Direktlänk till inlägg 13 februari 2021

JESAJA BOK. 12:1-6. TACKPSALM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 februari 2021 10:16

JESAJA BOK. 12:1-6.

 

                 TACKPSALM.

 

Det räddade folkets lovsång.

 

Johannes Evanglium. 7:37.

 

37.  #På högtidens sista och största dag ställde

Jesus och ropade:

    "Är någon törstig, så kom till mig och drick#.

 

Jesaja bok. 12:1.

 

1.  #Den dagen skall du säga:

Jag tackar dig, Herre.

       Du var vred på mig, men din vrede

lade sig och du gav mig tröst#.

 

Tacksamt hjärta tackar; Herren sin, Gud.

         Du visade mig din vrede:

iställe för vrede: tröstade du mig.

 

Jesaja bok. 12:2.

 

2.  #Ja, Gud är min räddning, jag är trygg

och utan fruktan.

        Min kraft och mitt värn är Herren,

han räddade mig#.

 

Du min Gud: min evige räddare.

      Jag trygg i din närhet: fri från rädslan.

Du, Herre, min kraftkälla mitt försvar mot

     orättvisans faror.

 

Jesaja bok. 12:3.

 

3.  #Jublande skall ni ösa vatten ur räddningens

källor#.

 

Med jublande läppar skall jag ösa ur glädjens

      räddande källor.

 

Jesaja bok. 12:4.

 

4.  #Den dagen skall ni säga:

Tacka Herren, åkalla honom, berätta för folken

       om hans verk, förkunna hans upphöjda namn!#.

 

Dagen kommer då ni frimodigt säga:

      Visa er tacksamhet mot Herrens godhet.

Åkalla hans heliga namn.

       Berätta för folken om hans underbara verk.

Förkunna frimodigt hans upphöjda ärerika namn.

 

Jesaja bok. 12:5.

 

5.  #Lovsång Herren för hans väldiga gärningar,

gör dem kända över hela jorden!#.

 

Lovsjung Herrens storhet för hans väldiga gärningar.

            Gör dem kunniga för allt skapat. 

 

Jesaja bok. 12:6.

 

6.  #Höj jubelrop, ni som bor på Sion, ty stor

är han mitt ibland er, Israels Helige#.

 

Höj jubelrop, ni boende på Sions heliga berg.

         Ära hans storhet mitt ibland er,

Isreals Helige. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards