Direktlänk till inlägg 23 december 2020

JESAJA BOK. 1:1-20. HERREN ANKLAGAR SITT FOLK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 december 2020 11:46

Jesaja bok. 1:1.

 

1.  #Detta är de syner om Juda och Jerusalem

som Jesaja, Amos son, såg när Ussia, 

      Jotam, Achas och Hiskia regerade i Juda#.

 

Jesaja kallad till profet: fick profetiska syner

     om Juda och Jerusalem.

 

             HERREN ANKLAGAR SITT FOLK.

 

Jesaja bok. 1:2.

 

2.  #Hör, himmel, och lyssna, jord!

Herren talar.

      Barn har jag fostrat och vårdat, men nu har

de brutit med mig#.

 

Herren talar:  lyssna du jord, hör Herrens ord

    du, himmel.

Du, mitt folk fostrat visat dig barmhärtighet.

        I o-lydnad vandrat dina egna vägar.

    

Jesaja bok. 1:3.

 

3.  #Oxen känner sin husbonde och åsnan 

sin herres krubba, men Israel känner inte sin

     herre, mitt folk har inget förstånd#.

 

Jämför sitt folk, Israel: med oxens ödmjukhet

     mot sin husbonde.

Åsnan känner igen sin herre krubba.

       Mitt folk blivit dåraktigt.

 

Jesaja bok. 1:4.

 

4.  #Ve detta syndiga folk, tyngt av skuld, 

detta onda släkte, dessa vanartiga barn.

      De har övergivit Herren, visat förakt för

Israels Helige och vänt honom ryggen#.

 

Olycka kommer över detta gudlösa folk.

         Lever i överträdelse mot min givna lag.

Upproriskt släkte:  ondskefulla barn.

       Övergivit Herren sin gode herde.

Visat förakt för Israels Guds helighet.

 

Jesaja bok. 1:5.

 

5.  #Har ni inte fått nog med slag eftersom ni

fortsätter att trotsa?

      Huvudet är sönderslaget, hjärtat sönderkrossat#.

 

Ert gudlösa liv: givit er förkrossat hjärta.

       Dåraktigt förstånd.

 

Jesaja bok. 1:6.

 

6.  #Från huvud till finns inget helt ----- bulor,

skråmer, öppna sår, inte utkramade, inte förbundna,

      inte baddade med olja#.

 

Ert syndiga liv gett er öppna själssår.

      O-barmhärtigheten givit er själiskt 

och kroppsligt lidande.

 

Jesaja bok. 1:7.

 

7.  #Ert land är förött, era städer brända.

Era åkrars gröda ser ni främlingar äta.

          En förödelse är det, som när Sodom

lades öde#.

 

Ert land ödelagt.  Era städer nedbrända.

       Era åkrars gröda: äts av främlingar.

Ert lands förödelse liknar Sodom.

 

Jesaja. 1:8. 

 

8.  #Bara Sion är kvar som en hydda i vingården,

ett vaktskjul på gurkfältet ----- en beskyddad stad#.

 

Endast Sion bevarad liknar en beskyddande 

      hydda i vingården.

Vaktsjulet på gurkfältet  beskyddad stad

        från fienden.

 

Jesaja bok. 1:9.

 

9.  #Om inte Herren Sebaot lämnat en spillra av oss, då vore vi som Sodom, Gomorra skulle vi likna#.

 

Herrens Sebaots omsorg: lämnat en spillra av oss.

         Vilket han inte visade Sodom och Gomorra.

 

Jesaja bok. 1:10.

 

10.  #Lyssna till Herrens ord sodomsfurstar!

Hör vad vår Gud har att säga, gomorrafolk!#.

 

Lyssna till Herrens ord:

      Ni, sodomsfurstar.

Hör, ni gomorrafolk vår Guds ord!

 

Jesaja bok. 1:11.

 

11.  #Vad skall jag med alla era slaktoffer?

säger Herren.

     Jag är mätt på brännofferbaggar

och gödkalvars fett, jag vill inte ha blodet från

     tjurar och lamm och bockar#.

 

Herren säger: vad för nytta har jag av era 

       själviska slaktoffer?

Finner inte behag i era brännofferbaggar.

       Era gödkalvars fett.

Offerblodet från era tjurar lamm och bockar. 

 

Jesaja bok. 1:12.

 

12.  #Vem har begärt detta av er när ni träder fram

inför mig, ni som trängs på mina förgårdar?#.

 

I ert offrande vem begärde det av er?

         Ni frimodigt träder fram inför mitt heliga 

ansikte: vanhelgar mig.

 

Jesaja bok. 1:13.

 

13.  #Kom inte med era meningslösa gåvor, 

jag avskyr offerröken.

      Nymånad, sabbat, högtidssamling -----

jag tål inte falskhet och fest#.

 

Kom inte inför mig med era fåfängliga gåvor.

        Jag avskyr lukten från era själviska offer.

Jag blir vred på er hjärtats falskhet

     era köttsliga fester.

 

Jesaja bok. 1:14.

 

14.  #Jag hatar era högtider och nymånadsfester,

de har blivit en börda för mig, som jag inte

        orkar bära#.

 

Min helighet föraktar era högtider nymånadsfester.

        En börda för mig.

 

Jesaja. bok. 1:15.

 

15.  #När ni lyfter era händer i bön vänder jag

bort blicken.

         Hur mycket ni än ber lyssnar jag inte.

Ni blod på händerna#.

 

Ni lyfter era skuldfyllda händer i bön inför mig.

         Min heliga blick: vänder jag bort från er.

Lyssnar inte på era bönesord.

       Era händer fyllda av o-skyldigt blod. 

 

Jesaja bok. 1:16.

 

16.  #Tvätta er, rena er!

Låt mig slippa se era illdåd.

       Sluta göra det onda#.

 

Tvätta era händer rena: rena era hjärtan.

        Upphör med era illgärningar!

Avsky det onda.

 

Jesaja bok. 1:17.

 

17.  #Lär er göra det goda.

Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte.

      För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt#.

 

Lär känna godheten. 

       Var ivrig sök rättvisan.

Var förtrycktes hjälpare.

         Föderlöses försvarare.

Försvara änkans rättigheter.

 

Jesaja bok. 1:18.

 

18.  #Låt oss gå till rätta med varandra,

säger Herren.

      När era synder är scharlakansröda, kan de bli

vita som snö?

        När de är röda som purpur, kan de bli 

vita som ull?#.

 

Låt oss älska varandra: säger Herren.

        Era synder scharlakansröda.

Era hjärtans bot och bättring gör er rena

       likt snöns vithet.

 

Jesaja bok. 1:19.

 

19.  #Om ni villigt lyder mig skall ni få njuta

det goda i landet#.

 

Lyder ni mig: ni får njuta landets goda.

 

Jesaja bok. 1:20.

 

20.  #Men om ni trotsar och vägrar skall ni bli

svärdets byte.

        Herren har talat#.  

 

Fortsätter ni vara upproriska: blir era liv

      svärdets byte.

        

 

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards