Direktlänk till inlägg 7 april 2021

JESAJA BOK. 38:9-20. HISKIAS PSALM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2021 13:19

JESAJA BOK. 38:9-20.

 

                 HISKIAS PSALM.

 

Jesaja bok. 38:9.

 

9.  #Ett kväde av kung Hiskia av Juda när han hade varit sjuk och blivit frisk från sjukdomen.

 

Kung Hiskias tacksägelse psalm.

     Sjukdomen varit fylld av dödsångest.

Guds förbamande nåd  gav hälsan tillbaks.

 

Jesaja bok. 38:10.

 

10.  #Jag sade:

Mitt i livet går jag bort, bakom dödsrikets

     port förblir jag de återstående åren#.

 

Mina ord sade:

   I mitt lidande  mitt  liv försvinner.

 

Dödsrikets port öppnades för mig.

         

Jesaja bok. 38:11.

 

11.  #Jag sade:

Jag får inte mer skåda Herren i de levandes land,

       aldrig mer se människor mer bland dem 

som bor i världen#.

 

Min dödsångsten sade:

     Får inte skåda Herrens härlighet.

Inte träffa människor de boende i världen.

 

Jesaja bok. 38:12.

 

12.  #Min boning flyttas, bärs bort som

en herdes tält. 

       De rullar ihop mitt som en väv och skär

ner mig från varpen.

     Innan dagen blir natt gör du slut på mig#.  

 

Min trygga boplats försvinner.

     Likt herdens flyttbara tält.

Innan dagens ljus  natten min död.

 

Jesaja bok. 38:13.

 

13.  #Innan morgondagen kommer är jag gjord

till intet.

       Som ett lejon krossar du alla mina ben#.

 

Innan morgondagens ljus  är jag död.

      Likt lejonets offer krossades mina ben.

 

Jesaja bok. 38:14.

 

14.  #Som svalans gälla skri hörs min röst,

som duvans klangande läte.

       Gråtande ser jag mot höjden:

Herre, jag är hårt ansatt, grip in till min hjälp!#.

 

Mitt liv jämförs med svalans ångestfulla 

   klagande skrik är min röst.

Mina ögon gråt fyllda av sorg.

        Herre; mitt liv  fyllt av döds ångest.

Rädda mitt liv: Herre min trofaste Gud. 

 

Jesaja bok. 38:15.

 

15.  #Vad kan jag säga till honom?

   Det är ju han som har gjort detta.

Sömnen flyr mig i min bittra plåga#.

 

Inför hans allsmäktiga ansikte: mina ord

     värdelösa.

Sömnlösa nätter plågar mitt liv.

 

Jesaja bok. 38:16.

 

16.  #Herre, gör mig frisk, låt mig få leva!#.

 

Mitt hjärtats botgöring:

      Gör mig frisk.

Ta inte livet från mig.

 

Jesaja bok. 38:17.

 

17.  #Min bittra plåga blev mig till välsignelse.

Du skonade mitt liv och räddade mig från

      förintelsens avgrund, du kastade alla mina

synder bakom dig#.

 

I mitt livs bittra plåga:  gav mig Herrens välsignelse.

         Du, Herre förbarmade dig över mitt liv.

Var min räddare från förintelsens bittra avgrund.

         Din förlåtelses nåd  glömde alla mina synder.

          

Jesaja bok. 38:18.

 

18.  #Dödsriket prisar dig inte, de döda sjunger 

inte ditt lov, de som lagts i graven hoppas

     inte på din trofasthet#.

 

Dödsriket prisar inte ditt heliga namn.

      De döda lovsjunger inte ditt lovs ära.

De begravda saknar tilltro på din trofasthet.

 

Jesaja bok. 38:19.

 

19.  #De levande prisa dig, de levande, så som

jag gör i dag.

      Fäder undervisar söner om din trofasthet#.

 

De livs levande prisa dig: ty du är deras Gud.

       I dag är jag fri från min dödsångest.

Fäderna undervisade sina söner om

     din trofasthet.    

 

Jesaja bok. 38:20.

 

20.  #Herren kommer till min räddning, låt oss

slå an strängarna och spela vid Herrens hus

       i alla våra livsdagar#. 

 

Herren min räddare i min nöd.

       Låt oss prisa ära hans trofasthet

med strängars spel på harpa.

      Vid Herrens hus i alla våra livsdagar.    

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards