhet.

 

Jesaja bok. 49:22.

 

22.  #Så säger Herren Gud:

Jag ger tecken till folken, höjer mitt baner

       för länderna, och de skall komma med dina

söner i famnen, bära hit dina döttrar på ryggen#.

 

Herrens ord till Sions upprättelse:

       Ger tecken till folken.

Höjer högt mitt segerbaner för alla länder.

       De skall komma med sina söner i famnen

Bära dina döttrar på sin rygg.

 

Jesaja bok. 49:23.

 

23.  #Kungar skall vårda dem och drottningar

amma dem.

      De skall falla ner på sina ansikten inför dig

och kyssa dammet av dina fötter.

       Då skall de inse att jag är Herren.

De som hoppas på mig blir inte svikna#.

 

Kungar visa sin omsorg.

     Drottningarna ömt amma dem.

Förödmjuka sig inför mig.

       Bekänna mig som Herre.

De som sätter sin förtröstan på skall bli

     tröstade uppmuntrade.

 

Jesaja bok. 49:24.

 

24.  #Kan man rycka bytet från den starke, 

kan fången räddas undan räddas undan

    den grymme?#.

 

Jesaja bok. 49:25.

 

25.  #Så säger Herren:

Ja, fången skall ryckas från den starke,

     bytet räddas undan den grymme.

Jag skall strida mot den som strider mot dig,

       jag skall rädda dina barn#.

 

Sions kommande upprättelser:

      Fångarna i fångenskapens våld bli fria.

Grymmes bortrövade byte räddas.

       Dina stridande fiende blir mina fiender.

Skall bevara dina barn från fiendens våld.

 

Jesaja bok. 49:26.

 

26.  #Dina förtryckare skall äta sitt eget

  kött och blod, berusa sig som på vin.

Då skall allt levande inse att jag, Herren,

       är den som räddar dig, att Jakobs Mäktige

befriar dig#. 

 

Du, Sions förtryckare.

       Skall bestaffas för sin gudlöshet:

äta sitt eget kött och blod.

       Berusa sig på vinets farofyllda sötma.

All levande säger Herren ska få mig som Livets

    räddare:

Räddaren Jakobs mäktige befriaren för 

     alla dina gudlösa förtryckare. 

      

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards