Direktlänk till inlägg 8 mars 2021

JESAJA BOK. 21:1-10. BABYLONS FALL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 mars 2021 10:42

JESAJA BOK. 21:1-10.

 

               BABYLONS FALL.

 

Jesaja bok. 21:1.

 

1.  #Från öknen.  Ett budskap.

Som stormen drar genom Negev, så kommer

      det från öknen, från det skrämmande landet#.

 

Herrens straffdomar över babylon.

      Ett budskap kommer från öknen:

över babyloniens gudlösa trolöshet.

      Herrens vredes glödande stormvindar drar

genom Negev.

      Ökenlandets grymma bitterhet:

skrämmande landet.

        

Jesaja bok. 21:2.

 

2.  #En grym syn har uppenbarats för mig:

Förrädare förråder, härjare härjar.

     "Framåt, Elim!

Till anfall, Medien!

      Jag gör slut på all jämmer"#.

 

Grym syn över babyloniens fall uppenbarats för mig.

         Förrädare finns i Babylon.

Vilka förråder sina medmänniskor.

      Härjare plundrar landet.

Vi frimodig Elim!

     Gå till tappert anfall, Medien!

Förgör allt jämmerrop.

 

Jesaja bok. 21:3.

 

3.  #Därför skälver jag i hela kroppen och våndas

som en födande kvinna.

      Jag skakas av vad jag hör, fasar för vad jag ser#.

 

Profeten Jesaja skräckslagen i hela sin kropp

    inför budskapet.

Våndas i mitt inre likt födande kvinnan.

          Orden jag hör och ser skapar mig rädsla.

 

Jesaja bok. 21:4.

 

4.  #Jag grips av svindel, jag överväldigas av skräck.

      Skymningen jag längtade till skrämmer mig nu#.

 

Blir förvirrad  skräcken våldtar mig.

       Mörkrets skymning var mig längtan.

Blivit för mig  livets rädsla. 

 

Jesaja bok. 21:5.

 

5.  #Det dukas ett bord, dynor läggs ut, man äter

och dricker.

     "Res er, furstar!

Smörj era sköldar!"#.

 

Bordet dukas med feta rätter.

        Välbekvämliga dynor läggs ut.

Äter dricjer i köttsligt frosseri.

     Ni, furstar res er frimodigt upp!

Gör era stridssköldar redo för strid.

 

Jesaja bok. 21:6.

 

6.  #Så sade Herren till mig:

Ställ ut en vaktpost, som skall kungöra vad

    han ser#. 

 

Herren sade till mig:

     Gör i ordning en säker vaktpost.

Platsen där bevakningen blir klarare.

 

Jesaja bok. 21:7.

 

7.  #Ser han har vagnar dragna av hästar,

ryttare på åsnor, ryttare på kameler, då skall

       han lyssna, lyssna noga#.

 

Dragna anfallande hästar stridande ryttare på

      åsnor och kameler,

lyssna uppmärksamt på deras stridsrop.  

 

Jesaja bok. 21:8.

 

8.  #Och spejaren ropade:

"Dagarna i ända håller jag vakt, Herre, natt

      efter natt står jag på post"#.

 

Vakt spejaren ropar:

       Hela dagarna varit på min vakt: Herre.

Natt efter natt  var trogen min vaktpost.

 

Jesaja bok. 21:9.

 

9.  #Se, Nu kommer män på vagnar dragna av hästar"#.

       Då sade han:

"Det har fallit, Babylon har fallit!

      Alla dess gudabilder ligger krossade

på marken"#.

 

Nu kommer krigsdugliga män på vagnar:

     dragna av kraftfulla hästar.

Babylons rike fallit.

      Alla babyloniens falska avgudabilder:

ligger krossade till stoft på marken.

 

Jesaja bok. 21:10.

 

10.  #Du mitt söndertröskade folk, vad har jag

hört från Herren Sebaot, Israels Gud, 

        det har jag kungjort för er#.  

 

Mitt sönderkrossade folk, varit lydig Herren Sebaots

     röst vilket jag berättat för er.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards