Direktlänk till inlägg 28 januari 2021

JESAJA BOK. 3:1-15. ANARKI I JUDA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 januari 2021 11:49

JESAJA BOK. 3:1-5.

 

        ANARKI I JUDA.

 

Laglöshet råder i Juda land.

 

Jesaja bok. 3:1.

 

1.  #Se, Härskaren Herren Sebaot skall beröva

Jerusalem och Juda stöd och stöttepelare;

       all tillgång på mat, all tillgång på vatten#.

 

Herren härskaren Herren Sebaot skall bestraffa

     Jerusalem Juda lands all hjälp och stöd:

Förlora all tillgång på vatten och föda. 

 

Jesaja bok. 3:2.

 

2.  #Kämpare och krigare, domare och profeter,

  spåmän och äldste#.

 

Beröva dem på profeter domare spåmän äldste.

     

Jesaja bok. 3:3.

 

3.  #Befäl och betrodda, rådgivare, teckentydare

och besvärjare#.

 

Jesaja bok. 3:4.

 

4.  #Jag skall ge dem pojkar till ledare,

lymniga barn skall styra dem#.

 

Andligt o-mogna ledare saknar dygderna:

    vilket jämförs med pojkar: utvalda till vara ledare. 

 

Jesaja bok. 3:5.

 

5.  #Alla skall hunsa varandra, unga sätta sig 

upp mot gamla, ringa mot ansedda#.

 

O-ordning råda i landet.

      Unga respektlösa mot de gamla.

 

Jesaja bok. 3:6.

 

6.  #Om man då får fatt på någon i hans fädernehem

och säger:

       "De äger en mantal, du får bli vår furste

och härska över detta vacklande rike"#.

 

Tillsätter o-erfarna ledare härska över

      Juda land.

 

Jesaja bok. 3:7.

 

7.  #Då skall han svara:

"Jag ingen ledare.

         Jag har inte bröd i huset och ingen mantel.

Gör inte mig till furste över folket!"#.

 

Oerfarne säger jag är ingen ledare.

         Saknar dagligt bröd  för dagen.

Äger ingen mantal.

      Låt mig inte bli vald till folkets f urste.

 

Jesaja bok. 3:8.

 

8.  #Ja, Jerusalem vacklar, Juda faller.

I ord och handling utmanar de Herren och trotsar

       öppen hans helighet#.

 

Jerusalem mister sin ståtlighet och ärekrona.

     Juda land faller i moraliska misären.

 

Jesaja bok. 3:9.

 

9.  #Deras partiska domar vittnar mot dem,

de ropar ut sin synd liksom Sodom, de döljer

       den inte.

Ve dem!

       De drar olycka över sig#.

 

Deras o-rättvisa domar blir dem till åtlöje.

          I sin syndfulla ångest ropar ut likt

Sodoms moraliska misär:  olycka kommer

    över våra liv.

 

Jesaja bok. 3:10.

 

10.  #Lycklig den rättfärdige, han är god 

och får njuta sina gärningars lön#.

 

Välsignad de rättfärdiges liv.

      Lever i godheten får njuta sina gärningars lön.

 

Jesaja bok. 3:11.

 

11.  #Ve den orättfärdige, han är ond 

och får igen och får ingen vad han har gjort#.

 

Olycka elände drabbar den orättfärdige:

        Ondskefull  blir belöningslös. 

 

Jesaja bok. 3:12.

 

12.  #Förtryckare skinnar mitt folk, ockrare

härskar över det.

       Mitt folk, de som leder dig för dig vilse

och gör dig osäker om vägen#.

 

Förtryckare plundrar mitt folk.

          Mammondyrkare härskar över Juda land.

Mitt folk, dåraktiga ledare vilseleder er.

       Från sanningen till villfarelsens bittra vägar.  

 

Jesaja bok. 3:13.

 

13.  #Herren träder fram med sin anklagelse,

han står redo att döma sitt folk#.

 

Herren träder fram: anklagar sitt trolösa folk.

        Redo för döma Juda.

 

Jesaja bok. 3:14.

 

14.  #Herren går till rätta med sitt folks äldste

och styresmän.

      "Det är ni som har skövlat vingården,

rov från de fattiga finns i era hus#.

 

Herren tillrättavisar sitt folks äldste

       och styrmän.

Ni förstört min vingård.

       I era välbärgade hus finns vad ni stulit

från den fattige.

      

Jesaja bok. 3:15.

 

15.  #Med vilken rätt krossar ni mitt folk

och mal de fattiga till stoft?"

        säger Herren Gud Sebaot#. 

 

Ni har inga rättigheter förinta mitt folk.

      De fattiga liv bli till stoft.

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards